inhouden
Moderators: denny, vtspower, webmasters
inhouden
De Ax van mij houdt regelmatig in.
niet continu maar afentoe.
hou ik hem wat op toeren heb ik er minder problemen mee.
het is net alsof hij even geen benzine krijgt.
kan het zijn dat ik mijn injectie schoon moet maken?
Of moet ik ergens anders kijken.
het is een een 1.1 plasier uit 1991 (oude type)
onlangs heb ik zelf de volgende onderdelen vervangen:
- benzinefilter
- verdeler + verdelerkap
- dynamo
- accu
- luchtfilter
- bougies
niet continu maar afentoe.
hou ik hem wat op toeren heb ik er minder problemen mee.
het is net alsof hij even geen benzine krijgt.
kan het zijn dat ik mijn injectie schoon moet maken?
Of moet ik ergens anders kijken.
het is een een 1.1 plasier uit 1991 (oude type)
onlangs heb ik zelf de volgende onderdelen vervangen:
- benzinefilter
- verdeler + verdelerkap
- dynamo
- accu
- luchtfilter
- bougies
Geld moet rollen en het liefst op twee wielen...
Zei de GSrijder en hij modderde voort.
"Meneer, uw auto lekt olie!"
"Nee hoor, mevrouw. Hij beschermt de onderkant tegen roesten..."
Zei de GSrijder en hij modderde voort.
"Meneer, uw auto lekt olie!"
"Nee hoor, mevrouw. Hij beschermt de onderkant tegen roesten..."
Re: inhouden
BMWGS wrote:kan het zijn dat ik mijn injectie schoon moet maken?
Of moet ik ergens anders kijken.
Baat t niet dan schaadt t niet... Zou niet weten wat t dan nog zou kunnen zijn.
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"
-
- AX Master
- Posts: 1179
- Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
- Location: 's Hertogenbosch
Mijn AX had dat ook. Was ook een 1.1 inj. uit 1991.
Bij mij hebben ze toen een unit vervangen. Volgens mij had die iets te maken met het stationair lopen van de auto.
Best vreemd want de auto hield in op de snelweg als je 120-130 reed. Als je wilt kan ik wel even gaan zoeken of ik nog een rekening hiervan heb. Dan weet je zeker wat ze toen vervangen hebben.
Bij mij hebben ze toen een unit vervangen. Volgens mij had die iets te maken met het stationair lopen van de auto.
Best vreemd want de auto hield in op de snelweg als je 120-130 reed. Als je wilt kan ik wel even gaan zoeken of ik nog een rekening hiervan heb. Dan weet je zeker wat ze toen vervangen hebben.
citro-power wrote:Mijn AX had dat ook. Was ook een 1.1 inj. uit 1991.
Bij mij hebben ze toen een unit vervangen. Volgens mij had die iets te maken met het stationair lopen van de auto.
Best vreemd want de auto hield in op de snelweg als je 120-130 reed. Als je wilt kan ik wel even gaan zoeken of ik nog een rekening hiervan heb. Dan weet je zeker wat ze toen vervangen hebben.
Graag, dan ga ik in de tussen tijd eerst beginnen met het controleren van de spanning van de V-snaar.
en daarna (mits het niet verholpen is) het schoonmaken van de inj.
Tja, en anders wat onderdelen vervangen, dus als je wilt zoeken graag dan weet ik een beetje wat ik moet vervangen/ schoonmaken.
Het inhouden doet ie bij elke snelheid en de ene keer vaker en meer dan de andere keer. en hoe voller de tank hoe minder last ik er van heb.
Groeten Remco
Geld moet rollen en het liefst op twee wielen...
Zei de GSrijder en hij modderde voort.
"Meneer, uw auto lekt olie!"
"Nee hoor, mevrouw. Hij beschermt de onderkant tegen roesten..."
Zei de GSrijder en hij modderde voort.
"Meneer, uw auto lekt olie!"
"Nee hoor, mevrouw. Hij beschermt de onderkant tegen roesten..."
BMWGS wrote:en daarna (mits het niet verholpen is) het schoonmaken van de inj.
Hiervoor een flesje injectiereiniger (bij de meeste pompen verkrijgbaar) door je tank gooien voordat je gaat tanken. Scheelde bij mij wel en werkt beter dan met remreiniger ofzo en doekjes in de weer gaan in je injectiehuis.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Gaskleppot.meter kan versleten zijn, is een bekend kwaaltje bij TU motoren met injectie. Dat ding "ziet" de positie van het gaspedaal en geeft dat door aan de ECU die bepaalt dan hoeveel brandstof er moet worden ingespoten. Als de positie niet meer goed kan worden bepaald, kan de ECU minder gaan inspuiten, wat resulteert in inhouden.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
-
- AX Master
- Posts: 1179
- Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
- Location: 's Hertogenbosch
Hoi BMWGS, ik heb even voor je gezocht. Maar ik heb er geen rekening van. Ze hebben dat toen onder garantie vervangen en er geen rekening van gegeven. Ik had alleen een briefje waarop staat dat het probleem onder garantie is verholpen. Ik kan je helaas niet verder helpen. Succes met verder zoeken.
(Op een AX 1.1 inj. uit 1991 met 180d km op de klok, gekocht voor 750 euro, garantie krijgen!!! Das mooi)
(Op een AX 1.1 inj. uit 1991 met 180d km op de klok, gekocht voor 750 euro, garantie krijgen!!! Das mooi)
Als het je gaskleppotmeter is (hierna gkp genoemd), wat best wel zou kunnen, ('t is een regelbare weerstand, en daar kunnen best defecten in ontstaan), dan zou je motormanagementlampje moeten gaan branden. De ECU geeft bij uitlezing dan een storing (er zijn verschillende storingsnummer die met de gkp te maken hebben, maar daar is vast wel een lijst van). Dat lampje gaat aan voor een een hele waslijst storingen, waaronder deze. Zonder een brandend lampje zou het elektrische systeem geen storingen moeten vertonen die dusdanig zijn dat je er bij het rijden last van hebt. En dan is 't dus wat anders.
Doet dat lampje het wel? Makkelijk te zien: als je de sleutel op contact zet, gaat dat lampje even branden ('t is het lampje met een nogal verhit katalysatortje). Uiterlijk een paar seconden na het starten gaat het uit. Gaat-ie niet branden, dan kan 't lampje kapot zijn. Ook kan het zijn dat de stekker achter je dashboard niet (meer) aangesloten is (kom je vanzelf achter als je je klokkenhuis losmaakt om bij het niet brandende lampje te kunnen komen). Het zou een keer vergeten kunnen zijn als je verlichting is vervangen. Ik heb mijn Mistral (ook 1.1 inj. in oude type AX) zo gekocht en kwam er gaandeweg achter.
Gaskleppotmeter is nieuw best wel duur (vraag het uw dealer en verbaas u!). Dus niet laten vernieuwen, zonder dat je getest hebt of de storing daar wel inzit.
Ik kreeg van een bevriende CX-sleutelaar de tip om de aansluiting van de motor naar de minpool van de accu eens goed schoon te maken (zit onder de accu, niet te missen als je accu even uitbouwt: aan de minpool zitten twee kabels, een loopt er naar het motorblok, dat is 'm). Idem met de aansluitingen van de gkp. De stekkers en contacten in een oude AX zijn gewoon niet al te geweldig. Gevoelig voor vocht en corrosie. Netjes schoonmaken, ontdoen van roest en inspuiten met spuitvaseline. De massa van de ECU zit op de motor, de ECU is gevoelig voor restspanningen, die kunnen worden opgewekt door allerlei andere massaverbindingen in de auto. Een slechte aansluiting van de motor op de minpool van de accu zorgt zo voor storingen in de elektriek.
Bij mij loste dit alle klachten m.b.t. inhouden op (ondanks de storingsmelding lag het dus NIET aan de gkp), en mijn verbruik ging van 1:14,5 naar 1:16,5 tot 1:18. Dus naar mijn mening sowieso een aanrader, mocht je een hoog verbruik hebben en je rijstijl als oorzaak hebt kunnen wegstrepen.
Doet dat lampje het wel? Makkelijk te zien: als je de sleutel op contact zet, gaat dat lampje even branden ('t is het lampje met een nogal verhit katalysatortje). Uiterlijk een paar seconden na het starten gaat het uit. Gaat-ie niet branden, dan kan 't lampje kapot zijn. Ook kan het zijn dat de stekker achter je dashboard niet (meer) aangesloten is (kom je vanzelf achter als je je klokkenhuis losmaakt om bij het niet brandende lampje te kunnen komen). Het zou een keer vergeten kunnen zijn als je verlichting is vervangen. Ik heb mijn Mistral (ook 1.1 inj. in oude type AX) zo gekocht en kwam er gaandeweg achter.
Gaskleppotmeter is nieuw best wel duur (vraag het uw dealer en verbaas u!). Dus niet laten vernieuwen, zonder dat je getest hebt of de storing daar wel inzit.
Ik kreeg van een bevriende CX-sleutelaar de tip om de aansluiting van de motor naar de minpool van de accu eens goed schoon te maken (zit onder de accu, niet te missen als je accu even uitbouwt: aan de minpool zitten twee kabels, een loopt er naar het motorblok, dat is 'm). Idem met de aansluitingen van de gkp. De stekkers en contacten in een oude AX zijn gewoon niet al te geweldig. Gevoelig voor vocht en corrosie. Netjes schoonmaken, ontdoen van roest en inspuiten met spuitvaseline. De massa van de ECU zit op de motor, de ECU is gevoelig voor restspanningen, die kunnen worden opgewekt door allerlei andere massaverbindingen in de auto. Een slechte aansluiting van de motor op de minpool van de accu zorgt zo voor storingen in de elektriek.
Bij mij loste dit alle klachten m.b.t. inhouden op (ondanks de storingsmelding lag het dus NIET aan de gkp), en mijn verbruik ging van 1:14,5 naar 1:16,5 tot 1:18. Dus naar mijn mening sowieso een aanrader, mocht je een hoog verbruik hebben en je rijstijl als oorzaak hebt kunnen wegstrepen.
@ menno:
Kijk hier heb ik misschien wat aan. Ik heb er even op gelet en het lampje blijft idd even branden. Het was me afentoe wel vaker op gevallen, maar eigenlijk geen aandacht aan gegeven.
@ citro-power:
thx voor het zoeken, maar met alle info nu moet ik er wel uit komen.
@ rio97:
Ik ben nooit echt positief op die extra toevoegingen.
Misschien is het een vooroordeel (waarvan ik niet weet waar die vandaan komt)
zijn er andere die daar ook ervaring mee hebben???
en verder alle info samengevat in volgorde van te doen:
- V-snaar spanning controleren
- min kabels controleren/ schoonmaken/ inspuiten
- inj schoonmaken (event. afhankelijk van andere ervaringen reining toevoegen aan de benzine)
- nieuwe gasklepmeter (mits het probleem niet eerder is opgelost)
alvast bedankt iedereen.
Kijk hier heb ik misschien wat aan. Ik heb er even op gelet en het lampje blijft idd even branden. Het was me afentoe wel vaker op gevallen, maar eigenlijk geen aandacht aan gegeven.
@ citro-power:
thx voor het zoeken, maar met alle info nu moet ik er wel uit komen.
@ rio97:
Ik ben nooit echt positief op die extra toevoegingen.
Misschien is het een vooroordeel (waarvan ik niet weet waar die vandaan komt)
zijn er andere die daar ook ervaring mee hebben???
en verder alle info samengevat in volgorde van te doen:
- V-snaar spanning controleren
- min kabels controleren/ schoonmaken/ inspuiten
- inj schoonmaken (event. afhankelijk van andere ervaringen reining toevoegen aan de benzine)
- nieuwe gasklepmeter (mits het probleem niet eerder is opgelost)
alvast bedankt iedereen.
Geld moet rollen en het liefst op twee wielen...
Zei de GSrijder en hij modderde voort.
"Meneer, uw auto lekt olie!"
"Nee hoor, mevrouw. Hij beschermt de onderkant tegen roesten..."
Zei de GSrijder en hij modderde voort.
"Meneer, uw auto lekt olie!"
"Nee hoor, mevrouw. Hij beschermt de onderkant tegen roesten..."
-
- AX Master
- Posts: 1179
- Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
- Location: 's Hertogenbosch