nieuwe auto loopt niet lekker

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

nieuwe auto loopt niet lekker

Post by first »

De nieuwe rode ax blijkt er beter uit te zien dan dat hij loopt. Vrijdag brandde het lampje van de motorstoring. Ook begon de motor te trommelen als je het gas intrapte op het moment van storin.

Vandaag op weg naar Arnhem weer het lampje van motorstoring. Nu bleef hij veel langer branden en ook nu weer dat getrommel.

Vanavond een paar uur later kreeg ik de auto niet aan de praat. 3 keer gestart, wel starten, dan steeds hoger lopen en vervolgens daalt het toerental en slaat hij af. Dit 3 keer over. 4 de keer startte hij wel. Toen ik echter de lampen sloeg de motor weer bijna af. Hij liep onzuiver stationair. Een half uurtje later op de snelweg weer motorstoring.

Wat vinden jullie hiervan? En wat kan het nu weer zijn bij deze vierde auto? Hij drinkt heel wat meer dan de witte. Die reed 300 tot 340 op een halve tank. Deze doet 250 tot 270 op een halve tank.

Citroen in Renkum denkt brandstofsysteem, maar dan gaat hij toch niet bakkeleien als je de lampen aan doet???
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

Tim @X
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 371
Joined: ThuJun12, 2003 6:16:05 PM
Location: Montfort (Limburg)

Post by Tim @X »

Misschien is je ECU dood aan het gaan, heb ik ook gehad op de sloop 20 euro voor een nieuwe tweedehandse, je hebt wel erge pech he met je AX-jes :cry:
Pump Your Body To The Bass
The Kick Will Be Right In Your Face

Cracking Sounds Are In Ya' Ears
So Turn Around & Show Some Fear

Pounding Noises, Hard As Hell
Will Give You Some Outrage In Pain

Noises Deep Down In Your Head
The Music Makes You Go Insa-a-a-a-a-ne!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

kapotte dynamo?

dat 'zuipen' kan duiden op noodloop, oftuwel slecht signaal vd lambda of ergens een slecht signaal van of naar de ECU.
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

maar laat eerst je dynamo maar eens doormeten...
Image

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

zit een gloednieuwe dynamo op...die kan toch niet zomaar kapot zijn? Zoals ik het bekijk zou ik zeggen dat het mogelijk bij de ecu zit.

Zijn alle axen bij aankoop zo slecht ofzo? Dit is de tweede al...
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

motorstoringslampje duidt ergens op een probleem in brandstof toevoer/electronica zoals q01z al zei kan het een slechte sensor zijn die voor de ellende zorgt, waardoor er weer teveel of te weinig brandstof wordt ingespoten. Ik zou dr gewoon mee teruggaan, je had de mogelijkheid om met problemen terug te gaan, dit dan ook zo snel mogelijk doen.

Dynamo kan het ook zijn, als de boel gewoon te weinig stroom krijgt kan de hele electronische inspuiting vreemd gaan doen.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Dit klinkt idd heel erg als lambda... noodloop + hoog verbruik..

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

first, nee.. de meeste ax-en die je koopt hebben wel 'wat' werk, ik bedoel, het is nooit een nieuwe auto.. maar blijkbaar heb jij of pech, of koop je de verkeerde (wat ook een soort van pech is..)

maar zoals Eelco zegt, snel mee terug..
Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

kakanox wrote:Dit klinkt idd heel erg als lambda... noodloop + hoog verbruik..


verklaart niet het willen afslaan bij het inschakelen van stroomverbruikers

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

IceByte wrote:
kakanox wrote:Dit klinkt idd heel erg als lambda... noodloop + hoog verbruik..


verklaart niet het willen afslaan bij het inschakelen van stroomverbruikers


en daarom dacht ik dus aan een slechte dynamo..

of wellicht gewoon slechte bedrading waardoor er een grote lekstroom ontstaat.. maarrrr

METEN IS WETEN, GISSEN IS NAAST DE POT PISSEN!
(spreuk hangt op me werk in de werkplaats, kan dr ook neit aan doen :roll:)
Image

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

Het zit je echt niet mee he :cry: :cry:
Ik ben niet heel ervaren, dus iedereen die dit leest, coorect me if i'm wrong!
Om te beginnen: reset je ecu (heb je als ik t goed heb al ervaring mee)
Gooi je tank vol en koop bij de pomp een flesje injectiereiniger (er vanuitgaande dat je een injectie hebt, en geen carburateurs)
Allebei gemakkelijk en goedkoop, en baat t niet dan schaadt t niet. Als dit allebei niet helpt, dan gok ik erop dat je kleppen gesteld moeten worden. Maar zoals ik al zei, er zijn hier mensen met veel meer verstand van tu blokken dan ik, dus misschien dat die een beter idee hebben dan ik.
Ik heb goede ervaring met de injectiereiniger van wynn's (koop ik bij de shell om de hoek..)
Image
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Een ding is mss ook van belang. Ik deed vanavond een telefoonlader in de sigarettenaansteker. Mooi dat die maar heel minimaal signaal geeft. Binneverlichting doet het wel als je deur open doet, dan blijft hij branden. Maar als je de deur dicht hebt en hem aan doet gaat hij meestal uit. Dit lijkt ook weer op zo'n stroomprobleem. maar kan een slechte dynamo of bekabeling ook een motorstoring veroorzaken? Ik krijg zo langzamerhand wat van al die auto's...vierde op rij.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Accupolen los, slechte verbindingen op de dynamo, massakabel kapot of los, dynamo zelf kapot..

Het kan van alles zijn... eerst maar eens je dynamo doormeten.
Als het laadsysteem goed functioneerd, kan je al een hoop wegstrepen
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

Meet de spanning op de accu eens als de motor draait en wanneer de motor uitstaat. (dit doe je met een multi-meter)
Image
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

zo'n ding heb ik niet in huis...dus dat mogen ze bij de garage doen. Maar kan het ook een kapotte cq. zwakke oude accu zijn?

Radio doet het overigens wel.

vervolg van dinsdag;

Auto is inmiddels terug bij de garage. Verkoper is er op dit moment niet. Hij komt vanmiddag terug. Ik bel hem dan op. Verder wordt de auto vanmiddag bekeken. De verkoper denkt aan een sensor die niet naar behoren functioneert. Zou dit kunnen volgens jullie?

Verder staat mijn oude witje te koop (nu al) voor 950 euro. Veel te hoog als ze hem nog niet opgeknapt hebben...wat ik eigenlijk ook niet verwacht.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Vandaag is de auto terug geweest. Het probleem is nog niet opgelost. De monteur zegt dat er een regelaar kapot was die een klep omzet zodat de auto warme of koude lucht aanzuigt. Deze zoog alleen nog koude lucht aan. Alleen heb ik al weer 2 keer motorstoring gehad.

Nu heb ik een gele multimeter...maar ik kan er niet uitkomen hoe hij werkt. Ik wil eigenlijk de dynamo en de accu gaan doormeten.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Draaiding op 20 Volt zetten en dan die prikkers bijvoorbeeld op 2 punten in het elektrisch systeem ergens tegenaan houden. Op deze manier kun je van alles meten. Zoals je op meer plaatsen op het forum kunt lezen moet je met draaiende motor tussen de 13,8 en 14,5 volt meten.
Als ie een negatieve waarde aangeeft wordt ie positief als je de prikkers omwisselt van plek, maar dat is in feite niet nodig omdat je zelf het minnetje ook wel weg kunt denken.
Probeer het maar eens op een batterijtje in huis... dan heb je het zo door :)

Het lijkt mij sterk dat die klep in z'n eentje voor dat rare gedrag zorgt... Ik denk dat ze ergens naar zochten, zagen dat die klep het toevallig niet deed en dus die maar als de schuldige aanwezen.
Kijk uit, een Cactussssss

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

die klep is echt een 'niet' oplossing.. waarschijnlijk gaat die klep namelijk via vacuum dus dat kan wel wat schokken veroorzaken, maar dan alleen bij koude motor! en eignelijk ook niet echt bij de huidige buiten temperaturen..

meet inderdaad zoals joost even uitlegt je accu en dynamo even door..

gewoon op de accupolen meten.. eerst met motor die uitstaat (+-12,5V) en daarna met draaiende motor (+-14V)

als dat goed is, dan kan het nog wel ergens een kabelbreuk zijn ofzo..

als je zegt dat je sigarettenaanstekerdingwatveelstewarmwordtomjevingersmeeteverwarmenmaarwatjetocheenkeergeprobeerdmoethebbending niet voldoende stroom leverd dan zou je die ook nog eens kunnen meten.. maar dat is behoorlijk wat lastiger en zou ik niet aan beginnen, wel kan je bijv je daklampje even nameten! die heb je 'zo' los en dan heb je gewoon een + en een min draad (meerdere groene draden, die allemaal plus of signaal zijn, kan dus zijn dat je even moet zoeken welke je moet hebben) (en een bruine 'min' draad)

succes.. en sterkte!


ps. wie is er mee geweest de auto kopen als ik ragen mag?
Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Die sigarettenaansteker is hartstikke makkelijk te meten, 1 prikker tegen het schroefje dat helemaal achterin zit en de andere prikker ergens binnenin tegen de rand van het "gat".
Kijk uit, een Cactussssss

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

en moet daar voor voltage af komen???
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

Post Reply