Aaaarghhhh!!! Mijn ax slaat niet aan

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
HellDuke
AX liefhebber
AX liefhebber

Aaaarghhhh!!! Mijn ax slaat niet aan

Post by HellDuke »

Yep, daar kwam ik vanochtend achter toen ik naar mijn werk moest. Ik heb als vervanging de z3 maar gepakt :)
Gisteren heeft m'n ax de hele dag stil gestaan, eregisteren was er niets aan de hand.

De startmotor draait gewoon rond, t is een gloednieuwe ook trouwens, maar de motor wil niet aan slaan.
Ik heb wel eerder eens gehad dat ik terug kwam van vakantie en dat mijn ax na een aantal keren starten pas op gang kwam, eerst langzaam pruttelend en hortend en stotend, maar daarna was er niet meer aan de hand. Kan t hiermee te maken hebben?

Morgen heb ik gelukkig tijd om wat aan de ax te doen. Dan pak ik ook de bonnen erbij om te zien wat er vervangen is in die jaren dat ik 'em heb.
Citroën AX 1.1 Plaisir Runner GT Style
Honda Transalp XL 600v

Shit Happens 8)

143.333

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

ey joris! niet best hoor, je bent net weer terug en de problemen zijn er al weer :(

als je startmotor nog goed rondgaat heb je nog 2 dingen nodig.. benzine en vonk..

benzine kan je als volgt testen:
haal het benzineslangetje los van het injectiehuis en leg deze even in een leeg flesje ofzo, start even door.. je ziet vanzelf of er benzine uit komt (doordat hij stil gestaan heeft kan de benzine uit de leiding terug de tank ingelopen zijn.. dit moet hij wel weer automatisch bijvullen, mjah ach.. ax he :D)

vonk heb je eigenlijk een 2e persoonlijkheid nodig..
kan op 2 manieren, bougiekabel loshalen, hier een geaarde schroevendraaier inzetten (voorzichtig!) en dan bij iets metaals in de burut (+-1cm) houden, bijv de moeren van je kleppendeksel of het oogje waarmee je de motor eruit kan takelen.. laat nu de rest vd auto los en laat iemand starten, je moet nu vonken zien tussen de schroevendraaier en het metalen onderdeel dat je had uitgekozen. neem dus wel een geaarde schroevnedraaier!
wat ook kan, is de bougie losdraaien en deze in de kabel terugplaatsen, hou vervolgens met een geisoleerde combinatietang de bougiekabel vast zodat de bougie 'los' in de lucht hangt.. laat iemand starten en zoek een vonk!

heb je beide, dan zou hij moeten starten..

heb je 1 van beide niet, dan horen we dat wel wer e:)
Image

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by blueduck »

Volgens mij moet je de bougie wel op een aardepunt houden, anders is het lang zoeken naar een vonk.
Mijn ax start een heel stuk beter sinds er nieuwe bougies inzitten.
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

HellDuke
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by HellDuke »

Thanx voor de tips!
Ik ga er morgen mee aan de slag.
Volgens mij zaten mijn bougies er nog niet zo gek lang in, maar dat moet ik ff opzoeken in alle factuurtjes die ik heb liggen.
Honda Transalp XL 600v

Shit Happens 8)

143.333

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

Mocht het nou niet lukken dan kom ik anders wel eff kijken in de middag, pb me dan maar :wink:

HellDuke
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by HellDuke »

Het probleem is opgelost!

Drake is net ff langs geweest en we zijn onder de kap gedoken.
De benzine was prima, maar de vonk niet. Het probleem is de verdelerkap. Dat rotortje was nogal smerig en de contactpuntjes ook dus dat is een beetje opgeschuurd.
Maar t zaakje is al wel aardig versleten, dus ik ga er binnenkort een nieuwe opzetten.
Honda Transalp XL 600v

Shit Happens 8)

143.333

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

goed werk heren! :D
Image

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Marc01 »

Ik heb hetzelfde probleem, geen vonk. Maar de verdelerkap kan je toch uitsluiten door de bougiekabel direct op de bobine aan te sluiten en dan te kijken of hij vonkt?

Post Reply