Hey Ronald,
Ik heb precies dat zelfde probleem gehad en aardig wat lopen prutsen destijds.
Ik ben uiteindelijk tot een oplossing gekomen door alle mogelijke compromisen van het geluid aan te pakken, dit ten koste van het interieur uiterlijk.
Ten eerste filters:
Filters zijn vaak passief inbegrepen op van die coax setjes > NIET overwegen. Deze filters zijn het grootste compromis wat je kan vinden in auto luidsprekers!
Een composetje (met apart filter) is al beter, maar dan zie je nog dat ze de kantelfrequentie ergens op 5000hz zetten, dit om op grote inductiespoelen te besparen.
Daarnaast zijn passieve filters vaak niet goed afgestemt op de luidspreker zelf waardoor ook weer fase vervormingen ontstaan. Als laatste hebben de verschillende luidsprekers niet hetzelfde rendement (Db) wat resulteerd in een onbalans tussen hoog en laag.
Als het echt goed moet > Actief filteren! Dat wil zeggen je hebt je line out, en voordat dit naar de versterker gaat word het opgedeeld in stukken.
Bijv 150 en 2500hz.
Dan krijg je de sub die tot 150hz werkt, de middentoner die vanaf 150 tot 2500 en de tweeter die weer vanaf 2500 werkt. Dit als voorbeeld maar je kunt dit dus zelf in stellen.
voordelen:
- Geen fase verschillen zoals bij passieve filters.
- Zelf makkelijk kiezen welke kantelfrequenties je wilt, en dus makkelijk testen/proberen!
- Makkelijk het volume aan te passen van de verschillende luidsprekers.
Nadelen:
Voor elke luidspreker een versterker nodig. Als je dus sub/laag-midden/hoog hebt dan heb je in totaal dus 5 versterkers nodig, maar auto versterkers zijn tegenwoordig niet te duur
Als 2e, de setup:
Ik ben van mening dat alle luidsprekers zo dicht mogelijk bij elkaar het beste geluid geeft (behalve het linker en rechter kanaal uiteraard, anders heb je mono

)
Ik heb m'n handschoenvak eruit gesloopt en daar een sub ingezet (van mdf gemaakt). links en rechts een mdf paneeltje gemaakt voor midden en hoge toners. En als laatste overal waar mogelijk in het dashboard loodbitumen geplaatst om ongwenste trillingen tegen te gaan.
Als derde:
De luidsprekers zelf, welke te kiezen? Iets wat me uitermate stoord is dat bij autoluidsprekers vaak geen opgave van het frequentie verloop word gegeven. Dat zegt erg veel over de zuiverheid van de klank.
Ik heb daarom gewoon luidsprekers bedoeld voor home-hifi gebruikt. Die zijn welliswaar 8ohm maar dat is toch wel op te lossen met al dat versterker vermogen vandaag de dag.
Zelf heb ik voor het midden de Visaton FRS8 gebruikt, zie hier het frequentie verloop ervan:
Deze heb ik actief gefilterd op 150 t/m 3000hz.
Als vierde:
De versterkers. Ik heb uiteraard de boel actief gefilterd en dan kun je mooi spelen met de versterkers.
Voor de sub heb ik een 2 kanaals mosfet versterker in bridge mode, mosfet is erg geschikt voor bas versterkers.
Voor het midden en het hoog heb ik 2x een 2 kanaals versterker. Niet mosfet maar transistor. Waarom geen mosfet? Zelf (en ik ben niet de enige) vind ze niet geschikt voor midden of hoog, ze klinken gewoon altijd wat blikkerig. Tenzij je uiteraard een boel geld te besteden hebt.
Zo dat zou eerst wel genoeg info moeten zijn. En hoe het klinkt? Nou haast audiofiel, maar alleen als je stil staat en de motor uit is

Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.