achterruitverwarming
Moderator: webmasters
achterruitverwarming
Het duurt de laatste tijd erg lang voordat mijn achteruit ontdooit of niet meer beslagen is als ik mijn achterruitverwarming aanzet.
Alle draadjes "doen" het wel, maar het duurt erg lang voordat mijn ruit een beetje "schoon" wordt. Het lijkt erop alsof de spanning die er naar toe loopt gewoon te laag is.
Heeft er iemand suggesties?
Alle draadjes "doen" het wel, maar het duurt erg lang voordat mijn ruit een beetje "schoon" wordt. Het lijkt erop alsof de spanning die er naar toe loopt gewoon te laag is.
Heeft er iemand suggesties?
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Re: achterruitverwarming
WouterL wrote:Het duurt de laatste tijd erg lang voordat mijn achteruit ontdooit of niet meer beslagen is als ik mijn achterruitverwarming aanzet.
Alle draadjes "doen" het wel, maar het duurt erg lang voordat mijn ruit een beetje "schoon" wordt. Het lijkt erop alsof de spanning die er naar toe loopt gewoon te laag is.
Heeft er iemand suggesties?
Meten is weten!!!!!!!!!!!
Schakel de achterruitverwarming in en meet de spanning op de aansluiting bij de achterruit is dit veel lager dan de ook gemeten accuspanning , ga dan maar op zoek naar slechte massa verbindingen of gecorodeerde (vuile) stekerverbindingen.
Groetjes, Henk
Last edited by Henk Bats on SunNov27, 2005 10:26:27 AM, edited 1 time in total.
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Toen ik even aan een van de stekkertjes voelde kwam meteen het hele contactje van de ruit af. Heb hem er opnieuw opgesoldeerd en hij werkt in ieder geval weer.
Daarna even met een multimeter aan de slag geweest .... er staat 10volt op. Is dit normaal??
Heb de achterruitverwarming sindsdien niet meer nodig gehad, dus ik weet nog niet of het hele probleem al weg is...
Daarna even met een multimeter aan de slag geweest .... er staat 10volt op. Is dit normaal??
Heb de achterruitverwarming sindsdien niet meer nodig gehad, dus ik weet nog niet of het hele probleem al weg is...
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Als je op de accu meet, wat is daar de spanning en heb je gemeten met ingeschakelde achterruitverwarming?
Veel vragen, doe is de volgende meting:
- achterruitverwarming inschakelen
- spanning meten op de aansluiting van de achterrruit
- spanning meten op de accuklemmen
Wat zijn daarvan de resultaten?
Mocht de spanning op de accu b.v. 13 Volt zijn en op de achterruit b.v. 10 Volt zijn dan moet je gaan zoeken naar slechte of vuile verbindingen.
Sterkte "METEN IS WETEN"
Groetjes, Henk
Veel vragen, doe is de volgende meting:
- achterruitverwarming inschakelen
- spanning meten op de aansluiting van de achterrruit
- spanning meten op de accuklemmen
Wat zijn daarvan de resultaten?
Mocht de spanning op de accu b.v. 13 Volt zijn en op de achterruit b.v. 10 Volt zijn dan moet je gaan zoeken naar slechte of vuile verbindingen.
Sterkte "METEN IS WETEN"
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
WouterL wrote:Accu heb ik niet gemeten ... maar ik neem aan dat hij gewoon 12V geeft. Heb totaal geen startproblemen oid, zelfs niet als het vriest ..
Hoe loopt de schakeling verder? De stroomdraden verdwijnen in de raamstijl hij de kofferbak.
Achter je linkerachterlichtunit zit een massaschroef en diverse stekerverbindingen kijk daar eerst is of het er niet verdacht uitziet.
Toch is het belangrijk om te weten wat het spanningsverschil is tussen de accu en de aansluiting van de achterruitverwarming want een groot spanningsverschil duidt op overgangsweerstand(en) dus slechte verbindingen
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Ok, weer een stapje verder.
De accu geeft 12,6 volt.
Het stekkertje bij mijn achterlicht wat richting achteruitverwarming geeft daar 10,5 volt. Bij de achterruitverwarming zelf is dit nog steeds 10,5 volt.
Zou iemand even na willen meten of het normaal is dat er een paar volt verschil zit tussen de accuspanning en de spanning op de achterruitverwarming?
De volgende punt waarop er verlies op kan treden is het relais?? En dit zit in de zekeringenkast?? En waar zit die??
De accu geeft 12,6 volt.
Het stekkertje bij mijn achterlicht wat richting achteruitverwarming geeft daar 10,5 volt. Bij de achterruitverwarming zelf is dit nog steeds 10,5 volt.
Zou iemand even na willen meten of het normaal is dat er een paar volt verschil zit tussen de accuspanning en de spanning op de achterruitverwarming?
De volgende punt waarop er verlies op kan treden is het relais?? En dit zit in de zekeringenkast?? En waar zit die??
Leuk man, het blijkt dat de contactjes er in de fabriek op gesoldeert worden en dat het erg lastig is ze weer te herstellen. Garage had geen oplossing, brezan niet, gamma niet ...
Op zich is het contactje er wel weer op te solderen, maar zodra ik mijn achterklep een keer hard dicht gooi komt het spul meteen weer los. Er schijnt orrigineel een andere soort soldeer voor gebruikt te zijn dan de huis, tuin en keuken soldeer...
Ik zit er nu aan te denken om hem er op te solderen (zodat hij contact maakt) en vervolgens aan de randen een lijntje 2 componentenlijm te zetten (zodat hij blijft zitten). Gaat dit werken?
Of heeft iemand een andere goede manier? Mijn garage kwam niet verder dan "we kennen het probleem", "krijg je nooit meer helemaal goed" en "je kunt er beter zelf wat mee gaan lopen klooien dan ons het laten doen voor 45 euro per uur"
Op zich is het contactje er wel weer op te solderen, maar zodra ik mijn achterklep een keer hard dicht gooi komt het spul meteen weer los. Er schijnt orrigineel een andere soort soldeer voor gebruikt te zijn dan de huis, tuin en keuken soldeer...
Ik zit er nu aan te denken om hem er op te solderen (zodat hij contact maakt) en vervolgens aan de randen een lijntje 2 componentenlijm te zetten (zodat hij blijft zitten). Gaat dit werken?
Of heeft iemand een andere goede manier? Mijn garage kwam niet verder dan "we kennen het probleem", "krijg je nooit meer helemaal goed" en "je kunt er beter zelf wat mee gaan lopen klooien dan ons het laten doen voor 45 euro per uur"
Last edited by WouterL on FriDec09, 2005 1:36:55 PM, edited 1 time in total.
WouterL wrote:Mijn garage kwam niet verder dan "we kennen het probleem", "krijg je nooit meer helemaal goed" en "je kunt er beter zelf wat mee gaan lopen klooien dan ons het laten doen voor 45 euro per uur"
Ze zijn wel eerlijk daar!
Maar goed.. het is het proberen waard.. Persoonlijk denk ik dat die 2 compo-lijm net zo snel de boel los laat als je die klep dicht gooit!
Maar zoals gezegd.. het is het proberen waard!
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Brutus wrote:WouterL wrote:Mijn garage kwam niet verder dan "we kennen het probleem", "krijg je nooit meer helemaal goed" en "je kunt er beter zelf wat mee gaan lopen klooien dan ons het laten doen voor 45 euro per uur"
Ze zijn wel eerlijk daar!
Maar goed.. het is het proberen waard.. Persoonlijk denk ik dat die 2 compo-lijm net zo snel de boel los laat als je die klep dicht gooit!
Maar zoals gezegd.. het is het proberen waard!
isolatietape?
kakanox wrote:Brutus wrote:WouterL wrote:Mijn garage kwam niet verder dan "we kennen het probleem", "krijg je nooit meer helemaal goed" en "je kunt er beter zelf wat mee gaan lopen klooien dan ons het laten doen voor 45 euro per uur"
Ze zijn wel eerlijk daar!
Maar goed.. het is het proberen waard.. Persoonlijk denk ik dat die 2 compo-lijm net zo snel de boel los laat als je die klep dicht gooit!
Maar zoals gezegd.. het is het proberen waard!
isolatietape?
zelfs jij moet weten dat dat niet wil
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
WouterL wrote:Leuk man, het blijkt dat de contactjes er in de fabriek op gesoldeert worden en dat het erg lastig is ze weer te herstellen. Garage had geen oplossing, brezan niet, gamma niet ...
Op zich is het contactje er wel weer op te solderen, maar zodra ik mijn achterklep een keer hard dicht gooi komt het spul meteen weer los. Er schijnt orrigineel een andere soort soldeer voor gebruikt te zijn dan de huis, tuin en keuken soldeer...
Ik zit er nu aan te denken om hem er op te solderen (zodat hij contact maakt) en vervolgens aan de randen een lijntje 2 componentenlijm te zetten (zodat hij blijft zitten). Gaat dit werken?
Of heeft iemand een andere goede manier? Mijn garage kwam niet verder dan "we kennen het probleem", "krijg je nooit meer helemaal goed" en "je kunt er beter zelf wat mee gaan lopen klooien dan ons het laten doen voor 45 euro per uur"
Ik denk dat je beter op de sloop een andere achterruit kunt gaan scoren
Uitendelijk zal repareren toch niet blijken te lukken en zeker niet met al dat gegooi met een achterklep.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Het vervelende is, ik ben al aan m'n 3e ax bezig en nog steeds werkt de achterruitverwarming slecht. (paar draadjes maar). Ook mijn bx had hetzelfde euvel.
Op de sloop een halen is dus een gok of tie het doet. Of je neemt een multimeter en een accu mee, dan kun je gelijk testen of je op alle draadjes spanning hebt.
Op de sloop een halen is dus een gok of tie het doet. Of je neemt een multimeter en een accu mee, dan kun je gelijk testen of je op alle draadjes spanning hebt.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
hey wouter (of anderen), waar zit het relais voor je achterruitverwarming eigenlijk? (ik heb een type 2) dan ga ik dat ook even opschuren... Ik was ook benieuwd of iemand op het forum een gemakkelijke manier weet om gebroken "lijntjes" weer te laten functioneren, van mn ruit doen exact 2 lijnen het nog!!
Heb een type 2 ja.
Hij zit in het zekeringkastje links onderaan je dashbord.
Er zitten er een stuk of 3 bij elkaar, welke je moet hebben kun je heel eenvoudig horen/voelen als je de achteruitverwarming aan en uitzet. Het relais "klikt" dan.
Het is een ongever vierkant rechthoekig blokje, met 3 contactpunten erop.
Overigens is het mij nooit meer gelukt het contact op de achteruit weer te fixen, maar eerlijk gezegd heb ik de achteruitverwarming nog geen seconde gemist ...
Hij zit in het zekeringkastje links onderaan je dashbord.
Er zitten er een stuk of 3 bij elkaar, welke je moet hebben kun je heel eenvoudig horen/voelen als je de achteruitverwarming aan en uitzet. Het relais "klikt" dan.
Het is een ongever vierkant rechthoekig blokje, met 3 contactpunten erop.
Overigens is het mij nooit meer gelukt het contact op de achteruit weer te fixen, maar eerlijk gezegd heb ik de achteruitverwarming nog geen seconde gemist ...