Koffie met melk in inj unit - en nu weer wat vreemds

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Koffie met melk in inj unit - en nu weer wat vreemds

Post by Eriks »

Ik heb net mijn luchtfilter vervangen, wat hard nodig was en 4 nieuwe bougies ingedraaid. M'n ax rijdt niet zo zuinig meer, dus ik hoop dat dit al helpt.

Voor dit klusje heb ik het lucht en inj huis unit losgehad. Aan de injectiekant was het erg nat van een koffiebruine (met melk) vloeistof. Gelukkig rook het nog naar benzine. Maar wel vreemd, toch?
Last edited by Eriks on FriFeb24, 2006 10:21:10 PM, edited 1 time in total.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

euhm.. waar precies zat dit? onder het injectiehuis? of aan het blok? haal de slang van de carterontluchting eens los en kijk eens of die (erg) vies is?

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

ik heb die overbrugging tussen luchtfilter en injectiehuis losgehad, verder niets. Dus dan kijk je van boven op de gasklep ed.
Het zat daar op de rand.

M'n carterontluchtingsslang is lek, er zit een scheurtje in. Daar komt in ieder geval geen zooi uit.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

dan ist voor mij een hele goeie vraag :)

Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 183
Joined: TueMar01, 2005 1:26:50 PM
Location: Dedemsvaart

Post by Flamme »

vermoedelijk mengsel olie water benzine ed wanneer het niet veel is kan het niet veel kwaad, erg vochtig weer deze tijd van het jaar. heb het zelf ook gezien paar weken terug, gewoon ff schoonmaken met doekje en in de gaten houden. als het gaat klonteren (mayo) is er iets niet goed..
:twisted: Manipuleren kun je leren :twisted:

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Slutch lijkt mij... Rij je vaak korte stukken?
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

CitRoel wrote:Slutch lijkt mij... Rij je vaak korte stukken?


Ja, de laatste tijd wel. Nu weer wat minder. Ik heb het weer open gehad om nog eens te kijken en nu was het helemaal schoon.

Ik hoop dat m'n motortje nog aardig wat kilometers kan maken. Maar ik heb nu weer iets anders geks ontdekt:

M'n auto lekt vocht uit de uitlaat. In principe niet gek, maar er komt iets wat te veel uit. Er ligt een plasje onder van 15cm doorsnee. Dit viel me vanmiddag op. Ik heb toen de auto een stukje naar voren geduwd om te kijken of het nog zou blijven lekken. De motor was toen al 4 uur uit. Vanavond lag er weer een plasje! Dat is toch vreemd? De motor heeft niet meer gelopen.

En ik ben bang dat de koppakking eruit vliegt. Het blok is nog vrij droog, maar ik had ook wat sludge onder de olievuldop en onder de koelwatervuldop. Echt al richting de mayonaise.

Verder loopt en trekt de AX nog prima.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Ik lees nu ergens dat je uitlaat overmatig kan gaan druppen als je vaak korte ritjes maakt! Hmmm, dan moet ik misschien toch maar eens wat vaker de auto laten staan!

Ik woon nu op 48 meter boven NAP, dus in principe is de auto nu ook voor korte ritjes wel handig geworden! Gelukkig heb ik een fiets zonder versnellingen :?

Ik ga alle problemen een beetje in de gaten houden en wat meer langere afstanden maken. Vandaag moet ik weer naar Eindhoven. 2x per week tegenwoordig. Dus dat schiet wel op.

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Ik denk dat het een combinatie is van slechte kwaliteit olie en te veel korte stukjes.

Ik heb in mijn AX olie van de halfords zitten (niet super) maar ik rij lange stukken elke dag naar m'n werk. Dus geen last van sludge enzo. De fiat Punto van m'n zusje heeft dat er ook inzitten en ze rijdt alleen maar korte stukjes, resultaat: sludge!

Kijk eens naar duckhams olie, heb ik hele goede ervaring mee. Evenals met Castrol.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

robin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 597
Joined: SunDec14, 2003 10:21:59 PM
Location: Dirkshorn
Contact:

Post by robin »

Je olie wordt niet warm genoeg van korte stukken rijden en dan is slutch het gevolg van! je olie gaat zich mengen met condens. Rij je auto een keer lekker warm en het moet een stuk minder zijn!!!
BX GTI 16V 1987
XANTIA ACTIVA V6 1997
SAXO VTS 1998

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

erik, hoeveel had je nou ook al weer op de teller staan? 240 en de rest?

mag het een keertje zeg! :D

nee maar het zal idd wel stilgevallen condens zijn.. mijn grijze had ook sludge omdat hij al 3mnd stil stond.. ook allemaal weg (gewoon keertje goed 7500rpm laten draaien, dan verbrand het water vanzelf :lol: en nee, ging niet express, maar wie verwacht er nou opeens een dot wielspin bij 6500rpm)
Image

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Ik heb nu 254.000km op de teller. Ik maak gelukkig weer wat langere afstanden. Ik moet voor m'n werk 2 keer per week naar eindhoven vanuit arnhem. En volgens mij helpt dat inderdaad.

Voorheen betekende starten meestal wel een km of 150 lopen. Tja, wat wil je als je in Groningen woont. Arnhem is heel anders, fietsen is hier niet echt aantrekkelijk met al die heuvels. Ouders wonen op 8 km en m'n vriendin is ook zo'n 100km dichterbij komen wonen! Ik maak dus veel vaker korte afstanden. Volgens mij wil mijn AX meer!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

10w40 olie scheelt ook. Die is bij koude motor wat dunner en smeert dus bij een lagere motortemperatuur ook al beter dan 15w40. :idea:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

10w40, daar zit wat in inderdaad. Er zit nu 15w40 in omdat ik bij brezan juist het advies kreeg dat dat beter was voor oudere autos met hoge kilometerstanden.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Ik heb er volsyntethische olie in zitten nu. Sindsien verbruikt m'n auto minder olie :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

bij mij zit er ook zooi in het ding boven luchtfilter en injectiehuis
leek me olie.
dacht zal wel goed zijn...
niet dus? :?

er zit een slangetje aan die overbrugging naar beneden en dat kan je er heel makkelijk af trekken. daar komt ook smerig uit
dat zit vervolgens helemaal op al die leidingen die daar lopen

blokje is ook nat - denk van olie - denk uit dat slangetje...

af tapen (als ik plakband) dan maar?
of hebben jullie beter tips...
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Post Reply