moeilijk schakelen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
moeilijk schakelen
Na lang meegelezen te hebben, heb ik toch een vraagje. Als de versnellingsbak koud is gaat hij heel moeilijk in zijn 2e versnelling, ik krijg zelfs het gevoel dat hij dan wat tandjes wil poetsen . Als de bak eenmaal warm is is er niets meer aan de hand...
De garage wil iets proberen met een tube teflon spul voor in de bak zodat een en ander beter gesmeerd wordt. Is dit inderdaad een oplossing of moet ik het ergens anders gaan zoeken?
Grtz,
Roland
De garage wil iets proberen met een tube teflon spul voor in de bak zodat een en ander beter gesmeerd wordt. Is dit inderdaad een oplossing of moet ik het ergens anders gaan zoeken?
Grtz,
Roland
Teflon voor IN de bak?? Smeren van de stangetjes is vaak de oplossing, je smeert dan de schakelstangetjes onder je auto die de pook met de bak verbinden. Je ziet ze zitten als je de auto iets opkrikt ofzo zodat je eronder kunt liggen. Je kunt dat zelf doen, kost je 10 min max, bij mij scheelde het heel erg veel, gaat echt als door boter nu (ik heb vaseline gebruikt). Je zou ook nog de bakolie kunnen verversen, kost +-20 euro en een half uurtje, en dan weet je iig dat die helemaal goed is en ook het peil ervan in orde is.
Buks wrote:is vaak idd de oplossing, je smeert daarmee de schakelstangetjes onder je auto die de pook met de bak verbinden.
Volgens mij praten we over twee verschillende dingen, het teflon spul waar de garage het over heeft gaat IN de versbellingsbak. En bij mijn weten zitten de schakelstangen niet in de bak
Maar bedankt voor de tip, zal de schakelstangen meteen mee laten nemen.
Oh en het niveau van de bakolie is goed, is gecontroleerd bij zijn laatste beurt...
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
75W80 is anders precies wat erin moet, volgens mij bedoel jij 75W90
twijfel?
http://www.kroon-oil.com/
twijfel?
http://www.kroon-oil.com/
kakanox wrote:zit er ook de goeie bakolie in? 75W80 is nl. te dik, had ik bij de auto van Ellen ook, en die wilde met koude motor niet meer in 2 en 3 - best lastig
Geen idee!!! Heb de auto nu een half jaar en is daarvoor onderhouden door een Citroen/Peugeot monteur (auto was voor zijn vrouw). Beetje lastig te achterhalen als het er eenmaal in zit
ervanuitgaande dat de bak zelf goed is en dus niet beschadigd, weet ik bijna zeker dat het smeren van de stangetjes je probleem helemaal of iig voor een groot deel zal oplossen. Je kunt het idd de garage laten doen, maar het is echt 10 min werk mocht je er zelf zin in hebben.. Ik geloof niet dat een peugeot monteur er verkeerde olie in zal doen, echter die heeft het zelf waarschijnlijk nooit vervangen aangezien je de bak smeert voor het leven (of iig 100.000 km), maar joh voor 20 euro weet je het zeker...
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Buks wrote:ervanuitgaande dat de bak zelf goed is en dus niet beschadigd, weet ik bijna zeker dat het smeren van de stangetjes je probleem helemaal of iig voor een groot deel zal oplossen.
Hmmm dat wil ik dan zeker wel proberen, ik heb er al eens wat topics over gelezen, maar is er toevallig ergens een foto van die schakelstangen online? A picture tells more than a thousand words
Joh ik heb er geen foto van, maar het is erg simpel:
Als je ze zelf wilt smeren zul je toch onder je auto moeten gaan liggen, enige wat je dan moet doen is de versnellingspook zoeken onder je auto (die zie je gemakkelijk zitten van onder)
Vanaf die pook volg je gewoon de stang(en) naar voren en je komt uiteindelijk bij de bak uit. Wat je doet is vooral alle punten waar de stangetjes op elkaar aansluiten goed invetten (ze zitten in elkaar geklikt met een kogel en een kommetje). Wat ik gebruikte was vaseline voor de plekken waar ik goed bij kon (bijna allemaal) en spuitvet o.i.d. voor die enkele aansluiting waar je minder gemakkelijk bij kan. Kan het niet beter uitleggen dan dit, tis echt enorm simpel.
Als je ze zelf wilt smeren zul je toch onder je auto moeten gaan liggen, enige wat je dan moet doen is de versnellingspook zoeken onder je auto (die zie je gemakkelijk zitten van onder)
Vanaf die pook volg je gewoon de stang(en) naar voren en je komt uiteindelijk bij de bak uit. Wat je doet is vooral alle punten waar de stangetjes op elkaar aansluiten goed invetten (ze zitten in elkaar geklikt met een kogel en een kommetje). Wat ik gebruikte was vaseline voor de plekken waar ik goed bij kon (bijna allemaal) en spuitvet o.i.d. voor die enkele aansluiting waar je minder gemakkelijk bij kan. Kan het niet beter uitleggen dan dit, tis echt enorm simpel.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
en, ben je er al uit wat voor jou werkte?
ben wel nieuwsgierig, want heb nl. hetzelfde:
koude motor gaat lastig in twee en maakt herrie, ook als ik 't voorzichtig probeer te doen.
't is niet echt 'tandjes poetsen' (dat doet ie trouwens wel soms naar in z'n achteruit) maar gewoon KLOENK KLOENK
bij warme motor is 't minder, maar niet altijd helemaal weg.
paar weken geleden bakolie vervangen (W 80, op aanraden van Van Bemmelen in Delft - die schijnen jullie wel te kennen)
stangetjes ook al ingespoten met vet spul
ben wel nieuwsgierig, want heb nl. hetzelfde:
koude motor gaat lastig in twee en maakt herrie, ook als ik 't voorzichtig probeer te doen.
't is niet echt 'tandjes poetsen' (dat doet ie trouwens wel soms naar in z'n achteruit) maar gewoon KLOENK KLOENK
bij warme motor is 't minder, maar niet altijd helemaal weg.
paar weken geleden bakolie vervangen (W 80, op aanraden van Van Bemmelen in Delft - die schijnen jullie wel te kennen)
stangetjes ook al ingespoten met vet spul
groet,
elsje
Done: ax kopen
elsje
Done: ax kopen
Ik heb dat ook met de achteruit, maar ik voel nu wanneer ie er niet goed in zit en dan laat ik gewoon de koppeling niet opkomen, dus ook geen tandjespoetsen. Als ie helemaal niet gaat even de koppeling in vrij op laten komen en dan nog eens proberen.
Maar da's niet alleen een AX-kwaaltje, hebben moderne auto's soms ook nog... Heeft er volgens mij mee te maken dat de achteruitversnelling niet gesynchroniseerd is met de rest.
Maar da's niet alleen een AX-kwaaltje, hebben moderne auto's soms ook nog... Heeft er volgens mij mee te maken dat de achteruitversnelling niet gesynchroniseerd is met de rest.
Kijk uit, een Cactussssss
-
- AX Starter
- Posts: 18
- Joined: WedJun30, 2004 1:54:56 PM
[quote="master-arnie"]Lastig in zijn tweede versnelling krijgen heb ik tot nu toe altijd gehad bij mijn Axen.
Gewoon ff goed de stangen invetten of inspuiten met WD40 en schakelen als een..... Tja wat eigenlijk, hij schakelt gewoon weer heerlijk...[/quote]
Bij mij was het inderdaad eerst de schakelstangetjes (+/-90.000km), maar inmiddels is het toch echt de bak (110.000-140.000km). Je kunt wel nagaan welke van de twee het is: als het duidelijk beter gaat als de motor warm is, dan is het de bak. Als het redelijk constant is, zijn het de stangetjes (die worden namelijk niet warm, dus dan maakt het weinig verschil). Maar sowieso is het smeren van de stangetjes weinig werk: ga d'r onder liggen en het kan niet missen.
Gewoon ff goed de stangen invetten of inspuiten met WD40 en schakelen als een..... Tja wat eigenlijk, hij schakelt gewoon weer heerlijk...[/quote]
Bij mij was het inderdaad eerst de schakelstangetjes (+/-90.000km), maar inmiddels is het toch echt de bak (110.000-140.000km). Je kunt wel nagaan welke van de twee het is: als het duidelijk beter gaat als de motor warm is, dan is het de bak. Als het redelijk constant is, zijn het de stangetjes (die worden namelijk niet warm, dus dan maakt het weinig verschil). Maar sowieso is het smeren van de stangetjes weinig werk: ga d'r onder liggen en het kan niet missen.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
ArieKanarie wrote:master-arnie wrote:Lastig in zijn tweede versnelling krijgen heb ik tot nu toe altijd gehad bij mijn Axen.
Gewoon ff goed de stangen invetten of inspuiten met WD40 en schakelen als een..... Tja wat eigenlijk, hij schakelt gewoon weer heerlijk...
Bij mij was het inderdaad eerst de schakelstangetjes (+/-90.000km), maar inmiddels is het toch echt de bak (110.000-140.000km). Je kunt wel nagaan welke van de twee het is: als het duidelijk beter gaat als de motor warm is, dan is het de bak. Als het redelijk constant is, zijn het de stangetjes (die worden namelijk niet warm, dus dan maakt het weinig verschil). Maar sowieso is het smeren van de stangetjes weinig werk: ga d'r onder liggen en het kan niet missen.
Bij mij hangt er 5000 km een gereviseerde bak onder en hij heeft het ook.
Freude am Fahren.