AX Sputtert bij het optrekken...
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 79
- Joined: MonMar13, 2006 4:52:30 PM
- Location: Woerden
- Contact:
AX Sputtert bij het optrekken...
Hoi Allemaal,
Ik ben zo als wel duidelijk is ...NIEUW
Mij AX is helemaal super en ik ben er erg blij mee..alleen...wil ik hem graag helemaal gezond krijgen (en eventueel alles aanpassen wat hem verbetert).
Het is probleem is als volgt:
Bij het optrekken (in elke versnelling) sputtert de auto. Dit is bij een koude moter heel erg te noemen..en wanneer je wat langer rijdt is het minder tot weg. Het voelt aan alsof hij verzuipt/ of niet genoeg bezine krijgt... lekker tegenstrijdig he?? Hhahhaa....soms (vooral in zijn 1) voelt het alsof je net je rijbewijs hebt..zo erg schokt hij. De Citroën garage heeft niks kunnen vinden en zeggen niet te weten wat het zou kunnen zijn.
Dit alles boeit niet zo veel want hij rijdt verder goed...alleen heb ik helaas nu twee keer mee gemaakt dat hij terug liep in snelheid op de snelweg. Dit was op de A2 bij oog in 't al...en daar zijn geen vluchtstroken...deze voorvallen maken dat ik hier terecht kom.
Ik reed 100....hij bleef een soort van happeren...en liep terug naar 60...flink gevaarlijk met een dikke vrachtwagen achter je
Iemand Tips??
En nog iemand zin in een paar hoedenplanken van de AX b.t.w.?
Groeten,
Stefan
Ik ben zo als wel duidelijk is ...NIEUW
Mij AX is helemaal super en ik ben er erg blij mee..alleen...wil ik hem graag helemaal gezond krijgen (en eventueel alles aanpassen wat hem verbetert).
Het is probleem is als volgt:
Bij het optrekken (in elke versnelling) sputtert de auto. Dit is bij een koude moter heel erg te noemen..en wanneer je wat langer rijdt is het minder tot weg. Het voelt aan alsof hij verzuipt/ of niet genoeg bezine krijgt... lekker tegenstrijdig he?? Hhahhaa....soms (vooral in zijn 1) voelt het alsof je net je rijbewijs hebt..zo erg schokt hij. De Citroën garage heeft niks kunnen vinden en zeggen niet te weten wat het zou kunnen zijn.
Dit alles boeit niet zo veel want hij rijdt verder goed...alleen heb ik helaas nu twee keer mee gemaakt dat hij terug liep in snelheid op de snelweg. Dit was op de A2 bij oog in 't al...en daar zijn geen vluchtstroken...deze voorvallen maken dat ik hier terecht kom.
Ik reed 100....hij bleef een soort van happeren...en liep terug naar 60...flink gevaarlijk met een dikke vrachtwagen achter je
Iemand Tips??
En nog iemand zin in een paar hoedenplanken van de AX b.t.w.?
Groeten,
Stefan
Wat voor een AX heb je?
En dan vooral: injectie of carburateur?
Met mijn AX carb heb ik redelijk hetzelfde gehad (alleen het stotteren niet) maar ook dat ie op de snelweg 'weg' viel. Da's idd niet echt fijn.
Sinds een grondige schoonmaakbeurt van de carburateur geen last meer van gehad.
En dan vooral: injectie of carburateur?
Met mijn AX carb heb ik redelijk hetzelfde gehad (alleen het stotteren niet) maar ook dat ie op de snelweg 'weg' viel. Da's idd niet echt fijn.
Sinds een grondige schoonmaakbeurt van de carburateur geen last meer van gehad.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
injectie reiniger wil vast wel helpen flesje is te koop bij brezan/halffords ed
of brandstoffilter vervangen
of brandstofleidingen door spoelen/spuiten
of ecu resetten (accupolen er af half uurtje wachten accupolen er weer op starten en dan auto stationair laten lopen zodat de ecu rustig kan inlezen)als dan de auto goed warm is, bedrijfstemperatuur dan rustig stukje rijden.
of de auto flink op zn staart trappen om ff wakker te worden
of brandstoffilter vervangen
of brandstofleidingen door spoelen/spuiten
of ecu resetten (accupolen er af half uurtje wachten accupolen er weer op starten en dan auto stationair laten lopen zodat de ecu rustig kan inlezen)als dan de auto goed warm is, bedrijfstemperatuur dan rustig stukje rijden.
of de auto flink op zn staart trappen om ff wakker te worden
Manipuleren kun je leren
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 79
- Joined: MonMar13, 2006 4:52:30 PM
- Location: Woerden
- Contact:
pcrodent wrote:Ik gok ook op injectie reiniger/reinigen. Sinds ik een schoongemaakt injectiehuis op de mijne heb zitten is mijn gesputter ook weg. Ik had overigens geen last op de snelweg.
En ECU resetten kan nooit kwaad, is gratis...
En welkom
Tja...jongens heel erg bedankt hier helpen jullie mij heel erg mee!!
Is er toevallig ook nog iemand die mij hierbij kan helpen?? Ik ben namelijk niet zo technisch
Eventueel....tegen vergoeding...ik heb ook nog wel een paar hoedenplanken liggen voor de AX
zoek eens rond in het technisch gedeelte, en volgens mij tegenwoordig ook het Faq gedeelte op het forum..
zijn allemaal dingen die vaak gebeuren
een ax die een paar jaar (of een paar maanden) stil gestaan heeft, tsja, vuil/vocht (water) in de tank en alles aangekoekt.. hoeft zeker niet erg te zijn! maar even netjes schoonmaken en alles controleren kan zeker geen kwaad...
waar woonde je ergens?
niet dat ik persoonlijk tijd heb (druk druk druk ) maar misschien dat iemand anders zin heeft om te helpen
zijn allemaal dingen die vaak gebeuren
een ax die een paar jaar (of een paar maanden) stil gestaan heeft, tsja, vuil/vocht (water) in de tank en alles aangekoekt.. hoeft zeker niet erg te zijn! maar even netjes schoonmaken en alles controleren kan zeker geen kwaad...
waar woonde je ergens?
niet dat ik persoonlijk tijd heb (druk druk druk ) maar misschien dat iemand anders zin heeft om te helpen
Als je een fotootje van de motor zou kunnen maken zouden we het zo zien
Injectiereiniger is een flesje waar Wynn op staat, dat haal je bij de Brezan, anders even vragen, en dat gooi je in je benzinetank (de inhoud ).
In de FAQ staat bij ECU-vragen een handleidinkje ECU resetten, dat is echt heel gemakkelijk.
En als je er niet uit komt woon je ook nog eens in de buurt dus kan ik je evt. komen helpen
Injectiereiniger is een flesje waar Wynn op staat, dat haal je bij de Brezan, anders even vragen, en dat gooi je in je benzinetank (de inhoud ).
In de FAQ staat bij ECU-vragen een handleidinkje ECU resetten, dat is echt heel gemakkelijk.
En als je er niet uit komt woon je ook nog eens in de buurt dus kan ik je evt. komen helpen
Kijk uit, een Cactussssss
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 79
- Joined: MonMar13, 2006 4:52:30 PM
- Location: Woerden
- Contact:
pcrodent wrote:Als je een fotootje van de motor zou kunnen maken zouden we het zo zien
You're wish is my command
Hier zijn ze dan! Iemand verder nog leuke tips van digen die ik kan verbeteren kwa uiterlijk?? (ik zoek eventueel nog wat andere onderdelen i.p.v. de verroeste die er nu op zitten) =>Zie foto's:
Super nu hopen dat Buks ziet wat ie zoekt (maar vgsmij wel).
Trouwens, je wilt 'm sneller hebben?! Zie je links naast de accu die dikke pijp met die versmalling? Daar gaat lucht doorheen. Die versmalling is om de auto zuiniger te maken, maar dus ook minder vlot. Met een open luchtfilter ben je daarvan af, en anders heb ik hier ook nog wel een "gewoon" stukje pijp liggen dat je daar kunt maken in plaats van die versmalling
Trouwens, je wilt 'm sneller hebben?! Zie je links naast de accu die dikke pijp met die versmalling? Daar gaat lucht doorheen. Die versmalling is om de auto zuiniger te maken, maar dus ook minder vlot. Met een open luchtfilter ben je daarvan af, en anders heb ik hier ook nog wel een "gewoon" stukje pijp liggen dat je daar kunt maken in plaats van die versmalling
Kijk uit, een Cactussssss
tis helaas een verdelerloos systeem, dus de vervroeger is hier vervangen en wordt door de ECU geregeld. Ik weet helaas ook niet wat het zal zijn nu, wellicht is het op te lossen door eens de standaard onderdelen vd ontsteking en inlaat te vervangen?
Bougiekabels (+-40e)
Luchtfilter (8e)
bougies (12e)
evt verweerde/poreuse slangetjes voor nieuw rubber (max 5e)
Benzinefilter (achter bij de tank) (geen idee qua prijs maar niet duur)
Als je nog verder wilt gaan kun je je injectiehuis eraf halen en de injector eruit halen, dat is beide erg simpel. De injector kun je professioneel laten reinigen voor iets van 20e, heb dat zelf niet gedaan maar het zou kunnen helpen. ECU resetten lijkt me sowieso slim, en idd die versmalling uit het inlaatkanaal halen lijkt me ook niet slecht? Weet iemand trouwens wanneer ze die dingen erin zijn gaan zetten?? ik heb een 1.1i TGE uit 92 en ik heb em niet, en ook mn oude 1.4i TRS uit 90 had zoiets niet!
Tot slot zou ik eens een dagje een echt lange rit maken, en vooral goed hard doorrijden (wel zorgen dat je olie + oliefilter in orde is) dat is nooit slecht voor een auto, maar helemaal niet als ie stil heeft gestaan.
Bougiekabels (+-40e)
Luchtfilter (8e)
bougies (12e)
evt verweerde/poreuse slangetjes voor nieuw rubber (max 5e)
Benzinefilter (achter bij de tank) (geen idee qua prijs maar niet duur)
Als je nog verder wilt gaan kun je je injectiehuis eraf halen en de injector eruit halen, dat is beide erg simpel. De injector kun je professioneel laten reinigen voor iets van 20e, heb dat zelf niet gedaan maar het zou kunnen helpen. ECU resetten lijkt me sowieso slim, en idd die versmalling uit het inlaatkanaal halen lijkt me ook niet slecht? Weet iemand trouwens wanneer ze die dingen erin zijn gaan zetten?? ik heb een 1.1i TGE uit 92 en ik heb em niet, en ook mn oude 1.4i TRS uit 90 had zoiets niet!
Tot slot zou ik eens een dagje een echt lange rit maken, en vooral goed hard doorrijden (wel zorgen dat je olie + oliefilter in orde is) dat is nooit slecht voor een auto, maar helemaal niet als ie stil heeft gestaan.
Volgens mij hebben alleen 1.4i's de versmalling. Iemand heeft eerder op het forum gevraagd waar ie voor was. 1.1's hebben ze niet, die zijn door de kleinere inhoud al zuinig genoeg vonden ze kennelijk.
En dataprog, lekker bij het goedkoopste dingetje beginnen en kijken of het overgaat. Eventueel kun je van mij een setje bougieskabels en een luchtfilter lenen om te kijken of dat helpt. Hoef je ze niet te kopen, als het beter wordt met het geleende spul erop kun je ze altijd nog kopen!
En dataprog, lekker bij het goedkoopste dingetje beginnen en kijken of het overgaat. Eventueel kun je van mij een setje bougieskabels en een luchtfilter lenen om te kijken of dat helpt. Hoef je ze niet te kopen, als het beter wordt met het geleende spul erop kun je ze altijd nog kopen!
Kijk uit, een Cactussssss
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 79
- Joined: MonMar13, 2006 4:52:30 PM
- Location: Woerden
- Contact:
Nou, jongens zo kom ik al een heel eind verder...inmiddels heb ik de injectiereiniger gekocht...moet hem alleen nog even erin gooien..maar dat doe ik wanneer hij volgetankt is. Verder ga ik inderdaad nog wat dingen vervangen, maar ik wil niks veranderen waarmee ik de APK niet meer mee haal.
Ondertussen ben ik begonnen met het reinigen van de motor en die begint er al stukken beter uit te zien
Mijn streven is een moterblok als dat van Edwin B (zie ledenfoto's) met zijn GTI uit 1992.
Ik heb wel interesse....
het volgende zag ik op internet..:
Heb je nog zoiets liggen :P???
Verder lijkt me dit wel heel mooi en leuk staan...en misschien nog wel lekker bij het rijden:
Maar goed...ik dwaal af....Eerst even dat gesputter verhelpen...ik kom er nog op terug. GREETz!
Ondertussen ben ik begonnen met het reinigen van de motor en die begint er al stukken beter uit te zien
Mijn streven is een moterblok als dat van Edwin B (zie ledenfoto's) met zijn GTI uit 1992.
pcrodent wrote:Hoef je ze niet te kopen, als het beter wordt met het geleende spul erop kun je ze altijd nog kopen!
Ik heb wel interesse....
het volgende zag ik op internet..:
Heb je nog zoiets liggen :P???
Verder lijkt me dit wel heel mooi en leuk staan...en misschien nog wel lekker bij het rijden:
Maar goed...ik dwaal af....Eerst even dat gesputter verhelpen...ik kom er nog op terug. GREETz!
Eerst spullie erin, dan tanken.
Mengt het goed
Ik doe ongeveer een ruime week met een tank, je voelde het AX'je steeds soepeler rijden.
(als het althans geen placebo effect was...)
Mengt het goed
Ik doe ongeveer een ruime week met een tank, je voelde het AX'je steeds soepeler rijden.
(als het althans geen placebo effect was...)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Ik zou als eerste voor een fris benzinefilter gaan, als een auto een tijd stil
staat zakt er allemaal troep naar de bodem van de tank....
dit kan zomaar je benzinefilter verstoppen.
Gevolgen: onvoldoende flow... dus stotteren als jij aangeeft dat ie veel
benzine moet geven.
Als het niet de oplossing is, heb je iig je auto vertroeteld voor een kleine 14
euro kan je m bij iddstechnique bestellen
staat zakt er allemaal troep naar de bodem van de tank....
dit kan zomaar je benzinefilter verstoppen.
Gevolgen: onvoldoende flow... dus stotteren als jij aangeeft dat ie veel
benzine moet geven.
Als het niet de oplossing is, heb je iig je auto vertroeteld voor een kleine 14
euro kan je m bij iddstechnique bestellen
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 79
- Joined: MonMar13, 2006 4:52:30 PM
- Location: Woerden
- Contact:
bz10 wrote:Ik zou als eerste voor een fris benzinefilter gaan
Deze is reeds vervangen bij mijn apk in januari, dus daar ligt het niet aan.
Alle stekkers zijn ook schoongemaakt...vrijdag doe ik die injectiereiniger erin...ik moet dan namelijk nog wat kilometers rijden...kan mijn ax-je het meteen gaan verbranden