bandenspanning
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 4
- Joined: SunMar06, 2005 1:25:05 AM
bandenspanning
Vraagje...
Ik zoek me wezenloos naar dejuiste bandenspanning voor mijn ax volcane: 185/55 r14...Is deze maat trouwens niet wat te fors voor een 1.1i ???
Ik (daarnaast) naar de oorzaak van fors verbruik: 1 op 11,5
hoopte een zuinig autootje tekopen...
Ik zoek me wezenloos naar dejuiste bandenspanning voor mijn ax volcane: 185/55 r14...Is deze maat trouwens niet wat te fors voor een 1.1i ???
Ik (daarnaast) naar de oorzaak van fors verbruik: 1 op 11,5
hoopte een zuinig autootje tekopen...
inderdaad belachelijk brede banden voor je 1.1!
is in dit geval zelfs nadelig denk ik omdat de auto gewoon te licht is om de juiste vlaktedruk te krijgen.. dan moet je dus met lagere bandenspanningen gaan rijden en krijg je een hoger verbruik! bovendien is het breedte-oppervlak dat de weg raakt veel groter waardoor je een hogere rolweerstand hebt.
verklaard wel beetje het verbruik.. maar 1:11,5 is nog steeds te gek. Overigens heb je grotere banden dan eronder zouden moeten zitten. wat voor een flinke km-teller afwijking zorgt. Ik zou de teller een keertje ijken aan de hand van hectometerpaaltjes (en dan dus op min. 10km) dan weet je de afwijking.
ff uitgerekend;
uitgaande van de originele bandgrote 155/65/r13 en de nieuwe 185/55/R14;
je snelheidsmeter geeft 5,2% te weinig aan
dus als je 100kpu op de teller rijdt is dat 105,2
dat geld dus ook voor je dagteller.. 1:11,5 word dan dus 1:12,1
wat nog steeds teveel is
is in dit geval zelfs nadelig denk ik omdat de auto gewoon te licht is om de juiste vlaktedruk te krijgen.. dan moet je dus met lagere bandenspanningen gaan rijden en krijg je een hoger verbruik! bovendien is het breedte-oppervlak dat de weg raakt veel groter waardoor je een hogere rolweerstand hebt.
verklaard wel beetje het verbruik.. maar 1:11,5 is nog steeds te gek. Overigens heb je grotere banden dan eronder zouden moeten zitten. wat voor een flinke km-teller afwijking zorgt. Ik zou de teller een keertje ijken aan de hand van hectometerpaaltjes (en dan dus op min. 10km) dan weet je de afwijking.
ff uitgerekend;
uitgaande van de originele bandgrote 155/65/r13 en de nieuwe 185/55/R14;
je snelheidsmeter geeft 5,2% te weinig aan
dus als je 100kpu op de teller rijdt is dat 105,2
dat geld dus ook voor je dagteller.. 1:11,5 word dan dus 1:12,1
wat nog steeds teveel is


Ja maar bandenspanning is toch per band verschillend of niet?
Ik heb 195/45/R15, behalve dat de auto aan het stuur trekt is het verder wel te doen. Hij is verlaagd en toch rakan de banden de auto nergens.
Ik heb mijn bandenspanning zo rond de 2-2,2 staan maar jah, ook maar van horen zeggen.
Waar het trouwens over ging.... mijn auto rijdt nog altijd verekkes zuinig en dat met zo'n zware voet als ik heb
Ik heb 195/45/R15, behalve dat de auto aan het stuur trekt is het verder wel te doen. Hij is verlaagd en toch rakan de banden de auto nergens.
Ik heb mijn bandenspanning zo rond de 2-2,2 staan maar jah, ook maar van horen zeggen.
Waar het trouwens over ging.... mijn auto rijdt nog altijd verekkes zuinig en dat met zo'n zware voet als ik heb

Last edited by Figuur on MonMar21, 2005 3:59:41 PM, edited 1 time in total.
Heb je met het meten van het gebruik wel beide keren de tank evenvol gedaan?
Als daar een paar liter verschil in zit krijg je ook een aardig verbruik verschil.
Ik rij zelf met een 1.4i met ook 185/55/14 met een gebruik van 1:14. Met iedere dag veel file en zonder file flink op het gas.
Als daar een paar liter verschil in zit krijg je ook een aardig verbruik verschil.
Ik rij zelf met een 1.4i met ook 185/55/14 met een gebruik van 1:14. Met iedere dag veel file en zonder file flink op het gas.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 4
- Joined: SunMar06, 2005 1:25:05 AM
Ik heb op mn 1.1i de gewone 155/70r13 banden. Nu staat in mn deur dat er voor en achter 2.0 bar in moet. Heb ik een tijdje mee gereden. Daarna verhoogd naar 2.3 rondom, omdat ik ze wat slapjes vond. Nu rijdt ik sinds gisteren met achter 2.3 en voor 2.6! De reden is dat zelfs nadat je ze (koud) vers op 2.3 hebt gezet de banden gewoon erg vervormen en er "slap" uitzien (bij verschillende automaten dus daar ligt het niet aan!)! Achter ziet het er wel prima uit dus die laat ik zo. Nu er 2.6 in zit ziet het er een stuk beter uit, echter nu nog steeds zien ze er niet uit zoals een perfecte bandendruk eruit hoort te zien, dus ik denk dat ik zelfs een keer 2.7 of 2.8 ga proberen.
ps Ik weet hoe een goede bandendruk eruit ziet, dus idd niet kogelrond, voordat mensen denken dat ik dat als de goede druk zie. De goede druk zie ik als een bijna ronde band, bij het contactvlak wel wat vervorming, en een klein beetje vervorming als je naar het zijvlak kijkt, echter niet uitlubberend zoals het bij 2.0 en 2.3 bar is.
Zijn er mensen die ook deze ervaring hebben, en die het er slapjes uit vinden zien of ben ik wellicht de enige?
ps Ik weet hoe een goede bandendruk eruit ziet, dus idd niet kogelrond, voordat mensen denken dat ik dat als de goede druk zie. De goede druk zie ik als een bijna ronde band, bij het contactvlak wel wat vervorming, en een klein beetje vervorming als je naar het zijvlak kijkt, echter niet uitlubberend zoals het bij 2.0 en 2.3 bar is.
Zijn er mensen die ook deze ervaring hebben, en die het er slapjes uit vinden zien of ben ik wellicht de enige?
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Buks wrote:Ik heb op mn 1.1i de gewone 155/70r13 banden. Nu staat in mn deur dat er voor en achter 2.0 bar in moet. Heb ik een tijdje mee gereden. Daarna verhoogd naar 2.3 rondom, omdat ik ze wat slapjes vond. Nu rijdt ik sinds gisteren met achter 2.3 en voor 2.6! De reden is dat zelfs nadat je ze (koud) vers op 2.3 hebt gezet de banden gewoon erg vervormen en er "slap" uitzien (bij verschillende automaten dus daar ligt het niet aan!)! Achter ziet het er wel prima uit dus die laat ik zo. Nu er 2.6 in zit ziet het er een stuk beter uit, echter nu nog steeds zien ze er niet uit zoals een perfecte bandendruk eruit hoort te zien, dus ik denk dat ik zelfs een keer 2.7 of 2.8 ga proberen.
ps Ik weet hoe een goede bandendruk eruit ziet, dus idd niet kogelrond, voordat mensen denken dat ik dat als de goede druk zie. De goede druk zie ik als een bijna ronde band, bij het contactvlak wel wat vervorming, en een klein beetje vervorming als je naar het zijvlak kijkt, echter niet uitlubberend zoals het bij 2.0 en 2.3 bar is.
Zijn er mensen die ook deze ervaring hebben, en die het er slapjes uit vinden zien of ben ik wellicht de enige?
Voor normaal gebruik voorgeschreven bandenspanning aanhouden, ogenschijnlijk is het bij Michelin net of de bandensopanning te laag is.
Bij zware belasting b.v. continu met 4 personen en veel bagage is het verstandig de bandenspanning een paar tiende Bar te verhogen.
Groetjes, Henk
Last edited by Henk Bats on ThuMar02, 2006 5:56:57 PM, edited 1 time in total.
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Wellicht is het merkafhankelijk ... maar 2,6 is veel te hard ...
Ten eerste zullen je banden in het midden van het loopvlak veel harder slijten, ten tweede is je wegligging dramatisch en ten derde zal het comfort enorm achteruit gaan.
In principe gewoon de 2 bar aanhouden. Als je veel op de snelweg rijdt of vaak zwaar beladen rijdt een paar tiende extra. (maar boven de 2,2 zou ik niet gaan...)
Ten eerste zullen je banden in het midden van het loopvlak veel harder slijten, ten tweede is je wegligging dramatisch en ten derde zal het comfort enorm achteruit gaan.
In principe gewoon de 2 bar aanhouden. Als je veel op de snelweg rijdt of vaak zwaar beladen rijdt een paar tiende extra. (maar boven de 2,2 zou ik niet gaan...)
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 71
- Joined: WedJul06, 2005 10:36:21 PM
- Location: Omgeving Alkmaar
- Contact:
Ik werk in een autogarage, daar wordt gemiddeld genomen de banden op 2,1 2,2 bar gezet!
Maar sommige nieuwe banden moeten meer bar hebben, ik weet zelf niet welke dat zo zijn..
En ook als je achter veel bagage of mensen achterin heb zitten kun je hem makkelijk op 2,3 / 2,5 zetten
Maar sommige nieuwe banden moeten meer bar hebben, ik weet zelf niet welke dat zo zijn..
En ook als je achter veel bagage of mensen achterin heb zitten kun je hem makkelijk op 2,3 / 2,5 zetten
Recent:
Golf Tdi 150pk
Citroën Ax 1.1i
History:
BX TZD TURBO DIESEL met max turbo druk.
AX 1.4D
Golf Tdi 150pk
Citroën Ax 1.1i
History:
BX TZD TURBO DIESEL met max turbo druk.
AX 1.4D
nou van het comfort is niet te merken dat het minder wordt, en die slijtage: tja het zou kunnen maar aangezien de zijwand nog steeds een stukje vervormt, is het wel zo dat ook daar de band een goed contact met de weg heeft, ik verwacht ook geen extreme slijtage patronen.
De invloed op het verbruik zal ik in de gaten houden mocht het merkbaar worden..
De invloed op het verbruik zal ik in de gaten houden mocht het merkbaar worden..
-
- AX Master
- Posts: 1179
- Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
- Location: 's Hertogenbosch