lekkende remcilinder achter => remschoen vervangen??

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

lekkende remcilinder achter => remschoen vervangen??

Post by Buks »

Titel zegt het al een beetje: Mn remcilinder links achter lekt, dus ik zal zowel links als rechts de cilinders moeten gaan vervangen. Nu is mij door een aantal mensen reeds verteld dat je dat ook de schoenen moet vervangen, omdat na een lek die olie nooit helemaal meer eraf/eruit is te krijgen. Klinkt mij als een logisch verhaal, mijn enige vraag is dus of jullie dit ook vinden, of dat er wellicht mensen zijn die tips of commentaar hebben.

bedankt alvast

ps de cilinder LA lekt dus, en mij is geadviseerd hier niet meer mee te rijden, ben ik ook niet van plan, maar wat is de kans dat de druk een keer compleet gaat wegvallen?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

als ie lekt betekent het dus dat je ergens een scheur in het rubbertje hebt oid. Moet je een keer hard remmen dan komt er dus v??l druk op. Als je 'm dan doortrapt (en ie dus verder scheurt) was dat de laatste keer dat je geremd hebt, als je geluk hebt pakt ie eerst nog even een beetje...

Beste is gewoon z.s.m. vervangen. Bij mijn weten rem je de remvloeistof overigens gewoon uit je trommel met een paar x stevig afremmen. Ik heb ook nieuwe remcilinders achter en de remschoenen alleen rechts vervangen (die was op nl., links was als nieuw), en ik heb nergens last van..
Last edited by kevin.broke on TueApr11, 2006 4:53:57 PM, edited 1 time in total.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Overigens wist ik dit niet ?n had de dealer toevallig losse remschoentjes liggen die ik kon kopen.

Anders zou ik overigens voor die 28 euro een remschoenensetje niet laten zitten... vond het zelf echt een kutklusje!

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Ik heb met m'n vorige AX zomaar een hlaf jaar zonder rechterachterrem gereden. Cilinder was lek en zat muurvast. Niet eens doorgehad met zo een licht wagentje. Reed bovendien meestal snelweg, dus veel remmen deed ik ook niet.

Ik denk dat je met remmenreiniger een heel eind gaat komen. Persoonlijk zou ik ook de remschoentjes vervangen. Nu je t toch open hebt liggen...
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

ArieKanarie
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: WedJun30, 2004 1:54:56 PM

Post by ArieKanarie »

Ik heb precies hetzelfde gehad, alleen had ik het pas door toen het al te laat was. Met het hart in mijn keel was ik heeeeel blij dat er niemand voor dat stoplicht stond toen ik met 50 per uur aan kwam rijden. Geloof me: van je remkracht is zo'n 10-20% over, dus je remweg wordt redelijk kansloos lang. Meteen vervangen, niet meer mee rijden.

De garage waar ik het heb laten doen adviseerde om ook meteen de schoenen te laten vervangen. Ok: het was de kwikfit, maar een remschoen vol olie komt niet meer goed zegt mijn gevoel...

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

voor het geld zou ik zeker de schoenen vervangen ik was 15 eur kwijt voor een setje :wink:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ok het is duidelijk: er wordt niet meer gereden!

@joost: waar koop jij zo'n setje schoenen voor 15e??

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ik meen piet Heijl (inmiddels al weer een jaartje geleden.)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ok ja die zitten helaas niet in delft, zal toch wel brezan o.i.d. worden helaas.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

http://www.autopartsonline.nl


remschoenen kosten er 22 eur
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Re: lekkende remcilinder achter => remschoen vervangen??

Post by Elsje »

Buks wrote:Mn remcilinder links achter lekt, dus ik zal zowel links als rechts de cilinders moeten gaan vervangen.


is dat zo?

(of neem je -omdat je je remschoenen wel aan beide kanten vervangt- dan ook meteen die andere cilinder maar mee...)
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Re: lekkende remcilinder achter => remschoen vervangen??

Post by Elsje »

Buks wrote:Mn remcilinder links achter lekt, dus ik zal zowel links als rechts de cilinders moeten gaan vervangen.


is dat zo?

(of neem je -omdat je je remschoenen wel aan beide kanten vervangt- dan ook meteen die andere cilinder maar mee...)
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Ik zou iig altijd beide kanten tegerlijk vervangen.
Anders heb je meer kans op remverschil tussen links en rechts ;)

Dat merk je tijdens rijden niet.. maar met de eerstvolgende apk komt dat er cker uit, als ze je auto over de remmenbank halen.

Remschoenen ook vervangen als er al langere tijd lekkage is, en je remschoen dus verzadigd is met remvloeistof.
Dat krijg je er nooit meer uit. De voering wordt zacht en slijt dan als een yekko :P
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Post Reply