Roest!

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Post Reply
Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Tommmm »

mijn dorpels onder de autozijn aan het doorrotten. bij de keuring had ik gevraagd wat het koste om dit weer dicht te maken. rond de 70 euro per dorpel. Dit was niet bij de kwik fitt ofzoiets maar gewoon bij een onafhankelijke garage.
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Let iig op met het lassen van dragende delen van je auto. Officieel mag je nl. NIET lassen aan chassisdelen, dus als je daar iets aan vast gaat zetten: Zorg dat het niet opvalt ;)

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by blueduck »

kakanox wrote:Let iig op met het lassen van dragende delen van je auto. Officieel mag je nl. NIET lassen aan chassisdelen, dus als je daar iets aan vast gaat zetten: Zorg dat het niet opvalt ;)

Roep dat eens op 2cv.nl....
Daar worden complete chassis's opengetrokken en opnieuw in elkaar gebakken........... 8)
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Shakuhachi »

Wij hebben ook een groeiende roestplek die ik aankomende lente (met wat beter weer) wil fixen.

hij zit boven het rechterachterwiel (5deurs type1). geen dragend gedeelte zover ik weet.

mijn vraag... waar koop ik deze dingen? ook bij de doe-het-zelf-zaak of moet ik naar de dealer ofzo..

ik heb toen ik mijn auto kocht wel 2 kleine busjes/stiftjes gekregen. de ene is de kleur van mijn auto en de ander geloof ik lak.. orgineel van citroen.

4 Spuitplamuur op spuiten
6 Spuitplamuur op spuiten
8 Plastic primer opspuiten
10 Spuiten met een bus Motip
14 Spuiten met een bus blanke lak
16 Polijsten met Commandant

alvast bedankt

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

doehetzelfzaak en brezan of andere autozaak
Kijk uit, een Cactussssss

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

De Devil heeft ook al een paar "puistjes" onder de achterramen......(3 stipjes aan elke zijde)

Hoe kan ik het stoppen ?....

Ik zat zelf te denken om de achterste bergvakken eruit te halen en tectyl erin te spuiten....., :roll: ....... is dit voldoende om teredden wat er te redden valt ?.......
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by blueduck »

Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

TwoTone
AX Master
AX Master

Post by TwoTone »

Tectyl is erg handig als bodembescherming, maar niet voor plekken waar al roest zit.
Je kan dan beter een middel zoeken die de roest "fixeerd" ofzow, dus dat het iig niet verder gaat.

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

blueduck wrote:
kakanox wrote:Let iig op met het lassen van dragende delen van je auto. Officieel mag je nl. NIET lassen aan chassisdelen, dus als je daar iets aan vast gaat zetten: Zorg dat het niet opvalt ;)

Roep dat eens op 2cv.nl....
Daar worden complete chassis's opengetrokken en opnieuw in elkaar gebakken........... 8)

Klopt! Het wordt ook gedoogd. Zolang ze het maar niet zien! :lol:

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Popmart »

Ik kan het woord roest voorlopig niet meer horen! :x

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Discussiedeel verplaatst naar Exterieur :)
Kijk uit, een Cactussssss

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

@ Aad, ik heb wel owatrol, wat roest weer omzet in ijzer, maar ik gebruik het om de plekken achter de koplampen in te smeren, ik weet niet of het optisch ook heel mooi is.

TwoTone
AX Master
AX Master

Post by TwoTone »

Euhm.. :? Roest kan je niet meer "terugtoveren" naar staal. Je kan het proces wel vertragen. En over de middelen die roestvorming vertragen kan je meestal geen lak meer aanbrengen.

Enige oplossing voor roest is het verroeste deel vervangen door een nieuw stuk staal

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

TwoTone wrote:Euhm.. :? Roest kan je niet meer "terugtoveren" naar staal. Je kan het proces wel vertragen. En over de middelen die roestvorming vertragen kan je meestal geen lak meer aanbrengen.

k ben niet echt bekend met het spul, maar wat doet "roestomvormer" dan eigenlijk??

TwoTone
AX Master
AX Master

Post by TwoTone »

Dat gaat volgens heren geleerden een reactie aan met roest waardoor het oxidatieproces de andere kant weer op gaat.

Daar komt een heel scheikundig verhaaltje bijkijken, maar oxidatie is niet terug te keren, hooguit vertragen van het proces.

Die middelen zullen wel een soort laagje over het roest maken waardoor het afgesloten wordt van zuurstof en dus het proces vertraagd.

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Oxidatie is een redox reactie. IJzer (Fe 2+) en zuurstof (O 2-), dat wil wel, zie binas ;)
In theorie is dat wel terug te draaien maar dan heb je wel een 'a hell of a lot' stroom te leveren.
Dat is net zo iets als water (H2O) ontleden in waterstofgas (H2) en zuurstof (O2). Heb je ongeveer een blikseminslag voor nodig.

Zoals 2tone al aangeeft is owatrol een voorbeeld van een product dat zich doorvreet tot op de roest, zich hieraan bindt en voorkomt dat zuurstof zich kan binden aan het ijzer. Roest achter de koplampen wordt dan niet voortgezet, maar gaat zich ook niet herstellen ofzo.

Overigens kan owatrol erg slecht tegen pekel, dus een herhaling na het strooiseizoen is wel aan te bevelen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Joris »

owatrol zeker niet op de buitenkant geruiken!!
Op plaatsen waar je het niet zit kan t!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

dat dacht ik idd al.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

Ik heb het ook aan de binnenzijde nodig........achtervakken verwijderen, en lekker insmeren...

Penetreerd owatrol de roest ook ?......... en waar kan ik het kopen ?

Cheers,
R.

Edit,....... ben van plan om een spuitbus RX7 te bestellen van hier:

http://caprotech.nl/
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

Owatrol zit bij mij nu achter de koplampen, achter de achterlichten, en achter de achterbumper.
Het lijkt de roest wel aan te pakken ook. Laat een glimmende laag achter op de plaats waar je het hebt gebruikt. Tis net olie. Je kan het krijgen bij de betere verfwinkel of ff bellen naar owatrol en vragen waar het dichtsbijzijnde verkooppunt is.

Post Reply