WTZ aka Fytze (1992 AX 14TGD)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
WTZ
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriJun25, 2010 1:55:13 PM
Location: Den Haag
Contact:

WTZ aka Fytze (1992 AX 14TGD)

Post by WTZ »

Hallo ik ben wtz; wytze, maar meestal fytze, omdat dat mijn leven is. Ik fiets, werk soms bij de fietsenmaker, heb heel veel fietsen, werk soms als
mtb begeleider in de ardennen, maar sinds een half jaar afgestudeerd (op een fiets) en nu werk ik dus 90% van de tijd als ZZPer freelance fiets ontwerper.

Ik heb dan ook nu pas mijn eerste auto, kan nu niet meer zonder; bedrijven hebben de neiging zover mogelijk van een station af te zitten en
ik moet steeds vaker grote spullen vervoeren. Vandaar dat vaak de voorstoel eruit moet:
Image
Ik heb hem dit voorjaar gekocht en nu 2000 km mee gereden, bevalt heel goed, vooral het verbruik. Hiervoor reed ik vaak in een BX dus het is
even wennen qua comfort en spullen meenemen, maar opzich goed te doen.

Dus gekozen voor goedkoop en basic: een AX diesel. Ik ben ingenieur en werk met machines (bouw ook prototypes), maar verder geen auto
klusser, ik snap een beetje hoe het werkt, maar te weinig om geen miskoop te doen. Ik hoop dus dat deze AX een goede gok was, hij is
lelijk, gehavend, maar met pas 180.000 (hoop ik) en met een recente koppakking, koppeling en distributieriem (hoop ik). Zeker weten doe ik
het niet, want de AX komt van een Algerijnse doe het zelver, dus geen facturen. Motor loopt wel heel mooi. Aandrijfassen moeten vervangen.
Helaas is afgelopen dinsdag ook een KVS leiding gescheurd in Eindhoven, rode lampjes, 130km weg, geen gereedschap, geen ANWB. Dus ergens
plakband, stukje rubber en tiewraps gebietst, 5 liter KVS erbij en ik kon nog thuiskomen. Komend weekend wil ik die slang en de aandrijfassen
(proberen te) vervangen. Half juli (dan al?!) willen we ermee naar Bosnië rijden.

Hier de foto's:



Image
deukje en krasje hier en daar



Image
TGD (wat is eigenlijk het verschil met de TRD en de First?)



Image
verschillende wieldoppen matchen met verschillende deuren. Helaas heb ik geen sleutel van de Image
bestuurders deur, dus alleen via bijrijders deur te openen. Mocht iemand die nog in z'n zak hebben zitten,
hoor ik het graag ;)



Image
onderste plakker nog vrij voor: aandrijfassen vervangen 180.000



Image
hier links onder te zien, de gescheurde leiding fietsenmaker stijl gerepareerd. Welke leiding is dat?
Hij loopt van af links onderaan de radiator over de radiator heen naar rechts en verdwijnt daar de motor
in (bovenop, vlakbij ontlucht ventiel) Is die gewoon bij de Citroën / Peugeot dealer te koop, of net zo
lief van de sloop halen?



Image
een 'dit was al zo toen ik em kocht' gerepareerde lucht slang. Kan ik dat zo laten zitten?



Image
Plaatje voor in het 'benoem onderdeel' topic, stond nog geen diesel bij.



Image
Gerepareerde doorroestplek achter koplamp



Image
Typisch een sloop vooruitje



Image
De plakband resten getuigen nog dat de vorige deur niet meer uit zichzelf bleef zitten. Volgens de
vorige eigenaar was het een paaltje, maar de image donor deur sluit na een hoop gepriegel nog
steeds niet goed af, dus misschien was het toch een andere auto?



Zoals je ziet kun je van mij nog een hoop nieuwe topics verwachten ;) Er moet nog wat aan gebeuren. Na het zien van alle mooie AXen hier op het
forum, jeukt het wel om een echt mooi exemplaar aan te schaffen. Maar goed ik heb nu eenmaal besloten om een cheap autootje te nemen als
eerste auto zodat ik op een goedkope manier van mijn fouten kan leren.

Ik ben dus fietsenmaker en fiets ontwerper, als je vragen op dat gebied hebt kun je dus altijd bij mij terecht, en ook als je wilt weten hoe je zoveel
mogelijk fietsen in je AX meeneemt :wink:

Om af te sluiten nog even een voorbeeld van mijn ontwerpwerk, qua afwerking in schril contrast met de AX waarin ik rij:

Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

:lol:
Die wieldoppen komen snel aan de beurt.

Mooie wie=wie
Kijk uit met wat je zegt, voor je het weet tover je deze ax om in een pareltje.

Heb zelf ook tijden zonder bijrijdersstoel gereden en wel met achterbank zit deel. Super praktisch!

Verschil TGD TRD lijkt mij dat de TGD type 1 is en de ander type 2?
Heb zelf een TGS en een TRS, het verschil tussen die twee is dus ph1/ph2
Oh en van wat ik heb meegekregen; T staat voor 'Trés' en R voor 'Riche' (en D voor diesel) de G weet ik niet. S = 'Sport'. Niet te verwarren met AX Sport :?

Succes in ieder geval met de diesel en als er nog wat is dat ik mee kan nemen binnenkort hoor ik het wel

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Mooie wie is wie,

Ik hoop ook dat het geen miskoop was, En een AX oogt niet groot maar je verbaasd je over wat erin kan.

Trouwens, die fiets vind ik wel vaag, daar wil ik ook wel meer van zien.

Hoe drijft die het achterwiel aan als dat de trappers zijn :oops:

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Lijkt mij met een soort distributieriem en een soort mini-spanrol die de teruggaande kant omhoog duwt zodat ie samen met de heengaande kant in een framebuis past ?

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Welkom!

Leuk, een 5-deurs, die zie je niet veel en zal heel handig zijn als je fiets in de auto moet.

Beschadig je de fiets dan niet.. of de auto? ;-)




Ben niet zo bekend met diesels.. Of de diesel motor is heel anders, of ik herken de slangen nog niet op de foto's... Maar misschien iemand anders wel...

WTZ
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriJun25, 2010 1:55:13 PM
Location: Den Haag
Contact:

Post by WTZ »

Jaja die aandrijving van mijn fiets, dat heet een spraakmakend onderdeel, dat is alleen maar extra publiciteit als daar discussie over is, hoe dat werkt :D

Gisteren een trekhaak gemonteerd (kan ik nu een how to schrijven?). Belangrijkste is de plaatjes achter de kokerbalk niet vergeten (zoals
mastenhose al aangaf)
Ik heb de bumper er af gehaald (toch maar 2 moeren) omdat ik zo aan het klooien was met de plaatjes en ook omdat ik de kabel tussen de twee achterlichten
moest vervangen. Het is een grote lelijke trekhaak, maar hij is semi-afneembaar.

Image

Image

Image

En op de sloop vond ik ook een zonnedak, niet precies wat ik zocht, maar goed om mee te oefenen, en hey, een grotere kan altijd nog, kleiner niet.

Op de sloop het zonnedak uit een 106 gehaald, en de opening afgetekend op een stuk karton. Thuis karton op het dak geplakt en dan is het gewoon
maar een kwestie van gaaan. Nu wachten tot het antiroest spul droog is en dan kitten en het dakje erin zetten.

Image

Image

Image
doeken over de auto want zo'n zwarte auto wordt loeiheet in deze zon

Image
gaatje boren

Image
net zo krom zagen als bij de 106 :?

Image
gewoon in 1x door alles heen

Image
sowieso al beter dan dat het was

Image
Lekker licht interieur

Image
heel veel troep binnenin, tijdens het nog een extra randje van het hemeltje afhalen

Image
Zonnedak passen

Image
Binnenkant alvast opruimen, terwijl de anti-corosie laag droogt

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Goed werk hoor!
Leuk ook zo´n foto-verslag! (Y)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Mooie wie=wie ! welkom.
En kunnen we de ax 11 juli bewonderen ? of kom je op de fiets .. :lol:

En ik neem dan een compleet interieur voor je mee :)

Of hadden we dat nou morgen afgesproken ? ik kan het ff niet meer volgen in me pb-inbox :? we houden het op 11 juli, dan neem ik het interieur gewoon mee :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Knetters jij bent druk geweest, alles goed afgelopen?

Veel succes met je veder dingen nog moet doen :D

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Hee, herkenbare beelden!
Heb nog geen week of 3 geleden ook een dakje ingebouwd.
't zit alleen nog niet zoals ik wil ..

Succes met de wasstraat-test :D

WTZ
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriJun25, 2010 1:55:13 PM
Location: Den Haag
Contact:

Post by WTZ »

Voor de vakantie de aandrijf assen vervangen, wat een verschil!! zoveel rustiger, ook gewoon rechtdoor op de snelweg rijdt ie nu zoveel lekkerder. En met dank aan Duff zaten we op heerlijke stoelen.
Jammer dat ik niet aan de sloten toegekomen was, dus nog steeds via de passagiersstoel naar binnen kruipen.

Op vakantie 4600km door Zuid Oost Europa getrokken, het nieuwe open dakje beviel zo goed, we hebben voornamelijk binnendoor gereden lekker met dakje en raampjes open doorwaaien (was ca. 30 graden en
dan zwarte auto....). Dakje is ook helemaal waterdicht, we hadden een goede onweers test bui :) Verbruik was ook helemaal ideaal met zo'n 1:24 gemiddeld. Alleen moesten we aanhoudend koelwater bij vullen,
bij de terugweg werd het echt dramatisch toen bij het tanken het er ineens echt uit begon te stromen. Ik had me al neergelegd bij een verplichte extra overnachting op de grens van Kroatië en
Bosnië wachtend tot maandag weer een garage open zou gaan. Maar bij het tankstation was een aardige hobby monteur die ons met een gaten dichtend goedje voor in de radiator ons weer op weg wist te
helpen. Daarmee hebben we de 1500km tot NL gehaald (maar nu dus tijd voor een nieuwe post in het KVS topic :wink: )


Image
Lekker volgeladen AX (zitten ook nog 2 mountainbikes in verstopt)



Image
de AX was ook uitgenodigd bij een trouwerij in Bosnië



Image
Je weet wel: iets met een aap en een goude ring



Image
lekker toeren over verlaten bergweggetjes.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Kijk dat is nou stoer om te doen !
en bij deze behoor ook jij tot het ultieme 'ik prop zoveel mogelijk in mijn ax' clubje !
goed om te lezen dat het interieur bevalt :)

wat die koelproblemen betreft... ik vrees het ergste.
ging het oververhit-lampje op het tellerhuis branden ?
en als je de auto nu stationair laat draaien, kookt de motor dan nog over?

vaak is met zo een middeltje/pil om het lek te verhelpen het hele koelsysteem al verkloot.
dus bereid je alvast voor.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

jeeeeh, dubbelpost.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

WTZ
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriJun25, 2010 1:55:13 PM
Location: Den Haag
Contact:

Post by WTZ »

Klinkt heftig wat je daar zegt, hopelijk heb ik binnenkort tijd om er echt goed naar te kijken / laten kijken.

Ik heb hier een hele uitleg van mijn KVS probleem gepost, ik hoop dat er nog wat reacties op komen:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... &start=120

Wel echt jammer dat er geen temp sensors in de diesel zitten, daardoor weet je niet of er echt iets mis is.

WTZ
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriJun25, 2010 1:55:13 PM
Location: Den Haag
Contact:

Post by WTZ »

Een dikke maand na de eerste KVS problemen. Ik heb de auto de laatste tijd niet veel nodig gehad, maar opzich die dieseltjes blijven gewoon gaan! Ik check nu voor elke rit even het KVS niveau, en er moet wel steeds iets bij. Jammer dat het buiten al guur en koud wordt anders was ik graag de uitdaging aangegaan het zelf aan te pakken. De aandrijfassen vervangen was bijvoorbeeld ook echt een leuk klusje!

Image


Maar ik moet nog afwegen wat ik ermee doe, want er is ook iets anders mooi Frans op komst!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

WTZ wrote:Maar ik moet nog afwegen wat ik ermee doe, want er is ook iets anders mooi Frans op komst!
een peugeot fiets 8)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

lekker veel foto's hier! Succes met het oplossen van de kvs-problemen.

Post Reply