Hallo AX rijders,
Ik heb een vraag. Ik wil waarschijnlijk een AX diesel kopen (als ik diegene die ik nu heb weg kan doen). Kunnen jullie mij tips geven waar ik op moet letten bij een diesel en wat een redelijke kilometerstand is.
Alvast bedankt.
Groetjes Marion
AX Diesel tips gevraagd
Moderator: webmasters
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
tsja, dieseltjes zijn nogal gevoelig op de koppakking, dat is een van de zwakke punten van de AX diesels, het uit zich meestal in drukopbouw in het koelsysteem (bij de mijne althans), lekkage aan de voorkant op de kop, van olie, of koelwater in de olie, te zien aan de "mayo" in de dop van olievuldop.
Km stand zegt op zich niet zo bijster veel, al is minder km natuurlijk altijd prettig. Km standen boven de 250.000 zou ik links laten liggen, ze zijn dr ook wel met minder km's
Km stand zegt op zich niet zo bijster veel, al is minder km natuurlijk altijd prettig. Km standen boven de 250.000 zou ik links laten liggen, ze zijn dr ook wel met minder km's
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Let ook op de brandstofpomp. Doe de kap open en kijk of deze droog is. Als deze nat is (van de brandstof) kan het zijn dat er speling zit op de centrale as van de pomp. Hierdoor kan de pompas breken en vastslaan en zo je distributie naar de knoppen helpen.
Tis een doemscenario en zo ver zal het zelden komen, maar de pomp is in ieder geval een duur onderdeel om te vervangen.
Verder kan je vragen wanneer bv de gloeibougies zijn vervangen. Na zo'n 100dkm moet dat toch eens gebeurd zijn. En je kan nog effen kijken of er olie lekt langs de rembekrachtiger pomp. (rechts naast het kleppendeksel). Daar een pakkingsrubber vervangen is een kleine reparatie (10 min werk) maar je kan er mooi geld mee afdingen als je daar wat olie vind.
Oja en peil de olie natuurlijk. Tis belangrijk bij elke auto, maar bij een diesel des te meer. Maar zoals eelko al zei, de koppakking is je belangrijkste aandachtspunt. Een beetje slechte vorige eigenaar (vlammen met koude motor) en de koppakking ligt eruit!
Tis een doemscenario en zo ver zal het zelden komen, maar de pomp is in ieder geval een duur onderdeel om te vervangen.
Verder kan je vragen wanneer bv de gloeibougies zijn vervangen. Na zo'n 100dkm moet dat toch eens gebeurd zijn. En je kan nog effen kijken of er olie lekt langs de rembekrachtiger pomp. (rechts naast het kleppendeksel). Daar een pakkingsrubber vervangen is een kleine reparatie (10 min werk) maar je kan er mooi geld mee afdingen als je daar wat olie vind.

Oja en peil de olie natuurlijk. Tis belangrijk bij elke auto, maar bij een diesel des te meer. Maar zoals eelko al zei, de koppakking is je belangrijkste aandachtspunt. Een beetje slechte vorige eigenaar (vlammen met koude motor) en de koppakking ligt eruit!
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Bij mijn weten lekken al die diesels wel op de pomp voor de rembekrachtiger, dus dat is niets bijzonders, alle AX dieseltjes die ik gezien hebben hadden dat euvel wel.
Gloeibougies zijn redelijk eenvoudig te vervangen, ze kosten alleen een kleine 80? meen ik (ligt hier nog een setje te wachten tot de mijne het opgeven)
Oliepeil is zeker belangrijk, liever te weinig dan teveel olie dr op, bij een teveel aan olie kan in sommige gevallen de motor op het teveel aan olie gaan lopen, met motorschade als gevolg doordat ie niet meer te regelen is met het gaspedaal (is vrij zeldzaam volgens mij)
Gloeibougies zijn redelijk eenvoudig te vervangen, ze kosten alleen een kleine 80? meen ik (ligt hier nog een setje te wachten tot de mijne het opgeven)
Oliepeil is zeker belangrijk, liever te weinig dan teveel olie dr op, bij een teveel aan olie kan in sommige gevallen de motor op het teveel aan olie gaan lopen, met motorschade als gevolg doordat ie niet meer te regelen is met het gaspedaal (is vrij zeldzaam volgens mij)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
IceByte wrote:Bij mijn weten lekken al die diesels wel op de pomp voor de rembekrachtiger, dus dat is niets bijzonders, alle AX dieseltjes die ik gezien hebben hadden dat euvel wel.
Klopt, maar bij niet ax kenners kan je dat zwaar aankaarten en flink geld aflullen

Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Kakelbont wrote:IceByte wrote:Bij mijn weten lekken al die diesels wel op de pomp voor de rembekrachtiger, dus dat is niets bijzonders, alle AX dieseltjes die ik gezien hebben hadden dat euvel wel.
Klopt, maar bij niet AX kenners kan je dat zwaar aankaarten en flink geld aflullen
Ach, diesels horen te smeren, helemaal die oude franse dieseltjes (houdt alles lekker soepel en gesmeerd, houdt tevens roest weg
