Injectie wat wel, wat niet ?!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber

Injectie wat wel, wat niet ?!

Post by Henri106 »

Even een technische vraag, op de TU motoren ben ik nog niet helemaal thuis wat betreft de mono points.

Ik wou heel graag een 1.4 injectie systeem op de 106 monteren, alleen ik hoor zoveel verschillende verhalen. Volgens de 1 is het plug en play en volgens de ander niet.

Ik zou heel graag het setje van browny op de 106 willen monteren, was dit weekend in zoetermeer bij de auto en heb alles eens vergeleken met een AX maar er was toch aardig wat verschil ? Namelijk, de 106 heeft Dis ontsteking met 1 bobine blok die elektronisch aangestuurd wordt terwijl de AX gewoon een verdeler heeft met een rotor. Verder was ik altijd in de veronderstelling dat de 106 een bosch motronic heeft, maar op ecu staat magnetti marelli en zo ook op de andere elektronische delen, terwijl er bij de AX bosch op stond.

Dus, kan ik nu wel een compleet 1.4 injectie systeem monteren ? want dan kan ik eindelijk dat setje oppikken. Of is het bij peugeot nu toch anders en kan het niet ? Vooral vanwege het DIS ontsteking systeem wat dus door de ECU aangestuurd wordt. (De 106 is wat moderner kwa techniek blijkbaar).
Image

My Cars <98>.

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Ik had begrepen dat het alleen voor monopoint Bosch systemen opging...
Om je andere vraag te beantwoorden, het is redelijk plug-and-play hoor, zeker als je al ervaring hebt met bijv. spaghettispruitstukken monteren ;)
Kijk uit, een Cactussssss

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

gaat alleen voor boschs op, het enige wat je wel kan doen is het inlaatspruitstuk vervangen, of de kabelboom + de rest.

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

M.a.w.: Als jij dit wil monteren moet je ook een ontsteking met verdeler meenemen, want Bosch ondersteunt jouw systeem niet. Dan moet je denk ik Browny's kabelboom ergens aanpassen, zodat je de Bosch op je auto kan aansluiten (als je daar meer over wil weten moet je het ff bij Drake vragen).

Van Browny heb je dus nodig:
- ontsteking
- ECU
- inlaatspruitstuk
- gasklephuis

Mocht Browny overigens al van z'n ECU of ontsteking af zijn, dan ligt er hier ook nog een :)

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

wat ik heb liggen is het volgende:
Ecu
inlaatspruitstuk
compleet injectiehuis.
Ik heb geen ontsteking, denk ik tenminste.

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Browny wrote:Ik heb geen ontsteking, denk ik tenminste.

Aan je blok laten hangen?

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

kakanox wrote:
Browny wrote:Ik heb geen ontsteking, denk ik tenminste.

Aan je blok laten hangen?

ik denk het, misschien dat arne weet of het eraan zit, anders moet het wel ergens in m'n schuur liggen. Is dat niet de bobine? Dat oranje ding.

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Henri106 »

Dus dan zou ik het om moeten bouwen naar verdeler ontsteking terwijl er nu DIS op zit ? :? hmm zit dus toch meer verschil in de 106 vs AX dan ? :(
Image

My Cars <98>.

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

er zijn ook ax-jes met magnetti marelli. Maarreh, wil je het nog proberen of zal ik het weer in de verkoop gooien?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Je kan er een 1.4 inlaatspruitstuk op zetten dat schijnt erg netjes te werken. Zelf es een keertje geplaatst maar nooit mee gereden. Mijn oude 1.1 had ook het injectiesysteem van een 1.4. Daarmee rijden heeft me een beetje verslaafd gemaakt aan al meer vermogen :) Het injectiehuis past niet.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Rob GT »

Anders zoek je toch een 106 met 1.4 motor op de sloop?
Image

Post Reply