Vervangen koppeling

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
bartkramer
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Vervangen koppeling

Post by bartkramer »

Hallo allemaal,
gisteren ben ik begonnen aan het vervangen van de koppeling van een citroen AX 1100 van een vriendin van me. Ik ben best handig maar het is toch niet heel makkelijk (nog nooit eerder gedaan). Ik ben op het punt aangekomen waarbij ik de kogel uit de fuse moet halen, weet alleen niet wat dat is en waar het zit... Wat heel erg handig zou zijn is een uitgebreide handleiding van de AX met een boel foto's.. heeft iemand die?
Ik werk nu met de ATH kluwer. Alvast bedankt voor de hulp!

TB
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by TB »

Je wil waarschijnlijk de aandrijfas loshalen?

Gewoon met een blok hout die pen eruit slaan zodat je de draagarm los kan halen en de as er uit kan trekken. Of bedoel je iets anders?
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

bartkramer
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Vervangen koppeling

Post by bartkramer »

Ja, ik denk dat ik dat bedoel. Moeten de wielen vrij hangen hiervoor? Nu staat de auto namelijk op van die "op rij blokken"?

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ZX1.4i »

Ik heb afgelopen zomer een koppeling van een AX1.1i vervangen, zie mijn bevindingen op:

link Citroen-Forum en pics koppeling

Ik wil je niet ontmoedigen, maar als je al problemen heb om de aandrijfassen eruit te krijgen, is het dan wel verstandig dat je dit klusje zelf gaat doen? Goed bestuderen van de Haynes is erg belangrijk, je heb namelijk nog een paar veel moeilijkere hindernissen te gaan, de aandrijfassen zijn het makkelijkst. Want hierna komt:

- Schakelstangen losmaken (mbv sleuteltje 10 loswrikken)
- Startmotor verwijderen.
- Reactiestang aan de achterkant verwijderen.
- Inbus bouten van de bak los.
- Plaatje met boutjes bij de BDP sensor los.
- Motorsteun aan de bak los maken (ondersteun de motor en de bak)
- Sjorbanden om de bak en 2 man die deze vasthouden, of een takel om de bak.
- Tik de bak los van de motor, draai indien nodig een M8 bout in het gat thv de BDP sensor, vanaf de motorzijde om de bak van de motor af te drukken.
- Laat de bak dan voorzichtig onder de auto uitzakken, let wel op dat je de auto goed hoog op bokken zet om de bak onderuit te kunnen nemen.

- Drukgroep draai je in fasen los door de steeds de tegenovergestelde boutjes los te draaien.
- Vastdraaien op 20Nm is ook in fasen (vernieuw de boutjes bij voorkeur).
- Centreer de koppeling goed mbv het meegeleverde centreerstuk.
- Voordat je de drukgroep definitief vastzet, effe controleren of de plaat nog goed in het midden zit, door met je vingers rondom te voelen.
- Monteren van de hele zooi, hier en daar vastzetten met het aangegeven moment.
- Vervang de bouten/moeren van de fusee en bij voorkeur ook die van de aandrijfassen.
- Vul de bak af met 2L bakolie, waarbij je enkel 75W-80 bakolie mag gebruiken en niets anders!!!

Optioneel en sterk aanbevolen is om de keeringen van de bak ook te vervangen en de keerring van de prise-as, je kan er nu makkelijk bij.

Monteer enkel een originele Valeo en geen imitatie rommel van LUK ofzo, doe je het wel, dan ga je absoluut spijt krijgen. De Valeo koppelingen zijn niet de goedkoopste, maar ze koppelen wel lekker soepel en gaan lang mee. Een origineel setje van Valeo bevat een koppeling, drukgroep, druklager en een centreerhulpstuk.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

bartkramer
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Vervangen koppeling

Post by bartkramer »

Bedankt voor de goede tips!

Ik denk dat het inderdaad nog best lastig gaat worden om deze klus zelfstandig te klaren. Maar mijn vriendin was al van plan de AX naar de sloop te brengen. De garage heeft namelijk een offerte van minimaal ? 500,- gemaakt. Dat is deze oude AX helaas niet meer waard. Het is voor mij dus echt een hobby project waar ik een hoop van wil leren. Mocht het echt niet lukken, kan ik hem altijd nog naar de sloop slepen. Ook mazzel is, dat ze de auto de komende weken niet direct nodig heeft.

Nogmaals bedankt voor de tips en foto's. Dit heeft een hoop meer duidelijk gemaakt. Mocht iemand anders dit lezen en nog meer handige tips, instructies e.d. hebben, dan hoor ik dat graag. Deze beginner heeft ze hard nodig!

PS. op de foto's zie ik dat je wielen los hangen. Ik ga er dus vanuit dat, dat noodzalekijk is...

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ZX1.4i »

Het is inderdaad noodzakelijk om de auto op bokken te zetten, je moet min. 35cm onder de bak hebben, zo hoog is de bak zelf.

?500 is een hoop geld, over wat voor een type AX gaat het? een Type-2??

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Mocht het echt niet lukken... dan moet je ff wachten tot volgend jaar. Kom ik je ff helpen, je woont best dichtbij, dus als ik de benzine terugkrijg vind ik 't best....

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ZX1.4i »

kakanox wrote:Mocht het echt niet lukken... dan moet je ff wachten tot volgend jaar. Kom ik je ff helpen, je woont best dichtbij, dus als ik de benzine terugkrijg vind ik 't best....

Als je mij nou een keer komt helpen, dan hevel ik gewoon de helft van mijn tankinhoud over, de helft van 65L is een volle AX tank :wink:

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

ZX1.4i wrote:
kakanox wrote:Mocht het echt niet lukken... dan moet je ff wachten tot volgend jaar. Kom ik je ff helpen, je woont best dichtbij, dus als ik de benzine terugkrijg vind ik 't best....

Als je mij nou een keer komt helpen, dan hevel ik gewoon de helft van mijn tankinhoud over, de helft van 65L is een volle AX tank :wink:

Liever niet, een AX loopt niet echt op diesel geloof ik :D

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ZX1.4i »

kakanox wrote:Liever niet, een AX loopt niet echt op diesel geloof ik :D

Kan het altijd proberen om te kijken hoe ver je komt :wink:
En anders lepel je er toch een dieselblokje in :wink:

bartkramer
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

koppeling vervangen

Post by bartkramer »

Bedankt voor het aanbod! Hartstikke aardig dat jullie willen helpen. Ik denk dat ik misschien wel op een punt ben aangekomen dat ik die hulp maar beter kan accepteren :wink: Lijkt me heel leuk om samen met een pro aan de slag te gaan!

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber

Re: koppeling vervangen

Post by ZX1.4i »

bartkramer wrote:Bedankt voor het aanbod! Hartstikke aardig dat jullie willen helpen. Ik denk dat ik misschien wel op een punt ben aangekomen dat ik die hulp maar beter kan accepteren :wink: Lijkt me heel leuk om samen met een pro aan de slag te gaan!

Mooi zo, weer een AX gered van de slopers hamer :P

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

ZX1.4i wrote: Plaatje met boutjes bij de BDP sensor los.
- Tik de bak los van de motor, draai indien nodig een M8 bout in het gat thv de BDP sensor, vanaf de motorzijde om de bak van de motor af te drukken.
- Laat de bak dan voorzichtig onder de auto uitzakken, let wel op dat je de auto goed hoog op bokken zet om de bak onderuit te kunnen nemen.

- Drukgroep draai je in fasen los door de steeds de tegenovergestelde boutjes los te draaien.

- Voordat je de drukgroep definitief vastzet, effe controleren of de plaat nog goed in het midden zit, door met je vingers rondom te voelen.

Monteer enkel een originele Valeo en geen imitatie rommel van LUK ofzo, doe je het wel, dan ga je absoluut spijt krijgen.

ik begrijp geen moer van die bdp sensor verhaal. ik heb 2 bakken gewisseld maar letterlijk assen eruit, motorsteunen los, schakelstangetjes en de startmotor.

ondersteun het motorgedeelte en bakgedeelte
draai alle torx boutjes los en dan kan je de bak eraf pakken.

en het verhaal van de valeo/luk ik rij inmiddels al 20dk met een luk koppeling en kan er niets negatiefs over vertellen. het koppelt nog net zo zwaar als voorheen. (er van uitgaand dat dit niet de 3de set in mijn ax is)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ZX1.4i »

Joost wrote:ik begrijp geen moer van die bdp sensor verhaal. ik heb 2 bakken gewisseld maar letterlijk assen eruit, motorsteunen los, schakelstangetjes en de startmotor.

ondersteun het motorgedeelte en bakgedeelte
draai alle torx boutjes los en dan kan je de bak eraf pakken.

en het verhaal van de valeo/luk ik rij inmiddels al 20dk met een luk koppeling en kan er niets negatiefs over vertellen. het koppelt nog net zo zwaar als voorheen. (er van uitgaand dat dit niet de 3de set in mijn AX is)

Dat moest ik los halen, de BDP sensor en een plaatje wat daarbij zit, want dat zit aan de bak en motor vast, ik heb het hier over een AX1.1i uit 1994. Maar om eerlijk te zijn ben ik dat metalen plaatje niet op elke AX tegengekomen.

Luk koppelt niet zwaarder, het koppelt niet zo soepel als een Valeo en op de lange termijn is een Valeo ook duurzamer. Toen ik een koppeling van een AX ging vervangen, adviseerde iedereen mij om Valeo te nemen, ook Gerard Maas, tja tegen 41 jaar ervaring ga ik niet eigenwijs doen :wink:.

Overigens heb ik in mijn Xantia een LUK imitatie koppeling zitten en dat koppelt alles behalve fijn. Helaas heb ik daar niet zelf voor gekozen, dat ding zat er al op bij de motorwissel door de garage. Maar ??n ding is zeker, er gaat op termijn een originele Valeo in.

Een zware koppeling ligt eerder aan het druklager en/of de drukgroep, heb je die ook vervangen?
Heb je het gedeelte waar het druklager overheen schuift ingevet?
Heb je de Nylon busjes van de koppelingshevel in de bak gecontroleerd en/of schoongemaakt en ingevet?

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

dat stalen plaatje zit alleen bij een 1.4blok.

Bij een 1.1 blok steekt er een stuk uit van het onderblok, maar bij de 1.4 niet en daar komt dan een stalen afdekplaatje voor in de plaats.

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

je wilt niet weten wat er nog meer is vervangen naast de koppelingsset.

tipje van de sluier we trokken de bak eraf en toen was het van welke hevel :wink:

busje van het lagerhuis is ook vervangen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Bart, hier staat een gedeeltelijke Haynes voor 205. Misschien heb je er iets aan!
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=7615
Kijk uit, een Cactussssss

Post Reply