Hoe aandrijfassen te vervangen?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
mvandenhatert
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: ThuMar02, 2006 9:45:53 PM
Location: Delft

Hoe aandrijfassen te vervangen?

Post by mvandenhatert »

Hey allemaal,

Ik heb een ax diesel en sinds kort maakt hij een tikkend geluid als ik in de bocht gas geef. Ik denk dat er dus een aandrijfas niet meer helemaal top is, maar weet niet of dit ook de lagers kunnen zijn.
Weet iemand hoe ik dat kan controleren en of het de rechter of de linker is?
Verder wil ik deze natuurlijk zelf vervangen. Heeft iemand ervaringen en tips hoe ik dit kan doen en waar ik goedkoop aan deze assen kan komen?

Thanks allemaal

Matthijs

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Auto per kant opkrikken, in de versnelling zetten ( 1e of R) wiel beetpakken en proberen te draaien, als je dan ook nog onder de auto kijkt naar de as kun goed ontdekken welke de meeste ruimte heeft.

Zie ook de "How-To" op de home page van de AXClub.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

In principe is tikken in een bocht naar rechts de linker as en vice versa.

Zie dat je ook in delft woont, misschien kunnen we dit weekend ff kijken (of luisteren dan ;))
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

mvandenhatert
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: ThuMar02, 2006 9:45:53 PM
Location: Delft

Post by mvandenhatert »

In principe is het nog niet heel erg, dus kan er denk ik ng wel een tijdje mee doorrijden. Echter altijd handig als ik weet wat het is, dan kan ik alvast een beetje rondkijken naar een tweedehand as links of rechts.

ik rij nog niet heel lang in deze auto, maar ben wel van plan er nog lang in te rijden.

Thx

aandrijfaskraker
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 1
Joined: ThuFeb23, 2006 11:00:07 PM

Post by aandrijfaskraker »

aandrijafs vernieuwen is echt gewoon half uurtje werk
je krikt de auto aan de betrffende kant op het liefst vrij hoog ivm olie verlies uit de versnellingsbak,
je draait de grote centrale moer op de as van het wiel los dop 30 geloof ik
en het wiel
dan de bout die de fucee klemt
de stabalisator stang 2x bout m8 geloof ik op de draagarm
dan tik je de draagarm met niet al te veel geweld naar beneden
dat de fusee vrij is en dan ook dus de veerpoot
als je de grote centrale moer los hebt(daar zit de as mee vast in de wielnaaf) druk je hem uit de wielnaaf en trek je hem zo uit de versnellings bak:)
veel succes
ik heb op me verjaardag een GT van me pa gekrege en moet zegge valt me niks tegen. snel:D zuinig en stoer

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

twee opmerkingen na deze verder geniale beschrijving

1- centrale moer losmaken terwijl de auto op de grond staat is wel erg makkelijk

2- stabistang lekker vast laten zitten

verder uitsteekbare beschrijving

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

"Officieel" moet je bij het weer vastmaken trouwens een nieuwe centrale moer nemen. Prijs daarvan zal je de kop niet kosten als je toch een aandrijfas aan het doen bent... :)
Kijk uit, een Cactussssss

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

pcrodent wrote:"Officieel" moet je bij het weer vastmaken trouwens een nieuwe centrale moer nemen. Prijs daarvan zal je de kop niet kosten als je toch een aandrijfas aan het doen bent... :)


Waarom is dat eigenlijk?
Belangrijker, volgens mij, is om Niet te vergeten de borging er weer in te slaan.
En een nieuwe keerring aan de bakzijde.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

omdat de rand waar de borging uitkomt flink verzwakt is als je hem voor de 2e keer gebruikt...

en dus in principe los zou kunnen gaan.

In de praktijk zal ie niet eens snel losgaan als je 'm niet borgt, maar goed.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Als je hem niet borgt denk ik dat je binnen 500 km achter je wiel aan kan gaan rennen. Stabi hoeft niet los maar het is wel 100x makkelijker anders krijg je met geen mogelijkheid je draagarm naar beneden, of je moet de hele voorkant opkrikken.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Sander wrote:Als je hem niet borgt denk ik dat je binnen 500 km achter je wiel aan kan gaan rennen.


Serieus? Dan heb ik gewoon geluk gehad :oops:

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

als je een gebruikte moer hebt dan blijft ie waarschijnlijk wel hangen op zn oude borging maar met een nieuwe moer heb je echt een probleem.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply