Ik vind dat m'n koppeling vrij hoog aangrijpt. Betekent dit dat ie op z'n eind loopt of kan ik gewoon de koppelingskabel verstellen en kan ie dan nog een jaar extra mee?
Ook vind ik dat m'n gaspedaal vrij laag ligt (functioneert wel goed), waar moet ik op letten als ik de gaskabel ga verstellen op het injectiehuis?
Bedankt!
Joost
Koppeling grijpt hoog aan; kabels verstellen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Koppeling grijpt hoog aan; kabels verstellen
Kijk uit, een Cactussssss
Re: Koppeling grijpt hoog aan; kabels verstellen
pcrodent wrote:Ik vind dat m'n koppeling vrij hoog aangrijpt. Betekent dit dat ie op z'n eind loopt of kan ik gewoon de koppelingskabel verstellen en kan ie dan nog een jaar extra mee?
Ook vind ik dat m'n gaspedaal vrij laag ligt (functioneert wel goed), waar moet ik op letten als ik de gaskabel ga verstellen op het injectiehuis?
Bedankt!
Joost
dat kan een duiden op een versleten koppeling, anders kan het ook nog een opgerekte kabel zijn.
gaskabel afstellen belangrijkst is dat hij NIET standaard de gasklep iets open trekt. Anders kan hij zijn nul punt niet vinden. Stationair lopen moet hij zelf kunnen regelen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Het idee is juist dat de gaskabel iets meer "slack" krijgt zodat m'n pedaal wat hoger komt te liggen. Maar ik weet niet of dat kan, of dat ik dan gewoon alleen een slappe gaskabel heb.
Koppelingkabel was toch: borgding los, kabel verstellen, borgding vast, toch? 1cm onder de kap was 4cm van het pedaal weet ik me te herinneren. Maar, als ik dit doe, trek ik dan het hele pedaal mee of alleen het aangrijpingspunt?
Koppelingkabel was toch: borgding los, kabel verstellen, borgding vast, toch? 1cm onder de kap was 4cm van het pedaal weet ik me te herinneren. Maar, als ik dit doe, trek ik dan het hele pedaal mee of alleen het aangrijpingspunt?
Kijk uit, een Cactussssss
pcrodent wrote:Koppelingkabel was toch: borgding los, kabel verstellen, borgding vast, toch? 1cm onder de kap was 4cm van het pedaal weet ik me te herinneren. Maar, als ik dit doe, trek ik dan het hele pedaal mee of alleen het aangrijpingspunt?
Contramoer los, draai de stelmoer in (slag wordt groter) of uit (slag wordt kleiner), de slag voor een AX moet minimaal 13cm zijn.
Meet de slag loodrecht op vanaf het midden van het pedaal tot de bodem.
Dus net alsof je een winkelhaak op het pedaal zou zetten, in die lijn moet je meten.
Hoog aangrijpen van de koppeling bij een AX hoeft geen probleem te zijn, ik weet niet beter dat het bij een AX zo is.
De nieuwe AX1.1i van mijn tante die had het ook en haar nieuwe C3 1.1i heeft het ook.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Offtopic: oew maken ze 1.1 motoren in C3's
Ontopic: misschien hoort het inderdaad wel hoog.... Nouja en als de koppeling z'n beste tijd gehad heeft duurt het nog wel ff voor ie helemaal af is... Hij slipt namelijk nog niet.
Bedankt voor de hulp & tips in ieder geval; ik rij er nog wel ff mee door en als ik het echt storend begin te vinden.... nee ik denk dat ik het gewoon niet storend ga vinden
Ontopic: misschien hoort het inderdaad wel hoog.... Nouja en als de koppeling z'n beste tijd gehad heeft duurt het nog wel ff voor ie helemaal af is... Hij slipt namelijk nog niet.
Bedankt voor de hulp & tips in ieder geval; ik rij er nog wel ff mee door en als ik het echt storend begin te vinden.... nee ik denk dat ik het gewoon niet storend ga vinden
Kijk uit, een Cactussssss
pcrodent wrote:Offtopic: oew maken ze 1.1 motoren in C3's
Ontopic: misschien hoort het inderdaad wel hoog.... Nouja en als de koppeling z'n beste tijd gehad heeft duurt het nog wel ff voor ie helemaal af is... Hij slipt namelijk nog niet.
Yes, de 1.1i zit ook in de C3, maar dan wel een stuk moderner dan zoals deze in de AX zat.
Inlaat is volledig van kunststof, dus gasklephuis en inlaatspruitstuk ook, wat voor meer power zorg, aangezien kunstof de warmte slecht geleid en koelere lucht = meer zuurstof = meer power. Verder is de ontsteking uiteraard verdelerloos, geen bougiekabels, de bobine zit direct op de bougie. C3 1.1i met 950kg voelt absoluut niet sloom aan, dat ding is zelfs sneller dan een ZX1.4 . Sprintje tegen een AX1.1i word spannend, maar tegen een AX1.4i verliest de C3 1.1i het geheid.
Als de koppeling echt begint te slippen, dan merk je dat heus wel.
Controleren en afstellen kan sowieso geen kwaad, dat verlengt de levensduur van de koppeling en versnellingsbak. In princiepe hoort dit elke grote beurt, dus om de 20.000km gedaan te worden.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
ZX1.4i wrote: Sprintje tegen een AX1.1i word spannend, maar tegen een AX1.4i verliest de C3 1.1i het geheid.
.
C3
topsnelheid 157 km/h
acceleratie 0-100 km/h 16,6 s
Ax 1.1 type2
topsnelheid 167 km/h
acceleratie 0-100 km/h 11,4 s
mhhh niet zo spannend meer
oja die mods zorgen op de c3 uiteindelijk kwa fabrieksopgave voor 1 pk meer .
Drake wrote:ZX1.4i wrote: Sprintje tegen een AX1.1i word spannend, maar tegen een AX1.4i verliest de C3 1.1i het geheid.
.
C3
topsnelheid 157 km/h
acceleratie 0-100 km/h 16,6 s
AX 1.1 type2
topsnelheid 167 km/h
acceleratie 0-100 km/h 11,4 s
mhhh niet zo spannend meer
oja die mods zorgen op de c3 uiteindelijk kwa fabrieksopgave voor 1 pk meer .
Dat zijn de fabrieksgegevens (via autoweek?), maar ik heb er in gereden, op en neer naar Frankrijk met nog 2 mensen erin. Dat ding had in vergelijking tot mijn ZX1.4i absoluut geen moeite om op de 130 a 140 te blijven De top heb ik geklokt op 160 km/u.
Van 0-100 km/h in 16,6 s klopt ook niet, dat is best traag, mijn Xantia 1.9D heeft daar 17,6 sec voor nodig volgens de technische gegevens en dat klopt aardig. Deze C3 doet het veel en veel sneller, zou er stiekum een 1.4i in zitten?
In dat geval effe motors omwisselen met de AX van Foxhunter, daar hoort een 1.4i in te zitten en in deze C3 een 1.1i
Hmm? vreemd volgens de RDW gegevens is het echt een 1.1
Ik zal eens kijken of ik dat ding mee kan krijgen bij de eerst volgende meeting (in Nieuwegein??).
Xantia 1.9D Sensation (Import)