oliedruklampje brandt regelmatig

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

oliedruklampje brandt regelmatig

Post by kevin.broke »

Hoe kan ik bij een benzine 1.4 TU de oliedruk meten zonder een oliedrukmeter aan te schaffen of op de lampjes te vertrouwen?

Bij Ellen brandt het lampje nl. continu bij lage toerentallen, maar knippert zodra de motor op toeren komt. Dit gebeurt zowel koud als warm bij dezelfde toerentallen. Zou echter niet kloppen, toen ik in m'n 1.6 een meter aangesloten had was de oliedruk met koude motor hoger dan warm (4.5 bar stationair, 5 bar bij 3000 r/min, terwijl dit warm respectievelijk 3 en 4 bar was).

Ik verwacht dat het een elektronische storing is, echter met een andere sensor is het probleem niet opgelost.

Met het oliedruklampje samen branden ook: olieniveau, STOP, en temperatuurlampje.

De auto loopt prima, ratelt of tikt niet overmatig, blijft netjes op temperatuur en gaat als een echte GT hard vooruit wanneer je op het gas gaat staan - is zelfs feller dan de mijne (dit zal door het gebrek aan een katalysator komen verwacht ik). Heb 'm gisteren heel even flink op z'n staart getrapt (onder het motto van: als de pomp niet goed is is 't toch al mis..), hij blijft gewoon flink doortrekken tot op de 190, misschien dat er nog een paar kilometertjes meer inzitten (trekkracht zakt dan ineens weg). Temp blijft zelfs bij zo'n actie netjes op +/- 85 graden.

Ik twijfel dus eigenlijk al bijna niet aan de oliepomp... Maar wil toch weten waarom die rotlampjes branden...

Oh ja, olieniveau is uiteraard ook in orde, er zit een nieuw filter op en verse olie.

Starten zonder kleppendeksel resulteerde dan ook in een spuit olie in m'n oog... :D

hans106xsi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 153
Joined: WedJun16, 2004 10:44:18 PM
Location: emmeloord

Post by hans106xsi »

dat metertje is toch voor de temp niet voor de olie druk of heb ik het nu helemaal mis :oops: misschien een kabelbreuk ergens

in iedergeval succes
't is geen ax maar toch met het zelfde hart

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

met een koude motor is de druk hoger als met een warme motor. Dit komt omdat de olie dikker is en er dus meer druk op moet staan om het rond te krijgen.

Ik denk idd een electrische storing meet eens wat weerstanden.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

ik heb eventueel nog wel een olie druk meter en sensor en nog wat andere metertjes in de aanbieding.. zie topic schuuropruiming
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Post Reply