Rik met z'n AX 1.4D First 1993

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Rikdehaan
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: FriSep05, 2008 11:23:20 AM
Location: Sappemeer
Contact:

Rik met z'n AX 1.4D First 1993

Post by Rikdehaan »

Ik zal me even voorstellen:

Ik ben Rik 23 jaar en woon in hoogezand-sappemeer (groningen).
Als beroep ben ik Ambulance chauffeur(even wat anders als rijden in een AX)

En nu over mijn auto:
Ik rij in een zwarte AX 1.4D uit 93, gekocht met 178.000km op de klok, inmiddels is de stand 220.000.
mijn ax heeft de volgende opties.
*GT interieur
*Originele mistlampen voor
*Electrische ramen
*Ruitenwisser achter
*Originele spoiler
*Trekhaak
*Set stalen velgen met winterbanden
*Meegespoten bumpers
*Lichtmetalenvelgen
*Regensensor

Wat is er nu zo mooi aan een AX diesel?
Als je de auto start denk je werkelijk dat er een vrachtwagen motor inzit. De motor nagelt de hele buurt wakker, eenmaal warm is hij een stuk rustiger en soepeler. De 1.4 Diesel is lekker vlot in de stad maar op de snelweg mist hij vermogen. Auto\'s inhalen laat je gewoon met deze AX, want dat is gewoon levensgevaarlijk. Maar als je 110 rijdt heb je niks te klagen. Remmen dat doet de AX goed, je merkt dat de rem goed bekracht is, verder zijn er vaak problemen met achterremmen voor de APK. nu het belangrijkste, het verbruik is 1:25 en dat voor een auto van 16 jaar oud. En in de wegenbelasting is hij ook niet duur (35 euro pm). Op een tank rij ik z\'n 800km en dan gooi ik er weer voor 38 euro aan diesel in, das nog eens lachen aan de pomp.

pluspunten:
-verbruik van 1:25
-laag gewicht
-betrouwbaar
-goede wegligging
-goedkoop (deze was iets duurder, maar normaal rond de €900)

minpunten:
-klok die veel lawaai maakt
-onrustige kmteller (deed de vorige ax ook)
-heeft het geluid van een vrachwagen
-geen toerenteller
-geen temp.meter voor koelvloeistof
-slecht zicht naar voren

zeer leuke auto, die echt super zuinig is!!!

Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by Rikdehaan on FriFeb26, 2010 8:49:08 PM, edited 2 times in total.
AX 1.4 D driver and Ambulance driver!

Rikdehaan
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: FriSep05, 2008 11:23:20 AM
Location: Sappemeer
Contact:

Wat er al is vervangen

Post by Rikdehaan »

Dit is al aan mijn AX vervangen

180.000
mistlamp kapot, 12v aansluiting kapot
Olie ververst + filter, nieuwe (nw) ruitenwisser, nw brandstof filter, nw luchtfilter. Kosten €100

Vandaag getankt en het verbruik is... 1:26!! Dat is nog eens zuinig rijden en dat voor een auto van 16 jaar oud!

186.000
Auto start zeer slecht bij koud weer, en valt dan steeds uit. 2 keer naar de garage geweest, die constateerden dat er lucht in de brandstofslangen zat. Echter het probleem konden ze eerst niet oplossen. Toen ben ik zelf aan het kloojen gegaan, ik vermoede dat er een lek in het branstoffliterhuis zat. Slangen er af gehaald en een univ. brandstoffilter er op gezet... Start nu direct! kosten garage 90,-eur

190.000
Band slijt aan bij het nemen van een bocht. Garage kon mij vertellen dat de achteras verrot was. Zal deze week eens kijken naar een achter as op internet. Het verbruikt ligt in de winter rond de 1:22 lijkt me erg netjes.

193.000
Eindelijk de achteras vervangen door een andere. De auto rijdt nu stukken beter, mede omdat de nieuwe achteras ook nieuwe schokdempers heeft. Kosten 50euro voor as en 150euro voor er onder zetten.

200.000
De auto deze week op de 2ton gezet. Na de problemen met de achteras rijd de AX weer goed, en heb ik weer vertrouwen in de auto gekregen. We zullen zien hoe de AX zich houd in de bergen van zwitserland. verder blijft het verbruik hangen op de 1:23, wat erg netjes is.

205.000
Hij heeft het overleefd, maar wel met moeite. Er stond een lange rij voor de Gotthard tunnel, dus dacht ik laten we de pas nemen. Alleen als ik had weten dat hij zo stijl was had ik het nooit gedaan.. motor aan de kook, koste me 2 liter koel vloeistof. Verder vrees ik voor de eeuwige sneeuw daar in de bergen, want kwam me toch een rook uit de uitlaat zetten toen ik de berg op reed:). verder heeft hij het prima gedaan. alleen merk je wel dat het geen auto is voor lange ritten, het motor geluid en stoelen slopen je helemaal. Het verbruik in deze vakantie was tussen de 1:22 en 1:24, lijkt me een nette score voor een volgeladen auto door de bergen.

212.000
Yes... hij is weer door de apk, maar er was wel wat mis:
2 nieuwe voorbanden
nieuwe remmen achter
remblokken voor
een gat in de bodem moest gelast worden
aandrijfashoes lek
handrem kabels
koste me 425 euro, maar kan wel weer een jaar zuinig rijden
verder is het verbruik rond de 1:22

217.000
Contactslot kapot. Ik kreeg hem ook niet meer van het stuur slot af. Een monteur bij ons uit de straat heeft bij 10 graden onder nul het contacslot er uit geramt, is naar de sloopgereden en heeft er een nieuwe in gezet. Kosten 20euro.

223.000
Lager links voor en rechts achter vervangen. Kosten 2x80euro voor lager plus 50euro voor loon. Totaal dus 210euro.

223.500
3.5 Liter Olie ververst, olie, brandstof en lucht filter vervangen, kosten 50euro.

224.000
V snaar was tot op het bot versleten, nieuwe geplaatst. Kosten €7.50

225.000 AX begint nu echt moeilijk te doen, dit keer gooit hij telkens koelvloeistof er uit, blijkt uiteindelijk de radiateurdop kapot te zijn. kosten 2 euro

226.000 AX tikt, lagers zijn al vervangen nu de aandrijf as vervangen, maa geluid gaat niet weg, kosten 125euro

230.000 remmen beginnen te trillen en ik begin behoorlijk zat van de AX te worden, mischien kijken naar een andere auto?

233.000 nu ben ik er klaar mee, op vakantie breekt de uitlaat door de midden. kosten lassen 20euro

233.500 AX ingeruild (500 euro) op een skoda fabia 1.9 SDI uit 2005
Last edited by Rikdehaan on SatJul24, 2010 11:45:54 PM, edited 7 times in total.
AX 1.4 D driver and Ambulance driver!

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Welkom hier! En zo'n zuinig verbruik wil ik met mijn ax ook wel halen :D

En heb je soms ook een foto? :)

Rikdehaan
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: FriSep05, 2008 11:23:20 AM
Location: Sappemeer
Contact:

Post by Rikdehaan »

Hier voor had ik ook een AX 1.4 diesel met 260.000 km op de klok alleen die heeft mijn vrouw in de prak gereden
Image
AX 1.4 D driver and Ambulance driver!

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Welkom!
Is dit de oude AX van Icebyte?

EDIT: Het is idd. de voormalige AX van Icebyte
Last edited by Mastenhose on FriFeb26, 2010 11:34:06 PM, edited 1 time in total.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MrBBQ
AX Master
AX Master
Posts: 1909
Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort
Contact:

welkom

Post by MrBBQ »

Welkom bij de club, succes met het herstel van de ax.

Gr.MrBBQ 8)
Saxo style is sexy style....

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Leuk! Een dieseltje.
Zag deze AX tijdje geleden staan op het kentekenregister, ziet er leuk uit voor een dieseltje. Meestal zijn deze versleten en behoorlijk karig uitgevoerd.

Nog veel rijplezier en geniet van de zuinigheid! :D

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Welkom, gaaf bakkie hoor.

Rikdehaan
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: FriSep05, 2008 11:23:20 AM
Location: Sappemeer
Contact:

Post by Rikdehaan »

Heb net even zitten kijken wat icebite allemaal heeft gedaan aan mijn ax. leuk dat je op deze manier de geschiedenis van de ax kan terug halen. Verder heb ik geen problemen met de koppakking en de km stand staat nu op 223.000. gemiddeld rijd ik z'n 40.000 km per jaar. Ik zal veder bij gaan houden wat er allemaal met de ax gebeurd.
AX 1.4 D driver and Ambulance driver!

durksz
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 64
Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
Location: Vegelinsoord
Contact:

Post by durksz »

lol, ik rij elke dag naar mn stage (in grunn) slechts een paar km boven hoogezand. je raad t al, met mn 1.4 Diesel. (k rij met mn beesje 140 km per dag:P, das nog es kilometervreten).

luxe uitvoering heb je zeg, is weer es wat anders dan mijn ultra basic uitvoering.

veul plezier met je monster
VW Lupo 3L uit 2000, het zuinigheidswonder(1:28 realistisch)

BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

das leuk om te zien dat ie nog steeds rondrijdt, zie dat je wel de nodige onkosten eraan hebt gehad. Remmerij van mijn achteras was toen vrij recent vernieuwd, maar die heb je waarschijnlijk niet bewaard. Ik zie dat je in ieder geval lange ritten ermee gemaakt hebt, en dat ie ook zonder grote problemen door de apk is gekomen. Ik rij nog steeds in mn 206, ook die staat inmiddels al op 174.000km.

De historie vanaf de aanschaf is inderdaad hier goed te vinden, heb er 6 jaar met veel plezier in gereden, en ben blij dat ie in ieder geval goed terecht is gekomen.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Leuk dat je je verhaal met je AX zo uit de doeken doet.
Met de GT stoelen heb ik zelf nooit problemen gehad, terwijl ik met mijn AX ook wel half Europa heb afgereden.

Veel plezier verder met je AX!
Ruitenwisser is trouwens van een C5, eerste serie achterkant.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Rik met z'n AX 1.4D First 1993

Post by MBa@NL »

WELKOM! 8)
Rikdehaan wrote:-klok die veel lawaai maakt
Kwestie van vervangen of even smeren met een drupje olie (of vervangen voor een toerenteller).
Rikdehaan wrote:-onrustige kmteller (deed de vorige AX ook)
Als je een telerkabel hebt die uit twee delen bestaat dan zou ik het deel tussen bak en schubord eens vervangen voor een nieuwe (en als je toch bezig bet het stuk tussen schutbord en tellerhuis ook) en als er een hebt die uit 1 deel bestaat zal je deze dus in zijn geheel moeten vervangen.
Rikdehaan wrote:-heeft het geluid van een vrachwagen
Het blijft een lompe diesel... maar dan wel een lompe diesel die eigenlijk altijd loopt (dat kunnen ze bij PSA wel)
Rikdehaan wrote:-geen toerenteller
Zie de HOWTo op het forum, is zo geplaatst.
Rikdehaan wrote:-geen temp.meter voor koelvloeistof
Zit bij een luxere tellerbak ook inbegrepen dus als je een toerenteller er in hangt heb je deze ook.
Rikdehaan wrote:-slecht zicht naar voren
Leg dat eens uit? Kan me hier niets bij indenken. Vindt de grote hoeveelheid glas oppervlak altijd heerlijk waardoor je in mijn ogen juist heel veel zicht hebt. Als ik dit bijvoorbeeld vergelijk met de G*lf Plus van mijn vader met dikke A-stijlen waardoor je geen bocht in kan kijken dan ...

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Re: Rik met z'n AX 1.4D First 1993

Post by Speederdd »

MBa@NL wrote:
Rikdehaan wrote:-heeft het geluid van een vrachwagen
Het blijft een lompe diesel... maar dan wel een lompe diesel die eigenlijk altijd loopt (dat kunnen ze bij PSA wel)
...
De nodige onderdelen swappen voor die van een 1,5d lijkt ook veel te helpen. indien gewenst zal ik de informatie van de franse forums bundelen.

Rikdehaan
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: FriSep05, 2008 11:23:20 AM
Location: Sappemeer
Contact:

Post by Rikdehaan »

@Icebye

Heb idd niet de remmen van de oude as bewaard. ik las ook dat je ook al eens hebt geprobeerd om er een temp meter in te zetten, was dat toen niet gelukt?
verder rijd de ax perfect altijd starten en lopen,
AX 1.4 D driver and Ambulance driver!

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Rikdehaan wrote:@Icebye

Heb idd niet de remmen van de oude as bewaard. ik las ook dat je ook al eens hebt geprobeerd om er een temp meter in te zetten, was dat toen niet gelukt?
verder rijd de AX perfect altijd starten en lopen,
het project met de meter ben ik nooit verder mee gegaan, ik had verder alles wel in huis om het passend te krijgen. Moest wel de tellerbak helemaal aanpassen

Rikdehaan
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: FriSep05, 2008 11:23:20 AM
Location: Sappemeer
Contact:

Post by Rikdehaan »

Lagers vervangen LV en RA waren kapot. Nu rijdt de ax weer lekker rustig zonder die nare brom. Benieuwd of hij nu nog zuiniger gaat rijden.
AX 1.4 D driver and Ambulance driver!

martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Post by martie »

Lekkere KM-vreter.

Ik ben tijdens mijn studie een tijdje met een VW Polo 1.4D heen & weer Delft--> Groningen getuft.
Ook zo'n lekkere industriediesel, maar onverwoestbaar. Qua eigenschappen vergelijkbaar met de AX denk ik. Reed er ook 1:22 mee als ik 130km/h aanhield op de snelweg.

Dieseltje ziet er ook leuk uit met die gele mistlampjes in de bumper :D

Rikdehaan
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: FriSep05, 2008 11:23:20 AM
Location: Sappemeer
Contact:

Post by Rikdehaan »

Laatste tijd beste wel veel gedonder met de ax. Iets wat tot nu toe wel mee viel. maar de laatste tijd heb ik veel kosten gehad. lagers, beurtje en v snaar. Maar heb ik er weer een probleem bij, als ik rem hoor ik getik en gekraak, zijn jullie bekend met die euvel?
AX 1.4 D driver and Ambulance driver!

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Rikdehaan wrote:Laatste tijd beste wel veel gedonder met de AX. Iets wat tot nu toe wel mee viel. maar de laatste tijd heb ik veel kosten gehad. lagers, beurtje en v snaar. Maar heb ik er weer een probleem bij, als ik rem hoor ik getik en gekraak, zijn jullie bekend met die euvel?
Waar komt het geluid vandaan is dan de 1e vraag, voor of achter? Getik kan ik zo niet plaatsen bij het remmen, voel je ook wat in het pedaal of in het remmen? Zou kunnen zijn dat er iets aanloopt... Ik zou de remmerij voor eens even uit elkaar halen, en goed schoonmaken/invetten met kopervet. Dit deed ik altijd 2x in het jaar, bij het wisselen van winter naar zomer, en andersom, dan had ik het spul toch al los.

Post Reply