(te) licht sturen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

dyane69
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: FriNov11, 2005 1:06:36 PM
Location: Sint-Oedenrode

(te) licht sturen

Post by dyane69 »

Ik lees al een tijdje mee op het forum, maar ben nu toch lid geworden.

Mijn 2e auto is sinds kort een AX op LPG die prima rijdt (voor de nieuwsgierigen mijn 1e auto is een Dyane uit '69 ook op LPG).

Wat me opvalt als ik harder rijd dan zeg 80 km/u ik mijn AX erg zenuwachtig vind reageren op het stuur. Hij stuurt als het ware veel te licht voor mijn gevoel. Rechtuit rijden is stabiel, trekt niet naar links of rechts, kan geen noemenswaardige speling ontdekken op het stuur.

Het is puur bij het sturen, het is alsof er een hyperactieve stuurbekrachting op zit.

Enig idee wat dat kan zijn of is het gewoon een stomme vraag omdat alle AX'en dat hebben?

Grtz,
Roland

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

hoewel de vering standaard vrij soft is, zou dit niet mogen, ik gok op de banden, anders draagarmrubbers en dat soort dingen.

dyane69
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: FriNov11, 2005 1:06:36 PM
Location: Sint-Oedenrode

Post by dyane69 »

Drake wrote:hoewel de vering standaard vrij soft is, zou dit niet mogen, ik gok op de banden, anders draagarmrubbers en dat soort dingen.

Er liggen bijna nieuwe Vredestein's voorop (klotebanden bij de eerste regendruppels begint ie al te glijden bij een stevige bocht).

Ene de draagarmrubbers waar vind ik die?

Nu bedenk ik me net dat er natuurlijk standaard al een kilo of 40 in de kofferbak ligt vanwege de LPG tank. Is een AX gevoelig voor gewicht achterin?

Ik heb namelijk wel eens met een auto gereden met v??l gewicht in de kofferbak (8x 25 kg Knauf) en die stuurde ook erg licht toen :?

Nu is 40 kg wat anders dan 200 kg maar een AX is natuurlijk ook weer een stuk lichter...

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Hoe meer gewicht achterin hoe minder gewicht op de voorbanden... hoe lichter die stuurt.

Maar 40 kilo is niet echt veel. Een volle benzine tank is ook ruim 40 kg.

Je banden hebben er veel mee te maken dat ie licht stuurt. Hoe smaller ze zijn. Hoe lichter je stuurt. Waarschijnlijk zitten er 155 bandjes onder en dat stuurt licht.

En het type band zit ook verschil in. Een nieuwe band stuurt ook lichter dan een oude band. Is tenminste wel wat ik heb ondervonden.

Verder hoe harder je banden. Hoe lichter die stuurt. Zou ongeveer 2 a 2.2 bar in moeten zitten. Staat in de linkerdeurstyl op een stikker.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

wat ik ook merk, als je auto geen stabilisatorstang heeft (en dat heeft een Spot volges mij niet) dan issie ook wat zenuwachtiger!
Image

dyane69
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: FriNov11, 2005 1:06:36 PM
Location: Sint-Oedenrode

Post by dyane69 »

q01z wrote:wat ik ook merk, als je auto geen stabilisatorstang heeft (en dat heeft een Spot volges mij niet) dan issie ook wat zenuwachtiger!


Is dat eenvoudig (en vooral cheapo) zelf te doen?

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Is niet duur en goed te doen als je een beetje handig bent. Overigens ook als je niet handig bent heb ik me laten vertellen :D. Meestal zitten de gaatjes al voorgemaakt in je draagarmen.

Mijn eerste gok is ook je banden: de enige keer dat ik dit probleem had was ik net bij de bandenboer geweest en daar hadden ze ~2,5 bar in alle banden gegooid. Wat een glibberzooi was dat!
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Je moet hem uit laten lijnen dan is het voorbij. Als je wielen naar elkaar toe wijzen dan wordt ie heel zenuwachtig stuurt ie ook niet meer automatisch naar het midden en dat soort dingen. Ik denk dat je dan van je probleem af bent
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

off topic

wat kost een axje met gas aan wegenbelasting?

dyane69
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: FriNov11, 2005 1:06:36 PM
Location: Sint-Oedenrode

Post by dyane69 »

bz10 wrote:off topic

wat kost een axje met gas aan wegenbelasting?


Hier in Noord Brabant 110 euri per 3 maanden, valt me nog reuze mee. En dan rijd ik ongeveer 1:11 op LPG niet echt zuinig (heb ook een zware rechtervoet en rijdt 130 op de snelweg), maar het gas is dan ook 3x zo goedkoop :twisted:

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Sander wrote:Je moet hem uit laten lijnen dan is het voorbij. Als je wielen naar elkaar toe wijzen dan wordt ie heel zenuwachtig stuurt ie ook niet meer automatisch naar het midden en dat soort dingen. Ik denk dat je dan van je probleem af bent


Ondanks dat onze 1.1E (geen stabilisatorstang) voorzien is van nieuwe voorbanden, Michelin MXT 135/70x13 en goed uitgelijnd, heeft deze ook een beetje een zoekerig rijgedrag.

Ook al wat met verschillende bandenspanning uitgebrobeert maar het verandert niet.

Het volgende wat ik nog een keer ga uitproberen is een stabilisator stang op de kop tikken en monteren, er zitten reeds bevestigingsgaten en de voorste draagarmen.

Het resultaat zal ik tezijnertijd wel melden.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

135 bandjes :shock: , ik heb nu tijdelijk 155 en dat vind ik al enorm dun.

Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 499
Joined: SatSep03, 2005 4:14:17 PM
Location: 040-079-073

Post by Simpele Ziel »

Dat had ik op mijn scooter...135/60-13 :lol: :shock:
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Drake wrote:135 bandjes :shock: , ik heb nu tijdelijk 155 en dat vind ik al enorm dun.


Inderdaad het zijn redelijk smalle banden, maar wel zelfde soort als eerste montage in 1989.

Heeft iemand een idee wat de maximale breedte is op de standaard 13" stalen velgen?

Toch kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat niet de breedte van de band de oorzaak is van wat onrustig stuurgedrag maar dat de opbouw van het onderstel eerder de oorzaak is.

Want waarom anders bij de snellere types met 1.4 motoren, GT's en GTI's e.d. stabilisatorstangen gemonteerd?

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

hoe zit het trouwens met de staat vd schokdempers?

stabilisatorstang is nog altijd het slimste wat je kan doen ;)

moet je vt voren wel even kijken naar de uitlaat, wanneer deze van voor tot achter 1 pijp is, dan kom je niet goed uit met de stabistang!
Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

q01z wrote:hoe zit het trouwens met de staat vd schokdempers?

stabilisatorstang is nog altijd het slimste wat je kan doen ;)

moet je vt voren wel even kijken naar de uitlaat, wanneer deze van voor tot achter 1 pijp is, dan kom je niet goed uit met de stabistang!


Uitlaat is inderdaad 1 pijp van voor tot de achterdemper, wat moet dat worden als er een stabilisatorstang gemonteerd wordt?

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Ik zou em eerst toch maar eens laten uitlijnen zoals sander al zei. Verkeerde uitlijning kan inderdaad heel zenuwachtig stuurgedrag geven.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

dyane69
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: FriNov11, 2005 1:06:36 PM
Location: Sint-Oedenrode

Post by dyane69 »

Drake wrote:135 bandjes :shock: , ik heb nu tijdelijk 155 en dat vind ik al enorm dun.


Er liggen bij mij ook 155-70/13 banden op, is dat niet de standaard maat voor een 1.1 dan?

Kakelbont wrote:Ik zou em eerst toch maar eens laten uitlijnen zoals sander al zei. Verkeerde uitlijning kan inderdaad heel zenuwachtig stuurgedrag geven.


Dat is inderdaad een goed idee, als de uitlijning goed is kan ik altijd nog aan een stabilisatorstang gaan denken...

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Sanders idee, ik wil niet met de eer gaan strijken :oops:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

ah gos wat lief :fluffle
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply