Erik aka Eriks (Megane Gran Tour DCI)
Moderator: webmasters
gheghe... Wat weer lachen als je deze reacties zo leest.. Alleen dit is niet iets om in Eriks' topic te spammen...
Maar ben dan ook reuze benieuwd wat er gebeurt is..
Ennuh HELLDUKE... Straks wil jij ook naar een meeting in het noorden !!
Ja ja... Peter en ik moeten de koppen maar eens bij elkaar steken voor een meeting plek etc. etc..
Want er zijn natuurlijk genoeg AX'en in de 4 noordelijke provincies...

Maar ben dan ook reuze benieuwd wat er gebeurt is..
Ennuh HELLDUKE... Straks wil jij ook naar een meeting in het noorden !!

Ja ja... Peter en ik moeten de koppen maar eens bij elkaar steken voor een meeting plek etc. etc..
Want er zijn natuurlijk genoeg AX'en in de 4 noordelijke provincies...
Sleutel dag
Nou, mijn auto rijdt niet best als ie warm wordt. En niet best is dan eigenlijk niet. Volgens mij wordt ie te warm en is wellicht de thermostaat stuk. Op de sloop hebben we een nieuwe gevonden en ook een aantal ontstekeingsmodulen. De ontstekingsmodule is geplaats, maar de thermostaat hangt er nog half bij. Het werd te donker en een moer draaide stuk.
Hier de foto's. Zoals je ziet moest mijn AX door Peter, die toevallig ook op de sloop was
, naar huis gesleept worden. Op de heenweg te warm geworden en nu doet hij het helemaal niet meer.
Martin, heb je je trein nog wel gehaald?

Hier de foto's. Zoals je ziet moest mijn AX door Peter, die toevallig ook op de sloop was

Martin, heb je je trein nog wel gehaald?





Thermostaathuis
Oke, vandaag ben ik verder gegaan. Ik heb het thermostaathuis vervangen en het koelwatercircuit weer sluitend gemaakt, gevuld en ontlucht.
Ik heb net een klein proefritje gemaakt door de stad. Nog wel met de kachel aan op heet en hard. De laatste kilometer heb ik zonder kachel gereden. Thuis gekomen vond ik de motor toch nog heet. Maar ja, ik heb geen metertje, dus dat blijft maar een gok.
De ventilator draaide niet, dus misschien gaat hier ook nog iets mis!
Een ander probleem is dat er koelwater weglekt bij de thermostaat. Het huis sluit goed aan op het blok (terwijl het rubber daartussen nogal slecht was) maar niet tussen slang en thermostaathuis. Hmm, dit rubber verbaasde me zelfs, zo goed als dat nog was bij de nieuwe thermostaat (van de sloop). Ik heb nogal veel aandacht besteed aan het slechte rubber, netjes op de plaats gelegd, en misschien minder aan het goede rubber.
Misschien kan ik het onderste schroefje nog iets aandraaien, maar ik heb van mijn vader geleerd: vast is vast. En het voorval met de gebroken schroef van gister bevestigd nog eens dat schroeven niet altijd even sterk meer zijn. Ik denk dus dat alles er weer af moet.
Wat doe je trouwens met koelwater wat wegloopt (als je het al opvangt!)?
Iemand nog een sugestie verder? Ik vraag me af of mijn AX nu wel goed koelt.
Morgen en zaterdag moet ik werken, dus dan kan ik er niet meer aan werken. En ja, het is 4 uur, het wordt nu al weer donker
Erik
Ik heb net een klein proefritje gemaakt door de stad. Nog wel met de kachel aan op heet en hard. De laatste kilometer heb ik zonder kachel gereden. Thuis gekomen vond ik de motor toch nog heet. Maar ja, ik heb geen metertje, dus dat blijft maar een gok.
De ventilator draaide niet, dus misschien gaat hier ook nog iets mis!
Een ander probleem is dat er koelwater weglekt bij de thermostaat. Het huis sluit goed aan op het blok (terwijl het rubber daartussen nogal slecht was) maar niet tussen slang en thermostaathuis. Hmm, dit rubber verbaasde me zelfs, zo goed als dat nog was bij de nieuwe thermostaat (van de sloop). Ik heb nogal veel aandacht besteed aan het slechte rubber, netjes op de plaats gelegd, en misschien minder aan het goede rubber.
Misschien kan ik het onderste schroefje nog iets aandraaien, maar ik heb van mijn vader geleerd: vast is vast. En het voorval met de gebroken schroef van gister bevestigd nog eens dat schroeven niet altijd even sterk meer zijn. Ik denk dus dat alles er weer af moet.
Wat doe je trouwens met koelwater wat wegloopt (als je het al opvangt!)?
Iemand nog een sugestie verder? Ik vraag me af of mijn AX nu wel goed koelt.
Morgen en zaterdag moet ik werken, dus dan kan ik er niet meer aan werken. En ja, het is 4 uur, het wordt nu al weer donker

Erik
begin maar eens met het doorverbinden van je sensor op de radiateur dan kan je zien of de ventilator uberhaubt wel werkt als deze het WEL doet,
dan moet je 10 minuten je 10 minuten je motor laten lopen en kijken of de ven. aanslaat zoniet is de sensor waarschijnlijk kapot (Ax kwaaltje)
dan moet je 10 minuten je 10 minuten je motor laten lopen en kijken of de ven. aanslaat zoniet is de sensor waarschijnlijk kapot (Ax kwaaltje)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Het schiet op
Jongens, hier een update. En ik moet zeggen, AX rijden is leuk, maar ik begin het sleutelen ook steeds verslavende te vinden. Zeker als een en ander lukt. Dat geeft nog een voldoening. Met de backup van het forum kun je echt veel zelf aan de auto!
Vandaag heb ik met beter gereedschap de bouten nog wat aangedraaid van de aansluitingen rond het thermostaathuis. Ik was verbaasd hoe los die toch nog zaten. Het lekken is nu volgens mij zo goed als gestopt. Het is nog moeilijk te zien omdat alles nog wat vochtig is.
Ik heb de motor een kwartiertje laten lopen. De thermostaat gaat duidelijk open, want alle slangen worden warm. Maar de vent. gaat niet draaien. Als ik de stekker uit de sensor haal en die doorverbind, dus de sensor uit het circuit haal, dan slaat de vent. aan. Die doet het dus nog.
Ik denk dat de sensor stuk is.
Daar moet dus een nieuwe in komen en dan rijdt mijn AX weer als vanouds, misschien zelfs beter.
Oke, in alle enthousiasme ook maar het stuur geplaatst wat we vorige week op de sloop hebben gevonden. Het oude kreeg ik eerst niet los, dat zat gewoon erg vast. Ik denk dat dit stuur (GT) beter stuurt, ik heb in ieder geval meer ruimte voor mijn armen en benen.
Een kijken wat ik zoal meer aan de auto kan doen. Ik ben nu enthousiast.
Erik
Iemand nog een tip voor de sensor? Ik kan hem zelf vervangen denk ik. Maar hoe kom ik aan een goeie. Sloop is denk ik geen optie, want daar zullen ze allemaal al wel r.o.t. zijn. Toch maar ff bij de dealer langs!
Vandaag heb ik met beter gereedschap de bouten nog wat aangedraaid van de aansluitingen rond het thermostaathuis. Ik was verbaasd hoe los die toch nog zaten. Het lekken is nu volgens mij zo goed als gestopt. Het is nog moeilijk te zien omdat alles nog wat vochtig is.
Ik heb de motor een kwartiertje laten lopen. De thermostaat gaat duidelijk open, want alle slangen worden warm. Maar de vent. gaat niet draaien. Als ik de stekker uit de sensor haal en die doorverbind, dus de sensor uit het circuit haal, dan slaat de vent. aan. Die doet het dus nog.
Ik denk dat de sensor stuk is.
Daar moet dus een nieuwe in komen en dan rijdt mijn AX weer als vanouds, misschien zelfs beter.
Oke, in alle enthousiasme ook maar het stuur geplaatst wat we vorige week op de sloop hebben gevonden. Het oude kreeg ik eerst niet los, dat zat gewoon erg vast. Ik denk dat dit stuur (GT) beter stuurt, ik heb in ieder geval meer ruimte voor mijn armen en benen.
Een kijken wat ik zoal meer aan de auto kan doen. Ik ben nu enthousiast.
Erik
Iemand nog een tip voor de sensor? Ik kan hem zelf vervangen denk ik. Maar hoe kom ik aan een goeie. Sloop is denk ik geen optie, want daar zullen ze allemaal al wel r.o.t. zijn. Toch maar ff bij de dealer langs!
Ajeto, voormekaar!
Hoppa, volgens mij is het allemaal voormekaar! Ik was net achter de universiteit even aan het gasgeven, en liet hem daarna stationair lopen. En ja, de ventilator schiet aan!
Dat gas geven ging prima. Die 200.000 ga ik dus binnenkort misschien toch wel halen!
Erik
Dat gas geven ging prima. Die 200.000 ga ik dus binnenkort misschien toch wel halen!
Erik
Kosten
Ik heb nu 8380 kilometer met mijn AX gereden (sinds eind juli).
Ik heb even gekeken wat mijn auto me tot nu toe gekost heeft.
Aan brandstof
Olie, koelwatervloeistof
Onderhoud en onderdelen
belasting
verzekering
en een parkeerboete,
Dan kom ik op 18 cent per kilometer!!!
Ik rij gemiddeld 1:17
Erg mooi!!
De NS rijdt voor 6ct per kilometer met kortingstarief en 16 cent per kilometer zonder korting, en dan mag je de trein niet mee naar huis nemen!!!
Ik heb even gekeken wat mijn auto me tot nu toe gekost heeft.
Aan brandstof
Olie, koelwatervloeistof
Onderhoud en onderdelen
belasting
verzekering
en een parkeerboete,
Dan kom ik op 18 cent per kilometer!!!
Ik rij gemiddeld 1:17
Erg mooi!!
De NS rijdt voor 6ct per kilometer met kortingstarief en 16 cent per kilometer zonder korting, en dan mag je de trein niet mee naar huis nemen!!!
-
- AX Master
- Posts: 1979
- Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
- Location: Hoogeveen (Drenthe)
- Contact:
Dat zijn weer goede verhalen vanuit het verre Groningen
Ik had idd wel wat gesloopt aan Erik's auto jah... een schroefje van het
thermostaathuis had ik naar de puin geholpen, maarjah...
het was ook wel wat donker geworden inmiddels.
Ik vind het echt SUPER om te horen dat alles verder zelf gelukt is.
Oow jah, ff reacties van jullie: MOOIE FOTO'S VAN MIJ @ SLOOP H?




Ik had idd wel wat gesloopt aan Erik's auto jah... een schroefje van het
thermostaathuis had ik naar de puin geholpen, maarjah...
het was ook wel wat donker geworden inmiddels.
Ik vind het echt SUPER om te horen dat alles verder zelf gelukt is.
Oow jah, ff reacties van jullie: MOOIE FOTO'S VAN MIJ @ SLOOP H?



Greetz Martin
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
super mooi
Jaja, hij doet het echt weer! Dit weekend weer wat langere stukken gereden. Naar Leeuwarden en twee keer naar Assen, en hij rijdt perfect.
Garagekosten uitgespaard, dus maar een radio/cd combinatie gekocht en gister geinstalleerd. Best een simpel ding van Sony, maar best lekker geluid.
Nieuwe stuur is ook een stuk beter.
Ben er weer blij mee. Ik ga nog wat meer aan het interieur doen. Daarna eens aan de buitenkant kijken. Misschien een nieuwe voorbumper, met mistlampen. Nieuwe ruitenwissers, die wat strakker zijn, antenne!
Erik
Garagekosten uitgespaard, dus maar een radio/cd combinatie gekocht en gister geinstalleerd. Best een simpel ding van Sony, maar best lekker geluid.
Nieuwe stuur is ook een stuk beter.
Ben er weer blij mee. Ik ga nog wat meer aan het interieur doen. Daarna eens aan de buitenkant kijken. Misschien een nieuwe voorbumper, met mistlampen. Nieuwe ruitenwissers, die wat strakker zijn, antenne!
Erik
Dood
Ik ben net bij de dealer geweest. Ze vragen meer dan 400 euro voor het inbouwen van een nieuwe koppeling. En daarna zou hij door de APK moeten.
Ik denk dat ik de auto van de hand moet doen. Erg erg erg jammer!!!! Ik heb er zo'n 15 duidend kilometer van kunnen genieten.
Ik weet het niet meer. Misschien kan het ergens goedkoper, maar dan komt de APK weer, en wat daarna.....
Ik denk dat ik de auto van de hand moet doen. Erg erg erg jammer!!!! Ik heb er zo'n 15 duidend kilometer van kunnen genieten.
Ik weet het niet meer. Misschien kan het ergens goedkoper, maar dan komt de APK weer, en wat daarna.....
Je koppelling moet heel erg gaar wezen voordat ie niet door de apk komt hoor. Zou eerst es voor een second opinion gaan. Misschien toch maar es een sleutelweekend bij Marco in de garage????
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Ik denk dat ik zelf eens aan de auto ga sleutelen. Ik kan de auto eventueel eerst schorsen, dat kost 70 euro, maar dan betaal je ook geen belasting en verzekeringen en heb je geen APK verplichting meer.
Last edited by Eriks on TueFeb10, 2004 6:51:44 PM, edited 1 time in total.
nee, ik denk het toch maar niet....
Het koppelingsplaat gedeelte lijkt nog vrij eenvoudig. Maar je moet je versnellingsbak uitbouwen, en daarvoor moet je:
- accu uitbouwen
- luchtfilter uitbouwen
- kilometerteller kabel, achteruitrijlichtkabel, startmotor bevestigingsbouten, de koppelingskabel en de massadraad van het versnellingsbakcarter verwijderen
- fuseekogel uit het fusee halen
- aandrijfassen loshalen
- motor in een takel hangen
-....
-...
enz enz
Das te veel van het slechte....

Het koppelingsplaat gedeelte lijkt nog vrij eenvoudig. Maar je moet je versnellingsbak uitbouwen, en daarvoor moet je:
- accu uitbouwen
- luchtfilter uitbouwen
- kilometerteller kabel, achteruitrijlichtkabel, startmotor bevestigingsbouten, de koppelingskabel en de massadraad van het versnellingsbakcarter verwijderen
- fuseekogel uit het fusee halen
- aandrijfassen loshalen
- motor in een takel hangen
-....
-...
enz enz
Das te veel van het slechte....