Euro 95 of euro 98
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Euro 95 of euro 98
hallo,
ik heb een 1.1 inj. uit 1991.
kan ik daar gewoon euro 95 in gooien?
een maat van me had een tijdje geleden een 1.1 carb en die kon niet op 95.
iemand aanbevelingen?
ik heb een 1.1 inj. uit 1991.
kan ik daar gewoon euro 95 in gooien?
een maat van me had een tijdje geleden een 1.1 carb en die kon niet op 95.
iemand aanbevelingen?
Ik zou gewoon 95 tanken, doe ik ook altijd, mocht je het niet prettig vinden rijden kun je altijd nog naar de 98.
Ik heb juist altijd geleerd dat je motor er niet van houdt om veel te wisselen van octaangehalte... ?
q01z wrote:.. afwisselen is vaak een goed alternatief..
Ik heb juist altijd geleerd dat je motor er niet van houdt om veel te wisselen van octaangehalte... ?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Gewoon '95 erin gooien. Als ie raar doet kun je altijd overstappen op dure benzine...
Ter illustratie de man die ik in Tsjechi? sprak aan de pomp.
< "Weet jij of ze hier 98 hebben?"
(geen 98 te zien)
> "Lijkt er niet op he?"
< "Ow... Denk jij dat er '95 in deze Uno kan?"
Liever dat je er nu achter komt dan dat het bijvoorbeeld noodgedwongen op vakantie gebeurt...
Ter illustratie de man die ik in Tsjechi? sprak aan de pomp.
< "Weet jij of ze hier 98 hebben?"
(geen 98 te zien)
> "Lijkt er niet op he?"
< "Ow... Denk jij dat er '95 in deze Uno kan?"
Liever dat je er nu achter komt dan dat het bijvoorbeeld noodgedwongen op vakantie gebeurt...
Kijk uit, een Cactussssss
Om je motor met carb een lang leven te gunnen....
Minimaal 98, of zaken als BP Ultimate, absoluut geen V-power, dat is een veredelde 95....
Nog beter is superplus, echter dat is steeds minder te verkrijgen.......
Als ik in mijn handleidingsboekje kijk van de rallye moet er minimaal 98 in.........
Groeten,
Eric
Minimaal 98, of zaken als BP Ultimate, absoluut geen V-power, dat is een veredelde 95....
Nog beter is superplus, echter dat is steeds minder te verkrijgen.......
Als ik in mijn handleidingsboekje kijk van de rallye moet er minimaal 98 in.........
Groeten,
Eric
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Re: Euro 95 of euro 98
tmoons wrote:hallo,
ik heb een 1.1 inj. uit 1991.
kan ik daar gewoon euro 95 in gooien?
een maat van me had een tijdje geleden een 1.1 carb en die kon niet op 95.
iemand aanbevelingen?
Of een 1.1 carb. op 95 RON kan lopen hangt volgens mijn instructie boek af van of het het een S6 is (staat achter het type op het kentekenbewijs).
Een S6 kan dus op 95 RON of 98 RON lopen.
De S6 motoren voldoen aan de normen voor schone motoren, onze 1.1 E S6 loop al jaren op 95 RON zonder problemen.
Verder neem ik aan dat de nieuwere injectie uitvoeringen zeken op 95 RON brandstof kunnen lopen.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
205rallye wrote:Om je motor met carb een lang leven te gunnen....
Minimaal 98, of zaken als BP Ultimate, absoluut geen V-power, dat is een veredelde 95....
Nog beter is superplus, echter dat is steeds minder te verkrijgen.......
Als ik in mijn handleidingsboekje kijk van de rallye moet er minimaal 98 in.........
Groeten,
Eric
kijk in je handleiding als je 't zeker wilt weten, maar de meeste auto's vanaf plusminus '85/'86 en daarna kan meestal wel euro 95
het octaangehalte heeft te maken met pingelgevoeligheid
vraag anders de fabrieksopgaaf van Citroën
205rallye wrote:Om je motor met carb een lang leven te gunnen....
Minimaal 98, of zaken als BP Ultimate, absoluut geen V-power, dat is een veredelde 95....
Nog beter is superplus, echter dat is steeds minder te verkrijgen.......
Als ik in mijn handleidingsboekje kijk van de rallye moet er minimaal 98 in.........
Groeten,
Eric
Hoezo is V-power een veredelde 95? Wat is het verschil dan tussen dat en BP Ultimate?
En wat is dan et verschil tussen super (98) en super plus? Is hier een Esso die Super plus heeft. D8 altijd dat dat gewoon etzelfde was als 98

-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
205rallye wrote:Om je motor met carb een lang leven te gunnen....
Minimaal 98, of zaken als BP Ultimate, absoluut geen V-power, dat is een veredelde 95....
Nog beter is superplus, echter dat is steeds minder te verkrijgen.......
Als ik in mijn handleidingsboekje kijk van de rallye moet er minimaal 98 in.........
Groeten,
Eric
Weet niet wat voor motoren citroen maakt, maar in een 86'er japanner pleurden we altijd de goedkoopste benzine uit duitsland, octaan 91 d8 ik, lopt dr perfect op, waarom zou een AX niet gewoon op 95 lopen, hij komt nu niet echt uit het tijdperk van de superplus brandstof e.d
zover ik weet is superPLUS nog met lood erin
dus hoef je geen loodvervanger te tanken als je auto dat wilt..
en ondanks dat het slecht is voor het milieu, vinden sommige auto's het wel heel lekker!
Over BPultimate/Vpower..
Vpower is een benzine met wat toevoegingen, deze zijn goed voor de verbranding en voor het reinigen vd motor.. theoretisch zou je zuiniger moeten rijden en meer vermogen moeten hebben, omdat het rendement en daarmee de efficientie omhoog gaat (ik zeg theoretisch!
)
BPultimate heeft weldegelijk een hoger octaan gehalte (kan zo snel ff niet meer vinden hoe hoog) en bovendien ook ongeveer dezelfde toevoegingen. Het verhoogde octaangehalte is echter hetgeen dat het meest belangrijk is
*offtopic*
ennuhm, ik bedacht vanmorgen toen ik vd tennis vandaan kwam..
als je met de auto naar de kerk gaat op zondagmorgen, terwijl dit minder dan 300m lopen is (zag mensen echt in de auto stappen, auto richting huisrijden en uitstappen, om dus minder dan 300m vd kerk
). Dan mag je ook niet beweren dat je om het milieu geeft.. (dit geld ook voor supermarkt en kapper ritjes..
)

dus hoef je geen loodvervanger te tanken als je auto dat wilt..
en ondanks dat het slecht is voor het milieu, vinden sommige auto's het wel heel lekker!
Over BPultimate/Vpower..
Vpower is een benzine met wat toevoegingen, deze zijn goed voor de verbranding en voor het reinigen vd motor.. theoretisch zou je zuiniger moeten rijden en meer vermogen moeten hebben, omdat het rendement en daarmee de efficientie omhoog gaat (ik zeg theoretisch!

BPultimate heeft weldegelijk een hoger octaan gehalte (kan zo snel ff niet meer vinden hoe hoog) en bovendien ook ongeveer dezelfde toevoegingen. Het verhoogde octaangehalte is echter hetgeen dat het meest belangrijk is

*offtopic*
ennuhm, ik bedacht vanmorgen toen ik vd tennis vandaan kwam..
als je met de auto naar de kerk gaat op zondagmorgen, terwijl dit minder dan 300m lopen is (zag mensen echt in de auto stappen, auto richting huisrijden en uitstappen, om dus minder dan 300m vd kerk



Nu we het hier toch over benzine hebben. Is 95 overal hetzelfde?
Ik had namelijk uit noodzaak bij een dure Texaco getankt, en de toen de tank bijna leeg was bij een goedkoper een tankstation van Haan. Mijn AX heeft al een tijdje last van niet op vol vermogen kunnen optrekken cq inhouden. Maar dit probleem was weg toen ik bij Texaco getankt had, en kwam weer terug toen er benzine van de Haan in kwam.
Ik had namelijk uit noodzaak bij een dure Texaco getankt, en de toen de tank bijna leeg was bij een goedkoper een tankstation van Haan. Mijn AX heeft al een tijdje last van niet op vol vermogen kunnen optrekken cq inhouden. Maar dit probleem was weg toen ik bij Texaco getankt had, en kwam weer terug toen er benzine van de Haan in kwam.

q01z wrote:Over BPultimate/Vpower..
Vpower is een benzine met wat toevoegingen, deze zijn goed voor de verbranding en voor het reinigen vd motor.. theoretisch zou je zuiniger moeten rijden en meer vermogen moeten hebben, omdat het rendement en daarmee de efficientie omhoog gaat (ik zeg theoretisch!)
BPultimate heeft weldegelijk een hoger octaan gehalte (kan zo snel ff niet meer vinden hoe hoog) en bovendien ook ongeveer dezelfde toevoegingen. Het verhoogde octaangehalte is echter hetgeen dat het meest belangrijk is
Hmmm, dan ga ik maar eens BP Ultimate uitproberen als deze tank leeg is

Zag laatst trouwens ook Total Excellent. Ik neem aan dat dat ook weer zo'n benzine is die de 98 zou moeten vervangen bij Total-stations (zoals V-power en BP Ultimate), maar heeft iemand daar wat gegevens over?
Octaangehalte, wat et pcies doet en dat soort ongein?
verschil tussen V-power en BP Ultimate is er wel degelijk.........
Als ik V-power in de tank gooi of euro 95 pingelt de motor erover, BP Ultimate zweer ik tegenwoordig gewoon bij het is echt WEL zo dat je na een paar keer een duidelijk verschil merkt.......
Grootste verschil merk je in de afgelegde km-stand dat scheelt bij mij ongeveer 40 km op een tank........
Verschil in vermogen..........................durf ik niet te garanderen, wel merk je dat ie sneller oppakt, (kan het niet anders omschrijven), maar hier wen je op den duur ook weer aan...........
Verschil in 95 is er sowieso, het is niet voor niets dat de tankswagens bij de shell, BP, Total werken met een filter en bij bijv. een Tango zonder filter werken, kortom de schadelijke rommel komt dan ook in de tanks..........
Speciaal voor Mekkio
-------------------------------------------------------------------------------------
octaangetal en klopvastheid
De bekende getallen 95/98 staat voor het octaan gehalte.
Het octaangetal kenmerkt de klopvastheid van een brandstof voor een motor.
Hoe hoger het octaangetal hoe hoger de klopvastheid.
klopvastheid wordt uitgedrukt in het octaangetal tot 100 geeft aan de hoeveelheid volume procenten iso-octaan
C8H18 en n-heptaan C17H16
Ron methode geeft weerstand tegen low-speed knock
d.w.z. kloppen bij lagere toeretallen (tijdens acceleren)
MON methode geeft weerstand tegen high-speed knock
d.w.z. kloppen bij hogere toeretallen (detoneren bij hogere snelheden)
De motor methode onderscheidt zich van de reasearch methode door mengsel voorverwarming,een hoger toerental en een veranderelijke instelling van het ontsteektijdstip,waardoor een hogere thermische belasting van de te onderzoeken brandstof onstaat.
Hoe komt men nou aan een RON of MON getal? Nou er wordt met een speciaal ontwikkelde motor een brandstof getest .
Bij deze motor kan de compresie tijdens het draaien van de motor worden verandert en kan worden gekeken bij welke compressie-verhouding de brandstof vanzelf gaat ontbranden en dus gaat detoneren. Brandstof die pas gaat detoneren bij een hoge compressie verhouding krijgt dan een hoog octaan getal en brandstof dat al bij een laag octaan getal gaat detoneren krijgt een laag octaan getal. Bijvoorbeeld Euroloodvrije benzine heeft een octaan van 95 en super een octaan van 98, dit betekent dat een motor sneller kan gaan detoneren met Euroloodvrij dan met super benzine.
RON dat komt heel bekend voor want bij de benzinestations staat dat getal bij de soort benzine die getankt kan worden. Dit getal heeft natuurlijk een betekenis en wordt er niet zomaar bijgezet. Super met of zonder loodvervanger heeft een octaangetal van 98, Euroloodvrij heeft een getal van 95 en normaal loodvrij heeft een getal van 91.
Het MON getal is bij snellopende motoren eigenlijk net zo belangrijk of zelfs belangrijker dan het RON getal, het MON getal bedraagd bij pomp benzine over het algemeen 10 tot 8 punten lager dan het RON getal. Wat is er nou zo belangrijk aan deze getallen en wat is dan het verschil tussen RON en MON? Nou bij het testen van het MON getal wordt de test van de brandstof uitgevoerd onder zwaardere omstandigheden zoals bijvoorbeeld een hogere luchtinlaattemperatuur en geeft dus een andere waarde. Dit kan in de racerij er voor zorgen dat met een brandstof met een hoger MON getal de turbo druk hoger kan worden opgevoerd of dat de compressie hogere kan worden gemaakt van een motor.
Verhogen van de klopvastheid:
Normale destilaat benzine heeft een lage klovastheid.Pas door vermengen van meerdere klopvaste geraffineerde componenten onstaat een brandstof met een voldoende octaangetal. Daarbij moet sprake zijn van een over zo hoog mogelijk octaan nivo over het gehele kooktraject.
Koolwaterstoffen met een ringvormige molecuulstructuur (aromaten)en kettingen met aftakkingen (iso parafine) zijn klopvaster dan moleculen met rechte ketingen (n-parafine)
Toevoegingen van zuurstofhoudende componenten(methanol,ethanol,methylteraarlbuthylether) heeft ook een positief effect op het octaangetal.
Dit kan wel problemen geven b.v. alcoholen zijn vluchtiger en kunnen
materiaal aantasten.
nadeel:98 heeft een langere aansteektijd dan 95
ontstekingstijdstip kan je proberen te vervroegen
cilinderwand wordt namelijk warmer bij een te late ontsteking en krijg je dus nog meer last van detornatie!
je kunt een koudere bougie proberen die worden iets minder warm en zul je wat minder last hebben van detornatie.
Maar in de praktijk valt het mee.
Alternatieve brandstoffen
Methanol geeft bij verbranding minder energie af dan bij verbranding van dezelfde hoeveelheid benzine en dus moet er ook meer brandstof worden gegeven om goede prestaties te kunnen leveren. Methanol heeft als
eigenschap dat bij verdamping er veel warmte wordt onttrokken aan de omgeving en dat is heel ideaal bij gebruik van een turbo. Ook is methanol beter bestand tegen detonatie en kan er dus worden gereden met
een hogere compressie of een hogere turbodruk dan bij gebruik van benzine. Het enige dat wel heel gevaarlijk is dat bij het branden van methanol geen vlammen zichtbaar zijn en dat het vrij agressief
is voor een heleboel rubbersoorten en zelfs voor magnesium delen dus de carburateur en motor delen moeten bestand zijn tegen het gebruik van methanol.
-------------------------------------------------------------------------------------
Sorry voor het verhaal, maar ik hoop dat zo het een en ander duidelijk is.
Groeten,
Eric
Als ik V-power in de tank gooi of euro 95 pingelt de motor erover, BP Ultimate zweer ik tegenwoordig gewoon bij het is echt WEL zo dat je na een paar keer een duidelijk verschil merkt.......
Grootste verschil merk je in de afgelegde km-stand dat scheelt bij mij ongeveer 40 km op een tank........
Verschil in vermogen..........................durf ik niet te garanderen, wel merk je dat ie sneller oppakt, (kan het niet anders omschrijven), maar hier wen je op den duur ook weer aan...........
Verschil in 95 is er sowieso, het is niet voor niets dat de tankswagens bij de shell, BP, Total werken met een filter en bij bijv. een Tango zonder filter werken, kortom de schadelijke rommel komt dan ook in de tanks..........
Speciaal voor Mekkio
-------------------------------------------------------------------------------------
octaangetal en klopvastheid
De bekende getallen 95/98 staat voor het octaan gehalte.
Het octaangetal kenmerkt de klopvastheid van een brandstof voor een motor.
Hoe hoger het octaangetal hoe hoger de klopvastheid.
klopvastheid wordt uitgedrukt in het octaangetal tot 100 geeft aan de hoeveelheid volume procenten iso-octaan
C8H18 en n-heptaan C17H16
Ron methode geeft weerstand tegen low-speed knock
d.w.z. kloppen bij lagere toeretallen (tijdens acceleren)
MON methode geeft weerstand tegen high-speed knock
d.w.z. kloppen bij hogere toeretallen (detoneren bij hogere snelheden)
De motor methode onderscheidt zich van de reasearch methode door mengsel voorverwarming,een hoger toerental en een veranderelijke instelling van het ontsteektijdstip,waardoor een hogere thermische belasting van de te onderzoeken brandstof onstaat.
Hoe komt men nou aan een RON of MON getal? Nou er wordt met een speciaal ontwikkelde motor een brandstof getest .
Bij deze motor kan de compresie tijdens het draaien van de motor worden verandert en kan worden gekeken bij welke compressie-verhouding de brandstof vanzelf gaat ontbranden en dus gaat detoneren. Brandstof die pas gaat detoneren bij een hoge compressie verhouding krijgt dan een hoog octaan getal en brandstof dat al bij een laag octaan getal gaat detoneren krijgt een laag octaan getal. Bijvoorbeeld Euroloodvrije benzine heeft een octaan van 95 en super een octaan van 98, dit betekent dat een motor sneller kan gaan detoneren met Euroloodvrij dan met super benzine.
RON dat komt heel bekend voor want bij de benzinestations staat dat getal bij de soort benzine die getankt kan worden. Dit getal heeft natuurlijk een betekenis en wordt er niet zomaar bijgezet. Super met of zonder loodvervanger heeft een octaangetal van 98, Euroloodvrij heeft een getal van 95 en normaal loodvrij heeft een getal van 91.
Het MON getal is bij snellopende motoren eigenlijk net zo belangrijk of zelfs belangrijker dan het RON getal, het MON getal bedraagd bij pomp benzine over het algemeen 10 tot 8 punten lager dan het RON getal. Wat is er nou zo belangrijk aan deze getallen en wat is dan het verschil tussen RON en MON? Nou bij het testen van het MON getal wordt de test van de brandstof uitgevoerd onder zwaardere omstandigheden zoals bijvoorbeeld een hogere luchtinlaattemperatuur en geeft dus een andere waarde. Dit kan in de racerij er voor zorgen dat met een brandstof met een hoger MON getal de turbo druk hoger kan worden opgevoerd of dat de compressie hogere kan worden gemaakt van een motor.
Verhogen van de klopvastheid:
Normale destilaat benzine heeft een lage klovastheid.Pas door vermengen van meerdere klopvaste geraffineerde componenten onstaat een brandstof met een voldoende octaangetal. Daarbij moet sprake zijn van een over zo hoog mogelijk octaan nivo over het gehele kooktraject.
Koolwaterstoffen met een ringvormige molecuulstructuur (aromaten)en kettingen met aftakkingen (iso parafine) zijn klopvaster dan moleculen met rechte ketingen (n-parafine)
Toevoegingen van zuurstofhoudende componenten(methanol,ethanol,methylteraarlbuthylether) heeft ook een positief effect op het octaangetal.
Dit kan wel problemen geven b.v. alcoholen zijn vluchtiger en kunnen
materiaal aantasten.
nadeel:98 heeft een langere aansteektijd dan 95
ontstekingstijdstip kan je proberen te vervroegen
cilinderwand wordt namelijk warmer bij een te late ontsteking en krijg je dus nog meer last van detornatie!
je kunt een koudere bougie proberen die worden iets minder warm en zul je wat minder last hebben van detornatie.
Maar in de praktijk valt het mee.
Alternatieve brandstoffen
Methanol geeft bij verbranding minder energie af dan bij verbranding van dezelfde hoeveelheid benzine en dus moet er ook meer brandstof worden gegeven om goede prestaties te kunnen leveren. Methanol heeft als
eigenschap dat bij verdamping er veel warmte wordt onttrokken aan de omgeving en dat is heel ideaal bij gebruik van een turbo. Ook is methanol beter bestand tegen detonatie en kan er dus worden gereden met
een hogere compressie of een hogere turbodruk dan bij gebruik van benzine. Het enige dat wel heel gevaarlijk is dat bij het branden van methanol geen vlammen zichtbaar zijn en dat het vrij agressief
is voor een heleboel rubbersoorten en zelfs voor magnesium delen dus de carburateur en motor delen moeten bestand zijn tegen het gebruik van methanol.
-------------------------------------------------------------------------------------
Sorry voor het verhaal, maar ik hoop dat zo het een en ander duidelijk is.
Groeten,
Eric