Het onderwerp zegt het al. Mijn ouders hebben een AX 14 RD en willen op een mix met slaolie gaan rijden. Nu weet ik al best het een en ander over slaolie. Ze willen de auto niet aanpassen (geen voorverwarming) en dus gewoon erbij knikkeren: Hoe warmer, des te meer slaolie. Nu heb ik een paar vragen:
1) Rijd een AX 14 RD goed op slaolie? Geeft het geen lekkages bij de brandstofpomp?
2) Wat is de maximale verhouding die goed werkt?
3) Maakt het uit welke olie: Slaolie of Zonnebloemolie?
Alvast bedankt voor de reacties, alle ervarinen zijn welkom!
AX 14 RD op slaolie?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 3
- Joined: TueApr04, 2006 10:32:10 PM
- Location: s-Hertogenbosch
- Contact:
AX 14 RD op slaolie?
Water is een feest als het in de brouwerij is geweest (Opa Beelen)
Ernst
www.ernst.ontheweb.nl
Citroën CX Gti 2400 1982 - Bleu Nuit
Citroën CX 2.0 Familiale 1984 - Gris Perl?
Constructam Coral 1 caravan 1973 - Wit
BMW R100/7 1977 - Wit
Ernst
www.ernst.ontheweb.nl
Citroën CX Gti 2400 1982 - Bleu Nuit
Citroën CX 2.0 Familiale 1984 - Gris Perl?
Constructam Coral 1 caravan 1973 - Wit
BMW R100/7 1977 - Wit
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
dit is typisch een vraagje voor kakelbont, die rijd namelijk op zonnebloemolie.
Ik heb zelf op 25% zonnebloemolie gereden als test, dat ging zonder problemen, als het zomer is gaat er zeker weer de nodige zonnebloemolie in de tank. Hij liep dr gewoon goed op, het enige waar je voor moet zorgen is dat het mengsel vloeibaar genoeg is.
Ik heb zelf op 25% zonnebloemolie gereden als test, dat ging zonder problemen, als het zomer is gaat er zeker weer de nodige zonnebloemolie in de tank. Hij liep dr gewoon goed op, het enige waar je voor moet zorgen is dat het mengsel vloeibaar genoeg is.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Aldi is het goedkoopste
Voorverwarming is wel een must eigelijk hoor. Vooral als je een lucas of CAV roterende pomp hebt. Bosch slikt het beter.
Het probleem zit em in de viscositeit, de vloeibaarheid inderdaad. Is de olie te koud, dan issie te dik en slijt je pomp nogal. Deze wordt namelijk intern gesmeerd door brandstof en de marges zijn zeer minimaal.
In de zomer zul je weinig problemen ondervinden, vooral niet als je wat bijmengt. 50/50 is dan nog vrij veilig. En als het heel warm is in de zomer zou ik het puur ook nog wel aandurven. Met de wetenschap dat je pomp dan wel harder slijt.
Ligt er ook een beetje aan of je veel korte stukjes rijdt. De koude start is namelijk het vervelendste voor de pomp. Als je motor goed warm is wordt de brandstof toch wel opgewarmd doordat het brandstoffilter aan het thermostaahuis hangt bij ons TUD blokjes. Zo komt de brandstof al redelijk op temperatuur. Maarja niet bij korste stukjes.
Overigens rijd ik momenteel op pure diesel Want de volkswagen oliekoeler is gaan lekken op de slangaansluitingen.
Ik ben van plan er een platenwarmtewisselaar in te gooien om v/d zomer weer plantaardig rond te tuffen.
Meer info, sjek effe die link van ppo experience in mijn onderschrift
Voorverwarming is wel een must eigelijk hoor. Vooral als je een lucas of CAV roterende pomp hebt. Bosch slikt het beter.
Het probleem zit em in de viscositeit, de vloeibaarheid inderdaad. Is de olie te koud, dan issie te dik en slijt je pomp nogal. Deze wordt namelijk intern gesmeerd door brandstof en de marges zijn zeer minimaal.
In de zomer zul je weinig problemen ondervinden, vooral niet als je wat bijmengt. 50/50 is dan nog vrij veilig. En als het heel warm is in de zomer zou ik het puur ook nog wel aandurven. Met de wetenschap dat je pomp dan wel harder slijt.
Ligt er ook een beetje aan of je veel korte stukjes rijdt. De koude start is namelijk het vervelendste voor de pomp. Als je motor goed warm is wordt de brandstof toch wel opgewarmd doordat het brandstoffilter aan het thermostaahuis hangt bij ons TUD blokjes. Zo komt de brandstof al redelijk op temperatuur. Maarja niet bij korste stukjes.
Overigens rijd ik momenteel op pure diesel Want de volkswagen oliekoeler is gaan lekken op de slangaansluitingen.
Ik ben van plan er een platenwarmtewisselaar in te gooien om v/d zomer weer plantaardig rond te tuffen.
Meer info, sjek effe die link van ppo experience in mijn onderschrift
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 3
- Joined: TueApr04, 2006 10:32:10 PM
- Location: s-Hertogenbosch
- Contact:
Wanneer was die test? Met welke verhouding zou je met dit weer (met stukjes van 15 km) rijden?
En mag het ook slaolie zijn? Die is goedkoper dacht ik
En mag het ook slaolie zijn? Die is goedkoper dacht ik
IceByte wrote:dit is typisch een vraagje voor kakelbont, die rijd namelijk op zonnebloemolie.
Ik heb zelf op 25% zonnebloemolie gereden als test, dat ging zonder problemen, als het zomer is gaat er zeker weer de nodige zonnebloemolie in de tank. Hij liep dr gewoon goed op, het enige waar je voor moet zorgen is dat het mengsel vloeibaar genoeg is.
Water is een feest als het in de brouwerij is geweest (Opa Beelen)
Ernst
www.ernst.ontheweb.nl
Citroën CX Gti 2400 1982 - Bleu Nuit
Citroën CX 2.0 Familiale 1984 - Gris Perl?
Constructam Coral 1 caravan 1973 - Wit
BMW R100/7 1977 - Wit
Ernst
www.ernst.ontheweb.nl
Citroën CX Gti 2400 1982 - Bleu Nuit
Citroën CX 2.0 Familiale 1984 - Gris Perl?
Constructam Coral 1 caravan 1973 - Wit
BMW R100/7 1977 - Wit