Hmmmz.. klepje?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Hmmmz.. klepje?
Bij me ouwe GT injection zat er zo'n vacuumklepje rechts op het schutbord,
met een stekkertje erop.
Na lang zoeken wat dat klepje precies doet, kwam ik ergens tegen dat dat vacuum wordt gebruikt voor de ontstekingvervroeging.
Het klepje dient ervoor om Nox te verminderen in de uitlaatgassen bij hoge toerentallen.
Dus door bij de hogere toerentallen de vervroeging op een gegeven moment te stoppen.
Bah, dat is dus vermogensverlies als je het mij vraagt, en dat alleen om het milieu
Het is natuurlijk wel zo als de ontsteking teveel gaat vervroegen, je kans hebt op pingelen, en dat wil je niet.
Ik had toen het idee dat het bij mijn GT inj. wel makkelijker doortrok in toeren.
Heeft iemand hier ervaring mee?
met een stekkertje erop.
Na lang zoeken wat dat klepje precies doet, kwam ik ergens tegen dat dat vacuum wordt gebruikt voor de ontstekingvervroeging.
Het klepje dient ervoor om Nox te verminderen in de uitlaatgassen bij hoge toerentallen.
Dus door bij de hogere toerentallen de vervroeging op een gegeven moment te stoppen.
Bah, dat is dus vermogensverlies als je het mij vraagt, en dat alleen om het milieu
Het is natuurlijk wel zo als de ontsteking teveel gaat vervroegen, je kans hebt op pingelen, en dat wil je niet.
Ik had toen het idee dat het bij mijn GT inj. wel makkelijker doortrok in toeren.
Heeft iemand hier ervaring mee?
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Als je heel in de diepe donkere gewelven van het forum gaat zoeken kom je het ook tegen in een post van mij. M'n oouwe trouwe 1.1tje liep ook lekkerder door in de toeren toen ik het stekkertje los had getrokken.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
pcrodent wrote:Heeft iemand een foto van het gewraakte stekkertje/klepje?
wat te doen:
-ga voor je auto staan
-bedenk dat de kap dicht is
-loop naar de deur
-bedenk dat die opslot zit
-haal de sleutels
-doe de deur open
-open de motorkap
-loop terug naar de voorkant van de auto
-doe de klep omhoog
-kijk wat verdwaasd rond
-laat de klep op je hoofd vallen
-doe de klep weer omhoog
-zet het stokje ertussen
-kijk naar je rechter veerpoot
-bedenk dat rechts aan de andere kant is
-kijk naar de poot aan passagierszijde
daar zie je 1 of 2 pompjes met wat vacuum slangetjes
-haal het stekkertje eraf
-probeer de kap dicht te doen
-haal het stokje los
-probeer de kap dicht te doen
-haal je hoofd ertussenuit
-probeer het nog eens
-controleer of je hoofd er niet tussen zit
-ga in de auto zitten
-start de motor
-have fun
Is dat toevallig het dingetje waarvandaan een slangetje loopt naar de "UFO" van het ontsteking-ding? In dat geval weet ik om welke het gaat
Edit:
*springt in het rond* OEW OEW OEW lookie what I've found!!
clicky clicky
Edit 2:
OEW OEW OEW ik heb een vet idee.
Als ik er nou eens een relais of een knopje tussen zet! Mocht ie dan gaan pingelen dan zet ik het knopje om en doet het klepje het weer Iemand een mening hierover?
Edit:
*springt in het rond* OEW OEW OEW lookie what I've found!!
clicky clicky
Edit 2:
OEW OEW OEW ik heb een vet idee.
Als ik er nou eens een relais of een knopje tussen zet! Mocht ie dan gaan pingelen dan zet ik het knopje om en doet het klepje het weer Iemand een mening hierover?
Kijk uit, een Cactussssss
het klepje verhoogd de kans op pingelen, het zorgt ervoor dat de ontsteking
verlaat wordt bij hoge toerentallen.
Bij hoge toerentallen hebben we juist meer voorontsteking nodig omdat de
verbrandings snelheid gelijkblijft terwijl de tijd die er voor de verbranding
is, afneemt.
Klinkt dus als goedkope tuning!
Als de Ecu nou maar niet vervelend gaat doen...
verlaat wordt bij hoge toerentallen.
Bij hoge toerentallen hebben we juist meer voorontsteking nodig omdat de
verbrandings snelheid gelijkblijft terwijl de tijd die er voor de verbranding
is, afneemt.
Klinkt dus als goedkope tuning!
Als de Ecu nou maar niet vervelend gaat doen...
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
PSA heeft zijn huiswerk heus wel gedaan, zonder de xtra vacuum vervroeging zal de marge ruim genoeg zijn.
Met vacuum vervroeging zit de piek verbranding dichter bij het bdp, dus meer powerrrr...
En waarom NOx zo bestrijden? Ik denk dat t klepje erg goedkoop is/was.
en nee qo1z jij hebt m niet, je kan m wel er op zz zodat je t stekkertje er ook af kan halen!
Met vacuum vervroeging zit de piek verbranding dichter bij het bdp, dus meer powerrrr...
En waarom NOx zo bestrijden? Ik denk dat t klepje erg goedkoop is/was.
en nee qo1z jij hebt m niet, je kan m wel er op zz zodat je t stekkertje er ook af kan halen!
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Re: Hmmmz.. klepje?
TwoTone wrote:Bij me ouwe GT injection zat er zo'n vacuumklepje rechts op het schutbord, met een stekkertje erop.
Volgens mij heb ik 'm ook gevonden...en ben ik tot de ontdekking gekomen dat 't stekkertje allang los was (denk ik)...
Ook al gebruikte ik de volgende "gebruiksaanwijzing"...
q01z wrote:wat te doen:
-ga voor je auto staan
-bedenk dat de kap dicht is
-loop naar de deur
-bedenk dat die opslot zit
-haal de sleutels
-doe de deur open
-open de motorkap
-loop terug naar de voorkant van de auto
-doe de klep omhoog
-kijk wat verdwaasd rond
-laat de klep op je hoofd vallen
-doe de klep weer omhoog
-zet het stokje ertussen
-kijk naar je rechter veerpoot
-bedenk dat rechts aan de andere kant is
-kijk naar de poot aan passagierszijde
daar zie je 1 of 2 pompjes met wat vacuum slangetjes
-haal het stekkertje eraf
-probeer de kap dicht te doen
-haal het stokje los
-probeer de kap dicht te doen
-haal je hoofd ertussenuit
-probeer het nog eens
-controleer of je hoofd er niet tussen zit
-ga in de auto zitten
-start de motor
-have fun
Nu heb ik hoofdpijn door m'n motorkap
...toch weet ik niet zeker OF ik het wel over hetzelfde klepje heb, zou er misschien iemand toch nog een foto(tje) van dat dingetje willen posten...
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
-
- AX Starter
- Posts: 11
- Joined: MonJan23, 2006 10:09:07 AM
hmm bij mij is het vacuumslangetje wat hier heen hoort te lopen ooit vakkundig door de garage weg gehaalt maakt dit ook uit? ik heb er wel eens een slangetje op gezet maar dat maakte geen verschil alleen dat ik dacht een sissend geluid te horen dus toen maar weer zonder slangetje
stekkertjes zitten er btw nog wel op
stekkertjes zitten er btw nog wel op
Re: Hmmmz.. klepje?
TjizZzuH wrote:Volgens mij heb ik 'm ook gevonden...en ben ik tot de ontdekking gekomen dat 't stekkertje allang los was (denk ik)...
Het was idd hetzelfde klepje, alleen was het 'n ander stekkertje dat los zat...nu is het "goede" stekkertje ook los.
Vanochtend eerst ff de motor warm gereden en toen de snelweg op:
Het eerste stuk ging ie nie zo hard...met moeite op de 150...maar ik moest pal tegen de wind in...
Terug had ik het idee dat ie idd wat makkelijker doortrok tussen de 4000 en 5000 rpm...ik had mn AX namelijk in no time op de 175 zitten (maar wellicht / waarschijnlijk speelde de windrichting hier ook een beetje mee)
//EDIT//
Hier is trouwens een afbelding van hoe dat ding eruit ziet (volgens mij):
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)