Knaker de knak

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Bjorn
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriApr16, 2004 11:25:59 AM

Knaker de knak

Post by Bjorn »

Hallo,

De laatste paar dagen komt er een harde krak/kraak/knak uit de motorruimte als ik hard rem of optrek. :shock: Nu zijn de aandrijfassen zo goed als overleden. Zou dat kraken hier iets mee te maken kunnen hebben, of moet ik zo snel mogelijk bij de garage langs gaan omdat er iets af gaat breken :(

Zijn er mensen die dit ook wel eens gehad hebben?

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

ja, dat kan heel goed de aandrijfassen zijn die je hoort, en omdat je het zelf al aangeeft zijn deze op :wink: . aandrijfassen kunnen breken maar het gebeurd niet snel, gewoon een paar andere assen regelen en voorlopig gewoon rustig ermee doorrijden

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Mij hebben ze verteld dat kapotte aandrijfassen ook vast kunnen lopen. Hoe zit dat dan?
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

knakkerdeknak uit de motorruimte bij gasgeven of afremmen.

oftuwel, bij massaverplaatsing van de motor!

ik zou zeggen, controleer je motorsteunen eens, grote kans dat er of 1 kapot is, of kapot aan het gaan is..

controleer vooral die onder je accu ook even, die wil nog wellus losbreken!

aandrijfassen zou kunnen, maar lijkt me niet.. ik zou eerst dit even controleren..

overigens, als je aandrijfas breekt sta je stil, niet meteen, maar rijden zal je niet meer lukken!
Image

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Kunnen heel goed de aandrijfassen zijn. Dat had ik een tijd terug ook met m'n vorige AX. Leek juist een hitteschild te zijn die aanliep ergens. Na vervangen van aandrijfas was het over. Als je assen al zo gaar zijn, toch maar wel snel vervangen. Nieuw hoeft niet duur te zijn, ik had ze toen voor 75 euro per stuk. Inzetten kan je makkelijk zelf.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Een goede vriend van me heeft nog een jaar of 2 met klapperende assen rondgereden, dus zo snel zullen ze niet breken
Image

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

Kan ook een spoorstangkogel zijn, in dat geval moet je het geluid ook kunnen horen als je stilstaat en aan het stuur draait. Als dit zo is, als een speer naar de garage en laten vervangen voordat je nog maar een meter verder rijd. Kan erg gevaarlijk als dat ding breekt, kun je niet meer sturen.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

uit ervaring :oops: klinkt het als een setje assen die in verdere staat van deling zijn.

de bekende vraag als je in een bocht zit (rotonde) hoor je dan ook ratelen?
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Bjorn
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriApr16, 2004 11:25:59 AM

Post by Bjorn »

Ik heb in mijn vorige AX, 70.000 km gereden met een stel versleten assen, dus voor brekende assen ben ik niet bang.

De knak, alsof er twee metalen delen zeer kortstondig over elkaar schuiven (zoals bij het uitzetten van 2 gekoppelde metalen door hitte) komt 90% van de keren voor tijdens het remmen en alleen als ik recht uit rij. Daarnaast heb ik er op de snelweg minder last van dan in de bebouwde kom. Dus als ik langzamer rij en hard rem knakt het eerder. Dan is de last verplaatsing wel het grootst (motorsteun). Maar ook de krachten op de assen zijn dan toch het hoogst? Het geluid lijkt overigens van rechts voor te komen.

Bij een kapotte motorsteun gaat dan niet de hele auto vibreren bij een bepaald toerental?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

hele auto hoeft nite te vibreren, en sommige doen dat al zonder kapotte steun ;)

maar controleren om het zeker te weten he.. het klinkt niet gezond..

dus ik zou toch ff die hele auto uit elkaar halen :P

nah de steun onder de accu sneuvelt vrij vaak tegenwoordig (valt mee hoor, maar je hoort het wel eens)


tijdens remmen/gasgeven belast je de assen idd ook meer, daar heb je gelijk in.. alleen knakken lijkt me niet iets dat uit de assen hoort te komen..
Image

Bjorn
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriApr16, 2004 11:25:59 AM

Post by Bjorn »

Motor steun is nog goed (totzover ik dat kan beoordelen :roll:

Maar als ik met de hand het rechter voorwiel heen en weer haal hoor ik dezelfde knak :!:. Het lijkt ook wel of ed iets van speling op he wiel zit, maar hier ben ik nog niet zeker van. Morgen eenst op het gemak kijken.

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Toch stuurkogel dan?
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Bjorn
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriApr16, 2004 11:25:59 AM

Post by Bjorn »

Stuurkogels zijn ook in orde. :D

Ik heb het probleem overigens boven water het is namelijk de fuseekogel waar wat speling op zit. :cry:

Van de week maar eens kijken of ik dit makkelijk zelf kan vervangen.

Bedankt voor de tips iig :P

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

fusseekogel wordt erin geperst.. dus dat kan je hoogstwaarschijnlijk niet zelf...


draagarm loshalen en met losse stuurkogel naar de garage gaan en daar laten doen.. dat scheelt al veel geld.. was bij mij 50/60 in totaal geloofk
Image

Bjorn
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: FriApr16, 2004 11:25:59 AM

Post by Bjorn »

even iets anders.

Ik heb nu 2 aandrijfassen, 2 remschijven, een uitlaatdemper en een fuseekogel nodig voor mijn ax-je. De rest is nog wel goed :lol:

Heeft iemand een goed adres (liefst in de buurt van breda of bergen op zoom) voor goedkope onderdelen???????????

foxy
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: MonApr25, 2005 12:55:15 AM
Location: gouda
Contact:

Post by foxy »

Waarschijnlijk liggen de bussen van je draagarmrubbers eruit, dit
veroorzaakt ook zo'n geluid van wat jij aan geeft.

Post Reply