Haperende verlichting complete auto!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Haperende verlichting complete auto!

Post by Buks »

Gisteravond voor het eerst gehad, voor een stoplicht. Het haperen van alle verlichting op de auto tegelijk dus zowel koplampen als dashboard en radio bijv (ook waren het extact dezelfde haperingen, dus het was een storing die al die systemen betrof). Het was slechts enkele seconden, maar het lijkt mij ergens een soort hoofdaansluiting van de kabelboom waar er een matig contact zit. Het volgende is wel in orde zodat jullie misschien kunnen aangeven waar het aan ligt:

- motor warm en al ruim 60 km gereden (lijkt me dus geen vocht)
- altijd starten en meteen lopen (hij laadt de accu dus goed bij lijkt me)
- Hij flikkert niet constant, dus dat lijkt me niet de regulator vd dynamo
- Dynamo lijkt me ok, heb ook nooit het lampje daarvoor zien oplichten op het dash
- vsnaar is goed gespannen.

Wie o wie heeft er ervaring met het electrisch systeem van de ax en kan een educated guess doen wat het zou kunnen zijn. Ik maak me er nu niet zo'n zorgen om, maar ik wil eigenlijk op wintersport met de ax dit jaar, dus dat maakt het wat belangrijker dat dit soort electriek foutloos werkt!

dank alvast!!

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by blueduck »

Iets soortgelijks gehad in mn c15. Hoewel daar niet alles uitviel, maar alleen de accesoires die op de acc stand van het contact geschakeld werden. Een ander contactslot deed toen de truuk.
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

ten eerste: meet toch je dynamo maar ff door :P

en verder zitten er chter je rembekrachtiger (dat grote ronde ding) een heleboel stekkers.. ff allemaal controleren en inspuiten met contactspray
Image

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ZX1.4i »

q01z wrote:ten eerste: meet toch je dynamo maar ff door :P

Ik ben zojuist bij Buks geweest en e.e.a. gemeten.
Op de Accu meet ik 12,6V, met draaiende motor meet ik 11,4V :? :?:
Dat meet ik ook als ik het contact aanzet en de grote stroomverbruikers inschakel, of dit nou goed of slecht is kan ik zo niet zeggen. Hier zou je eigenlijk een accutester voor moeten hebben, ook wel een accu-tooster genoemd. Ik heb ook even direct vanaf de laadkabel van de dynamo gemeten en hierbij meet ik ook 11,4V met draaiende motor.

Ik verdenk dat de spanningsregelaar/koolborstels op de dynamo niet goed meer zijn.
Laat voordat je iets los gaat halen voor de zekerheid even de accu testen, bij de Kwikfit, euromasters, etc is dit gratis.
Zou erg lullig zijn als je van alles heb losgehaald, getest en eventueel vervangen en het blijkt alsnog in de accu te zitten :?

Oh schiet me opeens binnen, ik heb nog een zware (diesel) 60Ah uit mijn Xantia staan. Ik heb er nu een Yellow-top in omdat ik die aangeboden kreeg, maar die andere is nog goed, mag je zo hebben.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

Nou Sohail, das geen slecht aanbod natuurlijk! Ik zal er morgen als ik tijd heb even mee aan de slag gaan zodat ik zeker weet of er iets mis is en zo ja, wat dan precies. Het gekke is dus dat de ax van een vriend van me exact hetzelfde beeld gaf qua voltages (en die heeft een gereviseerde dynamo) beiden hebben we geen startproblemen, dus het blijft gek. Maar een lekker zware accu is nooit slecht!!

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

ZX1.4i wrote:
q01z wrote:ten eerste: meet toch je dynamo maar ff door :P

Ik ben zojuist bij Buks geweest en e.e.a. gemeten.
Op de Accu meet ik 12,6V, met draaiende motor meet ik 11,4V :? :?:
Dat meet ik ook als ik het contact aanzet en de grote stroomverbruikers inschakel, of dit nou goed of slecht is kan ik zo niet zeggen. Hier zou je eigenlijk een accutester voor moeten hebben, ook wel een accu-tooster genoemd. Ik heb ook even direct vanaf de laadkabel van de dynamo gemeten en hierbij meet ik ook 11,4V met draaiende motor.

Ik verdenk dat de spanningsregelaar/koolborstels op de dynamo niet goed meer zijn.
Laat voordat je iets los gaat halen voor de zekerheid even de accu testen, bij de Kwikfit, euromasters, etc is dit gratis.
Zou erg lullig zijn als je van alles heb losgehaald, getest en eventueel vervangen en het blijkt alsnog in de accu te zitten :?

Oh schiet me opeens binnen, ik heb nog een zware (diesel) 60Ah uit mijn Xantia staan. Ik heb er nu een Yellow-top in omdat ik die aangeboden kreeg, maar die andere is nog goed, mag je zo hebben.

Bij mij waren het ook de koolborstels, ook een te lage spanning op de accu, ding laad gewoon niet genoeg bij

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

maar dan zou ik startproblemen moeten krijgen toch!!!??? Heb ik niet namelijk!! hahaha das toch gek nietwaar??

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

nieuwe hint in het geheel: net eens even gecheckt, maar ik kan met de motor uit en het contact aan ook geen brandend dynamo (accu symbooltje) lampje vinden!! Ik neem toch aan dat ze die er wel in hebben gestopt? (ax 11 TGE '92) In dat geval zou het evt kunnen dat dat lampje kapot is en wel zou moeten branden gezien het lage voltage bij lopende motor! Ik ga er verder mee aan de slag, raak nu toch best wel benieuwd..

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Buks wrote:nieuwe hint in het geheel: net eens even gecheckt, maar ik kan met de motor uit en het contact aan ook geen brandend dynamo (accu symbooltje) lampje vinden!! Ik neem toch aan dat ze die er wel in hebben gestopt? (AX 11 TGE '92) In dat geval zou het evt kunnen dat dat lampje kapot is en wel zou moeten branden gezien het lage voltage bij lopende motor! Ik ga er verder mee aan de slag, raak nu toch best wel benieuwd..

Dat deed ie bij mij dus ook niet, heel soms ging ie wel aan, schijnt dat daarmee het contact van de koolborstels mee aangeduid wordt, ik moest vd garagehouder iig eerst kijken of dat lampje ging branden na vervangen vd module
Ik had ook nit echt startproblemen, accu zal nog wel iets bijladen op lange stukken, maar na een aantal korte ritjes werd ie toch wel minder.

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

toen mijn accu stuk ging, hij starte nog wel gewoon maar idd als ik korte stukjes reed, trok mijn versterker de accu leeg tijdens het rijden hij kon niet genoeg stroom vasthouden...
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

TTF wrote:toen mijn accu stuk ging, hij starte nog wel gewoon maar idd als ik korte stukjes reed, trok mijn versterker de accu leeg tijdens het rijden hij kon niet genoeg stroom vasthouden...

Gaf die dan ook een lagere spanning op de accu met draaiende motor, of was de laadspanning nog wel normal, ik vermoed van wel :D

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ZX1.4i »

IceByte wrote: k had ook nit echt startproblemen, accu zal nog wel iets bijladen op lange stukken, maar na een aantal korte ritjes werd ie toch wel minder.

Ik denk dat Buks op termijn dit soort problemen kan verwachten, ik verdenk ook zijn accu. Als het straks echt koud word neem de startcapaciteit van de accu af, terwijl de motor c.a. 30% extra vermogen gaat vragen om te starten, slechte accu's vallen dan absoluut door de mand :?
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Post Reply