Toerenteller op type2

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
webstertje1982
Vlotte starter
Vlotte starter

Toerenteller op type2

Post by webstertje1982 »

Heeft er al iemand ervaring met een toerenteller aansluiten op een type 2 ax? Ik heb nu een klok en snelheidsmeter maar wil eigenlijk gaan kijken voor een toerenteller..

Is iemand dit al gelukt?

Roept u maar! :D

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Was daar niet een how to van? Of was dat voor T1?
Nouja op de paarse balk bovenin staat een link naar de howto's
Kijk uit, een Cactussssss

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

staat in de how-to, maar sommige ax'n hebben al een voorbereiding voor een toerenteller.

webstertje1982
Vlotte starter
Vlotte starter

Post by webstertje1982 »

Ik heb de How to gelezen. Dat moet aan de hand van dat verhaal dus wel lukken. Maar ik vroeg me gewoon af of iemand het op een type 2 al gelukt is?

Hoe kan ik zien of mijn auto is voor bereid voor een toerenteller? :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

webstertje1982 wrote:Ik heb de How to gelezen. Dat moet aan de hand van dat verhaal dus wel lukken. Maar ik vroeg me gewoon af of iemand het op een type 2 al gelukt is?

Hoe kan ik zien of mijn auto is voor bereid voor een toerenteller? :)

gewoon de tellerunit van een met een toerenteller aansluiten, en kijken of de stekkers passen en of het ook werkt.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

Zijn alle toerentellers van AXen verder hetzelfde of is het zo dat een carb een ander type toerenteller heeft als een injectie-versie?

Ik weet dat de GTI een andere toerenteller heeft; maar zijn er ook nog verschillen tussen de single-point injecties en de carbs?

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

Glenn@nl wrote:Zijn alle toerentellers van AXen verder hetzelfde of is het zo dat een carb een ander type toerenteller heeft als een injectie-versie?

Ik weet dat de GTI een andere toerenteller heeft; maar zijn er ook nog verschillen tussen de single-point injecties en de carbs?

ja, maar dat verschil zit hem in de onsteking, een dis onsteking heeft een andere signaal, er zijn 2 soorten, 1 voor een onsteking met verdelerkap, en 1 voor een onsteking met dis.

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ZX1.4i »

Drake wrote:
Glenn@nl wrote:ja, maar dat verschil zit hem in de onsteking, een dis onsteking heeft een andere signaal, er zijn 2 soorten, 1 voor een onsteking met verdelerkap, en 1 voor een onsteking met dis.

En dan is er nog het verschil in type ECU, Bosch of Magneti Marelli en de bijbehorende revisie.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

Nou ik heb vandaag op de sloop een instrumentenpaneel op de kop getikt.
Deze is wel van een ZX, maar helaas heb ik niet meer gekeken wat voor ZX het precies was (qua injectiesysteem).

Het is me inmiddels wel duidelijk geworden dat er voor elk injectiesysteem een aparte toerenteller is! Dus nu hoop ik dat de ZX een 1.4i was met de Bosch 3.0 ecu.. maar dat zal ik morgen even gaan testen.

Ik heb al in de haynes en op internet (hier op het forum) een beetje research gedaan...

De Ecu van de Bosch MA3.0 (welke wordt gebruikt in de 1.0i 's ) zend een toerentellersignaal uit. En deze komt ook het interieur binnen.

Echter de plek waar dat is, ben ik nog niet helemaal uit. Hij komt ergens het interieur binnen via een 14 polige stekker, op pool nummer 9 (14 N 9)

Ik heb even opgezocht, ook de bedrading van de sensor van het achteruitrijlicht zit op deze stekkerverbinding.

Nu is mijn vraag: Weet iemand waar ik die stekker kan vinden achter het dashboard?

ik wil morgen namelijk gaan kijken of ik beweging krijg in die toerenteller :wink:

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

ZX1.4i wrote:
Drake wrote:
Glenn@nl wrote:ja, maar dat verschil zit hem in de onsteking, een dis onsteking heeft een andere signaal, er zijn 2 soorten, 1 voor een onsteking met verdelerkap, en 1 voor een onsteking met dis.

En dan is er nog het verschil in type ECU, Bosch of Magneti Marelli en de bijbehorende revisie.

dat maakt niet zo heel veel uit heb ik in de praktijk gemerkt, signaal komt van de onsteking af, niet van de ecu, anders had ik nu geen toerenteller gehad :wink: .

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

Het toerental kan inderdaad worden afgetapt van de ontsteking;

Bij onder andere het Bosch MA3 injectiesysteem gaat dat helaas niet op, omdat deze gebruik maakt van de verdelerloze ontsteking (als ik het goed begrepen heb)

verdelerloze ontsteking is dus het magische woord hier

maar is er niemand die weet waar bijvoorbeeld het signaal van de achteruitrijsensor het interieur binnen gaat?

Figuur
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Figuur »

Mijn toerenteller doet het maar tot de 3000 toeren, daarboven valt hij terug naar 0. Iemand hier ooit ervaring meegehad?
Kdenk dat het tijd wordt voor een nieuwe teller+kabel.

jauh, mag het dashboard w??r open :crap

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

Glenn@nl wrote:Het toerental kan inderdaad worden afgetapt van de ontsteking;

Bij onder andere het Bosch MA3 injectiesysteem gaat dat helaas niet op, omdat deze gebruik maakt van de verdelerloze ontsteking (als ik het goed begrepen heb)

ik had eerst ook een verdelerloze onsteking, en het signaal komt ook dan van de onsteking af, bij de bombine. het is alleen een iets ander signaal.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

Figuur wrote:Mijn toerenteller doet het maar tot de 3000 toeren, daarboven valt hij terug naar 0. Iemand hier ooit ervaring meegehad?
Kdenk dat het tijd wordt voor een nieuwe teller+kabel.

jauh, mag het dashboard w??r open :crap

waarschijnlijk is hij stuk, het elektronische gedeelte in de tellerunit zelf

Post Reply