Stefan (AX 1.6 GTI & Seat leon 2001 tdi)
Moderator: webmasters

Pimp my 1.1tge... vond een setje orginele wieldopen op de sloop, staat toch net even wat netter

plaatje uit de oude doos....
voor de rest de vorderingen aan de gti, alles is los op de kopbouten en distrubutie riem na, afgelopen weekend eerst de corsa op de achtergrond afgemaakt ( andere motor, schroefset er onder, deze hebben we afgelope vrijdag op gehaald uit valkenswaard 560 km heen en terug)
en ow ja, als alles goed gaat heb ik ook een leuke nokkenas

kakanox wrote:Vantevoren ging ie gauw genoeg richting 110...
wat is er mis met 110 graden als je flink doorstampt?
dan krijg je ten minste geen koud/ warm problemen doordat verschillende onderdelen verschillend gaan uitzetten.
Als de motor moet presteren is het beter dat hij ook wat warmer loopt.
olie wordt dunner smeert beter etc etc.
Mijn sport gaat richting de 115 als hij echt op zijn staart getrapt word. maakt helemaal niets uit (rode gebied ligt zowiezo bij 120 graden geloof ik). zaak is wel de boel goed te behandelen en dus ook weer "koud" te rijden.
te grote temperatuursverschillen zijn niet altijd aan te bevelen tussen koelwater en olie/blok. je weet wat er gebeurt met een heetgestookt glas wat plotseling onder de kraan gehouden wordt. Je moet maar zo denken. PSA heeft daar heel wat ontwikkeling inzitten en zijn echt wat verder met denken dan vele zelfuitvinders. zelfs de rallyauto's rijden met standaard radiator.
groeten
denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
denny wrote:kakanox wrote:Vantevoren ging ie gauw genoeg richting 110...
wat is er mis met 110 graden als je flink doorstampt?
dan krijg je ten minste geen koud/ warm problemen doordat verschillende onderdelen verschillend gaan uitzetten.
Als de motor moet presteren is het beter dat hij ook wat warmer loopt.
olie wordt dunner smeert beter etc etc.
Mijn sport gaat richting de 115 als hij echt op zijn staart getrapt word. maakt helemaal niets uit (rode gebied ligt zowiezo bij 120 graden geloof ik). zaak is wel de boel goed te behandelen en dus ook weer "koud" te rijden.
te grote temperatuursverschillen zijn niet altijd aan te bevelen tussen koelwater en olie/blok. je weet wat er gebeurt met een heetgestookt glas wat plotseling onder de kraan gehouden wordt. Je moet maar zo denken. PSA heeft daar heel wat ontwikkeling inzitten en zijn echt wat verder met denken dan vele zelfuitvinders. zelfs de rallyauto's rijden met standaard radiator.
groeten
denny
...en zelfs bij fabrieksrallyauto's gaat de temperatuur niet zo hoog.
Citroën stelt niet voor niks een bedrijfstemperatuur (voor olie) van tussen de 100 en 115 graden in. De koelvloeistof moet daar een bepaald eindje onder liggen.
Zo ook bij Alfa Romeo bijvoorbeeld, die hebben verschillende bedrijfstemperaturen voor de GTA en de gewone 3.0 V6. Daarom kan je beter met een GTA doortrappen dan met een V6; de temperatuur mag hoger worden.
Ik blijf het niet met je eens Denny.. je moet bij de temperatuur blijven die de fabrikant opgeeft of als standaard houdt.
Je bent een zelfuitvinder als je zelf gaat bedenken dat de temperatuur onder bepaalde omstandigheden hoger moet zijn...
...en het feit dat auto's die de temperatuur te hoog krijgen kapot lopen bewijst dit.
discusie doen jullie maar graag in een ander topic
de koppaking van een tu motor gaat 100.000km mee, die van mij heeft het 115k km lang vol gehouden...
de temperatuur van de olie ligt altijd rond de 100graden, ook wel logisch als er een warmte wisselaar op zit. bij planken wil deze wel omhoog gaan .. naar 120 graden, ook niet schrikbarend hoog

de koppaking van een tu motor gaat 100.000km mee, die van mij heeft het 115k km lang vol gehouden...
de temperatuur van de olie ligt altijd rond de 100graden, ook wel logisch als er een warmte wisselaar op zit. bij planken wil deze wel omhoog gaan .. naar 120 graden, ook niet schrikbarend hoog
TTF wrote:discusie doen jullie maar graag in een ander topic![]()
de koppaking van een tu motor gaat 100.000km mee, die van mij heeft het 115k km lang vol gehouden...
de temperatuur van de olie ligt altijd rond de 100graden, ook wel logisch als er een warmte wisselaar op zit. bij planken wil deze wel omhoog gaan .. naar 120 graden, ook niet schrikbarend hoog
mijne gaat al 185k km mee. lekt nergens (degene die hem gezien hebben weten dat). motortje draait regelmatig richting de 7500 toeren. dat een pakking dus 100k km meegaat is ook onzin.wat wel vervangen is is de oliekeerring achter het vliegwiel en het kleppendekselpakking omdat die uitgedroogd was.
120 graden is de temp in het carter? bij de lagers zal dat een veelvoud hoger zijn

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
hehe door de weeks heb ik het vrij druk met school en sport... dus dan gebeurt er vrij weinig
vanmiddag een setje verstelbare koni's opgehaald voor achter, en krijg van de week een snelle nokkenas + verstelbaar tandwiel thuisgestuurt, ( 284graden schrick)
van het weekend eens die grijze GT gaan strippen, en wellicht ook nog die 106 zo dat dat weer wat cash oplevert en wellicht ruimte.. want ik heb al een paar "koopjes" moeten laten verschieten omdat me ouders graag niet meer autos om de deur wouden hebben hehe
vanmiddag een setje verstelbare koni's opgehaald voor achter, en krijg van de week een snelle nokkenas + verstelbaar tandwiel thuisgestuurt, ( 284graden schrick)
van het weekend eens die grijze GT gaan strippen, en wellicht ook nog die 106 zo dat dat weer wat cash oplevert en wellicht ruimte.. want ik heb al een paar "koopjes" moeten laten verschieten omdat me ouders graag niet meer autos om de deur wouden hebben hehe