Vreemd probleem, mijn auto schakelt prima maar nu het kouder word is het heel moeilijk om hem in z'n tweede versnelling te krijgen als de motor (en dus ook de bak) nog koud is.
Zeker bij terugschakelen naar twee vanuit drie of vier gaat heeel moeilijk.
Te dikke bakolie? Te weinig bakolie? Of iets heel anders?
Ik heb geen historie van deze auto, dus weet ook niet hoe lang de bakolie er al in zit ondertussen. Als het idd de bakolie is welke gaat er eigenlijk in en hoeveel?
Thnxs
moeilijk in z'n 2 als het koud is
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Kan een legio oorzaken hebben olie speling in je bak slijtage van de synchro. Olie vervangen is zeker de moeite waard net als even alle draaipunten smeren. Als het daarna nog erg frustrerend is zou een andere bak de makkelijkste oplossing zijn.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Zit waarschijnlijk zooi tussen je schakelstangen. Op al die kogels. Even goed doorsmeren allemaal.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Re: moeilijk in z'n 2 als het koud is
dyane69 wrote:Vreemd probleem, mijn auto schakelt prima maar nu het kouder word is het heel moeilijk om hem in z'n tweede versnelling te krijgen als de motor (en dus ook de bak) nog koud is.
Is een bekend probleem, komt inderdaad door het koude weer, heb ik ook gehad met mijn ZX waar verse bakolie in zat. Wat je kan doen is schakelen met tussengas geven, (dubbelklutsen ).
De bakolie vervangen als deze heel oud is zal ook helpen, en het smeren van de schakelstangetjes helpt ook.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
Re: moeilijk in z'n 2 als het koud is
ZX1.4i wrote:Is een bekend probleem, komt inderdaad door het koude weer, heb ik ook gehad met mijn ZX waar verse bakolie in zat. Wat je kan doen is schakelen met tussengas geven, (dubbelklutsen ).
Kijk, dat wilde ik graag even horen
Ben ook al een beetje te proberen om het dubbelklutsen onder de knie te krijgen, valt zonder toerenteller nog helemaal niet mee, maar het schakelt (soms) wel beter. Ff nadrukkelijk in zijn vrij laten vallen en dan verder terug schakelen werkt ook wel.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Als je ze gaat smeren, neem dan Teflon spray, dat tast kunststoffen niet aan en is ongevoelig voor kou of warmte.
Voor dat dubbelklutsen heb je niet echt een toerenteller nodig, gewoon gas los, koppeling in en de pook in zijn vrij. Koppeling op een klein tikje gas, koppeling in en schakelen maar, dit werkt ook prima als je hem niet lekker in zijn achteruit krijgt.
Overigens wil het afstellen van de koppeling ook vaak helpen om soepel in zijn 1 en 2 te schakelen.
Voor dat dubbelklutsen heb je niet echt een toerenteller nodig, gewoon gas los, koppeling in en de pook in zijn vrij. Koppeling op een klein tikje gas, koppeling in en schakelen maar, dit werkt ook prima als je hem niet lekker in zijn achteruit krijgt.
Overigens wil het afstellen van de koppeling ook vaak helpen om soepel in zijn 1 en 2 te schakelen.
Xantia 1.9D Sensation (Import)
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
ZX1.4i wrote:Als je ze gaat smeren, neem dan Teflon spray, .......
Zelf heb ik nadat schakelen bijna niet meer ging (heel zwaar en traag) alles gedemonteerd, schoongemaakt en zoals ZX1.4i als zei met Teflon spray ingespoten.
Met als resultaat weer heerlijk schakelen.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl