motorprobleem of wat anders???

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
first
AX liefhebber
AX liefhebber

motorprobleem of wat anders???

Post by first »

Vanmorgen toen ik naar Enschede reed gebeurde er iets vreemds. Ik had al een eindje gereden en de motor was warm.

Op een gegeven moment kon ik geen gas geven, dan kwam hij zelfs met plankgas langzaam van zijn plek. De motor sloeg ook af en greep niet direct weer aan.

Nu; de motor ratelt in eens, auto loopt zwaarder op het gaspedaal en piept af en toe bij gas geven en als je voor auto staat hoor je ook de motor af en toe piepen.

Wat kan dit zijn geweest? Ik heb niet veel kunnen ontdekken. Mijn vader dacht aan benzine met vlokken. Kakanox zegt dat benzine niet vlokt boven -20 en dat waarschijnlijk de dynamo een poging heeft gedaan tot vast lopen.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by GTE »

zonder rijden kan je zonder dynamo nog wel effe doorrijden (ik ken zelfs iemand die vanuit frankrijk zonder dynamo is komen rijden, zonder enige verlichting/verwarming of radio aan 8)

vuil in injectie/carburateur?
piepen zou ik in eerste instantie v-snaar denken (is die nog wel strak gespannen?)
1721 cc Image

first
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by first »

de v-snaar staat strak, het is ook niet dat soort gillen wat hij doet.

Als de dynamo vast dreigt lopen, dan gebeurt dat toch ook al de radio niet aanstaat? Wat ik me afvraag is waarom hij in eens zo is gaan ratelen, dat heeft hij nog niet gedaan.

Ik ga zo eens even hoe hij loopt en of hij nog steeds zo ratelt.

Wat heeft de dynamo te maken met het ratelen van de motor en zou het een verstopping van een filter kunnen zijn?

De uitlaatgassen waren trouwens grijs van kleur.

first
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by first »

auto klinkt weer zo goed als normaal. Distributieriem heb ik nagekeken. Hij zit er nog vrij nieuw uit.

Als ik de motor laat draaien hoor ik dat het injectiehuis en de kleppen veel lawaai maken.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Eriks »

Misschien de spanrol van de distributieriem? Die kan ook een piepend geluid gaan maken. Aan de d-riem zelf zie je weinig, je kunt eigenlijk niet echt zien of hij versleten is, of er moeten echt stukken los hangen en draden uit komen. Dat zou niet best zijn!

Als de spanrol vast loopt trekt je motor ook slecht, lijkt me.

Het is maar een idee - er kunnen 1000 andere dingen aan de hand zijn - hopelijk minder ernstig!

1 ding is zeker: koop nooit meer wat bij de garage waar je deze en die 205 gekocht hebt!

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

first wrote:auto klinkt weer zo goed als normaal. Distributieriem heb ik nagekeken. Hij zit er nog vrij nieuw uit.

Als ik de motor laat draaien hoor ik dat het injectiehuis en de kleppen veel lawaai maken.

Injectiehuis en kleppen maken bij elke AX lawaai. Benzine vlokt inderaad niet bij deze temperaturen.

Misschien een verstopt benzine filter. Kan van alles zijn. Piepend geluid kan heel goed uit je spanrol komen. Dat heb ik zelf ook gehad... Dan gaat ie er bijna aflopen als daar het geluid uit komt.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

first
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by first »

Ik heb net weer een stuk gereden. Het is nu al volgt. Wanneer de auto gestart wordt is hij volstrekt zuiver qua geluid. Wanneer de motor op temperatuur veranderd het geluid en gaat hij ratelen. maar ook af en toe piepen. Wanneer het gaspedaal ingetrapt wordt komt er een piepend geluid. Inhouden zoals vanmorgen heb ik nu niet meer gemerkt.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

piepen geluid is het snaartje van de dynamo, ratelen geeft denk aan dat de klepjes gesteld moeten worden :wink:

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Let dr ook even op dat dr AX waarschijnlijk een lekke krukaspakking heeft, dus het kan ook zijn dat de het de koppeling is die je nu hoort, en wat begint te slippen door de lekkende olie.

Controleer het oliepeil eens zou ik zeggen, al weet ik niet hoe hard ie momenteel lekt?

first
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by first »

Drake, daar ben ik niet van overtuigd. Het piepen van een v-snaar ken ik wel, dat deed mijn golf ook. Het komt bij mijn weten ook niet bij de dynamo vandaan. Kleppen stellen zou kunnen, maar het geluid kwam wel erg plotseling en hij vertoont het ratelende geluid ook alleen als de motor warm wordt.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

waar komt het piepende geluid wel vandaan? :wink:

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Drake wrote:waar komt het piepende geluid wel vandaan? :wink:

Wat denk je van een doorslippende koppeling bij het gasgeven, als het tenminste gebeurt bij het optrekken.

first
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by first »

Je hoort hem bij het gasgeven en dan niet alleen als je optrekt, maar ook als je sneller wil gaan. Verder als je de auto stil zet, maar niet af, dan hoor je hem ook af en toe piepen.

Hij drupt af en toe motorolie, niet heel erg veel. Motorolie peil is voldoende.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

Ik zou gokken op de lagers van het spanrol die naar de donder zijn. Je spanrol draait misschien wel heeel stroef.

Controleer dat effe, het kan inderdaad vanalles zijn, maar als dat inderdaad het geval is en je d-riem zou breken ben je de sjaak :!:

Gewoon effe bovenste kapje van de distributie eraf, is niet veel werk.

Succes!

Groeten Rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

Kakelbont wrote:Ik zou gokken op de lagers van het spanrol die naar de donder zijn. Je spanrol draait misschien wel heeel stroef.

ik weet het haast wel zeker..
waarschijnlijk is de timing ook verlopen, waardoor hij niet meer fatsoenlijk trok. het zou ook het tikken verklaren, als de riem versprongen is dan rammen de kleppen op de zuigers..

euhm First, ik zou het eerst ff na laten kijken, nu rijdt het nog dus is er nog nix 'echt' stuk.. (al heb je mogelijk wel schade, maar hij rijdt iig nog) als je riem klapt is het OVER!

controleer toch maar eens in de papieren wanneer de distributieriem en veel belangrijker, de spanrol vervangen is!

wat is je kilometerstand?
Image

first
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by first »

probleem: er is niks wat aangeeft wanneer de boel vervangen is! Daar heb ik al eens naar gezocht. Hoe controleer ik of de spanrollagers goed draaien?

km stand loopt tegen de 160.000
Last edited by first on FriJan27, 2006 7:52:44 PM, edited 1 time in total.

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

wat is je km-stand?

namelijk grote kans dat het NIET vervangen is.. omdat dit voor veel mensen een reden is om de auto weg te doen (bij een garage niet het goedkoopste :roll:)
Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

q01z wrote:
Kakelbont wrote:Ik zou gokken op de lagers van het spanrol die naar de donder zijn. Je spanrol draait misschien wel heeel stroef.

ik weet het haast wel zeker..
waarschijnlijk is de timing ook verlopen, waardoor hij niet meer fatsoenlijk trok. het zou ook het tikken verklaren, als de riem versprongen is dan rammen de kleppen op de zuigers..

euhm First, ik zou het eerst ff na laten kijken, nu rijdt het nog dus is er nog nix 'echt' stuk.. (al heb je mogelijk wel schade, maar hij rijdt iig nog) als je riem klapt is het OVER!

controleer toch maar eens in de papieren wanneer de distributieriem en veel belangrijker, de spanrol vervangen is!

wat is je kilometerstand?

Vind het namelijk allemaal wel erg toevallig dat alles ineens begint op te spelen, ding staat sinds kort met een vermoedelijk lekke krukaskering, nu kwam ie niet meer van zn plek af, klinkt als slippende koppeling. Als de timing verkeerd zou staan zou ie het ook met een koude motor moeten doen, en dat is dus niet het geval, wat ik uit dr verhaal begrijp is dat ie nu verder wel weer normaal rijdt, op het lawaai na dan.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Heb dr vandaag een blik op geworpen, motortje loopt lekker verder, dus geen versprongen riem oid.
Enige wat je een beetje hoort lopen is de dynamo, kan zijn dat die gewoon op is. De olielekkage van het blok valt me hard mee, koppakking is op de beruchte plek kurkdroog, rest vd motor is ook mooi droog, op een hoekje van het carter na.
Alleen onder aan de bak hangt een druppel zo af en toe, maar dat heeft gewoon te maken met de krukaskering.
Bak is ook goed, koppeling slipt niet (in 4 optrekken geeft geen doorslippen)
Ook na het warmrijden blijft het motortje gewoon lopen, geen eng getik e.d.

Verder een paar roestplekjes onder een achterruit, maar niets dat niet verholpen kan worden, gat achter de koplamp is aan passagierskant al voorzien.

Wat het nu geweest is, geen idee, maar tis nu allemaal wel over, kon verder niets bijzonder vinden wat op problemen kan duiden.

Ze moet alleen wel 2 nieuwe koplampjes in dr AX, hield bij 1 lamp ineens het glas in mn handen, en alle nokjes waarmee ie vast zit zijn ook afgebroken (opgelost met tape en een stuk ijzerdraad)

Post Reply