Ik heb nu 2 keer over een dynamo moeten vervangen. Wat je het beste kunt doen als je dynamo slecht is, is een nieuwe spanningsregelaar kopen met nieuwe geleiders (borstels). Dit kost ongeveer 20 euro. Het is wel even zoeken welke onderdelenboer het verkoopt, niet iedereen heeft het in zijn/haar assortiment.
Hierboven ergens staat hoe je meet of je dynamo (en/of spanningsregelaar) stuk is of je accu. Het kan trouwens ook zo zijn dat je accu stuk is gegaan door een slechte spanningsregelaar en je dus beide moet vervangen. Zo vervang je in ieder geval je spanningsregelaar en geleiderstaafjes op je dynamo:
Volgens mij moet het lukken om de operatie uit te voeren als je dynamo onder de auto hangt. Makkelijker is om hem er onderuit te halen. Het zijn 3 bouten die los moeten. (zie ook hier:
http://www.axclub.net/how/vsnaar.pdf), dan kun je de boel meteen goed schoonmaken en bij het terugplaatsen de riem goed spannen (nieuwe riem = 10 euro). Je hebt sleutel 13 en 17 (bij mij 16) nodig en sleutel 10 om de het boutje waar de draad mee vastzit los te halen. De andere draad zit met een stekker die je zo lostrekt vast.
Oke, de dynamo gedemonteerd:
Het zwarte plastic kapje (gele pijl) kan je er zo aftrekken, dat zit nergens vastgeschroeft.
daarna kun je de 2 boutjes losdraaien waar de regelaar mee vastzit (gele pijl) en de stekker van de regelaar uit de dynamo halen (rode pijl). Dit is eigenlijk de hele klus. Nu kun je de regelaar eruit pakken (iets schuintrekken). Ik heb de fotos gemaakt na het vervangen. Het schone, glimmende gedeelte is de nieuwe regelaar. Dit blokje moet je dus vervangen.
Als de regelaar verwijderd is kun je een beetje in je dynamo kijken of het er nog goed uit ziet. Misschien zit er rotzooi in.
Bij het terugplaatsen er op letten dan de nieuwe geleiders in de banen op de dynamopoelie komen en vervolgens het stekkertje en de boutjes weer vastzetten. Het plastic kapje terug en de dynamo weer onder je auto monteren. De riem spannen en daarna starten en even nameten is zeker weten!
Dit is mijn oude regelaar. De geleiders zijn behoorlijk afgesleten (gele pijlen). Er is minder dan 1/3 over in vergelijking met de nieuwe.
Dit moet je hebben. Ik kreeg een regelaar van het merk transpo, type ip 125.
Succes! Het is echt simpel en goedkoop. Voor 20 euro is je dynamo als nieuw. Een nieuwe kost je 120 euro, laten reviseren bij een bedrijfje kost je 90 euro. Op de sloop krijg je voor 20 euro een dynamo mee die misschien al bijna net zo ver is ingesleten als je oude. Lijkt me duidelijk --> zelf doen!