auto zonder motorolie
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Als je echt zonder olie staat, dus als er niks meer in zit, dan was je motor binnen de kortste keren vastgelopen.
Bij mijn auto kan ik t horen als t oliepeil te laag is.. Klinkt misschien vaag, maar hij maakt aanzienlijk meer herrie als het peil aan de lage kant is. Ben de laatste tijd wat laks geweest, en dus zat ik ook met een droge peilstok. Maar dat je peilstok droogstaat, wil nog niet zeggen dat de auto helemaal zonder olie staat. Dus gewoon 1 keer per week peilen ofzo, en het olieniveau tussen min en max op de stok houden. Zomaar een liter erbijgooien is niet handig. Teveel olie is namelijk ook schadelijk. Het blok in mijn ax is al zo lang als ik m heb nat, en ik weet vanaf km stand 155000 zeker dat ik n lekke koppakking heb. Heb m nu bijna op 170000 staan, gewoon een keer per week ff de olie peilen en zonodig bijvullen, niet al te gek doen met rijden. Kan ik in de tussentijd sparen voor die koppakking en alles wat daarbij komt.
Bij mijn auto kan ik t horen als t oliepeil te laag is.. Klinkt misschien vaag, maar hij maakt aanzienlijk meer herrie als het peil aan de lage kant is. Ben de laatste tijd wat laks geweest, en dus zat ik ook met een droge peilstok. Maar dat je peilstok droogstaat, wil nog niet zeggen dat de auto helemaal zonder olie staat. Dus gewoon 1 keer per week peilen ofzo, en het olieniveau tussen min en max op de stok houden. Zomaar een liter erbijgooien is niet handig. Teveel olie is namelijk ook schadelijk. Het blok in mijn ax is al zo lang als ik m heb nat, en ik weet vanaf km stand 155000 zeker dat ik n lekke koppakking heb. Heb m nu bijna op 170000 staan, gewoon een keer per week ff de olie peilen en zonodig bijvullen, niet al te gek doen met rijden. Kan ik in de tussentijd sparen voor die koppakking en alles wat daarbij komt.
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Hee maar je zei dat je olielampje nooit is gaan branden.
Als ik jouw was zou ik er effe een nieuwe sensor in draaien. Als je dan weer te weinig olie hebt weet je het tenminste op tijd. Sensor hoeft zo duur niet te zijn geloof ik
Ik denk trouwens dat de schade wel meevalt. Zoals al gezegd, er zal altijd wel olie in gezeten hebben en zolang je dan niet aan de autocross mee doet en flink in de toeren jaagt zal het allemaal wel loslopen.
Als ik jouw was zou ik er effe een nieuwe sensor in draaien. Als je dan weer te weinig olie hebt weet je het tenminste op tijd. Sensor hoeft zo duur niet te zijn geloof ik
Ik denk trouwens dat de schade wel meevalt. Zoals al gezegd, er zal altijd wel olie in gezeten hebben en zolang je dan niet aan de autocross mee doet en flink in de toeren jaagt zal het allemaal wel loslopen.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Kakelbont wrote:Hee maar je zei dat je olielampje nooit is gaan branden.
Als ik jouw was zou ik er effe een nieuwe sensor in draaien. Als je dan weer te weinig olie hebt weet je het tenminste op tijd. Sensor hoeft zo duur niet te zijn geloof ik
grote kans dat die sensor het wel doet, maar gewoon nog niet aanging.
Heb met m'n Sport de peilstok weleens droog gehad, toen knipperde het lampje ineens in bochten vlgs mij >> ik merkte het wel ineens.
Weet het niet meer precies, is al zooo lang geleden... Stond in Friesland ergens, bij een pomp. En er kon iets van 1,5-2 liter bij geloof ik
Als t lampje brandt ben je vaak al te laat inderdaad. Wees blij dat ie niet aanging.
Te weinig olie is natuurlijk niet goed, maar het ligt er maar net aan wat er bij moest. Is het een liter dan gaat t nog wel denk ik. Als ie nu gewoon goed loopt zal t blok echt niet kapot zijn. Daar heeft ie zonder olie maar heel even voor nodig.
Bijvullen is wel leuk, maar het is veel handiger uit te zoeken waar de lekkage vandaan komt. Kleppendeksel misschien aan t lekken? Krukaskeerring zou heel goed kunnen, zeker omdat ie tussen de bak en de motor vandaan aan t lekken is.
Carter kan ook.... maar dan moet je toch wel een scheur zien denk ik zo.
Te weinig olie is natuurlijk niet goed, maar het ligt er maar net aan wat er bij moest. Is het een liter dan gaat t nog wel denk ik. Als ie nu gewoon goed loopt zal t blok echt niet kapot zijn. Daar heeft ie zonder olie maar heel even voor nodig.
Bijvullen is wel leuk, maar het is veel handiger uit te zoeken waar de lekkage vandaan komt. Kleppendeksel misschien aan t lekken? Krukaskeerring zou heel goed kunnen, zeker omdat ie tussen de bak en de motor vandaan aan t lekken is.
Carter kan ook.... maar dan moet je toch wel een scheur zien denk ik zo.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
TB wrote:Als t lampje brandt ben je vaak al te laat inderdaad. Wees blij dat ie niet aanging.
Te weinig olie is natuurlijk niet goed, maar het ligt er maar net aan wat er bij moest. Is het een liter dan gaat t nog wel denk ik. Als ie nu gewoon goed loopt zal t blok echt niet kapot zijn. Daar heeft ie zonder olie maar heel even voor nodig.
Bijvullen is wel leuk, maar het is veel handiger uit te zoeken waar de lekkage vandaan komt. Kleppendeksel misschien aan t lekken? Krukaskeerring zou heel goed kunnen, zeker omdat ie tussen de bak en de motor vandaan aan t lekken is.
Carter kan ook.... maar dan moet je toch wel een scheur zien denk ik zo.
Carter is verder droog, smeert iets op de aansluiting, maar mag geen naam hebben, het is gekker aan de linker en de rechterkant van de auto, daar lekt ie aardig door.
De kleppendekselpakking en dergelijke is allemaal droog. Daar komt het niet vandaan. De carterpan smeert idd iets op de aansluiting. Hij smeert behoorlijk iig bij de v-bak. Daar hangen de druppels en wat hij lekt tijdens rijden is niet eens te controleren. Verder aan de rechtervoorzijde van de auto is de halve carter onder gesmeerd, onderzijde distributiehuis, gebied rond de v-snaar, aandrijfas en zo nog wat meer. Klinkt dus niet echt zoals het hoort.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!