Kevin aka kakanox
Moderator: webmasters
Wat is toch altijd dat gezeur met Kakanox die niet geloofd wordt??
Of andersom natuurlijk....
Niet dat ik Kakanox ken, want dat is niet zo.
Wat ik wel weet is dat rijden in de bergen qua (gemiddelde) snelheid voor een heel groot deel bepaald door de bestuurder, niet alleen de auto.
Het is een evenwicht tussen mate van bergachtigheid, vorm van de bochten, bochtensnelheid en vooral het schakelgedrag van de bestuurder.
Niet dat Kakanox' verhaal wat optimistisch klinkt, want dat doet het ook in mijn optiek, maar ik gun'm het voordeel van de twijfel.
Heuvelrijden is gewoon leuk, zeker als je tempo weet te houden.
Of andersom natuurlijk....
Niet dat ik Kakanox ken, want dat is niet zo.
Wat ik wel weet is dat rijden in de bergen qua (gemiddelde) snelheid voor een heel groot deel bepaald door de bestuurder, niet alleen de auto.
Het is een evenwicht tussen mate van bergachtigheid, vorm van de bochten, bochtensnelheid en vooral het schakelgedrag van de bestuurder.
Niet dat Kakanox' verhaal wat optimistisch klinkt, want dat doet het ook in mijn optiek, maar ik gun'm het voordeel van de twijfel.
Heuvelrijden is gewoon leuk, zeker als je tempo weet te houden.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
kakanox wrote:Hahaha, ik vind 't prima Rob... maar misschien kan je beter met je eigen auto rijden? Kunnen we een vergelijkend verslag AX GT / AX GTI doen
Hmm... relaxte achterbank vs benzine betalen...
Moeilijke keus, als ik dan toch zelf moet rijden neem ik de auto van mijn pa wel (diesel) Zeker nu. Die rij je er nog uit met een Aldi.
wat houden jullie toch veel van elkaar allemaal
@kakanox:
-met rob zn compressie haaltie de gemiddelde tegenwind niet eens..
-friso had een optisch bloedmooie GT, witter dan dat kon alleen in wasmiddelreclames
-je verslag vd vakantie wordt zeerzeker gewaardeerd.
-joris onderhoudt ook zn TGS en gumbak echt wel netjes, ok de gum zie je het misschien niet aan af..
@stefan/friso:
-misschien is het toch verstandiger om ondanks je persoonlijke twijfels aan het verhaal van Kevin, dit niet onderuit te schoppen, of iig iets subtieler. we overdrijven allemaal wel eens over onze auto's en hun (of onze eigen) prestaties, daar zijn we mannen voor.
en verder, heb je nog meer foto's kev?
@kakanox:
-met rob zn compressie haaltie de gemiddelde tegenwind niet eens..
-friso had een optisch bloedmooie GT, witter dan dat kon alleen in wasmiddelreclames
-je verslag vd vakantie wordt zeerzeker gewaardeerd.
-joris onderhoudt ook zn TGS en gumbak echt wel netjes, ok de gum zie je het misschien niet aan af..
@stefan/friso:
-misschien is het toch verstandiger om ondanks je persoonlijke twijfels aan het verhaal van Kevin, dit niet onderuit te schoppen, of iig iets subtieler. we overdrijven allemaal wel eens over onze auto's en hun (of onze eigen) prestaties, daar zijn we mannen voor.
en verder, heb je nog meer foto's kev?
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Thx Kakanox!
Ik weet allang hoeveel lol ik met m'n AX'je in de bergen zou beleven!
En die sport nokkenas heeft ook bij 2000 toeren al heel veel koppel, verbaas ik me dagelijks over.
Nou moet ik wel toegeven dat ik m'n heil zou zoeken op smalle bergweggetjes in de Pyrene?en want mijn voorkeur gaat uit naar het betere bochtenwerk, voor rechtdoor heb ik al een paar CX-en en een BX
Brockje is bij 50km/u al v??l spannender dan Elsje bij 180km/u, al denk ik dat Elsje bergop wel wat moeite zal hebben, maar da's een oude automaat met maar 3 versnellingen, en Witje gaat sowieso niet veel harder dan 140.
Wij zijn benieuwd, eerste week van mei moeten we met Witje richting Clermont-Ferrand en ons huisje staat op precies 1000 meter hoogte.
Zoveel lol als jij in zal ik daar in die oude diesel niet hebben....
@q01z - keep up the good work!!
Ik weet allang hoeveel lol ik met m'n AX'je in de bergen zou beleven!
En die sport nokkenas heeft ook bij 2000 toeren al heel veel koppel, verbaas ik me dagelijks over.
Nou moet ik wel toegeven dat ik m'n heil zou zoeken op smalle bergweggetjes in de Pyrene?en want mijn voorkeur gaat uit naar het betere bochtenwerk, voor rechtdoor heb ik al een paar CX-en en een BX
Brockje is bij 50km/u al v??l spannender dan Elsje bij 180km/u, al denk ik dat Elsje bergop wel wat moeite zal hebben, maar da's een oude automaat met maar 3 versnellingen, en Witje gaat sowieso niet veel harder dan 140.
Wij zijn benieuwd, eerste week van mei moeten we met Witje richting Clermont-Ferrand en ons huisje staat op precies 1000 meter hoogte.
Zoveel lol als jij in zal ik daar in die oude diesel niet hebben....
@q01z - keep up the good work!!
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Dat zijn de betere weekendjes
Gave foto's, man.
De Ardennen zijn echt heerlijk om te rijden. Was mijn eerste verre tocht met rijbewijs en AX pas drie maanden in bezit. Wegen die als muren op je af komen, leren wat een echte hellingproef is. Fantastisch, krijg na de foto's meteen weer zin
Daar ook voor het eerst met mijn plaisir boven de 150 gekomen.
Zal vast de gezonde berglucht zijn
Gave foto's, man.
De Ardennen zijn echt heerlijk om te rijden. Was mijn eerste verre tocht met rijbewijs en AX pas drie maanden in bezit. Wegen die als muren op je af komen, leren wat een echte hellingproef is. Fantastisch, krijg na de foto's meteen weer zin
Daar ook voor het eerst met mijn plaisir boven de 150 gekomen.
Zal vast de gezonde berglucht zijn
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Hahah, zou zomaar kunnen ja, berglucht scheelt veel (voor mijzelf dan bedoel ik )
Heb m'n GTtje als dank voor de fijne rit vandaag even getrakteerd op nieuwe witte knippertjes voor en het grilletje er ff uit gehaald. Er zaten nl. nog steeds knightriderlampjes in waarover ik h??l veel vragen heb moeten beantwoorden de afgelopen weken Ook de politie attendeerde me er vandaag weer op dat ik ze niet aan mag hebben waarop ik weer antwoordde dat ze niet aangesloten zijn...
Heb m'n GTtje als dank voor de fijne rit vandaag even getrakteerd op nieuwe witte knippertjes voor en het grilletje er ff uit gehaald. Er zaten nl. nog steeds knightriderlampjes in waarover ik h??l veel vragen heb moeten beantwoorden de afgelopen weken Ook de politie attendeerde me er vandaag weer op dat ik ze niet aan mag hebben waarop ik weer antwoordde dat ze niet aangesloten zijn...
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Popmart wrote:Wel interessant om te volgen dit, want ik heb plannen om met de GT een weekje naar Oostenrijk te gaan. Advies is dus hoog in de toeren blijven?
Als je een originele GT hebt is dat niet zo nodig.
Bij bergrijden moet je je wel realiseren dat je remmen te heet kunnen worden, dus liever afremmen op de motor dan de rem intrappen. Bergaf dus ook zo'n versnelling inschakelen dat je niet hoeft te remmen om snelheid te verliezen (tenzij je daarmee aan de 6000 r/min hangt, want dat is ook weer niet goed natuurlijk.. maar meestal ging ik in 2 of 3 met 3000-4000 r/min bergaf).
Bergop... Zorg dat je genoeg koppel voorhanden hebt. De mijne heeft er 150.000 km op zitten maar loopt als nieuw en trekt als een lier, ik had bij veel bergen in 4 of 5 vanaf 1600 r/min genoeg power om zonder belachelijk veel gas te geven boven te komen. Ik houd meestal aan dat zodra ik meer dan driekwart gas moet geven om te accelereren terug ga schakelen. Heb ook een bergje gehad van 15% ofzo, daarbij moest ik in 2 met 3500 r/min omhoog... Maar je voelt 't vanzelf denk ik...
Let iig op dat je je remmen niet kookt, lijkt me erg lullig om beneden aan een berg in een bocht of op een kruising te komen en je te realiseren dat er niks meer onder je pedaal zit.
En oh ja: Hoe dikker je remblokjes, hoe beter de distributie van de hitte. Remblokjes die bijna op zijn faden dus sneller dan nieuwe..
bergrijden gaat opzich vanzelf, als je een beetje prima bestuurder bent.
Vorig jaar naar de Ardennen was d'r eentje die niet begreep waarom een Twingo harder de berg op ging dan z'n Golf V... "op de snelweg rij je toch altijd in z'n 5?" Terugschakelen...
Na zo'n 1500km in Noorwegen te hebben gereden en al 3 jaar naar Oostenrijk te zijn gereden en afgelopen zomer nog naar Spanje, Pyrene?n, gewoon op de snelweg vaart zien te houden, misschien net voor je een heuvel op gaat een dot gas geven en zorgen dat je wat meer toeren houdt, als je eenmaal moet terugschakelen als je al laag in de toeren zit, verlies je in 1 klap zoveel toeren dat je bijna niet meer vooruit komt. Op de snelweg is 't vaak een kwestie van snelheid houden
Op de bergweggetjes zelf moet je gewoon rustig rijden, dan trekt je auto 't altijd wel
Vorig jaar naar de Ardennen was d'r eentje die niet begreep waarom een Twingo harder de berg op ging dan z'n Golf V... "op de snelweg rij je toch altijd in z'n 5?" Terugschakelen...
Na zo'n 1500km in Noorwegen te hebben gereden en al 3 jaar naar Oostenrijk te zijn gereden en afgelopen zomer nog naar Spanje, Pyrene?n, gewoon op de snelweg vaart zien te houden, misschien net voor je een heuvel op gaat een dot gas geven en zorgen dat je wat meer toeren houdt, als je eenmaal moet terugschakelen als je al laag in de toeren zit, verlies je in 1 klap zoveel toeren dat je bijna niet meer vooruit komt. Op de snelweg is 't vaak een kwestie van snelheid houden
Op de bergweggetjes zelf moet je gewoon rustig rijden, dan trekt je auto 't altijd wel
1721 cc
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
als jij jezelf dood wilt rijden in Oostenrijk tegen een 16% helling op waar in 't dorp zelf 2.20m sneeuw ligt en de wegen vrij glad zijn... be my guest
en uhh ook hier heb ik gereden, buurt van de Geiranger Fjord > Trollstigen
http://img88.imageshack.us/img88/1428/t ... gen9vt.jpg
neem aan dat je daar ook rustig aan doet
en uhh ook hier heb ik gereden, buurt van de Geiranger Fjord > Trollstigen
http://img88.imageshack.us/img88/1428/t ... gen9vt.jpg
neem aan dat je daar ook rustig aan doet
1721 cc
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Ik ben net een halfuurtje thuis, alles ff uitgeladen, nog niet alles helemaal goed gekregen, maar ik kan wel zeggen dat m'n autootje strak stuurt en stug is maar erg lekker zit. De wegligging is precies zoals ik het gewild heb!
Alles zat weer lekker ff dik vet tegen vandaag, met de voorbereiding was al mis maar toen ik wegreed begon het al met een kapotte brandstofpomp (haperde overigens al wel een paar daagjes). Vervolgens besloot de hoofdremcilinder z'n heil in de hemel te zoeken en hadden we nog wat meer om aan te kloten en er waren nog wat kleine defectjes die aardig in de weg hebben gezeten... Maar we zijn een aardig eind gekomen
Vanwege de fantastische hulp en het uitzonderlijk doorzettingsvermogen wil ik even bedanken: Rooney & Ben 86 - topgozers!!
Voor tips, trucs & voorbereiding: the one & only Drake!
Voor de mental support en/of de supplies wil ik ff bedanken: Oom Hordijk en natuurlijk m'n lieverdje misswibbel!
Nou mensuh.. ik ga MAFFUH! Oh ja, voordat ik 't vergeet:
Morgen ff betere foto's.
Alles zat weer lekker ff dik vet tegen vandaag, met de voorbereiding was al mis maar toen ik wegreed begon het al met een kapotte brandstofpomp (haperde overigens al wel een paar daagjes). Vervolgens besloot de hoofdremcilinder z'n heil in de hemel te zoeken en hadden we nog wat meer om aan te kloten en er waren nog wat kleine defectjes die aardig in de weg hebben gezeten... Maar we zijn een aardig eind gekomen
Vanwege de fantastische hulp en het uitzonderlijk doorzettingsvermogen wil ik even bedanken: Rooney & Ben 86 - topgozers!!
Voor tips, trucs & voorbereiding: the one & only Drake!
Voor de mental support en/of de supplies wil ik ff bedanken: Oom Hordijk en natuurlijk m'n lieverdje misswibbel!
Nou mensuh.. ik ga MAFFUH! Oh ja, voordat ik 't vergeet:
Morgen ff betere foto's.
Last edited by kevin.broke on SunMar26, 2006 12:11:45 PM, edited 2 times in total.