Guus AKA Tonyhaak (AX 1.4i TGS '92!)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

TonyHaak
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunApr23, 2006 10:12:14 PM
Location: Bleiswijk

Guus AKA Tonyhaak (AX 1.4i TGS '92!)

Post by TonyHaak »

Hoi,

een aantal weken geleden stond hier op het forum een rode AX 1.1i aangeboden die een lekke koppakking had. Twee van mijn maten (Ben 86 en Rooney) wezen mij op deze perfecte kans om een AX te kunnen en mogen rijden.

Na de auto opgehaald te hebben in Enschede ben ik samen met Ben 86 (slepend) naar huis gegaan. Was een behoorlijke rit, maar het was de moeite waard!

Image

Eenmaal thuis aangekomen ben ik samen met Sohail (Thx voor alles!), Ben en Rooney gaan kijken wat er allemaal met de ax aan de hand was. De conclusie was dat de koppakking toch wel heeeel erg lek was en enorme druk opbouwde in het koelsysteem. Daarbij zag het blok er niet uit en was de rest van de AX ook niet echt om trots op te zijn.

Het was dus al duidelijk dat aan deze AX een hoop moest gebeuren om hem weer in perfecte staat te krijgen. Deze uitdaging zijn we uiteraard aangegaan!

We zijn begonnen met het openen van de motorkap. Daar zagen we het volgende:

Image

Image

Image

Zoals op de foto's te zien is, was het niet bepaald schoon! Maar we gingen door :roll:

Het injectiehuis ...

Image

Het markeren van de distributieriem ...

Image

En zo zag het eruit met het kleppendeksel eraf:

Image

Binnenkant van het kleppendeksel (schrik niet van de bagger!)

Image

Zoals te zien is weet je nu al waar de AX op gaat lopen;

Image

Kop eraf:

Image

Onderkant van de kop (nodig aan een schoonmaakbeurt toe!)

Image

Onderblok:

Image

De oude kapotte koppakking (waarschijnlijk door verkeerde montage door de vorige monteur)

Image

Stage 1: cleanen van de kop

Image

Stage 2: cleanen van het onderblok

Image

Image

Stage 3: Onder handen nemen van de kop (reviseren!)

Image

Image

Image

Image

Stage 4: eraf halen van de carterpan

Image

Image

Image

Stage 5: cleanen en monteren van de carterpan

Image

Image

Stage 6: monteren van de nieuwe koppakking

Image

Opbouw van het blok

Image

Image

Stage 7: Starten en genieten van het beest!

Image

Verdere foto's komen nog!

Ik kan mijn kluscrew natuurlijk niet vergeten, zonder hun was dit allemaal niet mogelijk. Dus: Ben, Ronald en natuulijk Sohail hartelijk dank voor al het werk wat jullie hebben verricht... Ook CrazyWuppo en verder alle mensen die op de achtergrond hun hulp hebben aangeboden, jullie waren fantastisch! :D
Last edited by TonyHaak on TueJan09, 2007 7:39:39 PM, edited 1 time in total.

Ben 86
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 259
Joined: TueAug09, 2005 3:07:43 PM
Location: Bleiswijk

Post by Ben 86 »

TonyHaak, ik wens je vele VEILIGE en MOOIE kilometers met je gebakkie! Het was een waar genoegen om je aan een ax te mogen helpen!

Groeten!

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Mooie fotoreportage! Nog veel plezier gewenst met je AX!
Kijk uit, een Cactussssss

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

heeey Tony,

Mooie wie is wie, en het was idd weer een genoegen om aan je ax te sleutelen. En we hebben wat afgelachen :roll: .
Ik kan er niks anders van maken het is een beest met een geweldige veerring "het franse comfort".
Geniet ervan zou ik zeggen en wel goed onderhouden!!! We weten waar je woont 8)

Nog vele ax-kilometers toegewenst.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Welkom!!

Ik ben trouwens heel benieuwd naar wat de kosten allemaal zo'n beetje zijn geweest! Wat je nou precies allemaal hebt vervangen en hoelang jullie ermee bezig zijn geweest. Mag ook wel via PB (en anders vraag ik Sohail wel)

Er bestaat namelijk een kans dat mijn GTI zo'n beetje dezelfde operatie ondergaat van de zomer. Omdat het er toch aan zit te komen zeer waarschijnlijk :roll:
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Welkom


en er is een mooie klus geklaard wat een ranzige....... in dat blokkie

veel rij kilometers plezier en hulde voor de sleutelaars.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Mooi werkje ervan gemaakt! Veel toffe kilometers wens ik je toe :P
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Heey gozer!

Ik kon er helaas niet bij zijn, had m'n hulp eerder al aangeboden :) Maar het ziet er allemaal h??l netjes uit!!

Veel plezier met je 5-deurs First, dat zijn de besten, de enige goeie type 2 ;)

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

De enige goeie type 2? GRRRRRRRR :evil:
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

TwoTone wrote:De enige goeie type 2? GRRRRRRRR :evil:


onderonsje :)

Ben 86
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 259
Joined: TueAug09, 2005 3:07:43 PM
Location: Bleiswijk

Post by Ben 86 »

kakanox wrote:
TwoTone wrote:De enige goeie type 2? GRRRRRRRR :evil:


onderonsje :)


Pas op he Kevin :P

Ben 86
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 259
Joined: TueAug09, 2005 3:07:43 PM
Location: Bleiswijk

Post by Ben 86 »

Rob GT wrote:Welkom!!

Ik ben trouwens heel benieuwd naar wat de kosten allemaal zo'n beetje zijn geweest! Wat je nou precies allemaal hebt vervangen en hoelang jullie ermee bezig zijn geweest. Mag ook wel via PB (en anders vraag ik Sohail wel)

Er bestaat namelijk een kans dat mijn GTI zo'n beetje dezelfde operatie ondergaat van de zomer. Omdat het er toch aan zit te komen zeer waarschijnlijk :roll:


Stuur me effe een pb dan regelen we wel wat :)

TonyHaak
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunApr23, 2006 10:12:14 PM
Location: Bleiswijk

Post by TonyHaak »

Allereerst bedankt voor alle leuke reacties! Ik moet nu eigenlijk zeggen dat de AX die ik heb ook werkelijk de leukste is, maar zo'n GTtje is natuurlijk ook wel heel erg leuk :D (zolang het maar type 2 is, is het goed :P)

Rob GT wrote:Welkom!!

Ik ben trouwens heel benieuwd naar wat de kosten allemaal zo'n beetje zijn geweest! Wat je nou precies allemaal hebt vervangen en hoelang jullie ermee bezig zijn geweest. Mag ook wel via PB (en anders vraag ik Sohail wel)

Er bestaat namelijk een kans dat mijn GTI zo'n beetje dezelfde operatie ondergaat van de zomer. Omdat het er toch aan zit te komen zeer waarschijnlijk :roll:


Ik moet voor mijzelf nog even precies vaststellen wat het allemaal precies gekost heeft, maar ik denk dat ik de ?300,- wel gepasseerd ben. Dat is inclusief het vervangen van de klepseals, het vlakken van de kop, het nemen van een dikkere koppakking (door het vlakken), nieuwe kopbouten, het vervangen van de filters en vloeistoffen en het vervangen van alle onderhoudsgevoelige onderdelen zoals; thermostaat, distri.riem, pakkingen, verdelerkap, bougies, kratten bier, MacDonalds maaltijden, enz.

Mocht je hulp nodig hebben moet je even contact opnemen met Ben 86 of Sohail!

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Dikkere koppakking? omdat je hem gevlakt hebt? Ik zou de dunste nemen, hebbie meer compressie, en dus een btje meer vermogen :P
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

TwoTone wrote:Dikkere koppakking? omdat je hem gevlakt hebt? Ik zou de dunste nemen, hebbie meer compressie, en dus een btje meer vermogen :P


tenzij je zuigers je koppie raken, dan wil ie niet zo lekker ;)

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Dat gebeurt zo gauw niet, alhoewel die euro 98 dan wel lekkerder gaat vinden :P
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Hey welkom, ziet er goed uit hoor die motorrenovatie!

nog verdere plannen met je wagentje? spoilertje, skirtsetje ?

TonyHaak
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunApr23, 2006 10:12:14 PM
Location: Bleiswijk

Post by TonyHaak »

Glenn@nl wrote:Hey welkom, ziet er goed uit hoor die motorrenovatie!

nog verdere plannen met je wagentje? spoilertje, skirtsetje ?


Spoilertje komt nog wel, skirtsetje voor in de toekomst. Op dit moment staat op mijn to-do-lijstje bovenaan; mooi poetsen, audio inbouwen, opendak, CV en eventueel nog electrische ramen... Alles op zijn tijd, zolang je maar niks gaat overhaasten :)
Last edited by TonyHaak on FriMay26, 2006 12:04:11 AM, edited 1 time in total.

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Wel een errug leuke wie=wie zo gelijk al te beginnen met een hele operatie aan je auto
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

zeker een leuke wie=wie, en meteen weten we wat voor ax het is en dat die nog veel km's gaat draaien zonder lekke koppakking nu :D WELKOM !
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Post Reply