aandrijfas
Moderators: denny, vtspower, webmasters
aandrijfas
Hallo,
Ik ben nieuw hier want ik heb sinds kort een betrekkelijk kale AX 1.1i TGE uit 1990. Prima karretje, redelijk rap en goed geveerd. Het verbruik is een verademing, 1 op 16. Ik heb ook nog een Volvo 360 2.0i uit 1988 met praktisch alle denkbare opties. Deze wordt echter geschorst om kosten te drukken. De volvo rijdt namelijk 1 op 9 bij flink doorrijden...
Ik heb volgens mij een probleempje met mijn AX (nu al...) als ik een bocht naar rechts maak en daarbij gas geef hoor ik de aandrijfas knoepen. Deze is dus binnenkort aan vervanging toe. Mijn vragen:
is vervangen moeilijk?
kan ik ook een 2e hands as gebruiken?
Wat kost zo'n as nieuw?
Kunnen jullie mij misschien aan zo'n as helpen?
Alvast bedankt!
Ik ben nieuw hier want ik heb sinds kort een betrekkelijk kale AX 1.1i TGE uit 1990. Prima karretje, redelijk rap en goed geveerd. Het verbruik is een verademing, 1 op 16. Ik heb ook nog een Volvo 360 2.0i uit 1988 met praktisch alle denkbare opties. Deze wordt echter geschorst om kosten te drukken. De volvo rijdt namelijk 1 op 9 bij flink doorrijden...
Ik heb volgens mij een probleempje met mijn AX (nu al...) als ik een bocht naar rechts maak en daarbij gas geef hoor ik de aandrijfas knoepen. Deze is dus binnenkort aan vervanging toe. Mijn vragen:
is vervangen moeilijk?
kan ik ook een 2e hands as gebruiken?
Wat kost zo'n as nieuw?
Kunnen jullie mij misschien aan zo'n as helpen?
Alvast bedankt!
Vervangen is niet echt moeilijk. Als je de naafbout maar loskrijgt. Prijzig is het wel een beetje. Ik dacht 90-150 euro voor een as. Ik zou geen tweedehandse meuk gebruiken. Je bakolie moet er uit, dus die ook vervangen: 20 euro. En nieuwe oliekeeringen in de bak: 10 euro per stuk.
Je kunt ook nog doorrijden. Geen probleem.
Er staan volgens mij op meerdere plaatsen how-to's op het forum voor als je echt aan de slag gaat.
Je kunt ook nog doorrijden. Geen probleem.
Er staan volgens mij op meerdere plaatsen how-to's op het forum voor als je echt aan de slag gaat.
Ik heb via een internet bedrijf ook asjes besteld, dat zijn ruilassen. Dwz dat alleen de stang origineel is maar alle hoezen etc zijn nieuw. Ik betaalde net iets over de 200 voor een set, maar daar zit 50 statiegeld bij als je de oude inlevert. Ik heb zelf de zwaarste assen dus ik denk dat die van jou 1.1 goedkoper zijn. Tweedehands/sloop pas op...
Ik heb het risico genomen met een sloop as. Heb de auto ultra schuin opgekrikt gehad, om zo min mogelijk olie te verliezen en de olie die er toch uitkwam, heb ik in een schone opvangbak opgevangen, zodat ik deze later weer terug kon gieten... Ons ben zuunig. As zit er inmiddels alweer dik 20.000 km zonder problemen onder. Was 30 euro kwijt bij de sloop voor die as. Eigenlijk moet je, als je die zooi toch los hebt liggen, ook ff je keerringen vervangen...
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"
Re: aandrijfas
Jap wrote: als ik een bocht naar rechts maak en daarbij gas geef hoor ik de aandrijfas knoepen. Deze is dus binnenkort aan vervanging toe.
Eeh, het is dan wel je linkeras die aan vervanging toe is.
Bocht naar rechts is linkeras belasten.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Asje heb je voor 75 euro al. Nieuw! Geen tweedehands gebruiken want dat is gewoon een nadeeltje van de AX.
Vervangen is niet zo veel werk. Ben ik een uurtje mee bezig ongeveer. Je kan er makkelijk bij. Die moer haal je met een luchttol zo los.
Vervangen is niet zo veel werk. Ben ik een uurtje mee bezig ongeveer. Je kan er makkelijk bij. Die moer haal je met een luchttol zo los.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
TB wrote:Asje heb je voor 75 euro al. Nieuw! Geen tweedehands gebruiken want dat is gewoon een nadeeltje van de AX.
Vervangen is niet zo veel werk. Ben ik een uurtje mee bezig ongeveer. Je kan er makkelijk bij. Die moer haal je met een luchttol zo los.
Niet iedereen heeft perslucht bijdehand Maar het goede gereedschap scheelt idd het halve werk.
Freude am Fahren.
master-arnie wrote:Ok, ik kreeg vandaag de volgende verrassing... Ik heb een AX GTI met ABS, deze heeft weer andere aandrijfassen.... Met aan de uiteinde een soort tandwieltje.... Damn heb ik weer....
wim idds techn.digital zegt dat ie ze heeft (levert)
je kan es bellen wat ie vraagt
groet,
elsje
Done: ax kopen
elsje
Done: ax kopen
aandrijfas
@arne
Het gaat bij een AX GTI met ABS alleen om de voorassen. Er zijn maar 2 sensoren aanwezig en die staan in verbinding met de voorwielen.
maar misschien wist je dat al?
Het gaat bij een AX GTI met ABS alleen om de voorassen. Er zijn maar 2 sensoren aanwezig en die staan in verbinding met de voorwielen.
maar misschien wist je dat al?
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Re: aandrijfas
J5 wrote:@arne
Het gaat bij een AX GTI met ABS alleen om de voorassen. Er zijn maar 2 sensoren aanwezig en die staan in verbinding met de voorwielen.
maar misschien wist je dat al?
Wist ik idd. maar die sensoren zitten niet op de aandrijfassen. Die sensoren staan in contact met 2 tandheultjes die wel weer op de andrijfassen zitten.
Dat is de rede wrom ze weer apart zijn... En dus duurder bij de dealer. Idds moet ik idd nog steeds bellen, heb zijn nummer klaar liggen, maar heb de moed nog niet gehad te bellen.
Freude am Fahren.
Re: aandrijfas
master-arnie wrote:J5 wrote: maar heb de moed nog niet gehad te bellen.
oh, vertel vertel
groet,
elsje
Done: ax kopen
elsje
Done: ax kopen
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
kakanox wrote:nog iets trouwens: Vaak als je de as goed ondersteunt en 'm er precies recht voorzichtig uit trekt (zodat het metaal de keerring niet tikt) blijft dat keerringetje wel heel.
dan gaat ie een keer of 4-5 mee heb ik inmiddels ontdekt ff uittesten welke assen gaar zijn en welke niet
Prutser, zo'n keerring hoor je gelijk mee te pakken. Wat kosten die dingen nou?
Freude am Fahren.