voorremmen vervangen
Moderator: webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 239
- Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
- Location: Nijverdal
-
- AX liefhebber
- Posts: 277
- Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
- Location: wijk en aalburg
Shakuhachi wrote:uhm ff een vraagje.. moet je altijd blokjes en schijven vervangen of kun je ook alleen de blokjes vervangen??
alleen blokken vervangen kan gewoon.
das echt geen enkel probleem.
als je echter je schijven vervangt, moet je wel altijd nieuwe blokken monteren...
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
Daar is mijn garage het ook niet mee eens!
Die zeggen dat als de blokjes nog prima zijn (waren in mijn geval pas 20.000km oud ofzo) ze er gewoon weer op konden. Intussen alweer 15.000 gereden en het gaat prima!!
Aan de andere kant .. voor die paar eurotjes zou ik geen risico nemen. (ze hadden de boel al weer in elkaar gezet toen ik het hoorde)
Die zeggen dat als de blokjes nog prima zijn (waren in mijn geval pas 20.000km oud ofzo) ze er gewoon weer op konden. Intussen alweer 15.000 gereden en het gaat prima!!
Aan de andere kant .. voor die paar eurotjes zou ik geen risico nemen. (ze hadden de boel al weer in elkaar gezet toen ik het hoorde)
-
- AX liefhebber
- Posts: 277
- Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
- Location: wijk en aalburg
WouterL wrote:Daar is mijn garage het ook niet mee eens!
Die zeggen dat als de blokjes nog prima zijn (waren in mijn geval pas 20.000km oud ofzo) ze er gewoon weer op konden. Intussen alweer 15.000 gereden en het gaat prima!!
Aan de andere kant .. voor die paar eurotjes zou ik geen risico nemen. (ze hadden de boel al weer in elkaar gezet toen ik het hoorde)
wij deden bij de garage (Citroën) meestal de blokken er altijd bij.
als er in sommige gevallen de blokken nog lang niet op zijn, gaan de schijven er meestal af ivm met trillen ofzo.
en trillende schijven tasten ook de blokken aan...
maar als de blokken er net op zitten maakt het nix uit, dan kan het wel.
(maar in dat geval, waarom zijn toen de schijnven niet vervangen wordt er dan gevraagt?)

-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Re: voorremmen vervangen
manuarmata wrote:ineens een how-to'tje gemaakt voor de doe-het-zelvers onder ons
ineens brembo schijven
![]()
before![]()
borgvijsje losdraaien, indien die niet wil loskomen, wat opwarmen met een brandertje en een flinke tik van de hamer
borgpinnen eruitslaan met een doorslag
dop eraf en wat vloeistof uithalen anders loopt het overal en het vreet zo in de lak![]()
zuiger naar achter, moet vlot gaan anders is het niet goed!
blokken eruit
schijf eraf, die kunnen verdomd vastzitten, leve de hamer.
opschuren, NIET INVETTEN
past zo in de cd speler![]()
![]()
![]()
nu ik toch bezig ben
Ontvetten, heel belangrijk, zeker niet vergeten anders bakt de olie in je blokjes
borgvijsje erin met een beetje kopervet zodat je later makklijker kan losmaken
?t vo?la les blokskes
zo passen ze erin
alles gemonteerd
Een van de zaken die ik onder de loep wil nemen is voorremmen controleren (schijf dikte) reinigen en blokken vervangen, dus kwam ik op het idee om maar is een "How To" te raadplegen alleen jammer dat er geen pics meer zijn heeft iemand anders nog foto verslag


Groetjes, Henk
Last edited by Henk Bats on SatFeb25, 2006 11:43:41 AM, edited 1 time in total.
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
masterrutger wrote:uh dit heb ik dus ook gedaan
maar nou heb ik een probleem namelijk ik krijg mijn remmen niet helemaal opgepompt. ontluchten heeft geen zin want ik heb enkel de remblokken en de schijven vervangen en niks met de leidingen gedaan.
iemand een idee hoe ik dit op moet lossen??
misschien heb je gewoon lucht in je systeem of je hebt een fout gemaakt met het monteren

1st car: Citroën AX 1.1 1995 33.000km
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E
and still owning AX GTI
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E

Gideon wrote:masterrutger wrote:uh dit heb ik dus ook gedaan
maar nou heb ik een probleem namelijk ik krijg mijn remmen niet helemaal opgepompt. ontluchten heeft geen zin want ik heb enkel de remblokken en de schijven vervangen en niks met de leidingen gedaan.
iemand een idee hoe ik dit op moet lossen??
misschien heb je gewoon lucht in je systeem of je hebt een fout gemaakt met het monteren
Enig idee hoelang het geleden is dat je remvloeistof voor het laatst is vervangen? Het kan vaak sowieso geen kwaad om die weer eens te (laten) verversen, dan kun je gelijk het systeem goed ontluchten.
Antoine
Kwik Fit remmen?
Hoi,
Vraagje, ik wil op korte termijn zowel mijn remblokken als -schijven laten vervangen op mijn 1.1i'tje. Doe ik liever niet zelf, want heb daar weinig ervaring mee en het gaat uiteindelijk wel om REMMEN. Er zit een Kwik Fit bij mij om de hoek in Amsterdam die dit kan/wil doen voor 170 euro (inc. BTW en montage dus). Dat is 70 euro goedkoper dan bij de officiel Citroen-garage op het stadionplein! En ik ben dan ook mijn auto niet gelijk een dag kwijt, wat erg prettig is voor mij.
Ik heb met mijn vorige auto (Golf uit '90) goeie ervaringen bij de Kwik Fit. Echter, ik lees er vrij veel slechte dingen over op dit forum.
I.a.w. moet ik dit nou wel of niet doen?
Zo niet, weet iemand in de omgeving Amsterdam een andere plek waar ik dit het best (en graag ook voordeligst) kan laten doen?
grt,
Daan
Vraagje, ik wil op korte termijn zowel mijn remblokken als -schijven laten vervangen op mijn 1.1i'tje. Doe ik liever niet zelf, want heb daar weinig ervaring mee en het gaat uiteindelijk wel om REMMEN. Er zit een Kwik Fit bij mij om de hoek in Amsterdam die dit kan/wil doen voor 170 euro (inc. BTW en montage dus). Dat is 70 euro goedkoper dan bij de officiel Citroen-garage op het stadionplein! En ik ben dan ook mijn auto niet gelijk een dag kwijt, wat erg prettig is voor mij.
Ik heb met mijn vorige auto (Golf uit '90) goeie ervaringen bij de Kwik Fit. Echter, ik lees er vrij veel slechte dingen over op dit forum.
I.a.w. moet ik dit nou wel of niet doen?
Zo niet, weet iemand in de omgeving Amsterdam een andere plek waar ik dit het best (en graag ook voordeligst) kan laten doen?
grt,
Daan

Joost wrote:durf gerust te zeggen zelf doen.
nagenoeg onmogelijk dat je dit verkloot. en het kan qua materiaal kosten de helft goedkoper (van 170 euro)
is dat echt verstandig?
heb namelijk eigenlijk nog nauwelijks gesleuteld aan het beste apparaat: verder dan wiel verwisselen, carter slangetje en lampjes vervangen ben ik nog niet gegaan


't eerste wat ik ooit gedaan heb is de remblokken vervangen, zegmaar zonder enige sleutelervaring), daar kan je echt weinig aan vernachelen. Onthoud gewoon hoe het eruit kwam, of maak desnoods foto's halverwege zodat je altijd na kan kijken hoe het ook alweer zat.
zou wel even een nieuwe centrale bout kopen.
verder kan je d'r weinig aan vernachelen
zou wel even een nieuwe centrale bout kopen.
verder kan je d'r weinig aan vernachelen
1721 cc 

-
- AX liefhebber
- Posts: 158
- Joined: ThuJun12, 2003 9:53:28 PM
- Location: Dendermonde, Beeeelgie !!!!
- Contact:
Ik heb op aanvraag de foto's terug op de webruimte gezet, ik heb wel niet zoveel ruimte meer gezien de vlaamse saxoclub er is ondergebracht dus ik ga ze er na een tijdje weer afhalen Maar ik wou jullie wel de kans geven ze naar een andere plaats te kopieren en de links aan te passen.
ik heb tevens nog foto's liggen over het vervangen van een aandrijfas. als jullie interesse hebben mail me dan maar.
vele groeten van een ex- ax rijder met de beste herinneringen aan dit toffe karretje.
ik heb tevens nog foto's liggen over het vervangen van een aandrijfas. als jullie interesse hebben mail me dan maar.
vele groeten van een ex- ax rijder met de beste herinneringen aan dit toffe karretje.
saxo 16v + musketier uitlaat + open luchtfilter = nog steeds en prima wekker voor de hele buurt
www.saxoclubvlaanderen.tk
www.saxoclubvlaanderen.tk
Re: schijfremmen voor vervangen
In plaats van de borgpen eruit slaan (wat bij mij niet ging) en de rem blokken eruit te halen, en de remvloeistof eruit te tappen. Kun je ook de twee bouten aan de achterkant los maken. Zuiger ietjes naar opzij duwen en de schijf kan eruit gehaald worden. Scheelt een hoop werk. Had beide schijven voor vervangen in 20 minuten!
http://www.fotothing.com/Yvo/
http://www.fotothing.com/Yvo/
voorrem loopt aan
Hey makkers,
Door een afgebroken ontluchtingsnippel heb ik een remklauw van de sloop gemonteerd. Nu loopt ie ontzettend aan op 1 punt. Ik dacht eerst dat dat moest inslijten, maar het is echt niet gering!
Bij 50 km/h trilt het stuur me bekant uit de handen. 120 durf ik dus al helemaal niet!
Wat moet ik doen?
Door een afgebroken ontluchtingsnippel heb ik een remklauw van de sloop gemonteerd. Nu loopt ie ontzettend aan op 1 punt. Ik dacht eerst dat dat moest inslijten, maar het is echt niet gering!
Bij 50 km/h trilt het stuur me bekant uit de handen. 120 durf ik dus al helemaal niet!
Wat moet ik doen?