Verwarming wordt niet warm
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Jullie zijn ook nog op, gezellig! ZX1, natuurlijk heb ik je advies opgevolgd, alleen niet helemaal zeg maar, ik had een stuk tuinslang gekocht maar kon er ook bij zonder deze aan te sluiten. Ik heb me mond op het bovenste pijpje gezet en blies de vloeistof er vrij soepel uit, daarna alles weer gevuld, ontlucht als omschreven in de bibliotheek van ATH.
De slangen zijn zeker goed aangesloten, had ik al gecheckt, zoals jij omschrijft zitten ze zeker! Ik heb voor de zekerheid die koelvloeistof tempratuur meter vervangen daar ik niet zeker wist of de fan wel aansloeg, dat werkt nu in ieder geval prima! (Getest!)
Verder zit inderdaad de kachel radiateur op zijn plek geschoven en buisjes steken door de carroserie naar buiten alleen zitten nog niet goed vast en krijg dit echt (bijna 2 uur geprobeerd met flexibel stuk, ratel, hand, steek sleutel) kom er echt niet goed bij, en dit moet zeker strak zitten anders lekt ie! shit he?!?! Jullie nog tips?
Verder heb ik alle tips die jullie hebben gegeven zeker gedaan en ben daar ook super blij mee! Dankzij jullie begrijp ik nu een beetje hoe de Citroen in elkaar steekt!
Edo
De slangen zijn zeker goed aangesloten, had ik al gecheckt, zoals jij omschrijft zitten ze zeker! Ik heb voor de zekerheid die koelvloeistof tempratuur meter vervangen daar ik niet zeker wist of de fan wel aansloeg, dat werkt nu in ieder geval prima! (Getest!)
Verder zit inderdaad de kachel radiateur op zijn plek geschoven en buisjes steken door de carroserie naar buiten alleen zitten nog niet goed vast en krijg dit echt (bijna 2 uur geprobeerd met flexibel stuk, ratel, hand, steek sleutel) kom er echt niet goed bij, en dit moet zeker strak zitten anders lekt ie! shit he?!?! Jullie nog tips?
Verder heb ik alle tips die jullie hebben gegeven zeker gedaan en ben daar ook super blij mee! Dankzij jullie begrijp ik nu een beetje hoe de Citroen in elkaar steekt!
Edo
je leert nog eens wat he
ik snap ff niet hoe het bij jou zit nu.. bij mij zitten er namelijk gewoon 2 kruiskop schroeven met daar een moertje achter (ja schroef met moertje ja! )..
maar kan best zijn dat dit bij andere anders zit hoor
wellicht kan je er een lekbakje onderzetten.. en dan op de beun manier kijken of het weer werkt door m dicht te houden (meerdere mensjes in dienst nemen, wel met handschoenen uiteraard).. dan het geheel ff laten draaien (met water ofzo) en dan kijken of het wel werkt..
ik snap ff niet hoe het bij jou zit nu.. bij mij zitten er namelijk gewoon 2 kruiskop schroeven met daar een moertje achter (ja schroef met moertje ja! )..
maar kan best zijn dat dit bij andere anders zit hoor
wellicht kan je er een lekbakje onderzetten.. en dan op de beun manier kijken of het weer werkt door m dicht te houden (meerdere mensjes in dienst nemen, wel met handschoenen uiteraard).. dan het geheel ff laten draaien (met water ofzo) en dan kijken of het wel werkt..
een moertje?! toe maar! haha! Bij mij zitten er inderdaad ook 2 kruiskop schroeven die je ook met een steeksleutel aan kunt draaien. De eerste schroef zie je gelijk zitten als je je hoofd onder het dashboard steekt, dan zie je de 2 pijpjes zeg maar en daarachter zit de andere schroef.
Ik kan hem met de hand aandraaien maar verder kom ik niet echt. Met een stukje flexibele doppeset kan ik ietsjes meer maar kan daar totaal geen kracht mee zetten, aangeaaid dus! Dat zit me niet lekker, ik zat te denken als ik een aantal schroeven loshaal van het dashboard (onder andere 4 aan de buitenkant zitten ze volgens de garage) doe ik het dashboard iets naar voor en valt het misschien wel mee, toch?! Of zeg je, nooit doen!
Edo
Ik kan hem met de hand aandraaien maar verder kom ik niet echt. Met een stukje flexibele doppeset kan ik ietsjes meer maar kan daar totaal geen kracht mee zetten, aangeaaid dus! Dat zit me niet lekker, ik zat te denken als ik een aantal schroeven loshaal van het dashboard (onder andere 4 aan de buitenkant zitten ze volgens de garage) doe ik het dashboard iets naar voor en valt het misschien wel mee, toch?! Of zeg je, nooit doen!
Edo
Beginner wrote:Jullie zijn ook nog op, gezellig! ZX14i, natuurlijk heb ik je advies opgevolgd, alleen niet helemaal zeg maar, ik had een stuk tuinslang gekocht maar kon er ook bij zonder deze aan te sluiten. Ik heb me mond op het bovenste pijpje gezet en blies de vloeistof er vrij soepel uit, daarna alles weer gevuld, ontlucht als omschreven in de bibliotheek van ATH.
De slangen zijn zeker goed aangesloten, had ik al gecheckt, zoals jij omschrijft zitten ze zeker!
Toch effe doorzeuren , dus je heb echt de pijltjes naar binnen en buiten gezien
Als dat allemaal echt klop en je kan dat ding zo doorblazen, dan ben ik bang dat je het niet meer onder de motorkap moet zoeken. Waarschijnlijk zit er iets niet lekker achter het dasboard, wellicht de klep in de windtunnel die de inkomende lucht regelt? Dat ding bedien je met de kachelknop (warm/koud) via een kabel, daarmee regel je of de inkomende lucht van buiten/aanjager direct naar binnen komt of over de kachelradiateur.
Of ik nog op ben? Het is morgen weekend
Zo en nu heb ik trek gekregen, ik ga effe wat te eten halen buiten, tot laterz
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Zeuren?! doe je zeker niet, laat dat ff duidelijk zijn! ! Ik heb zelfs nog een foto gemaakt kan hem alleen even niet uploaden daar ik zo'n mooi kabeltje even mis van me camera naar me pc, maar zal morgen even zoeken in de fietsen box of daar nog iets ligt.
De onderste, meer hete slang komt van rechts onder en de bovenste, koudere slang komt van links (komt eigenlijk gelijk bij het ontluchtings fiets ventiel dopje), ik heb alleen geen pijltjes gezien maar de omschrijving die je gaf klopt wel zeker! Moet kloppen toch zo?
Verder werd bijvoorbeeld de onderste slang echt wel heet vanmiddag. De kleppen heb ik vanmiddag ook goed bekeken toen ik de kachelradiateur eruit had gehaald. Zie inderdaad netjes de kabel die een soort "klep" de lucht blokkeerd zodat er geen warme lucht kan blazen of juist wel. Dat lijkt naar mijn idee goed te zitten en denk inderdaad dat als ik de kachelradiateur vervangen heb het probleem opgelost MOET zijn! Eetse trouwens! Ik maak het niet al te laat, wil eigenlijk morgen de boel weer in elkaar hebben als het even kan!
Edo
De onderste, meer hete slang komt van rechts onder en de bovenste, koudere slang komt van links (komt eigenlijk gelijk bij het ontluchtings fiets ventiel dopje), ik heb alleen geen pijltjes gezien maar de omschrijving die je gaf klopt wel zeker! Moet kloppen toch zo?
Verder werd bijvoorbeeld de onderste slang echt wel heet vanmiddag. De kleppen heb ik vanmiddag ook goed bekeken toen ik de kachelradiateur eruit had gehaald. Zie inderdaad netjes de kabel die een soort "klep" de lucht blokkeerd zodat er geen warme lucht kan blazen of juist wel. Dat lijkt naar mijn idee goed te zitten en denk inderdaad dat als ik de kachelradiateur vervangen heb het probleem opgelost MOET zijn! Eetse trouwens! Ik maak het niet al te laat, wil eigenlijk morgen de boel weer in elkaar hebben als het even kan!
Edo
Beginner wrote:De onderste, meer hete slang komt van rechts onder en de bovenste, koudere slang komt van links (komt eigenlijk gelijk bij het ontluchtings fiets ventiel dopje), ik heb alleen geen pijltjes gezien maar de omschrijving die je gaf klopt wel zeker! Moet kloppen toch zo?
Ik heb pijltjes gezien, ik vraag me opeens af of dat niet zo was toen ik dat ding in mijn handen had
Ik heb effe wat foto's erbij gezocht, altijd handig die detail foto's van de koppakking wissels
Hoe kijk jij m.b.t. links en rechts? vanuit de auto gezien? (dan zit het goed aangesloten)
Of als je ervoor staat? (dan zit het fout aangesloten)
Zo zag het eruit bij Foxhunter, wat dus fout was, slangen omgedraaid en kachel doet het perfect.
Zo zag het eruit bij iemand waar de kachel goed werkte.
Alleen de koppakking was lek
1: Komt van de waterpomp af.
2: Gaat naar de thermostaat toe.
Mocht dit allemaal goed zijn, dan ben ik bang dat je het in de waterpomp zelf moet gaan zoeken
Xantia 1.9D Sensation (Import)
ZX, ik maak me zorgen! Maar heb er nog steeds lol in, (vriendin kijkt ongerust !) Ik heb ff me kabeltje van me camera gevonden en volgens mij zitten ze inderdaad fout aangesloten. Kan hem alleen niet uploaden, wel mailen, mijn mail is edozwart@xs4all.nl.
Ik ga ze zeker omdraaien en ga nu ff aan de slag. Vanavond laat ik ff weten hoe het gegaan is.
Wat alleen wel heel raar is is dat vorig jaar de kachel wel werkte. Hij heeft wel een beurt gehad bij Citroen Hoofddorp maar aan het koelsysteem staat op de bon niets. MAarrr.....ik ga gewoon ff checke en laat jullie weten!
Edo
Ik ga ze zeker omdraaien en ga nu ff aan de slag. Vanavond laat ik ff weten hoe het gegaan is.
Wat alleen wel heel raar is is dat vorig jaar de kachel wel werkte. Hij heeft wel een beurt gehad bij Citroen Hoofddorp maar aan het koelsysteem staat op de bon niets. MAarrr.....ik ga gewoon ff checke en laat jullie weten!
Edo
Dus als ik het goed begrijp zit de ingang van de kachel boven en de uitgang beneden. Ga zo mn koelsysteem onder handen nemen. Schoonmaken enzo. Meteen even checken.
Volgens mij en de vraagbaak maak je trouwens een denkfout. Het warme water komt bij de thermostaat vandaan stroomt dan door de kachel en gaat dan naar je waterpomp die het weer door de motor pompt.
Volgens mij en de vraagbaak maak je trouwens een denkfout. Het warme water komt bij de thermostaat vandaan stroomt dan door de kachel en gaat dan naar je waterpomp die het weer door de motor pompt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX Master
- Posts: 1501
- Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
- Location: Eindhoven
ik zal jullie niet langer in spanning houden! Zijn jullie er klaar voor?!
Zoals het bij mij ZAT, was inderdaad zoals jullie en met name ZX1 vertelde, fout!
Ik heb de auto net weer in elkaar zitten en heb nu de kachel radiateur ingebouwd wat echt niet meevalt, ik moest een stukje plastic wegzagen om er goed bij te kunnen wat me weer een dashboard uitbouw scheelt. Als ik vervolgens op zijn kop onder het dashboard hing met mijn voeten tegen het dak kon ik deze goed vastmaken!
Het korte slangetje zit nu inderdaad onder en de langste boven. Ik ben op dit moment bezig even te wachten tot de motor afkoelt en kan ik de koelvloeistof nog even bijvullen en dan kunnen we echt gaan testen of de kachel nu werkt als het hoort. Ik laat straks nog even weten of ie echt helemaal werkt nu maar volgens mij heb ik het probleem opgelost dankzij jullie, echt super! En zo zie je maar, zeuren is niet negatief! haha!
Zoals het bij mij ZAT, was inderdaad zoals jullie en met name ZX1 vertelde, fout!
Ik heb de auto net weer in elkaar zitten en heb nu de kachel radiateur ingebouwd wat echt niet meevalt, ik moest een stukje plastic wegzagen om er goed bij te kunnen wat me weer een dashboard uitbouw scheelt. Als ik vervolgens op zijn kop onder het dashboard hing met mijn voeten tegen het dak kon ik deze goed vastmaken!
Het korte slangetje zit nu inderdaad onder en de langste boven. Ik ben op dit moment bezig even te wachten tot de motor afkoelt en kan ik de koelvloeistof nog even bijvullen en dan kunnen we echt gaan testen of de kachel nu werkt als het hoort. Ik laat straks nog even weten of ie echt helemaal werkt nu maar volgens mij heb ik het probleem opgelost dankzij jullie, echt super! En zo zie je maar, zeuren is niet negatief! haha!
HAHAHA dus er staat nog ergens een auto af te koelen. Ik heb net de slangen omgedraaid bij mij zat ook kort boven en lang onder. Nu dus andersom. Heb net het systeem gereinigt met schoonmaakspul. Heb ik dat ook eens geprobeerd. De kachel was wel opvallend snel warm moet ik zeggen. Het zal mij benieuwen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Net test rondje achter de rug en echt helemaal PERFECT! De sauna is weer open! Ik moet zeggen, kostte me een dagje vrij en vieze handjes maar al met al toch ff 500 euro verdiend!
Iedereen die tips en hulp heeft gegeven echt super bedankt, ik zal me testament aanpassen! haha! Fijn weekend en kom hier nog vaker ff kijken en hopelijk kan ik andere mensen misschien ook van tips voorzien.
Edo
Iedereen die tips en hulp heeft gegeven echt super bedankt, ik zal me testament aanpassen! haha! Fijn weekend en kom hier nog vaker ff kijken en hopelijk kan ik andere mensen misschien ook van tips voorzien.
Edo
Nou mijn testrit zit er ook op, en tot zo ver perfect. Kachel wordt lekker warm maar dat was het probleem niet. Het zal mij benieuwen of ie het water er nog uit gooit
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Sander wrote:Dus als ik het goed begrijp zit de ingang van de kachel boven en de uitgang beneden. Ga zo mn koelsysteem onder handen nemen. Schoonmaken enzo. Meteen even checken.
Volgens mij en de vraagbaak maak je trouwens een denkfout. Het warme water komt bij de thermostaat vandaan stroomt dan door de kachel en gaat dan naar je waterpomp die het weer door de motor pompt.
Je heb gelijk, ik zie het in de vraagbaak
Het warme water komt uit de motor->thermostaathuis->kachelradiateur-> en weer terug de motor in via de waterpomp.
Hierdoor heb je vrij snel warme lucht zonder dat je hoeft te wachten tot de thermostaat open is.
Als de thermostaat open is, stroomt de vloeistof de kachelradiateur en de radiateur in, na de radiateur is het water flink afgekoeld. Als deze slang op de kachelradiateur zit, dan krijgt deze dus afgekoeld water, wat dus bij topic starter het geval was.
@Beginner, je heb dan wel een kachelradiateur voor niets gemold, maar je heb bij deze een hoop geleerd
Xantia 1.9D Sensation (Import)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Tip van hierboven inderdaad effe checken
Maargoed, een nieuwe kachelradiateur is nooit weg.
Het hele dashbord eruit halen zou ik niet doen als ik jouw was, dat is wel zo'n pleuriswerk, daar word je niet blij van. Kun je die pijpjes niet vastkitten met een hele goeie 2 componentenlijm?
Maargoed, een nieuwe kachelradiateur is nooit weg.
Het hele dashbord eruit halen zou ik niet doen als ik jouw was, dat is wel zo'n pleuriswerk, daar word je niet blij van. Kun je die pijpjes niet vastkitten met een hele goeie 2 componentenlijm?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
ZX1.4i wrote:Je heb gelijk, ik zie het in de vraagbaak
Het warme water komt uit de motor->thermostaathuis->kachelradiateur-> en weer terug de motor in via de waterpomp.
Hierdoor heb je vrij snel warme lucht zonder dat je hoeft te wachten tot de thermostaat open is.
Als de thermostaat open is, stroomt de vloeistof de kachelradiateur en de radiateur in, na de radiateur is het water flink afgekoeld. Als deze slang op de kachelradiateur zit, dan krijgt deze dus afgekoeld water, wat dus bij topic starter het geval was.
@Beginner, je heb dan wel een kachelradiateur voor niets gemold, maar je heb bij deze een hoop geleerd
Nee je krijgt nog steeds warm water in je kachelradiateur alleen stroomt het de andere kant op. Ik wou dat ik wist waarom dat scheelt. Heeft iemand een ouwe kachelradiateur over, lek natuurlijk anders ist zonde. Die we uit elkaar kunnen slopen om de werking te achterhalen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Sander, ik kan wel even een foto maken van de mijne, maar zie daar weinig aan. Ik probeer hem wel even helemaal open te slopen zodat je de inhoud een beetje kunt zien. Wil jij mij een email sturen dan stuur ik je een mail terug met een de foto's erin, kan ze namelijk niet hier zetten vandaar! Mail staat al op het forum iets naar boven.
Edo
Edo