JK - 1.1i First Impression 3d ('94)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

JK - 1.1i First Impression 3d ('94)

Post by jk »

<edit> 23/10/2014 --> Roest bijgewerkt

<edit> 18/09/2014 --> APK goedgekeurd na onderhoud en reparaties.

<edit> 14/09/2014 --> De AX startte na ruim 3 jaar volledige stilstand (in een droge garage) binnen 10 seconden!, gaat volgende week weer de weg op.

<edit> 17/02/2011 --> AX net op tijd stilgezet: olielek en koelvloeistoflek

<Edit 21/09/2010> --> foto
Ik lees hier al een tijd mee en post af en toe iets.
Heb hier al veel nuttige info gevonden.
Hoog tijd dus om wat over mijn auto's te vertellen.

Verder iets over onderhoud en reparaties aan mijn AX in een apart, steeds aan te vullen, bericht hieronder.

-----------------------------------------------------------------------------------

In december 2009 kocht ik bij een handelaar een AX 1.1i ph.2 First Impression uit 1994 (kenteken januari 1995) met 180.000km, voor dagelijks gebruik. Ook hier wat achterstallig onderhoud, dat geleidelijk aan is verholpen.
Het is mijn bedoeling deze auto in technisch goede, geheel originele staat te houden, geen 'concours condition' auto maar wel een presentabele, bruikbare AX.
In mijn familie rijdt nog een dergelijke AX, uit 1994 en met 80.000km.

De afgelopen 8 dagen (september 2010) heeft de AX moeiteloos ruim 3000km afgelegd (waarvan 1000 in ruim 1 dag, naar een bespreking ergens in midden Engeland en terug; dan blijkt hoe goed de stoelen zijn!). Gemiddeld verbruik beter dan 1:18.
In deze 8 dagen is de AX geweest in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Engeland.
Na een probleemloze rit (begin oktober 2010) van ca. 1500km naar westelijk Oost-Duitsland en terug staat de teller nu bijna op 200.000.

Image
In Luxemburg nabij Schengen - september 2010

Image
In Frankrijk op de Duitse grens nabij Schengen - september 2010

Image
In Engeland op de ferry terminal in Dover. Nog net is de voor het linksrijden afgeplakte gele koplamp te zien - september 2010

In januari 2011 schors ik de 1.1i bij de RDW voor groot onderhoud.
<edit> 17/02/2011
En dat blijk ik goed aangevoeld te hebben. De oliekeerring van de linker aandrijfas lekt veel versnellingsbakolie, en de radiateur begint ook te lekken (waarschijnlijk mede door het zout van afgelopen winter). Net op tijd stilgezet.


Behalve als het regent ga ik open rijden. Ik heb een low-budget Peugeot 205 1.1 carb Cabriolet (1991) aangeschaft die er heel behoorlijk uitziet en uitstekend rijdt. Hij heeft dezelfde motor als de AX 1.1i, maar met verdelerkap. Hij heeft enkele plekjes op de lak die wat moeten worden bijgewerkt. Ook van de 205 is de carrosserie sinds 1990 gegalvaniseerd. Verder is hij bijna net zo zuinig als de AX 1.1i qua verbruik en wegenbelasting. Tegen de winter gaat de 205 de garage in en komt de AX weer op de weg. Lijkt mij een ideale combinatie.

------------
<edit> Augustus 2014, is verkocht omdat ik er geen tijd voor heb.
De Belgische GT 1.4 carb die wacht op groot onderhoud.
Ik heb hem enkele jaren geleden niet-lopend gekocht, voor onderdelen, maar vind hem veel te goed voor sloop.
Image

-----------------------------------------------------------------------------------

Over mijn Citroëns

Mijn eerste ervaring met Citroën was toen ik mee mocht rijden in de zwarte Traction Avant van mijn oom, in het Rotterdam van de jaren '50. Voornamelijk herinner ik mij dat de voorruit aan de onderkant open kon klappen voor ventilatie, en dat ik te klein was om door de voorruit te kunnen kijken.

In 1984 kocht ik een BX Estate 19RD, één van de eerste diesel-stationcars, een phase 2.
Helaas bleek deze 500km na aflevering niet meer te rijden wegens een verstopt koelsysteem. Vermoedelijk had het blok een gietgal waardoor de olie het koelsysteem kon binnendringen. Omdat dit gebeurde in Willebroek bij Antwerpen is de BX door Citroën hoofddealer Moorthamer naar diens garage in Antwerpen versleept. Een gebouw middenin de stad, op een hoek, met meer verdiepingen en opritten naar de werkplaats binnenin het pand.
Het blok was zo nieuw dat een andere motor een aantal weken op zich heeft laten wachten. Intussen kreeg ik van Citroën Peeters (nu: Lavrijsen) in Hapert, die de auto had geleverd, een BX GT carb te leen. Geweldige auto was dat ook.
De uitstekende dealer Citroën Lavrijsen is nog steeds de garage die mijn Citroëns in onderhoud heeft.

In 2000 kocht ik een donkerrood metallic AX ph.3 1.5D 3-deurs uit 1996 met 100.000km op de klok.
Na het verhelpen van achterstallig onderhoud heb ik hiermee in enkele jaren ruim 200.000km afgelegd. Ik heb nog spijt dat ik deze comfortabele foutloze AX heb verkocht in 2003 met 310.000km, wegens teveel auto's.

In 2003 kocht ik een Xsara Coupé HDi 90pk die inmiddels 480.000km heeft gelopen, nog geen druppel olie verbruikt, en nog steeds in ons bezit is. Bij ca. 200.000km haalde de Xsara op de Autobahn een snelheid van ruim boven de 200km/h, 20 meer dan hij officieel kan.

Begin 2009 kocht ik bij een handelaar voor weinig geld een C5 2.0 HDi 110pk Estate van de eerste serie die 260.000km had gelopen. De enige gebreken zijn geweest de electrische sloten van de achterklep en het losgeraakte geluiddempend materiaal op de motor dat de olievuldop eraf sloeg... Onlangs met 380.000km verkocht. All-round de beste, meest comfortabele en meest bruikbare auto die ik ooit heb gehad.

Na een uitstapje naar een uitstekende BMW 520i uit 1990 waarvan de automatische versnellingsbak het opgaf, in 2011 een metallic blauwe Xantia 1.9TD Break ph.1b gekocht bij een handelaar. De auto had veel achterstallig onderhoud en dat is allemaal weggewerkt waardoor het een fantastische comfortabele en zuinige auto werd. Helaas in juli 2013 een voorschade bij een idiote rempartij in een file op de snelweg bij Oirschot, waardoor ik moest besluiten deze auto naar de sloop te doen. Ik heb de auto weggegeven aan een Xantia-enthousiast die er nog heel wat nuttige onderdelen vanaf heeft gehaald.

Vervolgens een zwarte Xantia 2.0 HDi Break ph.2 die qua hydrauliek nogal ondeskundig onderhouden was geweest. Ook bij deze auto alle achterstallige onderhoud weggewerkt. Begin 2014 verkocht aan een Xantia-enthousiast. Ik vond de oudere ph.1 Xantia achteraf toch een veel fijnere auto.
------------------------------------------------------------------------------------
Last edited by jk on ThuOct23, 2014 10:29:59 PM, edited 29 times in total.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

euh, welkom dan maar ;)
Kben benieuwd naar foto's van je AX'en :)

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Ondanks dat ik je nu dan al 2x persoonlijk gesproken heb waarvan gisteravond toevallig ook nog toch nog even officieel omdat het nog niet eerder kon:

WELKOM! 8)

jb
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 724
Joined: ThuApr09, 2009 3:46:33 PM
Location: zuidschote (belgie)

Post by jb »

Welkom
ben ook benieuwd naar foto's van je AX'en :D

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Dank voor jullie welkom.

Ik vergat in mijn opsomming van Citroëns nog de C3 HDi 1.6? te melden die ik in 2008 kocht met 120.000km. Belgische uitvoering met alles erop en eraan. Fijne auto, zuinig, maar met een (althans volgens mij) waardeloze motorkarakteristiek. De turbo komt nogal abrupt in bij 2000rpm, maar eigenlijk zou je willen dat hij vanaf ca. 1250rpm langzaam gaat meewerken. Net boven en net onder 2000rpm gebruik je de motor namelijk voortdurend in normaal verkeer. De motorkarakteristiek betekent dat je dan steeds opnieuw ofwel net te weinig ofwel net teveel trekkeracht hebt. Het nadeel van gedownsizede motoren en naar mijn mening een ontwerpfout.
De auto binnen een jaar weer verkochgt en de uitstekende C5 ph.1 aangeschaft (zie boven).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Andere auto's die ik in de loop der jaren heb gehad zijn:
Mini 850 (1969), Mini 1000 (1976), VW Golf 1 1.3 (1980), VW Passat 2 1.6 Diesel (1983), Volvo 240GLE Estate (1983), Landrover Discovery 200Tdi (1990), Volvo 940 6-cil TD (1994), Range Rover 1 TD met VM motor en later met 300 Tdi (1988), Landrover Lightweight Diesel, Lotus Elan S4, Lotus 7.

Ik ben altijd een Mini, Lotus- en Landrover-fanaat geweest, en heb met belangstelling de bijzondere ontwerpen van Lotus' Colin Chapman geanalyseerd.
Aan mijn Mini's heb ik veel zelf gesleuteld, evenals aan mijn Landrover Lightweight.

Onlangs voor incidenteel zakelijk gebruik voor weinig geld een in nieuwstaat verkerende BMW 520i (1990) aangeschaft van bekenden dus ik weet dat er voorzichtig mee is omgegaan, met een defecte automatische versnellingsbak dankzij een waardeloze onderhoudsgarage.
Inmiddels is deze versnellingsbak vervangen door een uitstekende bak uit een schadeauto.

En dan nu dus de AX 1.1i First Impression (1994, maar geregistreerd in 1995) die ik als mijn dagelijks vervoer gebruik en ook als vrachtwagentje (de achterbank is in no-time te verwijderen).
Goedkoop in aanschaf, rijden en onderhoud, en zeer simpel te repareren.
Deze ga ik dan ook langere tijd houden.

Ik rijd dus alleen maar in 'klassiekers' tegenwoordig, en dat bevalt mij best.

Mijn huidige, in prima staat zijnde, wagenpark aangeschaft voor iets meer dan €2000.
Ongelooflijk toch?
Last edited by jk on ThuSep16, 2010 2:48:22 PM, edited 1 time in total.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Het stuur van de AX moest los voor vervanging van de richtingaanwijzerschakelaar en de lampjes in het dashboard.
Noch de Citroëngarage, noch ikzelf slaagden erin het stuurwiel van de naaf te krijgen.
Met een ijzerzaagje dus maar het stuurwiel weggezaagd totdat ik een poelietrekker op de naaf kon zetten, waarna de resten van het stuurwiel met een harde knal lossprongen. Iemand had de naafmoer muurvast aangedraaid blijkbaar. Sindsdien doet het stuur van de sloop-AX dienst.

Vorige week de remblokjes van de voorremmen vervangen.
De remschijven bleken niet goed te zijn geborgd tijdens onderhoud voordat ik de auto kocht, en de blokken waren ongelijk afgesleten, terwijl een borgveer door verkeerde montage was gebroken.
De remmenreiniger bewees goede diensten bij het losmaken van de remzuigers waardoor die toch weer gemakkelijk waren terug te duwen.
De borgschroefjes (en de veer) vervangen door die van mijn sloop-AX (1 was krom en daardoor niet goed ingedraaid en 1 moest ik uitboren), en plotseling blijken de hardnekkige voorwieltrillingen verdwenen. De borgschroefjes van de remschijven hebben dus wel degelijk een functie, ondanks dat de schijven op hun plaats worden gehouden door de wielbouten.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

jk wrote:Het stuur van de AX moest los voor vervanging van de richtingaanwijzerschakelaar en de lampjes in het dashboard.
Noch de Citroëngarage, noch ikzelf slaagden erin het stuurwiel van de naaf te krijgen.
Met een ijzerzaagje dus maar het stuurwiel weggezaagd totdat ik een poelietrekker op de naaf kon zetten, waarna de resten van het stuurwiel met een harde knal lossprongen. Iemand had de naafmoer muurvast aangedraaid blijkbaar. Sindsdien doet het stuur van de sloop-AX dienst.
Ik heb al wel eens behoorlijk moeten hangen aan een stuur om deze los te krijgen maar als ik het zo lees dan dan zat hij bij jou wel heel erg bizar vast... Dan moet iemand toch op zijn minst een stuk stijgepijp als hefboom gebruikt hebben bij het vastdraaien anders krijg je het nooit zo vast. :?

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Hoi JK,

leuk dat je ook een wie=wie aangemaakt hebt!
Ben benieuwd naar de foto's van het wagenpark en van de werkzaamheden aan de sloper!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Welkom, Mooi verleden,

Het is mij alleen niet duidelijk welke auto's je op dit moment allemaal bezit :oops:

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Welkom! :D Foto's? ;-)

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Losroyos wrote:Welkom, Mooi verleden,

Het is mij alleen niet duidelijk welke auto's je op dit moment allemaal bezit :oops:
AX 1.1i First Impression (1994, registratie 1995) - dagelijks gebruik
BMW 520i Automaat 12-kleps (1990) - reserve

en voor tijdloos 'groot onderhoud', beide momenteel geschorst totdat ze weer de weg op kunnen:
Landrover Lightweight Diesel (ex Nederlandse leger) (1982)
AX GT carb (1992) Belgische auto

Al deze auto's zijn qua carrosserie in goede staat, maar ik moet natuurlijk voortdurend attent zijn op roest. De spuitbussen met WD-40, zinkspray, bruine Tectyl en Waxoyl staan dan ook vooraan op mijn werkbank.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Vroeger heb ik meegeholpen met het onderhoud aan, en incidenteel gereden in:
- Citroën 5HP (1925), te langzaam voor het huidige verkeer
- Citroën C4 (rond 1930)
- MG SA, (1936) een Sports Saloon op basis van een Morris
- Daimler Straight Eight (ca. 1936, een zware limousine met halfautomatische Pre-Selector Gearbox en de pedalen in een andere volgorde)
- Rolls-Royce Phantom III (ca. 1937, restauratie, V-12 motor met aluminium blok en hydraulische klepstoters die vastzaten wegens toentertijd gebrek aan geschikte smeerolie)
- Rolls-Royce Silver Cloud (1956, 6-cilinder-in-lijn)

De Phantom III was vooral interessant wegens de motor. In de jaren '30 bestond nog geen smeerolie met dopes, de hydraulische klepstoters vervuilden en gingen vastzitten, waarop vele van deze motoren zijn omgebouwd op vaste klepstoters. Het aluminium motorblok was inwendig behoorlijk gecorrodeerd door gebruik van gewoon water als koelvloeistof.
Deze motor moet zijn tijd ver vooruit zijn geweest.

De Daimler Straight-Eight is even massief en groot als de Phantom III, heeft ook een separatie, en beide waren natuurlijk bedoeld als 'chauffeur driven'.
De Pre-Selector Gearbox bedient men door eerst een versnelling te kiezen en dan te schakelen met een schakelpedaal. De auto heeft een vloeistofkoppeling. Als ik mij goed herinner zit de rem links, het schakelpedaal in het midden en het gaspedaal gewoon rechts - voortdurend nadenken dus...
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Ook ervaring met:
- Ford Consul Mk.I (1953) - de eerste auto met McPherson veerpoten
- Ford Consul Mk.2 (1957, 1960)
- Ford Zephyr Mk. III (1963)
- Peugeot 404 (1967)
- Alfa Romeo 1750 Berlina (1968)
- Alfa Romeo 2000 Berlina
- Alfa Romeo Alfetta 1750
- Alfa Romeo 75
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Nu ik je Wie=Wie lees begrijp ik iets meer van de achtergrond.
Nu is het me dus ook duidelijk dat het hier een Vlaming (cq. Belg) betreft....
Was vanwege ontbreken woonplaats in het profiel wat onduidelijk.

Ben zelf een tijdje woonachtig geweest in Antwerpen... fantastisch.

Een mooi verblijf op het forum hier JK, maar een voor- of achternaam zou toch wel handig zijn. JK is wat afstandelijk, zeker in combinatie met onbekende herkomst.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

2Black wrote:Nu ik je Wie=Wie lees begrijp ik iets meer van de achtergrond.
Nu is het me dus ook duidelijk dat het hier een Vlaming (cq. Belg) betreft....
Was vanwege ontbreken woonplaats in het profiel wat onduidelijk.

Ben zelf een tijdje woonachtig geweest in Antwerpen... fantastisch.

Een mooi verblijf op het forum hier JK, maar een voor- of achternaam zou toch wel handig zijn. JK is wat afstandelijk, zeker in combinatie met onbekende herkomst.
Geboren Rotterdammer.
Toen, eigenlijk nog kort na de oorlog een stad vol heimachines.
Pas in de jaren '70 werd het laatste gat in de bebouwing opgevuld meer dan 30 jaar na het bombardement.

Een associatie met Antwerpen is: de kasseien (nu grotendeels verdwenen of overgeasfalteerd).

En de J staat voor Jan.
Last edited by jk on SatSep11, 2010 12:22:46 PM, edited 1 time in total.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Maar zeg maar gewoon jk. :wink:

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Onderhoud en reparaties

Mei 2010
- Ik tank vanaf nu uitsluitend BP Ultimate RON 98 (in Duitsland etc. heet dit Aral). De motor loopt er beter op.

Juni 2010
- Om het onderhoud te vergemakkelijken heb ik voor weinig geld een First Impression (1994) gekocht met 135.000km, als donorauto.
Deze auto, in goede staat, is ons inmiddels al ruimschoots van nut geweest voor allerlei onderdelen.
Ik ben hem systematisch aan het slopen en ga hier apart wat foto's neerzetten van wat ik zoal tegenkom, vooral de dingen die je niet in de sleutelboeken aantreft.

Juli 2010
- Koplampen vastgezet met nieuwe nokjes en stelbouten.
Gele Philips H4 lampen gemonteerd.

Aug 2010
- Het stuur doorgezaagd om met een poelietrekker de naaf van los te kunnen halen. Noch de Citroëndealer, nog ik kreeg het stuur op de normale manier los. De richtingaanwijzerschakelaar moest worden vervangen en daarvoor moet het stuur eraf.

Sept 2010
- De luchtinlaat-met-vernauwing vervangen door één zonder vernauwing.
Het inlaatgeluid is mooier, de motor loopt soepeler, vooral ook na een koude start.
Het verbruik is gedaald van 1:17 naar 1:18 naar 1:19.
- De voorremblokken vervangen en de borgschoefjes van de remschijven vervangen en vastgezet, waarmee de voorwieltrillingen en de trillende remmen zijn verdwenen - de borgschroefjes zijn dus belangrijk. De voorremblokken waren bij een vorige eigenaar verkeerd gemonteerd geweest en daardoor ongelijk en voortijdig versleten.
N.B.: Blijkbaar is er een andere oorzaak mogelijk dan kromme remschijven, wanneer trillingen via het rempedaal worden doorgegeven.
- Op een rondrit naar Luxemburg is het brandstofverbruik gedaald naar 1:19 (110km/h max, 2 personen, wat bagage).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

de borgschroefjes veroorzaken geen trillingen.
ik heb gereden met afgebroken schroefjes, zonder schroefjes en met schroefjes.
remblokken kunnen wel een oorzaak zijn van trillen.
vuil op wielnaaf of wiel kan het ook nog zijn.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Joost wrote:de borgschroefjes veroorzaken geen trillingen.
ik heb gereden met afgebroken schroefjes, zonder schroefjes en met schroefjes.
remblokken kunnen wel een oorzaak zijn van trillen.
vuil op wielnaaf of wiel kan het ook nog zijn.
Vreemd genoeg waren de remblokken normaal en kon ik geen vuil vinden op de naaf of het wiel.
De wielen zijn goed uitgebalanceerd.

Wel hadden de remschijven een duidelijk ruimere passing op de naaf dan die op de sloop-AX; misschien is dat de oorzaak.
Theoretisch moeten de wielbouten inderdaad de remschijf op zijn plaats houden en moet dat voldoende zijn.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Post Reply