D-Riem los zonder te blokkeren
Moderators: denny, vtspower, webmasters
D-Riem los zonder te blokkeren
Ik heb de d-riem losgehaald zonder het motorblok te blokkeren met blokkeerpennen. Dit is toch niet zo'n ramp? (hoop ik) nieuwe d-riem zit er nog niet op en motorblok staat gewoon los in de garage.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 54
- Joined: ThuJun12, 2003 5:13:01 PM
- Location: Eelde
- Contact:
Geen probleem!! Ook al heb je de hele motor uitelkaar gehad het kan altijd!!
De timing van de riem doe je als volgt!
Eerst draai je de nokkenas zo dat er een bout door het ronde gat in poulie en in het ronde gat in kop past.
Dan draai je de motor zodat de paspen in het vliegwiel past. (paspen kan een inbussleutel 5mm zijn).
Nu kun je de riem er gewoon omheen leggen, maakt niet uit hoe, als je de kant van de riem zonder spanner er maar strak omheen zet. Daarna de spanrol draaien en de riem dus spannen.
Klaar!
De timing van de riem doe je als volgt!
Eerst draai je de nokkenas zo dat er een bout door het ronde gat in poulie en in het ronde gat in kop past.
Dan draai je de motor zodat de paspen in het vliegwiel past. (paspen kan een inbussleutel 5mm zijn).
Nu kun je de riem er gewoon omheen leggen, maakt niet uit hoe, als je de kant van de riem zonder spanner er maar strak omheen zet. Daarna de spanrol draaien en de riem dus spannen.
Klaar!
Drake wrote:idd anders heb je wel een probleem aangezien de kleppen nu in een andere stand staan en je dus moet gaan uitzoeken wat de goede stand is.
ik wil de klepseals toch laten vervangen dus die staan dan toch anders waarschijnlijk.
Thanks voor de reacties iig.
BrookmanRacing wrote:Geen probleem!! Ook al heb je de hele motor uitelkaar gehad het kan altijd!!
De timing van de riem doe je als volgt!
Eerst draai je de nokkenas zo dat er een bout door het ronde gat in poulie en in het ronde gat in kop past.
Dan draai je de motor zodat de paspen in het vliegwiel past. (paspen kan een inbussleutel 5mm zijn).
Nu kun je de riem er gewoon omheen leggen, maakt niet uit hoe, als je de kant van de riem zonder spanner er maar strak omheen zet. Daarna de spanrol draaien en de riem dus spannen.
Klaar!
Ik dacht idd al dat het niet erg was en zoiets stond ook in de haynes, maar ik ben (nog) niet zo goed in "autotechnisch engels".
Dit NL handleidinkje is Super!
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 54
- Joined: ThuJun12, 2003 5:13:01 PM
- Location: Eelde
- Contact:
Als je de klepseals laat vervangen zou ik ook de kleppen eruithalen en opnieuw inschuren. Ik weet niet hoeveel je zelf zou kunnen doen, maar dit is echt een aanrader!
Kleppen inschuren is diamant pasta tussen klep en klepzitting en dan de klep met rondgaande beweging schuren in de zitting.
En eventueel even de kop een paar tiende van millimeter laten vlakken.. Iets hogere compressie kan prima!
Kleppen inschuren is diamant pasta tussen klep en klepzitting en dan de klep met rondgaande beweging schuren in de zitting.
En eventueel even de kop een paar tiende van millimeter laten vlakken.. Iets hogere compressie kan prima!
ik zet nooit merktekens, ik blokkeer altijd alleen..
overigens vind ik de opmerkign;
wel grappig, hoe kan je anders de klepseals vervangen
voor klepepn inslijpen heb je een 'speciaal' stukje gereedschap 'nodig' of nahja, tis handig.. is gewoon een stokje met een zuignapje, wat je dus tussen je handen kan laten rollen zodat je heel snel kan draaien!
zijn niet al te duur volgens mij, maar desnoods ontvoer je een kind uit de straat die zo'n pijlenboog met zuignapjes heeft
overigens vind ik de opmerkign;
Als je de klepseals laat vervangen zou ik ook de kleppen eruithalen...
wel grappig, hoe kan je anders de klepseals vervangen
voor klepepn inslijpen heb je een 'speciaal' stukje gereedschap 'nodig' of nahja, tis handig.. is gewoon een stokje met een zuignapje, wat je dus tussen je handen kan laten rollen zodat je heel snel kan draaien!
zijn niet al te duur volgens mij, maar desnoods ontvoer je een kind uit de straat die zo'n pijlenboog met zuignapjes heeft
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 54
- Joined: ThuJun12, 2003 5:13:01 PM
- Location: Eelde
- Contact:
Marc,
Je hoeft de kleppen er niet uit te halen om de klepseals te vervangen. Bij 1900 GTI motoren hebben we wel eens druk op de cilinders gezet en dan met een tang van mijn vader z'n werk de seals erafgehaald en weer gemonteerd. Dan hoeft de kop er niet af en de kleppen er niet uit. Zo wordt het vaker gedaan bij de dealer. Scheelt koppakking en kopbouten. (bij een XU).
Bij een ax is het inderdaad bijna logisch dat je ze er even uit pakt, daar heb je gelijk in, maar het hoeft niet..
Wij zetten wel altijd de klep weer in de oorspronkelijke zitting. Dan heb je over het algemeen minder schuurwerk.
Maar een revisiebedrijf zal dit allemaal keurig doen.
Je hoeft de kleppen er niet uit te halen om de klepseals te vervangen. Bij 1900 GTI motoren hebben we wel eens druk op de cilinders gezet en dan met een tang van mijn vader z'n werk de seals erafgehaald en weer gemonteerd. Dan hoeft de kop er niet af en de kleppen er niet uit. Zo wordt het vaker gedaan bij de dealer. Scheelt koppakking en kopbouten. (bij een XU).
Bij een ax is het inderdaad bijna logisch dat je ze er even uit pakt, daar heb je gelijk in, maar het hoeft niet..
Wij zetten wel altijd de klep weer in de oorspronkelijke zitting. Dan heb je over het algemeen minder schuurwerk.
Maar een revisiebedrijf zal dit allemaal keurig doen.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 54
- Joined: ThuJun12, 2003 5:13:01 PM
- Location: Eelde
- Contact:
BrookmanRacing wrote:Die 150 euro is dat alleen voor het vervangen van de klepseals en het inschuren van de kleppen? Of controleren (en vervangen indien nodig) ze de klepgeleiders ook en vlakken ze de kop ook? En is dit inclusief materiaal of komt dat er nog overheen?
Alles inclusief is het namelijk niet duur..
alles wat je opnoemt behalve vlakken van de kop.
Dat kost 31 euro extra.