TTF wrote:tja hoog toeren is leuk maar als jij je max kopel en vermogen rond de 8000 hebt liggen.. of je er dan wel wat aan hebt bij sprints..
opzich is een hoogtoerige motor ook wel weer handig bij sprinten je hebt wat meer tractie want de auto spint niet zo snel
klopt, en daarnaast is een motor met hogere toerentallen toch sneller weg dan een motor met evenveel koppel en lagere toerentallen.
zie bijv. 1.6 90 pk en 1.6 105 pk, dan nog 1.6 16V
zo ook 1.4 GT en 1.4 GTI. Op hele korte afstanden maakt 't weinig uit maar als je de ruimte krijgt om echt door te trekken ben je sneller met de laatsten.
Gaat erom dat je powerband zo lang mogelijk is. Wederom: Zie het artikeltje over pk's en Nm's dat ik hier ooit gepost heb
TTF wrote:idd bij stilstand is het redelijk normaal.. lees file.. maar tijdens het rijden heb je ook nog de wind die voor extra koeling zorgt
bij stilstaan hoort ie ook niet hoger te komen. hij hoort gewoon netjes op temp te blijven..
Nee hoor, bij stilstaan duurt het gewoon ietsje langer voor de ven aanslaat. Bedrijfstemp. is geloof ik 80-85 graden en ven hoort aan te slaan bij 90-95 ofzo.
die van mij wordt als je hard rijdt altijd 100-105 graden zomer of winter maakt niet uit, warmer wordt ie niet. als een auto stilstaat wordt ie altijd warmer. de ax'jes kruipen langzaam naar 95 graden en dan slaat de fan aan zakt ie weer terug en dan is het weer goed
1st car: Citroën AX 1.1 1995 33.000km
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E and still owning AX GTI
De GTI van me broertje blijft heeel netjes tussen de 90 en 95 graden, nooit hoger, hoger mag ook eigenlijk niet de volcane van mij komt wel eens in de buurt van de 98-100 maar nooit hoger.