Verwarming wordt niet warm
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Verwarming wordt niet warm
Hoi,
mijn vriendin heeft een Citroen AX uit '94 en heeft wat problemen om haar verwarming warm te krijgen. Ik ben even gaan zoeken op internet en kwam hier terecht.
Ik moet zeggen, super site! Ik heb even de bibliotheek gedownload en krijg dat een beetje duidelijk hoe de motor in elkaar steekt waar ik anders moeilijk uitkom, bedankt daarvoor!
Het probleem speelt alleen nog. Ik heb antivries bijgevuld bij de radiator zodat de vloeistof op peil is en deze ontlucht met het ventiel, daar kwam inderdaad eerst veel lucht uit en later alleen maar vloeistof.
Het circuit lijkt dicht, ik heb nu 2 dagen achter elkaar gekeken of er vloeistof uit was maar het peil daalt niet. Als de motor stationair draait en ik knijp in de slang komt de vloeistof netjes naar boven zonder bubbels. Het rare is alleen dat de fan niet aanslaat, ook niet met kachel uit (die toch al niet warm wordt en alleen een beetje warme afgeeft als deze een tijdje dichtstaat en dan even open van de motor zelf lijkt, daarna weer lauw tot koud) en ook niet na ruim 10 minuten met gas geven. Zou het kunnen zijn dat de tempratuur schakelaar kapot is en daarom ook geen warme lucht via de kachel in de auto komt en de fan niet aanslaat of kan dit een ander probleem zijn?
Alvast bedankt!
Edo
mijn vriendin heeft een Citroen AX uit '94 en heeft wat problemen om haar verwarming warm te krijgen. Ik ben even gaan zoeken op internet en kwam hier terecht.
Ik moet zeggen, super site! Ik heb even de bibliotheek gedownload en krijg dat een beetje duidelijk hoe de motor in elkaar steekt waar ik anders moeilijk uitkom, bedankt daarvoor!
Het probleem speelt alleen nog. Ik heb antivries bijgevuld bij de radiator zodat de vloeistof op peil is en deze ontlucht met het ventiel, daar kwam inderdaad eerst veel lucht uit en later alleen maar vloeistof.
Het circuit lijkt dicht, ik heb nu 2 dagen achter elkaar gekeken of er vloeistof uit was maar het peil daalt niet. Als de motor stationair draait en ik knijp in de slang komt de vloeistof netjes naar boven zonder bubbels. Het rare is alleen dat de fan niet aanslaat, ook niet met kachel uit (die toch al niet warm wordt en alleen een beetje warme afgeeft als deze een tijdje dichtstaat en dan even open van de motor zelf lijkt, daarna weer lauw tot koud) en ook niet na ruim 10 minuten met gas geven. Zou het kunnen zijn dat de tempratuur schakelaar kapot is en daarom ook geen warme lucht via de kachel in de auto komt en de fan niet aanslaat of kan dit een ander probleem zijn?
Alvast bedankt!
Edo
het zou kunnen dat je motor helemaal nit op temperatuur komt..
heb je een temperatuur metertje erin zitten of alleen een lampje?
wat je kan doen is stationair laten draaien, en dan kijken of de bovenste dikke slang warm wordt, dus die van je motor naar radiateur.
deze zit na de thermostaat en zou tot +-85 graden koud moeten blijven, dan gaat de thermostaat open en zou die slang warm moeten worden.. als deze slang gelijk al gematigt warm wordt, dan blijft de thermostaat misschien wel open staan.. en dan zal de motor neit veel warmer worden dan 40/60 graden (rijdend)
wat ook zou kunnen, is dat de kachelslangen verkeerd om zitten, zodat de kachel 'koud' water krijgt.
overigens, als je voor de motor staat, dan moet je de retourkachelslang redelijk eenvoudig kunnen vinden..
onder het thermostaathuis (waar die eerder genoemde dikke slang ook op zit) loopt een slang terug naar het schutbord, dat is de retourslang vd kachel.. die zou toch wel warm moeten worden.
trouwens, pas was er iemand (foxhunter) die eenzelfde soort probleem had, en daarvan was er een klep in het kachelhuis kapot. in het kachelhuis zitten een heleboel kleppen, waarmee de luchtstroom geregeld kan worden, 1 van die kleppen werkte bij hem niet, waardoor de warme lucht niet gebruikt kon worden.
dit kan je controleren door 'opsekop' aan passagierszijde onder het dashboard te gaan liggen, zoek hier 2 buisjes, waar aan de motorzijde de kachelslangen op aangesloten zitten.. achter deze buisjes en het zwarte afdekplaatje zit de 'kachelradiateur' je zou moeten kunnen voelen of deze warm wordt.
zo heel lulverhaal, maar wellicht staat er iets nuttigs in
heb je een temperatuur metertje erin zitten of alleen een lampje?
wat je kan doen is stationair laten draaien, en dan kijken of de bovenste dikke slang warm wordt, dus die van je motor naar radiateur.
deze zit na de thermostaat en zou tot +-85 graden koud moeten blijven, dan gaat de thermostaat open en zou die slang warm moeten worden.. als deze slang gelijk al gematigt warm wordt, dan blijft de thermostaat misschien wel open staan.. en dan zal de motor neit veel warmer worden dan 40/60 graden (rijdend)
wat ook zou kunnen, is dat de kachelslangen verkeerd om zitten, zodat de kachel 'koud' water krijgt.
overigens, als je voor de motor staat, dan moet je de retourkachelslang redelijk eenvoudig kunnen vinden..
onder het thermostaathuis (waar die eerder genoemde dikke slang ook op zit) loopt een slang terug naar het schutbord, dat is de retourslang vd kachel.. die zou toch wel warm moeten worden.
trouwens, pas was er iemand (foxhunter) die eenzelfde soort probleem had, en daarvan was er een klep in het kachelhuis kapot. in het kachelhuis zitten een heleboel kleppen, waarmee de luchtstroom geregeld kan worden, 1 van die kleppen werkte bij hem niet, waardoor de warme lucht niet gebruikt kon worden.
dit kan je controleren door 'opsekop' aan passagierszijde onder het dashboard te gaan liggen, zoek hier 2 buisjes, waar aan de motorzijde de kachelslangen op aangesloten zitten.. achter deze buisjes en het zwarte afdekplaatje zit de 'kachelradiateur' je zou moeten kunnen voelen of deze warm wordt.
zo heel lulverhaal, maar wellicht staat er iets nuttigs in
Er zit jammer genoeg geen metertje in maar waarschijnlijk als het te warm wordt gaat er een lampje branden, nog niet meegemaakt gelukkig! Ik zal morgen avond even kijken of inderdaad die bovenste dikke slang direct warm wordt of niet, van de motor naar de radiateur.
Als dit zo is, is de thermostaat makkelijk te vervangen of vrij lastig? Verder denk ik niet dat de slangen verkeerd om zitten daar vorig jaar de kachel prima werkte of de garage moet met de grote beurt het een en ander omgewisseld hebben maar dat hoop ik niet.
Verder zal ik ook ff onder het dashboard kruipen om te kijken of daar inderdaad iets warm wordt zoals omschreven, ik laat je morgen even de uitslag weten. Alvast bedankt voor de tips!
Edo
Als dit zo is, is de thermostaat makkelijk te vervangen of vrij lastig? Verder denk ik niet dat de slangen verkeerd om zitten daar vorig jaar de kachel prima werkte of de garage moet met de grote beurt het een en ander omgewisseld hebben maar dat hoop ik niet.
Verder zal ik ook ff onder het dashboard kruipen om te kijken of daar inderdaad iets warm wordt zoals omschreven, ik laat je morgen even de uitslag weten. Alvast bedankt voor de tips!
Edo
Tip tussendoor. Niet teveel op controle lampjes vertrouwen.
Als het lampje van te warm gaat branden is het vaak al te laat.
Mocht je raditeur wel heet worden. En je fan slaat echt niet aan. Wat nu ruim 10 minuten kan duren omdat het buiten koud is...
Dan zou het kunnen zijn dat je thermocontact stuk is. Als je rechtvoor de auto staat zie je rechts in de radiateur een sensor geschroeft. Die gaan nog wel eens stuk. Die sensor zorgt ervoor dat de fan gaat draaien als het zaakje te warm wordt.
Als je het stekkertje eraf haalt kun je het ook met een paperclip ff doorverbinden. Dan moet de fan ook gaan draaien. Als de fan dan wel draait is waarschijnlijk je thermocontact stuk. Vervangen is nogal simpel.
En anders zou het schakelrelais geoxideert kunnen zijn. Dat heb ik zelf ook gehad. Dan zoek je je een breuk... Zijn het gewoon vuile contacten.
Suc6.
Als het lampje van te warm gaat branden is het vaak al te laat.
Mocht je raditeur wel heet worden. En je fan slaat echt niet aan. Wat nu ruim 10 minuten kan duren omdat het buiten koud is...
Dan zou het kunnen zijn dat je thermocontact stuk is. Als je rechtvoor de auto staat zie je rechts in de radiateur een sensor geschroeft. Die gaan nog wel eens stuk. Die sensor zorgt ervoor dat de fan gaat draaien als het zaakje te warm wordt.
Als je het stekkertje eraf haalt kun je het ook met een paperclip ff doorverbinden. Dan moet de fan ook gaan draaien. Als de fan dan wel draait is waarschijnlijk je thermocontact stuk. Vervangen is nogal simpel.
En anders zou het schakelrelais geoxideert kunnen zijn. Dat heb ik zelf ook gehad. Dan zoek je je een breuk... Zijn het gewoon vuile contacten.
Suc6.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Beginner wrote:Q01Z, Mark, Kakanox,
ik heb even wat huiswerk gedaan en vrees het ergste! De motor heb ik stationair laten draaien en de bovenste dikke slang werd zoals het hoort niet warm, totaal niet.
Verder ben ik "opsekop" onder het dashboard gaan liggen aan de passagiers kant en zie daar inderdaad netjes 2 buisjes binnen komen die naar verloop van tijd (ongeveer 8 minuten, beetje gas geven, niet te veel af en toe) echt wel heet worden alleen komt er niet echt hete lucht uit de ventilator maar lauw en hoe harder je de ventilator zet hoe sneller er weer koude lucht uitkomt ook al staat de kachel op zijn heetst.
Naar mijn inzien is er dus iets aan de hand met de kleppen van het kachelhuis als ik jullie adviesen zo volg en volgens mij is dat niet goed, of wel?!
Verder vertelde ik dat de fan niet aansloeg wat volgens mij komt door ongeduld daar met een paperclip de fan prima werkt en het contact als nieuw eruit ziet! Ik zal als er wat meer benzine in de auto zit de motor eens flink warm laten lopen en kijken wat er gebeurd maar naar mijn mening is dit een eventueel ander probleem, toch?! haha!
Jullie zien het aan mijn naam, echt een beginner, heb wel brommer ervaring en een beetje kijk op maar dan houdt het op.
Graag jullie advies en alvast bedankt voor alle genomen moeite!
Edo
hier dus. forum weer in de prak?
whatever, laat je motor niet TE heet worden. Zoals je al zei heb je geen meter, en het is niet de bedoeling dat je koelvloeistof gaat koken. Kan je toevallig een thermometer bemachtigen met een draadje eraan die hoge temperaturen aankan? Je zou nl. eens moeten kijken of de koelvloeistof over de 95 graden kan komen zonder dat de fan aanslaat. Dit doe je NIET met de dop los. Als die temperatuur gehaald wordt zet je ook NIET je motor af, want dan stopt de koelvloeistof met circuleren en wordt hij plaatselijk nog warmer (in de kop dus). Je kan dan kiezen uit a) zorgen dat de ventilator gaat draaien en b) het draadje goed opbergen onder de kap, de kap dichtdoen en een stukje gaan rijden zodat er rijwind in komt.
Een andere mogelijkheid is dat de radiator helemaal geen warme koelvloeistof te verwerken krijgt. Dit zou betekenen dat de thermostaat dichtblijft. Betekent dan ook kans op motorschade bij lang filerijden bijv., dus in dat geval snel vervangen! Op de snelweg enzo zal dit nu denk ik wel meevallen, aangezien het verdomd koud is.
Rest de laatste optie: Als inderdaad die kleppenunit kapot is zou ik 'm zelf denk ik helemaal vervangen, heb 'm nog nooit goed genoeg bekeken en/of opengehad om 'm te repareren.
thermostaat kan je toch zo controleren?
1) wordt de radiateur heet na ongeveer 10min stationair draaien
2) haal de thermostaat eruit, doe 'm in een pannetje water en breng 'm aan de kook, gaat hij op een gegeven moment open dan doet ie 't nog zo niet, dan niet
kan de kachelmotor/unit niet naar z'n knoppen zijn of werkt dat weer totaal anders als bij een R5?
1) wordt de radiateur heet na ongeveer 10min stationair draaien
2) haal de thermostaat eruit, doe 'm in een pannetje water en breng 'm aan de kook, gaat hij op een gegeven moment open dan doet ie 't nog zo niet, dan niet
kan de kachelmotor/unit niet naar z'n knoppen zijn of werkt dat weer totaal anders als bij een R5?
1721 cc
dat 'koken' van je thermostaat zou idd moeten werken.. echter hebben JS en ik dit met 4 verschillende thermostaten (waarvan 2 bewezen werkend) geprobeerd.. en het lukte totaal niet,t erwijl het me eerder wel gelukt is..
als je thermostaat dicht blijft zitten zal de termperatuur van je kachel eerder bizar worden, omdat de water temperatuur ook maar blijft stijgen
dat je kachelhuis niet goed werktblijf ik een gekke vinden.. ondanks dat het bij foxhunter dus ook zo was, ik heb dat ding al wellus helemaal bekeken en tis echt een vaag apparaat, maar wat er aan kapot kan gaan..
overigens moet voor het vervangen hiervoor het grootste gedeelte van je dashboard los.. bij type1 wil je dat echt neit bij deze temperatuur, dan scheurt hij aan alle kanten! maar ik weet ff niet meer of je nou type1/2 had..
thermostaat vervangen zou ik wel eerst es mee gaan beginnen... niet halen waar kakanox die gehaald heeft! die heeft teveel betaald
als je thermostaat dicht blijft zitten zal de termperatuur van je kachel eerder bizar worden, omdat de water temperatuur ook maar blijft stijgen
dat je kachelhuis niet goed werktblijf ik een gekke vinden.. ondanks dat het bij foxhunter dus ook zo was, ik heb dat ding al wellus helemaal bekeken en tis echt een vaag apparaat, maar wat er aan kapot kan gaan..
overigens moet voor het vervangen hiervoor het grootste gedeelte van je dashboard los.. bij type1 wil je dat echt neit bij deze temperatuur, dan scheurt hij aan alle kanten! maar ik weet ff niet meer of je nou type1/2 had..
thermostaat vervangen zou ik wel eerst es mee gaan beginnen... niet halen waar kakanox die gehaald heeft! die heeft teveel betaald
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
q01z wrote:als je thermostaat dicht blijft zitten zal de termperatuur van je kachel eerder bizar worden, omdat de water temperatuur ook maar blijft stijgen
klopt, foute redenering van mij
thermostaat vervangen zou ik wel eerst es mee gaan beginnen... niet halen waar kakanox die gehaald heeft! die heeft teveel betaald
hahaha, thanx q01z kan 'm nog terugbrengen, hij zit er nog niet in, de auto is er telkens niet 's avonds... wel lekker, zo gauw ff nadat ie gelopen heeft, als de koelvloeistof nog een bietje warm is
q01z wrote:dat 'koken' van je thermostaat zou idd moeten werken.. echter hebben JS en ik dit met 4 verschillende thermostaten (waarvan 2 bewezen werkend) geprobeerd.. en het lukte totaal niet,t erwijl het me eerder wel gelukt is..
heb ik ook eens gehad, dat kreng zat gewoon helemaal vast en bleef dicht staan, voor 't zelfde geld blijft hij gewoon altijd open staan... vervangen kan geen kwaad voor dat tientje
en zo'n kachelunit zit ook bij een R5 kl*te
1721 cc
q01z wrote:trouwens, pas was er iemand (foxhunter) die eenzelfde soort probleem had, en daarvan was er een klep in het kachelhuis kapot. in het kachelhuis zitten een heleboel kleppen, waarmee de luchtstroom geregeld kan worden, 1 van die kleppen werkte bij hem niet, waardoor de warme lucht niet gebruikt kon worden.
Bij hem was niet de klep kapot, na een dag sleutelen en het dashbord uitbouwen, kwamen we erachter dat de kachelslangen verkeerd omzaten
De aanvoer is vanuit de waterpomp en uitvoer gaat naar het thermostaathuis. Bij hem is de motor ooit vervangen/uitgebouwd en zal het toen wel verkeerd zijn gegaan.
Ik denk dat er bij jouw wat anders aan de hand is, om te beginnen de fan, gezien het koude weer zal deze niet snel aanslaan. Heb je het koelsysteem goed ontlucht? dus ook op de slang tegen het schutbord naar de kachelradiateur toe en op het thermostaathuis? In het ergste geval is de kachelradiateur verstop, maar dat zal het wel niet zijn, meestal is het een kwestie van goed ontluchten of verkeerd aangesloten slangen.
Als je in de buurt woont, wil ik wel effe een blik onder de motorkap van je AX werpen.
Een 94er AX is een Type-2, gelukkig zijn ze vrij snel gestopt met type-1
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Waar moet ik beginnen?! Dank voor de vele tips maar heb even alles op een rijtje gezet. Ik heb vandaag nogmaals even gecheckt en ook even vergeleken met mijn eigen auto (auto is van me vriendin vandaar), even hetzelfde stukje gereden en allebei onder de motorkap gevoeld. Wat blijkt nu, de slangetjes die naar binnen gaan in mijn auto (slangetjes/leidingen die door het radiatorhuis lopen) worden bij mij beide vrij warm/heet.
Wat is nu het geval als ik het zelfde stukje rij met de citroen AX, het bovenste slangetje wordt lauw, wel warm, maar zeker niet heet maar het onderste slangetje daarin tegen wordt echt wel een stuk warmer, tegen heet aan.
Duidt volgens mij op een doorstromings probleem (verstopping in het radiatorhuis). Dit is ook wat het Motorhuis in Haarlem me vrijdag vertelde, daar was ik even langs geweest voor een mening en hij vertelde dat dit vaker voorkwam.
Als jullie dit zo horen, kan dit kloppen of kan er toch iets anders aan de hand zijn? Heb verder ook gehoord dat de reparatie als ik het laat doen ongeveer 600 euro kost, wat ik dus ff niet heb! Arbeidsloon maakt deze reparatie zo duur, vandaar ook hier alle hulp gevraagd!haha!
Excuus voor de vele vragen maar zou graag toch een beetje bijna zeker willen weten of het inderdaad in dat kachelhuis zit voordat ik die hele auto over hoop haal. Ik woon trouwens in Haarlem.
Edo
Wat is nu het geval als ik het zelfde stukje rij met de citroen AX, het bovenste slangetje wordt lauw, wel warm, maar zeker niet heet maar het onderste slangetje daarin tegen wordt echt wel een stuk warmer, tegen heet aan.
Duidt volgens mij op een doorstromings probleem (verstopping in het radiatorhuis). Dit is ook wat het Motorhuis in Haarlem me vrijdag vertelde, daar was ik even langs geweest voor een mening en hij vertelde dat dit vaker voorkwam.
Als jullie dit zo horen, kan dit kloppen of kan er toch iets anders aan de hand zijn? Heb verder ook gehoord dat de reparatie als ik het laat doen ongeveer 600 euro kost, wat ik dus ff niet heb! Arbeidsloon maakt deze reparatie zo duur, vandaar ook hier alle hulp gevraagd!haha!
Excuus voor de vele vragen maar zou graag toch een beetje bijna zeker willen weten of het inderdaad in dat kachelhuis zit voordat ik die hele auto over hoop haal. Ik woon trouwens in Haarlem.
Edo
edo, vragen is niet erg.. daar zijn we toch een forum voor?
dat de onderste slang warmer is dan de boventste klopt.. water wordt door de onderste slang aangevoerd, zal afkoelen in je radiateur en wat lauwer teruglopen.. hoe lauw dat zal zijn weet ik eigenlijk niet.. omdat ik geen kachel heb gehad de afgelopen tijd. (koud he?)
maar het duidt er dus op dat er wel degelijk warm water bij de kachelradiateur komt.. als deze verstopt zit gaat hij lekken, dus dat lijkt mij niet, maar het zou natuurlijk kunnen! verkalking ofzo.
de 600,- aan arbeidsloon vind ik nog beetje overdreven.. maar als de garage moet gaan zoeken valt er wat voor te zeggen..
ik vermoed nog steeds dat er ergens een fout zit in het kachelhuis.. aangezien al het andere lijkt te werken.
bij een type2 (ax is uit 94 toch?) moet voor het verwijderen van het kachelhuis het volledige dashboard eruit. dit klinkt heel eng, maar valt redelijk mee.. daarna zou het probleem snel gevonden moeten zijn..
hoe een type2 dashboard vastzit kan ik je niet vertellen.. maar wel minder vast dan het ouderwetse type1 dashboard en dat was er bij mij met een halfuurtje uit!
dat de onderste slang warmer is dan de boventste klopt.. water wordt door de onderste slang aangevoerd, zal afkoelen in je radiateur en wat lauwer teruglopen.. hoe lauw dat zal zijn weet ik eigenlijk niet.. omdat ik geen kachel heb gehad de afgelopen tijd. (koud he?)
maar het duidt er dus op dat er wel degelijk warm water bij de kachelradiateur komt.. als deze verstopt zit gaat hij lekken, dus dat lijkt mij niet, maar het zou natuurlijk kunnen! verkalking ofzo.
de 600,- aan arbeidsloon vind ik nog beetje overdreven.. maar als de garage moet gaan zoeken valt er wat voor te zeggen..
ik vermoed nog steeds dat er ergens een fout zit in het kachelhuis.. aangezien al het andere lijkt te werken.
bij een type2 (ax is uit 94 toch?) moet voor het verwijderen van het kachelhuis het volledige dashboard eruit. dit klinkt heel eng, maar valt redelijk mee.. daarna zou het probleem snel gevonden moeten zijn..
hoe een type2 dashboard vastzit kan ik je niet vertellen.. maar wel minder vast dan het ouderwetse type1 dashboard en dat was er bij mij met een halfuurtje uit!
DAnk voor je snelle antwoord! Als je het zo verteld aanvoer onder en boven afvoer is het logisch dat het 1 warmer is dan het ander. Ik had al even gevraagd ook bij de garage hoe het dashboard te verwijderen, zitten onder andere 4 bouten die je vanaf de motor moet losdraaien maar moet daaruit kunnen komen.
Ik zal bij Brezan even vragen wat de prijs is van een nieuw kachelhuis en zorg dat ik deze heb klaar liggen als ik de boel open gooi, mocht het dan toch een ander probleem zijn breng ik die gewoon weer terug. Bedankt voor alle hulp en hoop deze week een dagje vrij te kunnen nemen om dit te gaan doen. Ik hou jullie op de hoogte!
Edo
Ik zal bij Brezan even vragen wat de prijs is van een nieuw kachelhuis en zorg dat ik deze heb klaar liggen als ik de boel open gooi, mocht het dan toch een ander probleem zijn breng ik die gewoon weer terug. Bedankt voor alle hulp en hoop deze week een dagje vrij te kunnen nemen om dit te gaan doen. Ik hou jullie op de hoogte!
Edo
Beginner wrote:Waar moet ik beginnen?! Dank voor de vele tips maar heb even alles op een rijtje gezet. Ik heb vandaag nogmaals even gecheckt en ook even vergeleken met mijn eigen auto (auto is van me vriendin vandaar), even hetzelfde stukje gereden en allebei onder de motorkap gevoeld. Wat blijkt nu, de slangetjes die naar binnen gaan in mijn auto (slangetjes/leidingen die door het radiatorhuis lopen) worden bij mij beide vrij warm/heet.
Wat is nu het geval als ik het zelfde stukje rij met de Citroën AX, het bovenste slangetje wordt lauw, wel warm, maar zeker niet heet maar het onderste slangetje daarin tegen wordt echt wel een stuk warmer, tegen heet aan.
Duidt volgens mij op een doorstromings probleem (verstopping in het radiatorhuis). Dit is ook wat het Motorhuis in Haarlem me vrijdag vertelde, daar was ik even langs geweest voor een mening en hij vertelde dat dit vaker voorkwam.
Excuus voor de vele vragen maar zou graag toch een beetje bijna zeker willen weten of het inderdaad in dat kachelhuis zit voordat ik die hele auto over hoop haal. Ik woon trouwens in Haarlem.
Kachelradiateur kan verstopt zitten, het kan ook zo zijn dat de slangen verkeerd omzitten, zoals dat bij Foxhunter het geval was. Op de pijpjes van de kachelradiateur tegen het schutbord zie je pijltjes voor in en uit, eventueel moet je de slangen een stukje eraf halen. Ingaand is de slang die van onder komt, deze komt van de waterpomp af (meest warme water). Uitgaand is wat er naar het thermostaathuis loopt, dat zit als je voor de auto staat aan de rechterkant boven. Als het andersom zit, dan is het wel logisch, de kachelradiateur krijgt water dat inmiddels flink afgekoeld is door de radiateur voor.
Mocht dit goed zijn, dan kun je een stukje slang (tuinslang) nemen en in ??n van de pijpjes van de kachelradiateur stoppen en doorblazen/spoelen. Zo kun je uitsluiten of er een verstoppig zit en anders blaas/spoel je die er zo wel uit.
Mocht je er alsnog niet uitkomen, stuur me dan een mail, dan kijk ik wat ik voor je kan doen, zover is Haarlem ook weer niet.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
ik had vandaag een dag vrij genomen om even de verschillende onderdelen tegelijk te vervangen. Het is gelukt met het vervangen van de koelvloeistoftempratuur meter, verder heb ik een nieuwe thermostaat geplaatst wat inderdaad ook vrij makkelijk ging, wat jullie al zeiden! Alleen was me probleem nog niet opgelost, de kachel werd nog niet echt warm meer lauw zeg maar.
Nu ben ik bezig de kachelradiateur te vervangen maar dat valt nog niet mee. Ik heb hem eruit moeten zagen omdat ik hem er anders met geen mogelijkheid uitkreeg, dat is nu gelukt en heb een nieuwe gekocht bij de Brezan. Wat nu het probleem is het inbouwen. Volgens de bibliotheek zou je niet het hele dashboard eruit hoeven te halen maar ik heb een kachelradiateur gekocht waarvan de pijpjes eraf gehaald kunnen worden d.m.v. 2 schroeven alleen kun je de achterste schroef totaal niet aandraaien omdat je er simpel weg niet bij kunt.
Ook door het gat van de motor naar het interieur lukt het niet met geen mogelijkheid. Morgen ga ik een deel van het dashboard weghalen zodat ik er misschien wel bij kan, hou jullie op de hoogte.
Mochten jullie nog adviesen of tips hebben, heel graag!
Edo
Nu ben ik bezig de kachelradiateur te vervangen maar dat valt nog niet mee. Ik heb hem eruit moeten zagen omdat ik hem er anders met geen mogelijkheid uitkreeg, dat is nu gelukt en heb een nieuwe gekocht bij de Brezan. Wat nu het probleem is het inbouwen. Volgens de bibliotheek zou je niet het hele dashboard eruit hoeven te halen maar ik heb een kachelradiateur gekocht waarvan de pijpjes eraf gehaald kunnen worden d.m.v. 2 schroeven alleen kun je de achterste schroef totaal niet aandraaien omdat je er simpel weg niet bij kunt.
Ook door het gat van de motor naar het interieur lukt het niet met geen mogelijkheid. Morgen ga ik een deel van het dashboard weghalen zodat ik er misschien wel bij kan, hou jullie op de hoogte.
Mochten jullie nog adviesen of tips hebben, heel graag!
Edo
je bedoeld als ik het goed lees dat de kachelradiateur al wel op zn plek zit, de buisjes ook, maar het bovenste schroefje kan je niet bij, waardoor je m niet vast krijgt?
als je al zover bent zou ik het dashboard echt niet los gaan halen en gewoon nog even goed proberen...
maar je bent dus al wel beetje opweg?
als je al zover bent zou ik het dashboard echt niet los gaan halen en gewoon nog even goed proberen...
maar je bent dus al wel beetje opweg?
Beginner wrote:ik had vandaag een dag vrij genomen om even de verschillende onderdelen tegelijk te vervangen. Het is gelukt met het vervangen van de koelvloeistoftempratuur meter, verder heb ik een nieuwe thermostaat geplaatst wat inderdaad ook vrij makkelijk ging, wat jullie al zeiden! Alleen was me probleem nog niet opgelost, de kachel werd nog niet echt warm meer lauw zeg maar.
Nu ben ik bezig de kachelradiateur te vervangen maar dat valt nog niet mee.
Heb je mijn andere tips nog geprobeerd? Ik ben bang dat je dat ding nu voor niets gesloopt heb
Wat je beschrijft van geen warme lucht en enkel effe lauwe lucht is precies wat Foxhunter ook had, de slangen zaten bij hem verkeerd om
PS: Koelvloeistoftempratuur meter (sensor) heeft geen enkele functie m.b.t. de kachelradiateur.
ZX1.4i wrote:Kachelradiateur kan verstopt zitten, het kan ook zo zijn dat de slangen verkeerd omzitten, zoals dat bij Foxhunter het geval was. Op de pijpjes van de kachelradiateur tegen het schutbord zie je pijltjes voor in en uit, eventueel moet je de slangen een stukje eraf halen. Ingaand is de slang die van onder komt, deze komt van de waterpomp af (meest warme water). Uitgaand is wat er naar het thermostaathuis loopt, dat zit als je voor de auto staat aan de rechterkant boven. Als het andersom zit, dan is het wel logisch, de kachelradiateur krijgt water dat inmiddels flink afgekoeld is door de radiateur voor.
Mocht dit goed zijn, dan kun je een stukje slang (tuinslang) nemen en in ??n van de pijpjes van de kachelradiateur stoppen en doorblazen/spoelen. Zo kun je uitsluiten of er een verstoppig zit en anders blaas/spoel je die er zo wel uit.
Xantia 1.9D Sensation (Import)