Howto: aandrijfassen vervangen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Howto: aandrijfassen vervangen
Zoo, ff de fotootjes netjes online gezet, verhaaltje erbij.
Als jullie nou nog wat commentaar geven dan kan ik er volgende week een pdf'je van maken.
Vervangen van de (linker) aandrijfas.
De symptomen van een niet optimaal werkende aandrijfas zijn vooral een kloppend of tikkend geluid bij het sturen door een bocht. Bij mij was het een hees geluid van metaal op metaal als ik het gas los liet.
Nodig:
- Afhankelijk van het probleem een nieuwe aandrijfas of een nieuw hoesje. Een hoesje kost 15 a 20 eu bij de Brezan. Een aandrijfas kost 75 eu als je een goedkoop adresje hebt. Bij Citroën of de Brezan al snel twee keer zoveel. Bij Citroën is het prijsverschil tussen een los asje en het laten monteren niet zo heel groot, dus zonder adresje is het uitbesteden misschien wel zo praktisch.
- oliekeerring (5 eu bij Citroen) let op: links en rechts zijn niet hetzelfde!
- krik
- hefboom
- opvangbak voor de versnellingsbakolie
- 2 L versnellingsbakolie met zo?n bidondopje op het flacon. Ik heb 80w90 gebruikt.
- eventueel een carterdopsleutel voor de bijvulplug voor de versnellingsbakolie. Zie hieronder.
Een goed aandrijfashoesje ziet er zo uit; (vooral droog dus)
Een gescheurde ziet er zo uit; het vet komt er uit. Makkelijk te zien, gewoon je hoofd onder de voorbumper steken, als je deze niet al te ver verlaagd hebt
Wiel eraf halen; op de grond de wielbouten een halve slag losdraaien. De auto omhoog krikken en het wiel verder losdraaien en verwijderen. Nu de aandrijfasmoer verwijderen. Om het wiel te blokkeren hadden wij een hoekstaal gebruikt met een wielbout.
Tip van Joost: even de bout losdraaien met de wielen op de grond en 1 iemand laten remmen als het niet lukt (dan gaat niet bij sommige (dichte) alu velgen nee)
De aandrijfasmoer is dan zo los het schroefdraad dat uitsteekt is het uiteinde van de aandrijfas en moet later door de remschijf naar binnen worden gedrukt, tikje met de hamer helpt. Het wiel zo ver mogelijk draaien ook.
Overigens wordt het nu ook tijd om een opvangbak onder de aansluiting van de as op de motor (het differentieel) te plaatsen om de bakolie op te vangen. Volgens de vraagbaak had de bakolie van te voren al afgetapt moeten worden
Hier is het hoesje verder losgepeuterd. En het boutje en moertje van de fusee ook al verwijdert; dat glimmend ronde gaatje. Deze was behoorlijk verroest, dus ging wat lastig en meteen vervangen. Een lange M8 bout met borgring. Neem wel de originele mee naar de ijzerwarenwinkel ivm de schroefdraadlengte.
Het hele zaakje met gepast geweld uit elkaar gehaald. 1. is de fuseebevestiging, deze zit over 2. heen; het fusee. Deze hebben 14 jaar op elkaar gezeten en waren niet van plan te scheiden. Uiteindelijk de arm van de krik gebruikt als hefboom om het fusee naar beneden te drukken.
De aandrijfas door de remschijf getikt. En dan de vraag-voor-de-wasmachine: hoe krijg je ooit een nieuw hoesje over de homokineet, nr. 3, heen???
Tip van Sander; koop een universeel hoesje ipv een AX hoesje. Deze hebben veel meer rek en zijn er met een trechter (afgezaagd colafles-bovenstuk) en veel vet er misschien overheen te krijgen.
Tip 2 van Sander; met hoesje en as naar de garage en ze hier vragen of er nog echte kerels werken
Edit: hier hebben ze een apparaat voor....
Anyway, ons lukte het echt niet, dus voor deze oplossing gekozen:
(Wel van tevoren bellen of de lokale leverancier deze op voorraad heeft! Deze komt rechtstreeks van de groothandel via de lokale eendendokter.)
Inmiddels was ook wat gezelliger geworden
Dit is gat waar de aandrijfas in moet, nr 1. Let op: hier zit een oliekeerring in die niet beschadigt mag worden. Deze dient in principe ook vervangen te worden.
Edit: Bij het plaatsen van een nieuwe keerring er goed opletten dat deze recht komt te zitten. Joost gebruikt hier een vlak stukje hout met een rubber voor, q01z een leeg conservenblikje of een glazen potje. De aandrijfas er met een draaiende beweging ingedraaid.
Linksboven bij nr. 2 is te zien waar de versnellingsbakolie straks moet worden bijgevuld.
Bij het in elkaar zetten komt het klusje waarvan ik blij was met zijn twee?n te zijn; de aandrijfas moet door de remschijf worden gestoken (ging perfect) en de fusee moet naar beneden worden gehefboomd waarna de fuseebevestiging over dat palletje moet worden geplaatst.
Het hoekstaaltje weer geplaatst om de aandrijfasmoer vast te kunnen draaien. Op de foto wordt net de borging in deze moer geslagen.
Voordat we het wiel weer bevestigden eerst de bakolie toegevoegd omdat je er zo nu eenmaal makkelijker bij kunt. De bijvuldop lijkt op een inbus maar heeft stiekem een vierkant gaatje. Van te voren eerst controleren of deze met een platte schroevendraaier los te krijgen is (bij ons niet, bij de buurman een speciale versnellingsbakolie-sleutel geleend). Later ook zelf een "carterdopsleutel" gekocht bij een bekende automaterialenwinkel en hier een wokkel in gedraaid zonder dat de bijvulplug een kik gaf Met een verhard stalen olieplugdop voor op de doppenset ging het zonder problemen. Bij mij was het een 8 bij 8 mm dopje.
Het wiel bevestigen en de auto weer op de grond zetten zonder de bijvuldop terug te zetten. In horizontale stand de bakolie verder aanvullen tot er niets meer bij kan.
Op de grond de wielbouten goed aandraaien en de bakolie naar het chemisch afval brengen!
In de weken hierop even controleren of er geen bakolie lekt.
Als jullie nou nog wat commentaar geven dan kan ik er volgende week een pdf'je van maken.
Vervangen van de (linker) aandrijfas.
De symptomen van een niet optimaal werkende aandrijfas zijn vooral een kloppend of tikkend geluid bij het sturen door een bocht. Bij mij was het een hees geluid van metaal op metaal als ik het gas los liet.
Nodig:
- Afhankelijk van het probleem een nieuwe aandrijfas of een nieuw hoesje. Een hoesje kost 15 a 20 eu bij de Brezan. Een aandrijfas kost 75 eu als je een goedkoop adresje hebt. Bij Citroën of de Brezan al snel twee keer zoveel. Bij Citroën is het prijsverschil tussen een los asje en het laten monteren niet zo heel groot, dus zonder adresje is het uitbesteden misschien wel zo praktisch.
- oliekeerring (5 eu bij Citroen) let op: links en rechts zijn niet hetzelfde!
- krik
- hefboom
- opvangbak voor de versnellingsbakolie
- 2 L versnellingsbakolie met zo?n bidondopje op het flacon. Ik heb 80w90 gebruikt.
- eventueel een carterdopsleutel voor de bijvulplug voor de versnellingsbakolie. Zie hieronder.
Een goed aandrijfashoesje ziet er zo uit; (vooral droog dus)
Een gescheurde ziet er zo uit; het vet komt er uit. Makkelijk te zien, gewoon je hoofd onder de voorbumper steken, als je deze niet al te ver verlaagd hebt
Wiel eraf halen; op de grond de wielbouten een halve slag losdraaien. De auto omhoog krikken en het wiel verder losdraaien en verwijderen. Nu de aandrijfasmoer verwijderen. Om het wiel te blokkeren hadden wij een hoekstaal gebruikt met een wielbout.
Tip van Joost: even de bout losdraaien met de wielen op de grond en 1 iemand laten remmen als het niet lukt (dan gaat niet bij sommige (dichte) alu velgen nee)
De aandrijfasmoer is dan zo los het schroefdraad dat uitsteekt is het uiteinde van de aandrijfas en moet later door de remschijf naar binnen worden gedrukt, tikje met de hamer helpt. Het wiel zo ver mogelijk draaien ook.
Overigens wordt het nu ook tijd om een opvangbak onder de aansluiting van de as op de motor (het differentieel) te plaatsen om de bakolie op te vangen. Volgens de vraagbaak had de bakolie van te voren al afgetapt moeten worden
Hier is het hoesje verder losgepeuterd. En het boutje en moertje van de fusee ook al verwijdert; dat glimmend ronde gaatje. Deze was behoorlijk verroest, dus ging wat lastig en meteen vervangen. Een lange M8 bout met borgring. Neem wel de originele mee naar de ijzerwarenwinkel ivm de schroefdraadlengte.
Het hele zaakje met gepast geweld uit elkaar gehaald. 1. is de fuseebevestiging, deze zit over 2. heen; het fusee. Deze hebben 14 jaar op elkaar gezeten en waren niet van plan te scheiden. Uiteindelijk de arm van de krik gebruikt als hefboom om het fusee naar beneden te drukken.
De aandrijfas door de remschijf getikt. En dan de vraag-voor-de-wasmachine: hoe krijg je ooit een nieuw hoesje over de homokineet, nr. 3, heen???
Tip van Sander; koop een universeel hoesje ipv een AX hoesje. Deze hebben veel meer rek en zijn er met een trechter (afgezaagd colafles-bovenstuk) en veel vet er misschien overheen te krijgen.
Tip 2 van Sander; met hoesje en as naar de garage en ze hier vragen of er nog echte kerels werken
Edit: hier hebben ze een apparaat voor....
Anyway, ons lukte het echt niet, dus voor deze oplossing gekozen:
(Wel van tevoren bellen of de lokale leverancier deze op voorraad heeft! Deze komt rechtstreeks van de groothandel via de lokale eendendokter.)
Inmiddels was ook wat gezelliger geworden
Dit is gat waar de aandrijfas in moet, nr 1. Let op: hier zit een oliekeerring in die niet beschadigt mag worden. Deze dient in principe ook vervangen te worden.
Edit: Bij het plaatsen van een nieuwe keerring er goed opletten dat deze recht komt te zitten. Joost gebruikt hier een vlak stukje hout met een rubber voor, q01z een leeg conservenblikje of een glazen potje. De aandrijfas er met een draaiende beweging ingedraaid.
Linksboven bij nr. 2 is te zien waar de versnellingsbakolie straks moet worden bijgevuld.
Bij het in elkaar zetten komt het klusje waarvan ik blij was met zijn twee?n te zijn; de aandrijfas moet door de remschijf worden gestoken (ging perfect) en de fusee moet naar beneden worden gehefboomd waarna de fuseebevestiging over dat palletje moet worden geplaatst.
Het hoekstaaltje weer geplaatst om de aandrijfasmoer vast te kunnen draaien. Op de foto wordt net de borging in deze moer geslagen.
Voordat we het wiel weer bevestigden eerst de bakolie toegevoegd omdat je er zo nu eenmaal makkelijker bij kunt. De bijvuldop lijkt op een inbus maar heeft stiekem een vierkant gaatje. Van te voren eerst controleren of deze met een platte schroevendraaier los te krijgen is (bij ons niet, bij de buurman een speciale versnellingsbakolie-sleutel geleend). Later ook zelf een "carterdopsleutel" gekocht bij een bekende automaterialenwinkel en hier een wokkel in gedraaid zonder dat de bijvulplug een kik gaf Met een verhard stalen olieplugdop voor op de doppenset ging het zonder problemen. Bij mij was het een 8 bij 8 mm dopje.
Het wiel bevestigen en de auto weer op de grond zetten zonder de bijvuldop terug te zetten. In horizontale stand de bakolie verder aanvullen tot er niets meer bij kan.
Op de grond de wielbouten goed aandraaien en de bakolie naar het chemisch afval brengen!
In de weken hierop even controleren of er geen bakolie lekt.
Last edited by Rio97 on SunNov06, 2005 3:59:13 PM, edited 6 times in total.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Hmm, heb nu toch een snottebel olie aan het differentieel hangen, precies onder dat gat voor de andrijfas
Hebben jullie nog tips of ervaring in waar je op moet letten met het plaatsen van een andrijfas en de oliekeerring?
Hebben jullie nog tips of ervaring in waar je op moet letten met het plaatsen van een andrijfas en de oliekeerring?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Rio97 wrote:Hmm, heb nu toch een snottebel olie aan het differentieel hangen, precies onder dat gat voor de andrijfas
Hebben jullie nog tips of ervaring in waar je op moet letten met het plaatsen van een andrijfas en de oliekeerring?
ja keerring moet er recht in geduwd worden. als deze scheeft zit kan je opnieuw beginnen.
een vlak stukje hout en een rubbere hamer zo krijg ik ze er netjes in.
TIP niet te lang doorrijden je hoofdversnellingsbak lager loopt hiermee aan zijn grootje!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
q01z wrote:Eriks wrote:Kan ik ook een as van een GT of een diesel in mijn 1100 hebben?
yup dat kan
alleen is bij een type2 geloof de as 0,5cm langer dat mij een keertje gezegt is..
Op de verpakking stond "AX/106" punt, klinkt wel redelijk universeel.
@ Edwin: done!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
De laatste edits verwerkt.
Joost, kun jij dit als een pdf'je bij de howto's zetten? Volgens mij redelijk compleet zo.
Nog wel een aardig verhaal:
Bij de Brezan een carterdopsleutel gekocht voor 6,85 eu, zo'n S-sleutel. En er een wokkel in gedraaid zonder dat de bijvulplug voor de bakolie ook maar een kik gaf
Vandaag bij de Fugo in Gouda een Hazet olieplugdop voor op de doppenset gehaald (16 eu) en het ging perfect.
Joost, kun jij dit als een pdf'je bij de howto's zetten? Volgens mij redelijk compleet zo.
Nog wel een aardig verhaal:
Bij de Brezan een carterdopsleutel gekocht voor 6,85 eu, zo'n S-sleutel. En er een wokkel in gedraaid zonder dat de bijvulplug voor de bakolie ook maar een kik gaf
Vandaag bij de Fugo in Gouda een Hazet olieplugdop voor op de doppenset gehaald (16 eu) en het ging perfect.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
dop30
iemand laten remmen de auto gewoon op de grond laten staan.
een verlende arm om bijv wielbouten los te maken a paar euro van de praxis doet wonderen.
kering is gewoon pulken met platte schroevendraaier of als het kan met een tangetje vast pakken en trekken. aan de passagiers zijde moet je meer weghalen dan je in eerste instantie denkt.
iemand laten remmen de auto gewoon op de grond laten staan.
een verlende arm om bijv wielbouten los te maken a paar euro van de praxis doet wonderen.
kering is gewoon pulken met platte schroevendraaier of als het kan met een tangetje vast pakken en trekken. aan de passagiers zijde moet je meer weghalen dan je in eerste instantie denkt.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Aandrijfas moer, was bij mij dop 30.
Deze erop zetten ratel erin klikken een buis om de ratel heen schuiven van een meter en aan het eind van de buis gaan staan.......
Paar seconden en die moer is los
Nog een tip.......
Niks aparte sleutel kopen om de versnellingsbak te vullen......
Gewoon de deurklink uit een deur slopen en jawel de vierkante schroef is even groot als het middelste gedeelte van de deurklink, past er perfect in EN je kan gelijk kracht zetten dmv de klink...........
Kan het mooier
Groeten,
Eric
Deze erop zetten ratel erin klikken een buis om de ratel heen schuiven van een meter en aan het eind van de buis gaan staan.......
Paar seconden en die moer is los
Nog een tip.......
Niks aparte sleutel kopen om de versnellingsbak te vullen......
Gewoon de deurklink uit een deur slopen en jawel de vierkante schroef is even groot als het middelste gedeelte van de deurklink, past er perfect in EN je kan gelijk kracht zetten dmv de klink...........
Kan het mooier
Groeten,
Eric
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Handjes wrote:Ja, en dan is je ratel kapot... Een ratel mag je nooit verlengen! Wel t-stukken.205rallye wrote:Deze erop zetten ratel erin klikken een buis om de ratel heen schuiven van een meter en aan het eind van de buis gaan staan.......
Nooit een probleem mee gehad, zo doe ik ook mn wielmoeren als ze niet los willen, ratel is nog steeds heel