Winterbanden...
Moderators: Rock's, webmasters
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Mensen... LEES IN GODSNAAM DIE TEST!!!
Nog meer resultaten, dit maal bij sneeuw:
Tractie - Gemiddelde trekkracht in newton
Dunlop >> 3994 N
Goodyear >> 3875 N
BF Goodrich >> 3752 N
Zomerbanden >> 885 N
Remmen - 50-0 km/h in meters
Vredestein >> 24,4 m
BF Goodrich >> 25,0 m
Goodyear >> 25,1 m
Dunlop >> 25,4 m
Zomerbanden >> 44,0 m
Bochtengedrag - Gemiddelde snelheid in km/h
Dunlop >> 48,90 km/h
Goodyear >> 48,71 km/h
BF Goodrich >> 48,42 km/h
Continental >> 48,19 km/h
Michelin >> 47,82 km/h
Zomerbanden >> 25,30 km/h
Slalom - Maximale dwarsversnelling in m/s2
BF Goodrich >> 4,07 m/s2
Dunlop >> 4,06 m/s2
Goodyear >> 3,83 m/s2
Continental >> 3,75 m/s2
Zomerbanden >> 2,75 m/s2
Wat de hierboven genoteerde resultaten betreft hebben jullie gelijk, op SNEEUW zijn winterbanden inderdaad sterker. De eerder geposte resultaten tonen aan dat je het op nat wegdek dus gewoon verliest met winterbanden. Kan je lang of kort over lullen, maar het is zo.
Daarnaast doen de regenbandjes van Ellen het wel degelijk BETER dan de winterbanden van een maat van me.
Waar zijn AX GTI met 90 km/h in een bepaalde bocht uitbrak, op nat wegdek, kan ik er met 110 km/h doorheen voordat de GT van El over de voorwieltjes voorzichtig begint weg te krabbelen.
Ik ga zodra m'n GT loopt en op z'n zomerbandjes staat (met looprichtinggebonden profiel!) het nog een keer proberen, samen met diezelfde gozer. Dit zal omstreeks midden Januari zijn.
Kan je alvast zeggen dat hij nu alvast baalt van z'n verplichte aanschaf (winterbandjes dus - hij woont in Duitsland).
Nog meer resultaten, dit maal bij sneeuw:
Tractie - Gemiddelde trekkracht in newton
Dunlop >> 3994 N
Goodyear >> 3875 N
BF Goodrich >> 3752 N
Zomerbanden >> 885 N
Remmen - 50-0 km/h in meters
Vredestein >> 24,4 m
BF Goodrich >> 25,0 m
Goodyear >> 25,1 m
Dunlop >> 25,4 m
Zomerbanden >> 44,0 m
Bochtengedrag - Gemiddelde snelheid in km/h
Dunlop >> 48,90 km/h
Goodyear >> 48,71 km/h
BF Goodrich >> 48,42 km/h
Continental >> 48,19 km/h
Michelin >> 47,82 km/h
Zomerbanden >> 25,30 km/h
Slalom - Maximale dwarsversnelling in m/s2
BF Goodrich >> 4,07 m/s2
Dunlop >> 4,06 m/s2
Goodyear >> 3,83 m/s2
Continental >> 3,75 m/s2
Zomerbanden >> 2,75 m/s2
Wat de hierboven genoteerde resultaten betreft hebben jullie gelijk, op SNEEUW zijn winterbanden inderdaad sterker. De eerder geposte resultaten tonen aan dat je het op nat wegdek dus gewoon verliest met winterbanden. Kan je lang of kort over lullen, maar het is zo.
Daarnaast doen de regenbandjes van Ellen het wel degelijk BETER dan de winterbanden van een maat van me.
Waar zijn AX GTI met 90 km/h in een bepaalde bocht uitbrak, op nat wegdek, kan ik er met 110 km/h doorheen voordat de GT van El over de voorwieltjes voorzichtig begint weg te krabbelen.
AutoWeek wrote: (Over aquaplaning in bochten bij nat wegdek, een klein extract uit het artikel) "Ook in bochten kan aquaplaning optreden. Zodra dat bij de vooras gebeurt, heeft sturen geen invloed meer en schuift de auto in een bocht simpelweg rechtdoor. Looprichtinggebonden profielen zijn hier in het voordeel, de banden van Fulda en BF Goodrich gaan hier vlak achter de zomerband aan kop"
Ik ga zodra m'n GT loopt en op z'n zomerbandjes staat (met looprichtinggebonden profiel!) het nog een keer proberen, samen met diezelfde gozer. Dit zal omstreeks midden Januari zijn.
Kan je alvast zeggen dat hij nu alvast baalt van z'n verplichte aanschaf (winterbandjes dus - hij woont in Duitsland).
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
q01z wrote:waarscijnlijk hebben ze de test gewoon gedaan bij te warme omstandigheden? want dat is natuurlijk wel zo, dat als het te warm is, de functie vd band er niet is.. omdat de compound daar gewoon niet voor gemaakt is.
Hier had ik idd al aan gedacht. Vond het een erg interessant onderwerp en heb dus meer informatie opgevraagd.
Alle tests zijn gedaan in Zweden en Duitsland, bij temperaturen van tussen de -6 en -3 graden celsius.
De tests op nat en droog wegdek zijn gedaan op een circuit in Duitsland. Het droge wegdek is kunstmatig natgemaakt met water vermengd met een pekeloplossing.
Tests op sneeuw zijn op een testvlakte gedaan, met natuurlijke sneeuw, zonder pekel/andere sneeuwstoppers.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Ik & Mila zijn overigens heel benieuwd.
Is er iemand die me 13-inch GTI-velgen met goede zomerbanden zou kunnen lenen die met ietsje minder profiel terugkomen?
>> Hij heeft 13-inch GTI-velgen met winterbanden, eigenlijk zouden we dan nog een setje winterbanden moeten testen.
Vergelijkende tests zijn nooit beter dan wanneer je ze zelf doet
Vergelijken met platte banden met een breed profiel kunnen we dan weer met mijn set (15-inch met de GT Champiro's).
Verwacht wel dat dat minder goed gaat remmen dan 13-inch winterbandjes, aangezien platte harde banden veel te weinig meegeven.
Is er iemand die me 13-inch GTI-velgen met goede zomerbanden zou kunnen lenen die met ietsje minder profiel terugkomen?
>> Hij heeft 13-inch GTI-velgen met winterbanden, eigenlijk zouden we dan nog een setje winterbanden moeten testen.
Vergelijkende tests zijn nooit beter dan wanneer je ze zelf doet

Vergelijken met platte banden met een breed profiel kunnen we dan weer met mijn set (15-inch met de GT Champiro's).
Verwacht wel dat dat minder goed gaat remmen dan 13-inch winterbandjes, aangezien platte harde banden veel te weinig meegeven.
al die cijfertjes
ik weet ook nog dat er een verschil is tussen de winterbanden in landen als oostenrijk e.d. waar echt veel sneeuw is als de banden die men in NL winterbanden noemt. Kom je met de winterbanden die ons hier wordt verkocht in oostenrijk aan, je hebt wel iets meer grip, maar echt niet zoveel als die lui daaro.
uit mijn ervaring is dat ik met die winterbanden meer grip heb.
2 weken geleden ging ik met de Laguna met zomerbanden vanaf De Meern op de A12 via knooppunt ouderijn naar de A2 richting Amsterdam. Daar zit zo'n scherpe rotbocht, max 50km/h bordje, bij de 70 op nat wegdek kon ik sturen wat ik wilde hij ging glijden op de voorbanden.
ditzelfde deed ik met de winterbanden en hij begon te glijden toen ik tussen de 75 en 80 zat, op nat wegdek
dat is mijn ervaring

ik weet ook nog dat er een verschil is tussen de winterbanden in landen als oostenrijk e.d. waar echt veel sneeuw is als de banden die men in NL winterbanden noemt. Kom je met de winterbanden die ons hier wordt verkocht in oostenrijk aan, je hebt wel iets meer grip, maar echt niet zoveel als die lui daaro.
uit mijn ervaring is dat ik met die winterbanden meer grip heb.
2 weken geleden ging ik met de Laguna met zomerbanden vanaf De Meern op de A12 via knooppunt ouderijn naar de A2 richting Amsterdam. Daar zit zo'n scherpe rotbocht, max 50km/h bordje, bij de 70 op nat wegdek kon ik sturen wat ik wilde hij ging glijden op de voorbanden.
ditzelfde deed ik met de winterbanden en hij begon te glijden toen ik tussen de 75 en 80 zat, op nat wegdek
dat is mijn ervaring
1721 cc 

-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
winterbanden uit het buitenland schijnen hier heel slecht te reageren. in die echte winterlanden rijden ze ook met spikes & shit.. is hier zelfs verboden. maar idd wel ziek, heb weleens in een Volvo 850 T-5 meegereden in Duitsland en die joeg me toch een partij over een berg sneeuw met spikes eronder
wel cool!

-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
nope, klopt... niet op een auto die 700 kg weegt. Dikke BMW 5, 225/55R16.
Maar qua gewicht/bandenbreedte min of meer vergelijkbaar met de situatie die Sjoerd dus schetst met de auto van z'n pa (jonge Laguna).
Lijkt mij dat het gripverlies hier op nat wegdek eerder ligt aan de sloffen die we gebruiken, in verhouding tot het gewicht van de auto.
En misschien onafgeveerd gewicht?
Had me overigens vergist in het merk van Mila's winterbanden.
Hij rijdt op Vredestein Snowtrac in de maat 165/70R13.
GT "Wibbel" rijdt op Michelin Pilots "The Raintyre" in de maat 185/55R14.
Maar qua gewicht/bandenbreedte min of meer vergelijkbaar met de situatie die Sjoerd dus schetst met de auto van z'n pa (jonge Laguna).
Lijkt mij dat het gripverlies hier op nat wegdek eerder ligt aan de sloffen die we gebruiken, in verhouding tot het gewicht van de auto.
En misschien onafgeveerd gewicht?
Had me overigens vergist in het merk van Mila's winterbanden.
Hij rijdt op Vredestein Snowtrac in de maat 165/70R13.
GT "Wibbel" rijdt op Michelin Pilots "The Raintyre" in de maat 185/55R14.
ik vind alle banden nogal breed..
de oppervlakte druk bij die breedte is zo laag dat het contactvlak een speldekopje is..
225 als winterband vind ik geen winterband..
165 kan, volgens mij is dat de breedste winterband leverbaar in 14"
185 breed kan ik me nauwelijks voorstellen dat je grip hebt bij nat weer.. tenzij je de stabi los gooit..
de oppervlakte druk bij die breedte is zo laag dat het contactvlak een speldekopje is..
225 als winterband vind ik geen winterband..
165 kan, volgens mij is dat de breedste winterband leverbaar in 14"
185 breed kan ik me nauwelijks voorstellen dat je grip hebt bij nat weer.. tenzij je de stabi los gooit..

q01z wrote:ik vind alle banden nogal breed..
de oppervlakte druk bij die breedte is zo laag dat het contactvlak een speldekopje is..
225 als winterband vind ik geen winterband..
165 kan, volgens mij is dat de breedste winterband leverbaar in 14"
185 breed kan ik me nauwelijks voorstellen dat je grip hebt bij nat weer.. tenzij je de stabi los gooit..
Hehe. Vandaar dat ik zeker zo'n goeie verbetering merk.
Mijn zomerbanden zijn dus 185/55/14". (Semperit Sport)
Winterbanden (155/65/14) (Goodyear Ultra Grip 7. Winnaar ANWB).
Op mijn brede zomerbanden had ik nooit grip bij nat weer. Dus of de winterband nu meer of minder grip heeft bij nat weer... Ik win er sowieso alles mee. Simpelweg omdat ik 3 cm smaller ben gegaan. Zoveel meer wieldruk dat ik in mijn geval sowieso meer grip heb dan de zomerband.
En kevin... Je hebt bij mij al opgemerkt dat ik nogal zuinig op de AX was. Ik heb gewoon geen zin om met mijn LM velgen tegen een stoeprandje te schrapen omdat ie net ff een paar cm doorglipt. En die pekel doet ze ook geen goed. Dat woog bij mij ook heel zwaar mee.
Ik had de laatste set 3 gaats AEZ ECCO velgen. Als er daar nu 1 van verrot gaat vind ik geen nieuwe meer. En moet ik wel 4 gaats.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

kijk Mark snapt het..
wat overigens ECHT ja ECHT helpt, is je stabi losgooien bij dit weer.. dus gewoon demonteren..
de GT van neonak was bij vochtig wegdek niet te besturen met 195/45/r15.. stabi eraf en ik kon zowaar sturen..
ja idd, je helt meer over.. maarrr daardoor hou je meer druk op het buitenste wiel, die daarmee wel meer naar buiten wilt, maar ook meer grip heeft..
wat overigens ECHT ja ECHT helpt, is je stabi losgooien bij dit weer.. dus gewoon demonteren..
de GT van neonak was bij vochtig wegdek niet te besturen met 195/45/r15.. stabi eraf en ik kon zowaar sturen..
ja idd, je helt meer over.. maarrr daardoor hou je meer druk op het buitenste wiel, die daarmee wel meer naar buiten wilt, maar ook meer grip heeft..

-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
dat laatste klopt idd Marc. verklaart misschien wel enigszins waardoor de GTI van Mila minder hard door de bochten wil dan de GT van Ellen - GT'tje staat ook op originele vering.
Overigens heeft die GTI het er makkelijker mee met een veerpootbrug... kan je dat ook verklaren?
En 225/55R16 vind ik niet gek als winterband onder een auto van vet over de 1600 kg... Die heeft waarschijnlijk nog meer contactoppervlak dan een AX van 700 kg op 165 breed rubber!!
Overigens heeft die GTI het er makkelijker mee met een veerpootbrug... kan je dat ook verklaren?
En 225/55R16 vind ik niet gek als winterband onder een auto van vet over de 1600 kg... Die heeft waarschijnlijk nog meer contactoppervlak dan een AX van 700 kg op 165 breed rubber!!
-
- AX Master
- Posts: 1179
- Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
- Location: 's Hertogenbosch
kakanox wrote:Wat de hierboven genoteerde resultaten betreft hebben jullie gelijk, op SNEEUW zijn winterbanden inderdaad sterker. De eerder geposte resultaten tonen aan dat je het op nat wegdek dus gewoon verliest met winterbanden. Kan je lang of kort over lullen, maar het is zo.
En hier ligt zelden sneeuw. Dus ik blijf nog steeds bij zomerbanden.
En als je op wintersport gaat kom je misschien wel sbneeuw tegen op de wegen. Maar bij de meeste wintersport plaatsen is het VERPLICHT om sneeuwkettingen bij je te hebben. En als de wegen slecht zijn verplichten ze je om de kettingen te monteren. Ook als je winterbanden hebt. Er staan daar dan zelfs mensen te controleren. Je mag pas verder rijden als je kettingen hebt gemonteerd.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
citro-power wrote:kakanox wrote:Wat de hierboven genoteerde resultaten betreft hebben jullie gelijk, op SNEEUW zijn winterbanden inderdaad sterker. De eerder geposte resultaten tonen aan dat je het op nat wegdek dus gewoon verliest met winterbanden. Kan je lang of kort over lullen, maar het is zo.
En hier ligt zelden sneeuw. Dus ik blijf nog steeds bij zomerbanden.
En als je op wintersport gaat kom je misschien wel sbneeuw tegen op de wegen. Maar bij de meeste wintersport plaatsen is het VERPLICHT om sneeuwkettingen bij je te hebben. En als de wegen slecht zijn verplichten ze je om de kettingen te monteren. Ook als je winterbanden hebt. Er staan daar dan zelfs mensen te controleren. Je mag pas verder rijden als je kettingen hebt gemonteerd.
Met jou ben ik 't dus eens


Nou ik merk ook wel degelijk verschil (positief he
)nu ik op winterbanden sta
, dat terwijl m'n gewone banden de hydra grip van Goodyear is, echt een goede band voor de rest van het jaar.
Maar de test die is uitgevoerd kan best op de gegevens uitkomen zoals ze er staan, neemt niet weg dat het een waardeloze test is.
Als men serieus iets gaat testen dan kunnen ze niet 1 zomerband met 5 winterbanden vergelijken, dan zou je van elk merk een zomer en een winterband naast elkaar moeten testen, dan pas kun je een goed vergelijk maken.
Ik geloof namelijk wel dat als je een beetje gaat zoeken tussen de zomerbanden (tegenwoordig hebben deze ook silica erin verwerkt) je best een band kan vinden die het heel goed doet in de kou op nat wegdek, maar die wel net zo "snel" slijt
.
Nog een bijkomend puntje is dat als je winterbanden aanschaft je het beste de standaard voorgeschreven breedte (of iets smaller) onder je auto kan monteren, als ik met een 185 brede winterband ga rijden weet ik nu al dat het gaan succes zal worden


Maar de test die is uitgevoerd kan best op de gegevens uitkomen zoals ze er staan, neemt niet weg dat het een waardeloze test is.
Als men serieus iets gaat testen dan kunnen ze niet 1 zomerband met 5 winterbanden vergelijken, dan zou je van elk merk een zomer en een winterband naast elkaar moeten testen, dan pas kun je een goed vergelijk maken.
Ik geloof namelijk wel dat als je een beetje gaat zoeken tussen de zomerbanden (tegenwoordig hebben deze ook silica erin verwerkt) je best een band kan vinden die het heel goed doet in de kou op nat wegdek, maar die wel net zo "snel" slijt

Nog een bijkomend puntje is dat als je winterbanden aanschaft je het beste de standaard voorgeschreven breedte (of iets smaller) onder je auto kan monteren, als ik met een 185 brede winterband ga rijden weet ik nu al dat het gaan succes zal worden

Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!
Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.
Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Citrosan wrote:Nou ik merk ook wel degelijk verschil (positief he)nu ik op winterbanden sta
, dat terwijl m'n gewone banden de hydra grip van Goodyear is, echt een goede band voor de rest van het jaar.
Maar de test die is uitgevoerd kan best op de gegevens uitkomen zoals ze er staan, neemt niet weg dat het een waardeloze test is.
Als men serieus iets gaat testen dan kunnen ze niet 1 zomerband met 5 winterbanden vergelijken, dan zou je van elk merk een zomer en een winterband naast elkaar moeten testen, dan pas kun je een goed vergelijk maken.
Ik geloof namelijk wel dat als je een beetje gaat zoeken tussen de zomerbanden (tegenwoordig hebben deze ook silica erin verwerkt) je best een band kan vinden die het heel goed doet in de kou op nat wegdek, maar die wel net zo "snel" slijt.
Nog een bijkomend puntje is dat als je winterbanden aanschaft je het beste de standaard voorgeschreven breedte (of iets smaller) onder je auto kan monteren, als ik met een 185 brede winterband ga rijden weet ik nu al dat het gaan succes zal worden
Ik vind de test zeker niet waardeloos. Een willekeurige winterband zou iedere willekeurige zomerband uit moeten schakelen in winterweer, anders is het het geld niet waard.