Vreemd startprobleem!!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
webuser
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 1
Joined: SunNov27, 2005 7:01:14 PM

Vreemd startprobleem!!

Post by webuser »

Wij hebben een AX van 18 jaar oud, prima auto en te aan gehecht om deze weg te doen. Motorisch verkeerd ie in een prima staat. Echter sinds kort worden wij "verrast" door startproblemen :? .

Om dit probleem te verhelpen is de accu recent vervangen, is er een nieuwe set bougies ingegaan maar vooralsnog lijkt het niet tehelpen.

Het probleem:
Over het algemeen start de auto gewoon maar als we vervolgens ergens stoppen en de motor uitschakelen (ook als is dat maar 1-2 minuten) is de kans erg groot dat de auto dan niet wil starten. De boel lijkt dood... :twisted: Aanduwen werkt wel maar ja dan is de lol van het autorijden er wel snel af! :shock:

Ik hoop op een paar reacties van AX fanatiekelingen.... :idea:

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

ik ben niet zo goed met auto's, maar ik vraag me toch af in hoeverre het de startmotor is.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

draait de startmotor wel of ook niet?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

fplaisir
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: SunOct30, 2005 9:31:01 PM
Location: Barneveld

Post by fplaisir »

Is het zo dat de startmoter niet meer draait of slaat hij gewoon niet aan?

Heb zelf een jongere AX met injectie neem aan dat die van jullie met carb. is. Had hetzelfde probleem (als hij bij jullie ook gewoon niet aanslaat) en heb toen de ECU gereset. Hij rijdt nu weer prima. Weet niet of zoiets ook al in jullie auto zit. Als je zoekt op "reset" dan komen er diverse topics met uitleg.

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

Startmotor zou t wel eens kunnen zijn... Maar ik vroeg me af of je met het vervangen van de bougies ook de kabels, de verdelerkap en de rotor vervangen hebt. Scheelt ook een boel ellende.
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

blueduck wrote:Startmotor zou t wel eens kunnen zijn... Maar ik vroeg me af of je met het vervangen van de bougies ook de kabels, de verdelerkap en de rotor vervangen hebt. Scheelt ook een boel ellende.



reken maar idd op een verdeler of soort gelijke
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Hmm, dit probleem heb ik sinds kort ook. Heb het idee dat het door het koude weer komt.

Contact omdraaien en hij geeft nog geen tik. Dit doe je een paar keer en vervolgens draait hij gewoon weer rond en slaat hij aan...
Freude am Fahren.

fplaisir
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: SunOct30, 2005 9:31:01 PM
Location: Barneveld

Post by fplaisir »

Hmm, dit probleem heb ik sinds kort ook. Heb het idee dat het door het koude weer komt.

Contact omdraaien en hij geeft nog geen tik. Dit doe je een paar keer en vervolgens draait hij gewoon weer rond en slaat hij aan...



Volgens mij is het bij jou zo dat je accu bijna dood is :( Als je de accu nl. activeert bij een lage temperatuur dan krijgt hij een stoot waardoor hij zeg maar wakker schud. Door die energie warmt hij iets meer op en als hij warmer is levert hij dus wel voldoende stroom om te starten. Je kan dit testen door gewoon even 10 minuten voor dat je weg wil even je contact aan te zetten en direct weer uit(hij moet wel even wat stroomvragen natuurlijk), en dan zou die dus gewoon moeten lopen.
Check je accu of hij voldoende is gevuld en of hij niet witte vlekken vertoond. Als hij witte vlekken vertoond dan is het helaas bijna einde verhaal en gewoon afwachten wanneer hij het niet meer doet.
succes

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

fplaisir wrote:Hmm, dit probleem heb ik sinds kort ook. Heb het idee dat het door het koude weer komt.

Contact omdraaien en hij geeft nog geen tik. Dit doe je een paar keer en vervolgens draait hij gewoon weer rond en slaat hij aan...



Volgens mij is het bij jou zo dat je accu bijna dood is :( Als je de accu nl. activeert bij een lage temperatuur dan krijgt hij een stoot waardoor hij zeg maar wakker schud. Door die energie warmt hij iets meer op en als hij warmer is levert hij dus wel voldoende stroom om te starten. Je kan dit testen door gewoon even 10 minuten voor dat je weg wil even je contact aan te zetten en direct weer uit(hij moet wel even wat stroomvragen natuurlijk), en dan zou die dus gewoon moeten lopen.
Check je accu of hij voldoende is gevuld en of hij niet witte vlekken vertoond. Als hij witte vlekken vertoond dan is het helaas bijna einde verhaal en gewoon afwachten wanneer hij het niet meer doet.
succes


Als tijdens zo'n omschreven misstart er geen tik hoorbaar is en de verlichting in het dashboard incl. ander controle lampjes blijven gewoon op volle sterkte branden kun je er vanuit gaan dat er eerst een probleem opgelost moet worden rondom de startmotor. Dat kan zijn zelfs al het contactslot, het startrelais (zit in/op de startmotor heb ik bij de AX nog nooit goed bekeken!) of de startmotor zelf. Als tijdens het starten alle lampjes in het dasboard uitgaan maak je grote kans dat de capaciteeit van de accu onvoldoende meer, laten testen bij een accu boer.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

sowieso, als de motor nog enigszins warm is (dus binnen 2 uur na een stukje rijden) is de accu warmer dan wanneer hij 's ochtends koud gestart wordt.
Dan zou hij het 's ochtends dus helemaal niet moeten doen.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Accu kan het niet zijn. Die is 1 jaar oud en was nog warm van een ritje 1 uur geleden. Alle lampjes brande gewoon en je hoorde een duidelijke tik vd startmotor alleen ging hij niet rond.

Nog 2 keer contact ronddraaien en hij liep gewoon. Heb het voor de rest niet meer gehad, was alleen afgelopen zaterdag effe.
Freude am Fahren.

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

mij staat iets bij van iemand wiens auto soms wel soms niet wilde starten. maakt niet uit warm of koud.
het bleek te liggen aan bedrading (aarde??) richting de motor die niet goed contact maakte ter hoogte van je voetsteun links naast de koppeling
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

master-arnie wrote:Accu kan het niet zijn. Die is 1 jaar oud en was nog warm van een ritje 1 uur geleden. Alle lampjes brande gewoon en je hoorde een duidelijke tik vd startmotor alleen ging hij niet rond.

Nog 2 keer contact ronddraaien en hij liep gewoon. Heb het voor de rest niet meer gehad, was alleen afgelopen zaterdag effe.


De tik die je hoort is mogelijk van het startrelais en maakt het contact van het relais niet goed waardoor de start motor geen spanning ktijgt. Ook nog een mogelijkheid is dat de startmotor inwendig vervuild is waardoor de bendix (ik dacht dat het kleine tandwiel van de startmotor zo genoemd wordt????), de bendix dus niet richting starterkrans/vliegwiel komt om deze aan te drijven, remedie demonteren en schoonmaken of op de sloop een werkend exemplaar scoren.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Henk Bats wrote:
master-arnie wrote:Accu kan het niet zijn. Die is 1 jaar oud en was nog warm van een ritje 1 uur geleden. Alle lampjes brande gewoon en je hoorde een duidelijke tik vd startmotor alleen ging hij niet rond.

Nog 2 keer contact ronddraaien en hij liep gewoon. Heb het voor de rest niet meer gehad, was alleen afgelopen zaterdag effe.


De tik die je hoort is mogelijk van het startrelais en maakt het contact van het relais niet goed waardoor de start motor geen spanning ktijgt. Ook nog een mogelijkheid is dat de startmotor inwendig vervuild is waardoor de bendix (ik dacht dat het kleine tandwiel van de startmotor zo genoemd wordt????), de bendix dus niet richting starterkrans/vliegwiel komt om deze aan te drijven, remedie demonteren en schoonmaken of op de sloop een werkend exemplaar scoren.

Groetjes, Henk


Heb er sinds zaterdag geen last meer van gehad, dus maak me er nog niet druk om.
Freude am Fahren.

Post Reply