Als je je sub verkeerd om aan je kist schroeft ( dus met de spoel naar buiten ) moet je dan de plus en min van je sub omdraaien?
Dus de plusdraad op de min van je sub en de min draad dus op de plus van je sub.
Want normaal gebruikt je sub toch de lucht die in de kist zit?
Dus als je hem dan andersom op je kist schroeft hangt hij eigenlijk gewoon in de open lucht.
Of zit ik slap te ouwehoeren en klopt er geen reet van mijn gedachtes
Nu met gereviseerde kop en nieuwe pakkingen.
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave
De sub gebruikt nu nog steeds de lucht in de kist, je hebt simpelweg het membraam omgekeerd, meer niet. Hou er wel rekening mee dat je dan 2-3 liter meer inhoud hebt in de kist, omdat het chassis niet meer in de kist hangt.
als je de plus en de min omdaaid, verander je de fase, dus dat zou dan nutteloos zijn, en de meeste gevallen het geluid behoorlijk verslechteren
Ik heb mijn sub ook inverted maar ben er nog steeds niet helemaal achter in welke phase hij nu het mooist klinkt. Zodra ik het weet laat ik het je weten. Er zit in ieder geval niet veel verschil tussen.
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.
Als je de woofer met de magneet aan de buitenkant monteerd zou je de + en - om moeten draaien omdat een woofer andersom monteren een fase verschuiving van 180 graden betekent maar soms hoor je het verschil bijna niet, heeft te maken met de afstand van de sub tot je oren
Er is ook apparatuur die de fase 90 graden verschuift en dit hoor je vaak beter dan 180.
Uiteindelijk gewoon proberen en luisteren maar
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!
Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.
lijkt me niet dat dat uitmaakt met een sub, je loopt alleen maar meer risico dat je je sub opblaast.
laagfrequent geluid (dus het geluid dat uit een sub komt) wordt toch niet beperkt door een behuizing of zelfs je auto. Het gaat er gemakkelijk doorheen, dus de plaatsing van die sub is echt niet van belang.
klopt van de fase verandering maar het effect is dat de lage tonen van b.v de compo verdringt kunnen worden, de wat duurdere amps hebben ook een schakelaar om de fase om te draaien. Risico dat je de sub opblaast door een fase verandering is er echter niet.
waar je de sub in de auto plaatst maakt echter niet uit, en of de driver
Last edited by Drake on TueJan10, 2006 12:22:23 AM, edited 1 time in total.
Drake wrote:klopt van de fase verandering maar het effect is dat de lage tonen van de compo verdringt kunnen worden, de wat duurdere amps hebben ook een schakelaar om de fase om te draaien.
waar je de sub in de auto plaatst maakt echter niet uit.
?? ok, dat wist ik niet, dat die schakelaar er is.
het is heel simpel de spoel is eigenlijk een hele lange snelweg, welke kant je opgaat maakt niet uit er is geen regel die zegt dat je een bepaalde kant op moet
echter zodra er 2 snelwegen (in dit geval dus 2 subs) zijn moeten ze wel alle 2 dezelfde richting hebben anders werken ze elkaar tegen, de snelweg mag dus verlengt worden maar blijft een enkelbaans weg, en op een enkelsbaansweg kan je maar 1 kant op maar welke kant je op gaat is dan weer afhankelijk van de andere (andere speakers) snelwegen
Drake wrote:het is heel simpel de spoel is eigenlijk een hele lange snelweg, welke kant je opgaat maakt niet uit er is geen regel die zegt dat je een bepaalde kant op moet
echter zodra er 2 snelwegen (in dit geval dus 2 subs) zijn moeten ze wel alle 2 dezelfde richting hebben anders werken ze elkaar tegen, de snelweg mag dus verlengt worden maar blijft een enkelbaans weg, en op een enkelsbaansweg kan je maar 1 kant op maar welke kant je op gaat is dan weer afhankelijk van de andere (andere speakers) snelwegen