Koppaking lek/kapot of toch lucht??

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
User avatar
Diek
AX driver
AX driver
Posts: 34
Joined: ThuMar17, 2005 5:19:10 PM
Location: Omgeving Deventer
Contact:

Koppaking lek/kapot of toch lucht??

Post by Diek »

Tja, er is al veel over geschreven, en ik heb alles (denk ik) er ook over gelezen. Toch twijfel ik, dus mijn verhaal;
Paar weken terug met de AX (1,4 D) op de snelweg ineens een witte pluim achter de auto. Gelijk gestopt en gekeken.
Uit het gaatje onder de vulopening kwam flink veel koelvloeistof. Even laten afkoelen en toen rustig/langzaam in laag toeren naar huis gereden.
Koelvloeistof bijgevuld, en behoorlijk ontlucht. Tijdje laten lopen en de fan sloeg aan. (toch vertrouwde ik de sensor niet, en er voor 11,- een nieuwe in gezet)
Nu blijft ie koelvloeistof uit het overloop gaatje blazen. (als ie warm is/wordt) Ook ontlucht bovenop de radiator bij dat andere dopje.
Als de motor loopt en ik ontlucht 'm via dat "ventiel-dingetje" blijft er lucht en koelvloeistof uitkomen. Ondertussen heb ik er al 5 liter koelvloeistof in gekieperd.... (en er zat nog in uiteraard)
Oftewel, toch nog ergens lucht? Of toch koppakking naar z'n grootje?? :(
(wel handig om te weten voordat ik de kop eraf trek) :?

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Als de motor nog koud is met radiateur dop open starten. En kijken of daar luchtbellen omhoog komen. Als dat zo is lekt ie uitlaatgassen in het koelcircuit.

Is je koelvloeistof wel mooi schoon? Als dat mayo is issie sowieso lek.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

User avatar
Diek
AX driver
AX driver
Posts: 34
Joined: ThuMar17, 2005 5:19:10 PM
Location: Omgeving Deventer
Contact:

Post by Diek »

Dan komen er geen bellen bij de vuldop. Bij het ontluchtingsventiel sputterd ie wel.
De koelvloeistof is schoon, er zit geen mayo onder de olievuldop en als je een aansteker bij de olie aan de peilstok houdt, knetterd ie niet. (dus geen vocht/water in de olie)

duzzz....... :?

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Heb je met ontluchten wel je verwarming op maximaal heet gezet?

Uiteindelijk moet mag er geen lucht meer uit het circuit komen. Uit geen enkel ontluchtingsgat.

Maar geen witte rook, geen mayo, geen olie lekkage aan de buitenkant...
Lijkt niet echt op een lekke koppaking.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

User avatar
Diek
AX driver
AX driver
Posts: 34
Joined: ThuMar17, 2005 5:19:10 PM
Location: Omgeving Deventer
Contact:

Post by Diek »

Ja, verwarming stond/staat op maximaal, en inderdaad ook geen witte rook uit de uitlaat...en geen olielekkage....

Maar dus wel hoge druk in het systeem waardoor 'ie de koelvloeistof er weer vrij snel uit wil gooien/gooit.

Uit het ventieltje blijft dus wel lucht komen.

:? :?

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

De stand van de verwarming heeft geen enkele invloed. Dit bepaald alleen of de lucht langs de kachelradiateur geleid wordt. De koelvloeistof stroomt hier sowieso doorheen, ongeacht de stand van de verwarming.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

idd is gewoon een luchtklep.

User avatar
Diek
AX driver
AX driver
Posts: 34
Joined: ThuMar17, 2005 5:19:10 PM
Location: Omgeving Deventer
Contact:

Post by Diek »

Ja, dat had ik al meer gelezen dat dat "gewoon" en luchtklep is.

Maar nog geen oplossing.....

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Drake wrote:idd is gewoon een luchtklep.


Klinkt logisch idd. Vaag dat er voor ontluchten dan altijd staat dat je je verwarming op maximaal heet moet zetten. :?

Maar goed. Zou de koppakking niet zo lek kunnen zijn dat er uitlaatgassen in het koelcircuit komen... En dat die de druk opbouwen.
Zou je dat niet kunnen testen door de uitlaat gewoon helemaal dicht te houden door een 2de persoon?

Op den duur kan die dan ze druk niet meer kwijt... Als het dan harder begint te bubbelen in je koelcircuit... Dan weet je het probleem.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Re: Koppaking lek/kapot of toch lucht??

Post by IceByte »

Diek wrote:Tja, er is al veel over geschreven, en ik heb alles (denk ik) er ook over gelezen. Toch twijfel ik, dus mijn verhaal;
Paar weken terug met de AX (1,4 D) op de snelweg ineens een witte pluim achter de auto. Gelijk gestopt en gekeken.
Uit het gaatje onder de vulopening kwam flink veel koelvloeistof. Even laten afkoelen en toen rustig/langzaam in laag toeren naar huis gereden.
Koelvloeistof bijgevuld, en behoorlijk ontlucht. Tijdje laten lopen en de fan sloeg aan. (toch vertrouwde ik de sensor niet, en er voor 11,- een nieuwe in gezet)
Nu blijft ie koelvloeistof uit het overloop gaatje blazen. (als ie warm is/wordt) Ook ontlucht bovenop de radiator bij dat andere dopje.
Als de motor loopt en ik ontlucht 'm via dat "ventiel-dingetje" blijft er lucht en koelvloeistof uitkomen. Ondertussen heb ik er al 5 liter koelvloeistof in gekieperd.... (en er zat nog in uiteraard)
Oftewel, toch nog ergens lucht? Of toch koppakking naar z'n grootje?? :(
(wel handig om te weten voordat ik de kop eraf trek) :?


Koppakking, das een ding dat zeker is, ding blaast gewoon uitlaatgas van je cylinders in het koelsysteem, symptomen komen mij wel akelig bekend voor (3x gehad, nu ander motortje ingebouwd)

User avatar
Diek
AX driver
AX driver
Posts: 34
Joined: ThuMar17, 2005 5:19:10 PM
Location: Omgeving Deventer
Contact:

Post by Diek »

Ok, dan moet de boel dus echt uit elkaar. Op zich geen probleem, maar had stiekum gehoopt dat het toch wat anders was...
Eerst weekje ski?n, dan sleutelen, hopen dat het dan geen -10 meer is..


Thanx allen!

Post Reply