Ik trof mijn peilstok vandaag helemaal schoon, dus de auto was leeg Ik snap hoe hij leeg kan zijn en het niet aangeeft. Ik heb het een paar keer gepeild op een iets lauwe motor. Niet warm! Als ik onder de auto kijk, zie ik dat hij op meedere aanzienlijk lekt of heeft gelekt. De carterpan zit nu helemaal onder De v-snaar nog net niet, de kap van de d-riem is aan de onderzijde helemaal besmeurt. Dan hebben we het gebied rondom de krukas bij de bak, zit helemaal onder. Geen mayonaise bij de vuldop. Na een liter olie te hebben bijgevuld greep hij niet meteen aan bij het starten.
Hoeveel olie gaat er normaal in een lege ax? En is ok dat hij moeilijk bij starten als hij geen olie heeft gehad? Kunnen de recente problemen ook zijn veroorzaakt door te weinig motorolie?
hoe lang had je niet gepeild? Ik geloof niet dat een auto binnen een week helemaal leeg kan zijn zonder een lek in het carter of zoiets. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met auto's zonder olie, echter logisch nadenkend kan je niet ongemerkt bijv de snelweg op dan. Bij wat hogere belasting vd motor zal een evt gebrek aan smering de temp. binnen no time de hoogte in jagen, en dat merk je echt wel. Wat ik me nog afvroeg: als je em probeert te starten bleef het rode oliedruklampje dan aan? wellicht dat dat startproblemen kan verklaren ivm slechte smering. Ik zou em maar eens helemaal vullen en dan nog eens proberen.
wat je eigenlijk het beste kunt doen is alle resterende olie er uit laten lopen en er 3.5 liter nieuwe olie in doen. Meteen een nieuw filter erop, dan zit je in ieder geval goed. Daarna goed in de gaten blijven houden.
Eriks wrote:wat je eigenlijk het beste kunt doen is alle resterende olie er uit laten lopen en er 3.5 liter nieuwe olie in doen. Meteen een nieuw filter erop, dan zit je in ieder geval goed. Daarna goed in de gaten blijven houden.
ja maar dan niet klakkeloos zonder te kijken 3,5l in 1x erin gooien, dat heb ik ook een keer gedaan, en ondanks een nieuw oliefilter en goed leeggelopen auto zat de olie toen ruim boven de max (doordat er altijd olie achterblijft) Aangezien dan je keerringen eraan gaan kun je het beste rond de 3l erin gooien, en dan met voldoende tussenpauzes gaan peilen en aftoppen.
Een week of 3 geleden is hij gepeild, toen ook bijgevuld. Toen was hij op peil. Nu met lauwe motor droge peilstok. Nu 1 l er in, maar is dat voldoende???? Ik moet vanavond nog de snelweg op. Het lampje heeft geen enkele keer gebrand en dat vind ik het gekke eraan. Hij staat nu redelijk op peil, maar volgens mij mag er nog wel een liter bij. Ik weet niet wat er gebeurt, maar wel dat hij volgens mij zonder olie zat. In 3 weken! Volgens mij klopt dat niet. Hij lekt wel aanzienlijk. Morgen naar Eelco en dan kijken wat er mis is. Maar kan hij 300 km met mss ietsje meer dan 1 l motorolie??? Serieus hulp gevraagd nu. Maak me toch wel behoorlijk zorgen op dit moment...
Bovenkant oliepeilstok is 1 liter verschil met de onderkant van de peilstok. Als ie helemaal onderaan aangeeft kan er dus nog 2,5 liter in je motor zitten. Je moet er gewoon ff 3/4 liter bijgooien, ff tijdje wachten of heel ff motor laten draaien en dan opnieuw pijlen en kijken waar ie staat.
op 'langere' termijn wordt je distributieriem dan aangetast en gaattie stuk..
maar dat is nog niet waar ik me nu zorgen om maak..
gooi er eens olie bij totdat je het WEL ziet op de peilstok, dus gewoon op niveau..
anders zou ik zoiezo vanavond niet weggaan.. eerst even het oliepeil op niveau zetten nu, anders gaattie misschien stuk door nalatigheid en dat moeten we voorkomen.
als hij helemaal zonder olie gelopen heeft dan is er ALTIJD serieuze schade, echter blijft er wel altijd een dun laagje (filmpje) olie achter waardoor er nog iets van smering is. dus de motor hoeft niet per direct kapot te gaan, daar kan hij rustig nog 10a15duizend kilometer mee wachten.. afhankelijk van de hoeveelheid olie die er nog WEL in zat. en hoe lang hij al onder het minimum zat en hoe de belasting is geweest.
als je vanavond ervoor kiest om WEL de snelweg op te gaan (olie bijvullen!), rij dan rustig en trek de auto niet te hoog door in de toeren. je kan wel gewoon 100/120 gaan rijden, maar ga niet pas op het laatste moment schakelen.. dat is belasting die je auto nu even niet wil hebben.. zeker niet als je echt serieuze olielekkage hebt.
overigens niet onbelangrijk: hoeveel km heb je gereden in die 3 weken?
die liter die erin is gegaan is zichtbaar op de peilstok. Verder rijd ik straks langs de pomp en gooi ik er nog een liter in.Hoeveel ik gereden heb weet ik echt niet...
een liter op 500km is niet best maar nog mee te leven.. daaronder wordt het ECHT slecht..
daarboven is het eignelijk niet 'erg'.. kijk olielekkage hoort niet, maar als je het weet kan je er rekening mee houden..
(voorbeeldje met een Daf Ya126 (oude legervrachtwagen): die verbruikt ongeveer 1 liter per 30km.. OLIE! en dan dus 1op4 Diesel, mits in terein, anders meer.. )
hoor je gekke geluiden bij de motor, in geluiden van schuren of kloppen die je normaal niet hoorde.. (dus ff onder de kap luisteren)
Hij is vandaag hier geweest, hij loopt nog steeds goed verder, smeert wel olie aan de kant van de distributieriem, druppelt wat, dus of beide krukas keerringen kapot of ergens anders lekkage aan de linkerkant, voorkant is wel zo goed als droog