probleem met koeling.
Moderators: denny, vtspower, webmasters
probleem met koeling.
IK heb ook problemen met de koeling van mijn AX.
Na ff gereden te hebben gaat 't lampie branden van de temperatuur en als ik koelvloeistof wil bijvullen en dan de auto start en gas geef, dan gooit ie al t vloeistof er weer uit waar ik 't erin had gegooid. (zit klein gaatje onder de dop, waarschijnlijk voor als je teveel koelvloeistof erin gooit, dat ie wat kwijt kan)
Bij garage werd geadviseerd dat ik mijn termostaat moest vervangen, dit heb ik middels gedaan, maar het probleem blijft zich voordoen.
Iemand een ideetjuh ?
Na ff gereden te hebben gaat 't lampie branden van de temperatuur en als ik koelvloeistof wil bijvullen en dan de auto start en gas geef, dan gooit ie al t vloeistof er weer uit waar ik 't erin had gegooid. (zit klein gaatje onder de dop, waarschijnlijk voor als je teveel koelvloeistof erin gooit, dat ie wat kwijt kan)
Bij garage werd geadviseerd dat ik mijn termostaat moest vervangen, dit heb ik middels gedaan, maar het probleem blijft zich voordoen.
Iemand een ideetjuh ?
Last edited by CAX on SatDec31, 2005 12:36:48 PM, edited 2 times in total.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
dit klinkt toch stiekem als een ontluchtingsprobleem..
hoe heb je het koelwater bijgevult? als de auto warm is met draaiende motor, en als de auto koud is netjes ontlucht?
ontluchten kan door een ventieltje (soort fietsventieldopje) links achter je motorblok (naast je injectiehuis,zie hier op de 2e foto links naast '15') en bij de thermostaat.
als je niet goed ontlucht, dan zal het water eruit spuiten op de door jou omschreven manier..
zoek bij technisch anders even naar andere topics over koelproblemen.. zoals bijv.
deze
of feze
er staat nog wel meer maar dit kwam ik even snel tegen
hoe heb je het koelwater bijgevult? als de auto warm is met draaiende motor, en als de auto koud is netjes ontlucht?
ontluchten kan door een ventieltje (soort fietsventieldopje) links achter je motorblok (naast je injectiehuis,zie hier op de 2e foto links naast '15') en bij de thermostaat.
als je niet goed ontlucht, dan zal het water eruit spuiten op de door jou omschreven manier..
zoek bij technisch anders even naar andere topics over koelproblemen.. zoals bijv.
deze
of feze
er staat nog wel meer maar dit kwam ik even snel tegen
q01z wrote:nah ik gok nog niet op een lekke koppakking..
tenzij, het water dat uit de vulbuis komt beetje in schuimvorm komt.. en er witte drap onder je olievuldop zit..
ik denk nog steeds ontluchten..
heb je dat wel gedaan bij het bijvullen?
Nee ik heb idd niet ontlucht, erg stom he ?
Zal eens even kijken of ik 't ventieltje kan vinden.
Weet trouwens niet of er witte drap onder de olievuldop zit, weet wel dat 't water er niet in schuimvorm uitkomt, wel is 't geelig en ziet er smerig uit.
smerig water kan.. dat hoort niet.. maar dat de auto zo gaat spuiten is nite goed..
overigens is (zeker bij de 1.0) de koppakking meestal wel lek, maar dat hoeft helemala niet erg te zijn.. ok.. tis natuurlijk niet goed, maar zolang een 1.0 rijdt zou ik ermee blijven rijden..
dat ontluchten moet gewoon even goed gebeuren dan,
-draai het ventieltje linksachter open (leg ergens in het zicht, anders ben je m zo kwijt)
-draai je temperatuur sensor er uit
-rechts op je radiateur zit een plug die je een kwart/halve (afhankelijk radiateur) kan draaien en dan omhoog trekken (wellicht even radiateur naar voren kantelen zodat je erbij kan.. deze zit op 2 plekjes vast met clipjes.
vul bij met koelvloeistof/water (zal niet puur koelvloeistof doen omdat dat geldverspilling zou zijn als het probleem blijft.. is het probleem opgelost wel even netjes doen natuurlijk!) totdat de temperatuursensor overstroomt, draai deze er weer goed in.. (niet TE vast, dan zegtie krak, maar wel vast genoeg)
de radiateur zal denk de volgende zijn die je weer dicht moet schroeven.
en daarna het ventieltje
doe dit wel bij koude motor, anders helpt het niet
succes
ik ga nu afsluiten, me vader is jarig en visite komt net binnen!
overigens is (zeker bij de 1.0) de koppakking meestal wel lek, maar dat hoeft helemala niet erg te zijn.. ok.. tis natuurlijk niet goed, maar zolang een 1.0 rijdt zou ik ermee blijven rijden..
dat ontluchten moet gewoon even goed gebeuren dan,
-draai het ventieltje linksachter open (leg ergens in het zicht, anders ben je m zo kwijt)
-draai je temperatuur sensor er uit
-rechts op je radiateur zit een plug die je een kwart/halve (afhankelijk radiateur) kan draaien en dan omhoog trekken (wellicht even radiateur naar voren kantelen zodat je erbij kan.. deze zit op 2 plekjes vast met clipjes.
vul bij met koelvloeistof/water (zal niet puur koelvloeistof doen omdat dat geldverspilling zou zijn als het probleem blijft.. is het probleem opgelost wel even netjes doen natuurlijk!) totdat de temperatuursensor overstroomt, draai deze er weer goed in.. (niet TE vast, dan zegtie krak, maar wel vast genoeg)
de radiateur zal denk de volgende zijn die je weer dicht moet schroeven.
en daarna het ventieltje
doe dit wel bij koude motor, anders helpt het niet
succes
ik ga nu afsluiten, me vader is jarig en visite komt net binnen!
als je koelvloeistof schoon erin gaat en smerig eruit komt is er ook iets niet helemaal zuiver met je koppakking.
Het kan geen kwaad om je koelsysteem eens schoon te maken, alleen met dit weer wordt dat een grote ijsbaan (alhoewel, 't is weer boven 0 graden)
je slang van je radiator onderaan los, dan komt er al een enorme hoeveelheid koelvloeistof uit, tuinslang bovenin de radiateur zetten en even lekker laten lopen. Ook je tuinslang daarna in je expansievat zetten en de kraan weer open. Tot 't water wat onderuit eruit komt weer schoon ziet. Expansievaatje wat hoog houden zodat 't meeste water eruit is en koelvloeistof erin en ontluchten zoals hierboven beschreven.
(koppakking kan je ook controleren door te kijken of er mayonaise in je kleppendeksel zit en/of je koelwater na schoonmaken vrij rap weer roestbruin of een andere kleur heeft dan dat het had toen het erin ging)
Het kan geen kwaad om je koelsysteem eens schoon te maken, alleen met dit weer wordt dat een grote ijsbaan (alhoewel, 't is weer boven 0 graden)
je slang van je radiator onderaan los, dan komt er al een enorme hoeveelheid koelvloeistof uit, tuinslang bovenin de radiateur zetten en even lekker laten lopen. Ook je tuinslang daarna in je expansievat zetten en de kraan weer open. Tot 't water wat onderuit eruit komt weer schoon ziet. Expansievaatje wat hoog houden zodat 't meeste water eruit is en koelvloeistof erin en ontluchten zoals hierboven beschreven.
(koppakking kan je ook controleren door te kijken of er mayonaise in je kleppendeksel zit en/of je koelwater na schoonmaken vrij rap weer roestbruin of een andere kleur heeft dan dat het had toen het erin ging)
1721 cc
-
- AX Master
- Posts: 1501
- Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
- Location: Eindhoven
tank_driver wrote:vergeet niet bij het ontluchten je kachel van binnen op max heet te zetten dan stroomt het water ook door je kachel en ontlucht hij daar ook, de meesten mensjes vergeten dit wel eens (ik ook )
leuk verhaal maar heeft geen toegevoegde waarde voor een ax
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- AX Master
- Posts: 1501
- Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
- Location: Eindhoven
tank_driver wrote:nee??? oh sorry niet voor de AX dus
De kachel bij de AX werkt niet dmv een "kachelkraan" die je opendraait maar met een luchtklep.
(Ben ik ook sinds kort achter gekomen )
Hoe dan ook, het op warm zetten van de kachel kan geen kwaad, als er warme lucht uitkomt, dan weet je in ieder geval dat de boel goed doorstroomt.
Xantia 1.9D Sensation (Import)