Balen, weer m'n achterlichten niet goed... massa probleem.
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Balen, weer m'n achterlichten niet goed... massa probleem.
Hallo allemaal,
Mijn auto is vandaag voor de APK, ze belden vanmorgen, het valt me alles mee. Ik moet een nieuwe achterdemper, ik laat m'n oliefilter vervangen, en olie verversen. Hetgeen waar ik van baal: m'n achterlichten doen weer gek. Als ze op mijn rem trappen, gaan er andere lichten knipperen (weet niet welke).
Hij zei dat dit een massa probleem is. Hier heb ik echter ervaring mee, want mijn AX GT heeft dit al 2 x eerder gehad. 1e keer ging mijn remlicht branden ipv achterlicht, en als ik dan op mijn rem trapte, ging het remlicht uit.... 2e keer was ook zoiets, weet niet meer precies, alleen dat mijn remlicht het toen helemaal niet deed.
De 1e twee keer heb ik het laten maken (ze hebben een deel van de bedrading vernieuwd) en ik heb gevraagd wat de oorzaak was. Hiervoor moeten ze de hele auto nakijken, en dat kost ca.5 uur werk. Dus maar niet gedaan (want... duur !!!)
Maar ja, nu heeft ie het dus weer, garage waar ie gekeurd wordt (een ander als waar ie de 1e twee keer gemaakt is) verwacht nu een uurtje werk en dan is het weer in orde. Al met al (incl. APK, nieuwe demper en andere dingetjes) ca. 150 euro, dit deel valt me dus mee...
Maar goed, de voorlaatste keer dat de bedrading niet goed was, was begin augustus.... Voor hetzelfde geld sta ik over 1-2 maanden weer met rare verlichting. Wat is nu wijsheid, moet ik dan toch maar gaan sparen en auto helemaal na laten lopen, of gokken op het feit dat ie nu een tijdje goed is ?
Misschien simpel gedacht (jaja, ik ben vrouw...) maar: de 1e 2 keer is er een deel bedrading vervangen, nu wordt er weer een deel vernieuwd (weet ook niet of het elke keer hetzelfde gedeelte draad is). Stel dat dit nog een paar keer gebeurt, dan is op een gegeven moment misschien alles vervangen, en dan is het toch opgelost, of niet ???
Het heeft dus elke keer betrekking op het remlicht. zou er daar iets niet goed kunnen zitten ? Heeft iemand ervaring met dezelfde kwaal, of heeft er iemand tips ?
Mijn auto is vandaag voor de APK, ze belden vanmorgen, het valt me alles mee. Ik moet een nieuwe achterdemper, ik laat m'n oliefilter vervangen, en olie verversen. Hetgeen waar ik van baal: m'n achterlichten doen weer gek. Als ze op mijn rem trappen, gaan er andere lichten knipperen (weet niet welke).
Hij zei dat dit een massa probleem is. Hier heb ik echter ervaring mee, want mijn AX GT heeft dit al 2 x eerder gehad. 1e keer ging mijn remlicht branden ipv achterlicht, en als ik dan op mijn rem trapte, ging het remlicht uit.... 2e keer was ook zoiets, weet niet meer precies, alleen dat mijn remlicht het toen helemaal niet deed.
De 1e twee keer heb ik het laten maken (ze hebben een deel van de bedrading vernieuwd) en ik heb gevraagd wat de oorzaak was. Hiervoor moeten ze de hele auto nakijken, en dat kost ca.5 uur werk. Dus maar niet gedaan (want... duur !!!)
Maar ja, nu heeft ie het dus weer, garage waar ie gekeurd wordt (een ander als waar ie de 1e twee keer gemaakt is) verwacht nu een uurtje werk en dan is het weer in orde. Al met al (incl. APK, nieuwe demper en andere dingetjes) ca. 150 euro, dit deel valt me dus mee...
Maar goed, de voorlaatste keer dat de bedrading niet goed was, was begin augustus.... Voor hetzelfde geld sta ik over 1-2 maanden weer met rare verlichting. Wat is nu wijsheid, moet ik dan toch maar gaan sparen en auto helemaal na laten lopen, of gokken op het feit dat ie nu een tijdje goed is ?
Misschien simpel gedacht (jaja, ik ben vrouw...) maar: de 1e 2 keer is er een deel bedrading vervangen, nu wordt er weer een deel vernieuwd (weet ook niet of het elke keer hetzelfde gedeelte draad is). Stel dat dit nog een paar keer gebeurt, dan is op een gegeven moment misschien alles vervangen, en dan is het toch opgelost, of niet ???
Het heeft dus elke keer betrekking op het remlicht. zou er daar iets niet goed kunnen zitten ? Heeft iemand ervaring met dezelfde kwaal, of heeft er iemand tips ?
hmm, daar was niet eens zo lang geleden ook een topic over, maar kan 't ff niet vinden
Vond wel deze -met foto!-
link
Vond wel deze -met foto!-
link
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Dankje wel Rio, ik denk dat het mij ook zoiets is. Ik heb vanmiddag mijn auto opgehaald bij Kwikfit en raakte daar zo aan de praat hierover. Ik vertelde dat de Citroen dealer heeft verteld dat het ca 5 uur zou kosten om de oorzaak te achterhalen, maar volgens hun zat het hem in de achterlichten, hij had het over vuil en vet op de draadjes (ofzo ?) bij de lichten, en volgens hun was alles opgelost.
Nou, als dat idd zo is, dan kan Kwikfit helemaal niet meer stuk bij mij (heb nl. een paar goede ervaringen bij hen gehad, daarom ook mijn APK bij hun laten doen)
Nou, als dat idd zo is, dan kan Kwikfit helemaal niet meer stuk bij mij (heb nl. een paar goede ervaringen bij hen gehad, daarom ook mijn APK bij hun laten doen)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Bedrading zelf lijkt me vrij stug dat het daar in zit, die kabels heb ik pas uit een AX getrokken, en die gaan echt niet zomaar stuk.
Massaprobleem is een slechte massa, achter bij het linker achterlicht zit een massapunt, ook de stekkers aan de achterlichten willen nog wel eens corrosie vertonen, met dit als gevolg
Massaprobleem is een slechte massa, achter bij het linker achterlicht zit een massapunt, ook de stekkers aan de achterlichten willen nog wel eens corrosie vertonen, met dit als gevolg
Hallo allemaal, dit forum heb ik opgestart toen mijn auto voor de apk was. Achteraf bleek de verlichting te haperen door vettigheid ergens bij een contactje of stekkertje ofzo. Dus niets met de bedrading ofzo.
Sindsdien blijft alles het aardig doen, totdat een paar weken geleden mijn linker remlicht het begaf. Lampje vervangen, maar niets. Dan deed ie het weer wel, dan weer niet. Sindsdien parkeer ik auto achteruit in, zodat ik in ramen remlicht kan checken, maar het bleef zo.
Balen natuurlijk. Omdat ik geen zin had om een hoop geld kwijt te zijn voor z.g. bedradingsprobleem als ik hem weer naar de garage zou brengen, heb ik eea zelf (jaja, het wordt nog eens wat met me) m.b.v. dit forum bekeken.
Heb de licht unit eruitgehaald, alle stekkers losgehaald, en overal zat heel veel vuil in, soort aangekoekt vet. Alles met een oude tandenborstel schoon gemaakt, goed alles weer in elkaar gezet. Verder heb ik nog naar dat massa punt daar gekeken, heb met een vijltje wat draadjes die er lopen soortement van "schoongemaakt" .
Afijn, alles gedaan, maar niets.... tot ik een dag later weer achteruit in parkeer, en verhip, hij deed het !!!! Ik denk dat alles nog eventjes op elkaar in moest werken ofzo.... Sindsdien doet ie het 90 %, soms is ie weer even uit als ik rem. (onderweg zie ik natuurlijk niets, dus dat kan ik niet checken)
Trots op mezelf !!!
Maar goed, voor die 10 % dat ie het niet doet, wil ik ook een oplossing.
Ik heb iets gehoord over contactspray, dat je dat in die stekkertjes moet spuiten ? Waar kan ik dat kopen, en moet ik dat er echt inspuiten ? Kan dat zomaar ?
Kan iemand me tips geven ?
Alvast bedankt !
Sindsdien blijft alles het aardig doen, totdat een paar weken geleden mijn linker remlicht het begaf. Lampje vervangen, maar niets. Dan deed ie het weer wel, dan weer niet. Sindsdien parkeer ik auto achteruit in, zodat ik in ramen remlicht kan checken, maar het bleef zo.
Balen natuurlijk. Omdat ik geen zin had om een hoop geld kwijt te zijn voor z.g. bedradingsprobleem als ik hem weer naar de garage zou brengen, heb ik eea zelf (jaja, het wordt nog eens wat met me) m.b.v. dit forum bekeken.
Heb de licht unit eruitgehaald, alle stekkers losgehaald, en overal zat heel veel vuil in, soort aangekoekt vet. Alles met een oude tandenborstel schoon gemaakt, goed alles weer in elkaar gezet. Verder heb ik nog naar dat massa punt daar gekeken, heb met een vijltje wat draadjes die er lopen soortement van "schoongemaakt" .
Afijn, alles gedaan, maar niets.... tot ik een dag later weer achteruit in parkeer, en verhip, hij deed het !!!! Ik denk dat alles nog eventjes op elkaar in moest werken ofzo.... Sindsdien doet ie het 90 %, soms is ie weer even uit als ik rem. (onderweg zie ik natuurlijk niets, dus dat kan ik niet checken)
Trots op mezelf !!!
Maar goed, voor die 10 % dat ie het niet doet, wil ik ook een oplossing.
Ik heb iets gehoord over contactspray, dat je dat in die stekkertjes moet spuiten ? Waar kan ik dat kopen, en moet ik dat er echt inspuiten ? Kan dat zomaar ?
Kan iemand me tips geven ?
Alvast bedankt !
Contactspray, spuitvaseline, allebei goed. Het voorkomt dat je pas schoongemaakte contacten meteen weer gaan corroderen. N.B: met een tandenborsteltje borstel je wel vuil en vet weg, maar als de contacten wat wittig of groenig zijn uitgeslagen, dan zijn ze gecorrodeerd en zal je met een tandenborstel niet veel beginnen. Schuurpapier, krabben met een mesje doet dan wel het werk. Met een grote vijl kom je wat moeilijk bij de contacten, sleutelvijltje lukt vaak wel.
Contactspray is dacht ik wat aggressiever spul, spuitvaseline kan desnoods op babybilletjes.
Te vinden bij Halfords, de Gamma en elke zichzelf respecterende doe-het-zelf zaak en automaterialenzaak. Ook de fietsenwinkel heeft het wel, de Makro ook. Paar euro voor een bus spuitvaseline. Altijd doen: contacten zijn zwak punt in AX en vele andere oude autootjes. Gewoon de stekkers schoonmaken, dan inspuiten. 't Hoeft niet druipend nat, een beetje is zat. 't Geleidt stroom, maar ik heb nog nooit gehoord van kortsluiting doordat de boel te nat was ingespoten (liefhebbers om te proberen of dat kan?). De voornaamste werking is beschermen tegen vervuiling/roest zonder de stroom te blokkeren.
Contactspray is dacht ik wat aggressiever spul, spuitvaseline kan desnoods op babybilletjes.
Te vinden bij Halfords, de Gamma en elke zichzelf respecterende doe-het-zelf zaak en automaterialenzaak. Ook de fietsenwinkel heeft het wel, de Makro ook. Paar euro voor een bus spuitvaseline. Altijd doen: contacten zijn zwak punt in AX en vele andere oude autootjes. Gewoon de stekkers schoonmaken, dan inspuiten. 't Hoeft niet druipend nat, een beetje is zat. 't Geleidt stroom, maar ik heb nog nooit gehoord van kortsluiting doordat de boel te nat was ingespoten (liefhebbers om te proberen of dat kan?). De voornaamste werking is beschermen tegen vervuiling/roest zonder de stroom te blokkeren.
Hey, bedankt Menno !
Ik ga het van de week gelijk halen, er zit hier in de buurt een automaterialen winkel, dan ga ik daar even heen.
Hun zullen het ook wel weten, maar ik vraag het liever altijd even op het forum.
Wat betreft dat schoonmaken heb je helemaal gelijk, het zat inderdaad helemaal vol met vet (het leek wel aangekoekt frituurvet, helemaal hard geworden)
Zoals jij het beschrijft, met zo'n klein vijltje, zal ik van de week nog eens een schoonmaak beurt geven aan al die stekkertjes en contactjes, en dan dat spul erin.
Het remlicht is nl. nog lang niet 100 %, vanmorgen deed ie het weer niet, en toen ik net thuis kwam weer wel...
Groetjes Cindy
Ik ga het van de week gelijk halen, er zit hier in de buurt een automaterialen winkel, dan ga ik daar even heen.
Hun zullen het ook wel weten, maar ik vraag het liever altijd even op het forum.
Wat betreft dat schoonmaken heb je helemaal gelijk, het zat inderdaad helemaal vol met vet (het leek wel aangekoekt frituurvet, helemaal hard geworden)
Zoals jij het beschrijft, met zo'n klein vijltje, zal ik van de week nog eens een schoonmaak beurt geven aan al die stekkertjes en contactjes, en dan dat spul erin.
Het remlicht is nl. nog lang niet 100 %, vanmorgen deed ie het weer niet, en toen ik net thuis kwam weer wel...
Groetjes Cindy
Vorige week bij de apk bleek dat bij mijn axje rechtsachter ook rem en gewone verlichting mee gingen knipperen met de richtingaanwijzer. Ook een massa probleem dus. In de garage hebben ze een draadje getrokken vanaf de lichtunit naar het chassis. Daarmee is het probleem verholpen. Vrij simpel en ze zijn er zeker geen 5 uur mee bezig geweest.
Sharkey wrote:Vorige week bij de apk bleek dat bij mijn axje rechtsachter ook rem en gewone verlichting mee gingen knipperen met de richtingaanwijzer. Ook een massa probleem dus. In de garage hebben ze een draadje getrokken vanaf de lichtunit naar het chassis. Daarmee is het probleem verholpen. Vrij simpel en ze zijn er zeker geen 5 uur mee bezig geweest.
Meestal is dat de oplossing samen met het reinigen van contactjes. Reed vanmiddag nog achter een fiat cinquecento die bij t richtingaangeven en remmen op standje disco ging In mn escort heb ik t probleem ook gehad. Alle stekkers en fittinkjes met een beetje schuurpapier een beetje schoongemaakt, en nieuwe massakabeltjes gertokken, en t was weer helemaal dik voor mekaar (was vanaf dat moment dan ook t enige wat fatsoenlijk werkte aan die auto haha)
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"
Hoi, ik moet die contactspray nog halen, dus nog niet geprobeerd.
Maar vanmorgen ging m'n accu lampje heel lichtjes oplichten als ik op mijn rem trapte, dus ik denk dat ik noodgedwongen toch maar weer even naar de garage moet. Er is denk ik toch meer aan de hand.
Heb dat nl. vaker gehad met het acculampje, en toen was er ergens sluiting in de bedrading
(1 x was het mijn dynamo, maar die is vorig jaar vernieuwd, dus dat kan het nu niet zijn. Hoop ik....)
Maar vanmorgen ging m'n accu lampje heel lichtjes oplichten als ik op mijn rem trapte, dus ik denk dat ik noodgedwongen toch maar weer even naar de garage moet. Er is denk ik toch meer aan de hand.
Heb dat nl. vaker gehad met het acculampje, en toen was er ergens sluiting in de bedrading
(1 x was het mijn dynamo, maar die is vorig jaar vernieuwd, dus dat kan het nu niet zijn. Hoop ik....)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Cindy wrote:Hoi, ik moet die contactspray nog halen, dus nog niet geprobeerd.
Maar vanmorgen ging m'n accu lampje heel lichtjes oplichten als ik op mijn rem trapte, dus ik denk dat ik noodgedwongen toch maar weer even naar de garage moet. Er is denk ik toch meer aan de hand.
Heb dat nl. vaker gehad met het acculampje, en toen was er ergens sluiting in de bedrading
(1 x was het mijn dynamo, maar die is vorig jaar vernieuwd, dus dat kan het nu niet zijn. Hoop ik....)
Zag dat ze gewoon een nieuwe draad getrokken hebben om het massa probleem op te lossen, lijkt me alleen symptoombestrijding, in plaats van de oorzaak aan te pakken.
Acculampje duidt op niet voldoende bijladen, zou de dynamo kunnen zijn, was het een nieuwe, of een revisie/sloop dynamo?
Hoi, het was een nieuwe dynamo, en hij is in augustus geplaatst.
Maar met dat acculampje heb ik al vaker gehad, en toen was het elke keer de bedrading, iets met massa. En tja, dat gaat mij allemaal boven mijn pet. Ik weet alleen dat de problemen elke keer bij mijn achterlichten vandaan komen, heel vaak het remlicht, vandaar dat dan mijn acculampje heel lichtjes gaat flikkeren als ik de rem intrap (lampje brandt ook echt alleen als ik mijn rem intrap)
.
Had geen zin om weer naar die (dure, chagrijnige klantonvriendelijke) citroen dealer te gaan, heb vanmiddag op advies van een kennis een beunhaas gebeld (daar was ik al tijden naar op zoek) en daar kan ik morgen terecht, misschien dat hij me beter kan helpen.
Heb aan de Citroen dealer al een paar keer gevraagd wat nu de oorzaak is, maar dan zeggen ze dat ze de hele auto dan moeten nakijken/doormeten, en dat ze daar ca. 4-5 uur mee bezig zijn (a 60 euri arbeidsloon per uur....)
Misschien dat deze beunhaas me beter kan helpen, ben daar ca. 10 jaar geleden al eens geweest met mijn opel kadetje, en hij hielp me toen heel goed, heel betrouwbare man. Wist alleen niet dat hij dit werk nog deed, wel dus, vandaar dat ik naar hem ga. In hem heb ik echt vertrouwen, de citroen dealer zegt altijd maar wat heb ik het idee...
Maar met dat acculampje heb ik al vaker gehad, en toen was het elke keer de bedrading, iets met massa. En tja, dat gaat mij allemaal boven mijn pet. Ik weet alleen dat de problemen elke keer bij mijn achterlichten vandaan komen, heel vaak het remlicht, vandaar dat dan mijn acculampje heel lichtjes gaat flikkeren als ik de rem intrap (lampje brandt ook echt alleen als ik mijn rem intrap)
.
Had geen zin om weer naar die (dure, chagrijnige klantonvriendelijke) citroen dealer te gaan, heb vanmiddag op advies van een kennis een beunhaas gebeld (daar was ik al tijden naar op zoek) en daar kan ik morgen terecht, misschien dat hij me beter kan helpen.
Heb aan de Citroen dealer al een paar keer gevraagd wat nu de oorzaak is, maar dan zeggen ze dat ze de hele auto dan moeten nakijken/doormeten, en dat ze daar ca. 4-5 uur mee bezig zijn (a 60 euri arbeidsloon per uur....)
Misschien dat deze beunhaas me beter kan helpen, ben daar ca. 10 jaar geleden al eens geweest met mijn opel kadetje, en hij hielp me toen heel goed, heel betrouwbare man. Wist alleen niet dat hij dit werk nog deed, wel dus, vandaar dat ik naar hem ga. In hem heb ik echt vertrouwen, de citroen dealer zegt altijd maar wat heb ik het idee...