1 nieuwe band?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
pcrodent
Moderator
Moderator

1 nieuwe band?

Post by pcrodent »

1 van m'n banden is aan vervanging toe. De rest is nog goed (genoeg).
Kan ik gewoon 1 band laten vervangen of moet dat symmetrisch gebeuren? De tegenovergestelde band heeft zoveel profiel dat ie nog minstens een jaar mee kan dus die vervangen is zonde...
Kijk uit, een Cactussssss

first
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by first »

ik zit in hetzelfde schuitje...maar heb me laten vertellen dat er gelijk twee banden worden vervangen. Iemand trouwens een idee wat een band mogelijk twee kosten?

Adviespunt apk; er is een band met profieldiepte tussen 1.6 en 2.5 mm. Moet ik deze laten vervangen of niet?
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

first wrote:....... er is een band met profieldiepte tussen 1.6 en 2.5 mm. Moet ik deze laten vervangen of niet?

Vergeet niet dat je banden het enige kontakt zijn met moeder aarde, rijden zonder voldoende profiel in deze tijd van het jaar (regen, sneeuw, hagel en ander ongein) is spotten met je leven en dat van je medeweggebruikers.

Ik kan uiteraard niet in je portemonnee kijken maar ik zou gaan voor 2 gelijke banden per as, met MINIMAAL 2,5mm profiel.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

heb het idee dat slechte banden voor , lastiger remmen,
slechte banden achter resulteert in meer rare glippers.

voor First je moet niets laten vervangen
het is voor je eigen veiligheid.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

first
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by first »

nee dat begrijp ik. Maar het gaat mij erom dat ik niks weet van profieldieptes. Dus als het tussen 1.6 en 2.5 zit is het profiel te weinig. Vervangen is dus wel veiliger.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

onder de 1.6 is apk afkeur
onder de 2.5 is adviespunt bij de apk

onder de 4mm wordt gehanteerd bij banden boeren om te gaan vervangen (commercieel)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

2 Gelijke banden per as.... tja als in 165/70R13 :P Maar hetzelfde merk/type is alleen te doen als je tegelijk alles of 2 stuks laat vervangen, en:
Er zit nog een band op (linksvoor) met >6 mm profiel ofzo en die ga ik er echt nog niet afgooien omdat rechtsvoor bijna op is...

Dus: kan ik alleen rechtsvoor vervangen zonder een gevaar voor mezelf en m'n wagentje te zijn?

TB
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by TB »

Ik zou persoonlijk beide banden vervangen, zeker als het op de aangedreven as is. En profiel dat voor de APK nog een jaar mee kan is niet zo veel meer. APK norm is 1.6 mm, das erg weinig en merk je al wanneer er flink wat regen is gevallen. 2,5 is toch wel de norm die je voor de veiligheid het beste aan kunt houden.

Zo duur zijn AX bandjes ook weer niet toch? Bespaar nooit op je banden.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

TB
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by TB »

Heb ff niet goed gelezen, als er nog meer dan 6 mm op zit, lekker laten zitten! 1 band vervangen is voldoende en maakt niets uit. Tenzij het merk en type niet meer wordt gemaakt is er wel moeilijker aan te komen. Maar een band met in grote lijnen dezelfde profielvorm is voor de APK ook geen probleem.

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Ok ga ik morgen eens een bandenboer zoeken. Niet degene waar ik altijd kwam want daar kreeg ik geen fijn gevoel van.... Al was het alleen maar omdat ze 2,5 bar in m'n achterbanden hadden gegooid waardoor ik alle kanten op glibberde :twisted:

(maar ook omdat ik de manier waarop ik er word geholpen niet zo om over naar huis te schrijven vind. dat kan aan het vak liggen (automonteurs staan niet bepaald bekend om hun tact) maar ik zoek mijn heil eens elders :))

Dank voor de info mensen!

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

first wrote:ik zit in hetzelfde schuitje...maar heb me laten vertellen dat er gelijk twee banden worden vervangen. Iemand trouwens een idee wat een band mogelijk twee kosten?

Adviespunt apk; er is een band met profieldiepte tussen 1.6 en 2.5 mm. Moet ik deze laten vervangen of niet?

2 bandjes kosten nieuw denk ik een kleine 100?, op de sloop kan je ook leuke bandjes treffen voor weinig, zo heb ik 4 goeie bandjes gekocht voor 50?

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

Joost wrote:onder de 4mm wordt gehanteerd bij banden boeren om te gaan vervangen (commercieel)

waar vaak de banden dan nog even helemaal op worden gereden door t personeel... of bekenden er van... :lol: :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Kom net bij de bandenboer vandaan; over anderhalf uur moet ik ff terugkomen want ze hadden het te druk. Maar zowaar, deze bandenboer verkocht in ieder geval geen onzin! Als ze nu ook eens g??n 2,5 bar in m'n banden schieten hebben ze er een klant bij :D

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

even hierover, ik ben toch eens benieuwd wat jullie een goede bandenspanning vinden en vooral ook bij welke maat?

ik heb zelf nl. altijd met 185 of 195 breed gereden, en dan vrij plat. Wat voor mijn gevoel het fijnst rijdt is tussen 2,0 en 2,2 bar, dus heb ik dit altijd aangehouden (meestal 2,2 voor en 2,0 achter, tenzij ik bij ga vullen net voor het stappen ofzo, dan doe ik 2,1 achter ivm meer gewicht op achteras).

Maar... wat is nu eigenlijk juist?

TB
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by TB »

Ik heb iets van 2,2 bar in m'n 155 ers zitten. Rijdt lekker zuinig :)

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by blueduck »

Rij rondom met 2,0. Heb mn banden beseld op www.autobandenmarkt.nl en kan ze dr bij mn pa op de zaak om leggen. Beetje merk afhankelijk wat je voor banden kwijt bent.
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Nog even een up voordat het schandalig wordt om nog hierin te reageren: heb gisteren even gemeten en ze hebben er 2.0 bar in gedaan! :)
En het waren nog aardige mensen ook die m'n bandje maakten. Eentje had een Saxo 1.6 16v en de andere had 2 AMI's. En het centjes-opperhoofd was een eerlijke kerel die er eerlijk bij zei dat ik helemaal de dure variant band niet nodig had. Als de noodzaak zich weer voordoet kom ik daar weer...

Is de Profile in Aalsmeer trouwens.

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by blueduck »

Heb in Amersfoort ook goede ervaring met profile. Was toen met uitlijnen. Ik heb toen mezelf beloofd nooit meer zaken te doen met kwik flut.

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Ik ben door iedereen al zo vaak gewaarschuwd voor Kwikshit dat ik het niet eens in m'n hoofd haal om daarheen te gaan (nog voordat ik er daadwerkelijk een keer ben geweest...)

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by blueduck »

Misschien een idee om een apart draadje te openen speciaal om op op de flup-shit af te geven?? :lol:

Post Reply